Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tyckte allt blev lättare NG+

Det verkar inte riktigt vara balanserat för att du ska ha en tokmaxad gubbe när man börjar. Tree Sentinel dog på typ fyra slag när jag körde NG+, lättare än många fiender på slutet av den vanliga genomspelningen. Så jag sket i NG+, börjar en ny genomspelning från början istället så att det inte blir allt för enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Men testa i två timmar så kommer du nog märka om det är något för dig, men tänk på att det kan ta ett tag innan det klickar om du inte spelat den här typen av spel tidigare.

Sagt och gjort. Är 5-6 timmar in, och ett par saker har jag kommit underfund med, åtminstone.

- Jag älskar att inte ha en questlog, och jag älskar att spelet är designat utefter det. Det finns ingenting som ska ha min uppmärksamhet förutom själva världen i sig. Jag vet i grova drag vart jag ska, även om den vägen just nu är blockerad av nån alldeles särskilt ohelig boss. Jag vet inte när spelet anser att jag är bra nog att ta mig an den, så jag bestämmer det själv. Det är mitt övergripande mål just nu, och det räcker.

- Jag brukar ha problem med att känslan av skala och storlek i datorspel är för mesig. I det här spelet är allting uppvridet till 11 och lite till. Jag råkade, lite ouppmärksamt, rida rakt på en slumrande drake som var så stor att jag misstog den för en bergskam. Jag försökte klättra upp för ett torn som var så massivt och högt att texturer på marken knappt hinner ladda in när jag oundvikligen ramlar ner från det.

- All bets are off. Jag tyckte mig börja få lite pejl på läget igår kväll, och blev övermodig. Rensade en ruin, sprang ner för att loota kistan och fastnade i nåt slags fälla. Slungades till en annan ände av kartan, hamnade i en gudsförgäten saltgruva och fick kontinuerligt stryk i en kvart innan jag tog mig ut därifrån - bara för att hamna i något infernaliskt landskap som känns både kosmiskt mardrömslikt och bibliskt helvetiskt. Vart jag än rider i full panik så stöter jag på någonting övermäktigt monster som krälat ut ur den värsta skräckfilm just nu.

- Om man tycker att genren high fantasy har stagnerat och blivit lite slätstruket, så kan man ju prova att bli jagad av ett rullande demonhuvud som sprutar eld åt alla håll samtidigt. Det var bland de mer bisarra upplevelserna på senare tid.

- Är inte överdrivet intresserad av att bli invaderad av andra spelare. Den slutsatsen har jag dragit efter att ha blivit grundligt slaktad fyra, fem gånger. Står dock och trampar i en grotta med ilskna goblins, där jag får upp en prompt om att be om hjälp. Det kanske blir min multiplayer-introduktion här vad det lider.

Dold text

Känner mig som ett villebråd i konstant, barnslig förundran, och få spel har den effekten på mig inom sex timmar. Om det här är fel sätt att spela på, så har jag ingen lust att göra rätt. Det är en berusande upplevelse så här i början. Behöver bekanta mig med magi, besvärjelser och annat kul känner jag, och få ett hum om vettiga sätt att levla på. Om Elden Ring faller för mig, så beror det sannolikt på att repetition har maskats bakom en bländande fasad. Jag har höga förhoppningar, i alla fall.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Sagt och gjort. Är 5-6 timmar in, och ett par saker har jag kommit underfund med, åtminstone.

- Jag älskar att inte ha en questlog, och jag älskar att spelet är designat utefter det. Det finns ingenting som ska ha min uppmärksamhet förutom själva världen i sig. Jag vet i grova drag vart jag ska, även om den vägen just nu är blockerad av nån alldeles särskilt ohelig boss. Jag vet inte när spelet anser att jag är bra nog att ta mig an den, så jag bestämmer det själv. Det är mitt övergripande mål just nu, och det räcker.

- Jag brukar ha problem med att känslan av skala och storlek i datorspel är för mesig. I det här spelet är allting uppvridet till 11 och lite till. Jag råkade, lite ouppmärksamt, rida rakt på en slumrande drake som var så stor att jag misstog den för en bergskam. Jag försökte klättra upp för ett torn som var så massivt och högt att texturer på marken knappt hinner ladda in när jag oundvikligen ramlar ner från det.

- All bets are off. Jag tyckte mig börja få lite pejl på läget igår kväll, och blev övermodig. Rensade en ruin, sprang ner för att loota kistan och fastnade i nåt slags fälla. Slungades till en annan ände av kartan, hamnade i en gudsförgäten saltgruva och fick kontinuerligt stryk i en kvart innan jag tog mig ut därifrån - bara för att hamna i något infernaliskt landskap som känns både kosmiskt mardrömslikt och bibliskt helvetiskt. Vart jag än rider i full panik så stöter jag på någonting övermäktigt monster som krälat ut ur den värsta skräckfilm just nu.

- Om man tycker att genren high fantasy har stagnerat och blivit lite slätstruket, så kan man ju prova att bli jagad av ett rullande demonhuvud som sprutar eld åt alla håll samtidigt. Det var bland de mer bisarra upplevelserna på senare tid.

- Är inte överdrivet intresserad av att bli invaderad av andra spelare. Den slutsatsen har jag dragit efter att ha blivit grundligt slaktad fyra, fem gånger. Står dock och trampar i en grotta med ilskna goblins, där jag får upp en prompt om att be om hjälp. Det kanske blir min multiplayer-introduktion här vad det lider.

Dold text

Känner mig som ett villebråd i konstant, barnslig förundran, och få spel har den effekten på mig inom sex timmar. Om det här är fel sätt att spela på, så har jag ingen lust att göra rätt. Det är en berusande upplevelse så här i början. Behöver bekanta mig med magi, besvärjelser och annat kul känner jag, och få ett hum om vettiga sätt att levla på. Om Elden Ring faller för mig, så beror det sannolikt på att repetition har maskats bakom en bländande fasad. Jag har höga förhoppningar, i alla fall.

Har aldrig spelat ett Souls-spel förr och var, som du, orolig för om jag skulle gilla Elden Ring.

Och din upplevlese är klockrent som min egen. 130 timmar in och jag har nog fler minnesvärda "historier" under bältet från Elden Ring än samtliga andra open world jag nånsin spelat.

Be well, Tarnished!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Sagt och gjort. Är 5-6 timmar in, och ett par saker har jag kommit underfund med, åtminstone.

- Jag älskar att inte ha en questlog, och jag älskar att spelet är designat utefter det. Det finns ingenting som ska ha min uppmärksamhet förutom själva världen i sig. Jag vet i grova drag vart jag ska, även om den vägen just nu är blockerad av nån alldeles särskilt ohelig boss. Jag vet inte när spelet anser att jag är bra nog att ta mig an den, så jag bestämmer det själv. Det är mitt övergripande mål just nu, och det räcker.

Härligt! Det är lite uppfriskande att det känns som ett spel från 1986 på sina sätt, där inte allt ska vara gamifierat och försöka maximera mikrotransaktioner genom att skapa ett beroende som är helt separat från spelupplevelsen i sig. Och det här är ju frihet på riktigt, inte bara "frihet" som i många andra open world-spel där upplevelsen ändå blir styrd och man vallas in i att spela det som det var tänkt från utvecklarna hela tiden. Kul att det passade!

Skrivet av TotalF:

Har aldrig spelat ett Souls-spel förr och var, som du, orolig för om jag skulle gilla Elden Ring.

Och din upplevlese är klockrent som min egen. 130 timmar in och jag har nog fler minnesvärda "historier" under bältet från Elden Ring än samtliga andra open world jag nånsin spelat.

Be well, Tarnished!!

Kan tipsa för de som äger en PS4 att Bloodborne är ett sjukt bra spel. Tycker att det är deras bästa titel (ja, snäppet vassare än Elden Ring), men det är ju inte open world så YMMV som man brukar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Sagt och gjort. Är 5-6 timmar in, och ett par saker har jag kommit underfund med, åtminstone.

- Jag älskar att inte ha en questlog, och jag älskar att spelet är designat utefter det. Det finns ingenting som ska ha min uppmärksamhet förutom själva världen i sig. Jag vet i grova drag vart jag ska, även om den vägen just nu är blockerad av nån alldeles särskilt ohelig boss. Jag vet inte när spelet anser att jag är bra nog att ta mig an den, så jag bestämmer det själv. Det är mitt övergripande mål just nu, och det räcker.

- Jag brukar ha problem med att känslan av skala och storlek i datorspel är för mesig. I det här spelet är allting uppvridet till 11 och lite till. Jag råkade, lite ouppmärksamt, rida rakt på en slumrande drake som var så stor att jag misstog den för en bergskam. Jag försökte klättra upp för ett torn som var så massivt och högt att texturer på marken knappt hinner ladda in när jag oundvikligen ramlar ner från det.

- All bets are off. Jag tyckte mig börja få lite pejl på läget igår kväll, och blev övermodig. Rensade en ruin, sprang ner för att loota kistan och fastnade i nåt slags fälla. Slungades till en annan ände av kartan, hamnade i en gudsförgäten saltgruva och fick kontinuerligt stryk i en kvart innan jag tog mig ut därifrån - bara för att hamna i något infernaliskt landskap som känns både kosmiskt mardrömslikt och bibliskt helvetiskt. Vart jag än rider i full panik så stöter jag på någonting övermäktigt monster som krälat ut ur den värsta skräckfilm just nu.

- Om man tycker att genren high fantasy har stagnerat och blivit lite slätstruket, så kan man ju prova att bli jagad av ett rullande demonhuvud som sprutar eld åt alla håll samtidigt. Det var bland de mer bisarra upplevelserna på senare tid.

- Är inte överdrivet intresserad av att bli invaderad av andra spelare. Den slutsatsen har jag dragit efter att ha blivit grundligt slaktad fyra, fem gånger. Står dock och trampar i en grotta med ilskna goblins, där jag får upp en prompt om att be om hjälp. Det kanske blir min multiplayer-introduktion här vad det lider.

Dold text

Känner mig som ett villebråd i konstant, barnslig förundran, och få spel har den effekten på mig inom sex timmar. Om det här är fel sätt att spela på, så har jag ingen lust att göra rätt. Det är en berusande upplevelse så här i början. Behöver bekanta mig med magi, besvärjelser och annat kul känner jag, och få ett hum om vettiga sätt att levla på. Om Elden Ring faller för mig, så beror det sannolikt på att repetition har maskats bakom en bländande fasad. Jag har höga förhoppningar, i alla fall.

Roligt att läsa att du hamnat rätt
Gällande MP så är det avstängt för min del, för mycket smuts som förstör upplevelsen både gällande pvp och vita streck med kommentarer.
För min egen del så skall jag nog bege mig ner i kloakerna (shunning grounds) ikväll. Kommer gå vilse så in i helvete.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

För min egen del så skall jag nog bege mig ner i kloakerna (shunning grounds) ikväll. Kommer gå vilse så in i helvete.

Jag har förstått att det är en zon som är bra mycket större än vad jag lyckades hitta på min första genomspelning så dit ska jag också vad det lider. Men jag stressar inte med min sorcerygubbe heller, har inte ens börjat peta på Stormveil för jag tänkte ta allt jag missade i Limgrave och Weeping peninsula först. Gör ju ingenting att vara lite överlevlad heller kan jag känna, tycker att sorcery än så länge är mycket jobbigare att spela som än melee.

Permalänk
Medlem

Knäckte Malenia igår. Bråkig som fasiken.
Kör "ren" Sorcerer (Inga vapen förutom stav) och ingen Summon (dom var bara gratis blodpåsar åt henne).
Tog nio försök innan hon gav sig, näst mest av alla fiender så här långt. Bara "Flying Dragon Greyll" i Caelid tog fler (Tio), men där var jag underlevlad.

Skönt nu kanske det är smooth sailing framöver då... (Nej, jag trodde inte på den själv.)

Börjar dock tröttna lite nu (145h in, försöker alltid rensa alla områden innan jag går vidare), det är mycket återanvända fiender och grottor som ser likadana ut och jag hittar ingen mera intressant utrustning så det skulle gärna få ta slut snart.

Ett bra spel dock, men det har varit lite för mycket rullspel och för lite rollspel för min smak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Sagt och gjort. Är 5-6 timmar in, och ett par saker har jag kommit underfund med, åtminstone.

- Jag älskar att inte ha en questlog, och jag älskar att spelet är designat utefter det. Det finns ingenting som ska ha min uppmärksamhet förutom själva världen i sig. Jag vet i grova drag vart jag ska, även om den vägen just nu är blockerad av nån alldeles särskilt ohelig boss. Jag vet inte när spelet anser att jag är bra nog att ta mig an den, så jag bestämmer det själv. Det är mitt övergripande mål just nu, och det räcker.

Känner mig som ett villebråd i konstant, barnslig förundran, och få spel har den effekten på mig inom sex timmar. Om det här är fel sätt att spela på, så har jag ingen lust att göra rätt. Det är en berusande upplevelse så här i början. Behöver bekanta mig med magi, besvärjelser och annat kul känner jag, och få ett hum om vettiga sätt att levla på. Om Elden Ring faller för mig, så beror det sannolikt på att repetition har maskats bakom en bländande fasad. Jag har höga förhoppningar, i alla fall.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Några tips - har du koll på dessa?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Knäckte Malenia igår. Bråkig som fasiken.
Kör "ren" Sorcerer (Inga vapen förutom stav) och ingen Summon (dom var bara gratis blodpåsar åt henne).
Tog nio försök innan hon gav sig, näst mest av alla fiender så här långt. Bara "Flying Dragon Greyll" i Caelid tog fler (Tio), men där var jag underlevlad.

Skönt nu kanske det är smooth sailing framöver då... (Nej, jag trodde inte på den själv.)

Börjar dock tröttna lite nu (145h in, försöker alltid rensa alla områden innan jag går vidare), det är mycket återanvända fiender och grottor som ser likadana ut och jag hittar ingen mera intressant utrustning så det skulle gärna få ta slut snart.

Ett bra spel dock, men det har varit lite för mycket rullspel och för lite rollspel för min smak.

Finns det något single-player spel som du lagt över 160h på som inte känts för mycket rullspel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

Roligt att läsa att du hamnat rätt
Gällande MP så är det avstängt för min del, för mycket smuts som förstör upplevelsen både gällande pvp och vita streck med kommentarer.

MP är ju en del av Souls.

Dock har jag inte blivit invaderad av någon mer än enstaka gånger. Och det sker ju bara om du aktiverat ett finger, så du kan spawna in andra spelare för hjälp t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Finns det något single-player spel som du lagt över 160h på som inte känts för mycket rullspel?

Några. Fallout 3, New Vegas och 4 har jag lagt runt 200h vardera på och Morrowind, Oblivion och Skyrim ligger alla på mellan 800 och 1000 timmar.
Cyberpunk tog slut efter 120h och där var jag besviken för jag ville ha mer.
Skillnaden är att det finns annat att göra än att slåss konstant, jag kan bryta av grottkrälandet med att fixa med mitt hem eller prata med medhjälpare eller lite folk i en stad, det lättar liksom upp lite grann.

Elden Ring är ett bra spel absolut, men för min egen del blir det för mycket att slåss med kniven mot strupen över så lång tid. Det är utmattande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd

Om någon har tråkigt.

Varenda boss speedrun, hela 165st.

Permalänk
Medlem

Lite drygt 16 timmars speltid, level 29, krävdes innan jag var vass nog att piska Margit. Det kan inte gärna vara något att skryta med. Det tog ledigt 30 försök och ungefär två timmars kontinuerligt stryk innan aset stöp i backen. Däremellan fick jag springa iväg med svansen mellan benen och bättra på mitt svärd, min FP och min uthållighet ett par gånger. Uppskattningsvis 100 stycken frammande adelsmän blev kanonmat. Tillfredsställelsen av att höra I shall remember thee, Tarnished var inte så liten.

Jag svingar långsvärd i ena handen, och alternerar mellan besvärjelser och sköld i den andra. Det känns som ett rejält mellanmjölksalternativ och de flesta runor ramlar ner i det som gagnar melee på olika sätt. Jag har försökt att undvika spoilers, men vad jag förstår så går det att specca om vad det lider - givetvis efter att ha haft ihjäl något otrevligt vidunder. Är det här någonting som är aktuellt först vid mycket högre level?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag har försökt att undvika spoilers, men vad jag förstår så går det att specca om vad det lider - givetvis efter att ha haft ihjäl något otrevligt vidunder. Är det här någonting som är aktuellt först vid mycket högre level?

Det är efter nästa stora "Vidunder" som du kan specca om. Jag var level 55 när jag fick ned den, men jag var magiker, det "skall" vara lättare som närstridare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det är efter nästa stora "Vidunder" som du kan specca om. Jag var level 55 när jag fick ned den, men jag var magiker, det "skall" vara lättare som närstridare.

Kan tänka mig att det är så. Jag hade lite högre level än du (också magiker) men det kändes helt kört. FP räckte helt enkelt inte. Var tvungen att googla och stack iväg och hämtade rock sling som gör fysisk skada, då smälte vidundret på ett ögonblick...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Några. Fallout 3, New Vegas och 4 har jag lagt runt 200h vardera på och Morrowind, Oblivion och Skyrim ligger alla på mellan 800 och 1000 timmar.
Cyberpunk tog slut efter 120h och där var jag besviken för jag ville ha mer.
Skillnaden är att det finns annat att göra än att slåss konstant, jag kan bryta av grottkrälandet med att fixa med mitt hem eller prata med medhjälpare eller lite folk i en stad, det lättar liksom upp lite grann.

Elden Ring är ett bra spel absolut, men för min egen del blir det för mycket att slåss med kniven mot strupen över så lång tid. Det är utmattande.

Själv kan jag inte få nog, har 200 timmar på min första omgång och sen startade jag en ny direkt med en annan typ av karaktär Hade inte heller haft något emot lite fler lugna områden där inte varenda jäkel vill slå ihjäl dig heller men totalt sett rankar jag ändå detta högst bland denna typ av utforskande rollspel (och väldigt högt överlag).

Dels är miljöerna och monster/karaktärer fantastiska tycker jag men något som jag verkligen uppskattar är när det känns som man har lagt ner mycket tid på bygga "trovärdig" värld, med bakgrundshistorier och allt där till (lore).

Det har man ju verkligen gjort här, nästan varenda item har någon beskrivning som binder den till någon del av världen/historien. Få spel kommer i närheten tycker jag. Fallout New Vegas tycker jag också är väldigt bra på den punken medan Fallout 3/4 känns rätt platta, även om det är bra spel. De suger inte in mig på samma sätt. Men bara mina egna åsikter såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Själv kan jag inte få nog, har 200 timmar på min första omgång och sen startade jag en ny direkt med en annan typ av karaktär Hade inte heller haft något emot lite fler lugna områden där inte varenda jäkel vill slå ihjäl dig heller men totalt sett rankar jag ändå detta högst bland denna typ av utforskande rollspel (och väldigt högt överlag).

Dels är miljöerna och monster/karaktärer fantastiska tycker jag men något som jag verkligen uppskattar är när det känns som man har lagt ner mycket tid på bygga "trovärdig" värld, med bakgrundshistorier och allt där till (lore).

Det har man ju verkligen gjort här, nästan varenda item har någon beskrivning som binder den till någon del av världen/historien. Få spel kommer i närheten tycker jag. Fallout New Vegas tycker jag också är väldigt bra på den punken medan Fallout 3/4 känns rätt platta, även om det är bra spel. De suger inte in mig på samma sätt. Men bara mina egna åsikter såklart

Själv tycker jag att världen känns som ett bisarrt lapptäcke, mera som ett nöjesfält än en trovärdig värld. Men jag erkänner på rak arm att jag har noll koll på världen, jag har lyssnat på alla NPC:er, men inte läst ingame lore. Men jag skall kolla lite lorevideos på Youtube och kolla vad jag missat.

Efter 150 timmar så knäckte jag nu Elden Ring, Level 225 när det var klart. Undersökt allt noga och rensat alla grottor, slott och bossar.
Skum sista boss förresten, han kändes halvt omöjlig i början men sedan dog han på mitt fjärde försök utan att jag ens hade koll på att jag var nära att döda honom... Han kanske gav upp.

Fick ett slut som inte sade mig särskilt mycket (Age of the Stars), men nu var det klart i varje fall. Kommer INTE starta en ny omgång för nu känner jag mig jävligt klar med detta.

Jag ger det en stabil 3/5. Fanns inget som stod ut mera för mig i detta än valfritt annat open world mastodontlir som t.ex Assassins Creed.

Men superkul för er som fick ut mera än vad jag fick av detta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag ger det en stabil 3/5. Fanns inget som stod ut mera för mig i detta än valfritt annat open world mastodontlir som t.ex Assassins Creed.

Tystnaden som uppstår...

Nåja, alla tycker vi olika.

Permalänk
Medlem

6 timmar in i Elden Ring, och jag älskar det!
Senaste Souls spelet jag körde var Dark Souls på PS3, så man är ju rätt stel, men det är så satans skoj!
Man dör och dör hela tiden (jag vet att jag ska Git gud.... ) men rätt befriande att klara en fiende man provat massa gånger.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det känns som ett rejält mellanmjölksalternativ och de flesta runor ramlar ner i det som gagnar melee på olika sätt.

Om du har problem så hade jag rekommenderar att du lägger det mesta på att öka ditt liv så att du tål fler smällar. Sådär på låg level så gör dina offensiva stats inte jättestor skillnad, fokusera mer på att uppgradera dina vapen. Det gör mycket större skillnad att öka på ditt vapen från t.ex. +5 till +6 än vad det gör att lägga några levlar på strength eller dexterity.

Skrivet av SID 6.7:

Det är efter nästa stora "Vidunder" som du kan specca om. Jag var level 55 när jag fick ned den, men jag var magiker, det "skall" vara lättare som närstridare.

Hade väl kallat det näst-nästa om man går dit spelet leder dig?

Margit, Godrick och sen hon häxan, så tre bossar in?

Dold text

Men det är hur som helst "en bit" men inte hur långt som helst bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hade väl kallat det näst-nästa om man går dit spelet leder dig?

Margit, Godrick och sen hon häxan, så tre bossar in?

Dold text

Men det är hur som helst "en bit" men inte hur långt som helst bort.

Helt rätt. jag glömde bort en av dom.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Kan väl göra en liten uppdatering om mitt äventyr i Elden Ring!
Snart 70 timmar in, och fällde precis Fire Giant. Sjukt go känsla.
Och ska faktiskt erkänna att jag trodde inte att jag skulle komma såhär långt haha! Frustrationen har varit total ibland, men har bara varit att varva ner och ta nya tag!
Håller på med en jävla massa sidequest nu, så kommer ta en stund innan man är "klar" med spelet, men fy fasen vilket spel det är!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Kan väl göra en liten uppdatering om mitt äventyr i Elden Ring!
Snart 70 timmar in, och fällde precis Fire Giant. Sjukt go känsla.
Och ska faktiskt erkänna att jag trodde inte att jag skulle komma såhär långt haha! Frustrationen har varit total ibland, men har bara varit att varva ner och ta nya tag!
Håller på med en jävla massa sidequest nu, så kommer ta en stund innan man är "klar" med spelet, men fy fasen vilket spel det är!

Är lite avundsjuk då jag redan klarat ut spelet 2 gånger. Tappat känslan lite nu 😅 men fick över 100h första rundan. Galet

Permalänk
Medlem

Kan väl uppdatera, jag också. Har drygt 55 timmars speltid, level 60-65, där någonstans. Jag står i begrepp att utforska Altus Plateu nu, och känner att jag har en någorlunda god koll på vilka bossar som hägrar härnäst, och vilka jag fortsatt undviker. Några saker har ju utkristalliserats sig längs resans väg, känner jag:

  • UI:t är hopplöst klumpigt på PC - på samma otympliga konsolanpassade sätt som Skyrim. Det finns precis inga fördelar med det.

  • Det är fortfarande lika barnsligt fantastiskt att ge sig iväg åt ett håll och se vad man hittar. Det är också lika maffigt att ge sig in i en bossfajt nu som i början.

  • Jag uppskattar fortfarande att inte ha en questlog och att kartlägga världen och dess innehåll själv, men däremot önskar jag att man hade större friheter. Tack för att jag får markörer för bossar eller skatter. Låt mig nu få skriva en rad vid dem också, så att jag minns vad som är vad: "skitstort troll" eller "riddarjävel".

  • För mycket handhållning är ett otyg, men jag vill inte helt utelämnas till slumpen som råkar leda mig fram till rätt sak, eller till att behöva googla fram svaret. Ett typexempel är Carian Study Hall:

Jag misstänker att man, för att ta sig till Liurnias Divine Tower, måste ta sig igenom Carian Study Hall. Jag jobbar i alla fall efter den devisen. Däremot måste jag ha någonting att lägga på en piedestal vid hallens entré - sannolikt för att sänka ner den där spiraltrappan som hänger ner från tornet. Jag har lyssnat och läst den mesta informationen jag har snubblat över hittills i spelet, men jag kan inte - utan att googla - resonera mig vidare nu. Jag troratt jag ska hitta någon form av "celestial globe" för att placera på piedestalen, men jag har verkligen ingen aning om var eller hur jag ska komma över en sådan.

Dold text

Nu är jag liksom två steg bort från lösningen. Jag tror att jag vet vad jag måste hitta för att aktivera någonting som jag tror kommer att hjälpa mig vidare. Är det här någonting som jag som spelare rimligen kan veta? Har eller kommer spelet på något sätt att hjälpa med svaret? Eller är det någonting jag får hoppas att jag bara råkar snubbla över? Det är ju lättgooglat, så klart, men jag vill inte ha den sortens hjälp i spel.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nu är jag liksom två steg bort från lösningen. Jag tror att jag vet vad jag måste hitta för att aktivera någonting som jag tror kommer att hjälpa mig vidare. Är det här någonting som jag som spelare rimligen kan veta? Har eller kommer spelet på något sätt att hjälpa med svaret? Eller är det någonting jag får hoppas att jag bara råkar snubbla över? Det är ju lättgooglat, så klart, men jag vill inte ha den sortens hjälp i spel.

Om du förstår vad som faktiskt är ”fel” på hissen kommer du hitta ett föremål som antyder hur du kommer få rätsida på problemet.

Det är inte självklart men inte heller långsökt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Om du förstår vad som faktiskt är ”fel” på hissen kommer du hitta ett föremål som antyder hur du kommer få rätsida på problemet.

Det är inte självklart men inte heller långsökt

Fint folk svarar sent -- ursäkta. Jo, frågan är bara var ett spel slutar vara långsökt i sina svar, och helt enkelt slutar att ge några överhuvudtaget. I mitt huvud har jag ingenting som helst att gå på just nu. Jag tror att jag vet vad jag ska leta efter, men inte var någonstans jag ska börja. Det är där jag börjar undra om jag som spelare (baserat på vad spelet har lärt mig) ska kunna resonera mig fram till var det här föremålet finns någonstans, eller om jag är utelämnad till slumpen -- att jag bara råkar vandra ner i rätt grotta.

Spontant skulle jag anta att jag var tvungen att luskamma Raya Lucaria-akademin för någon sorts glob, men det är bara baserat på den lösaste av gissningar, liksom.

Dold text

Jag kanske är helt ute och cyklar, och att det här föremålet droppas av nästa, logiska boss som jag stöter på. Men just nu känns det som att det jag letar efter kan finnas var som helst: i valfri grotta, i någon kista i nån buske, i någon fängelsehåla.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Fint folk svarar sent -- ursäkta. Jo, frågan är bara var ett spel slutar vara långsökt i sina svar, och helt enkelt slutar att ge några överhuvudtaget. I mitt huvud har jag ingenting som helst att gå på just nu. Jag tror att jag vet vad jag ska leta efter, men inte var någonstans jag ska börja. Det är där jag börjar undra om jag som spelare (baserat på vad spelet har lärt mig) ska kunna resonera mig fram till var det här föremålet finns någonstans, eller om jag är utelämnad till slumpen -- att jag bara råkar vandra ner i rätt grotta.

Spontant skulle jag anta att jag var tvungen att luskamma Raya Lucaria-akademin för någon sorts glob, men det är bara baserat på den lösaste av gissningar, liksom.

Dold text

Jag kanske är helt ute och cyklar, och att det här föremålet droppas av nästa, logiska boss som jag stöter på. Men just nu känns det som att det jag letar efter kan finnas var som helst: i valfri grotta, i någon kista i nån buske, i någon fängelsehåla.

Det är svårt att prata om eftersom jag inte vill spoila något. Men jag skulle säga att du tänker rätt och helt logiskt men grejen med Souls-spel är att dom tar det längre genom att dra det ytterligare några steg.

Det jag vill säga är väll att om vi tänker ”på den platsen borde det finnas” så droppas det ofta av en karaktär/monster som har en kusin vars mammas kompis var vikarie på på skolan.

Permalänk

Efter en tids paus från spelande kom jag in i spelet igen häromdagen. Har nu kommit rätt nära slutet tror jag (men vet att det jobbigaste nog är framför mig...) men kör Rivers of Blood +9 (snart +10 hoppas jag) och Uchigatana +25 och det känns sjukt bra att hacka mig fram genom fiender med bleed och massor av damage per träff. Kör ingen PvP eller online. Är level 136 tror jag just nu.

Visa signatur

Mobo: MSI B550 Gaming Edge Wifi | CPU: R5 5600X / Noctua NH-U12S | GPU: XFX RX 6700 XT QICK 319 | RAM: 16GB 3600MHz CL16 Ballistix | Chassi: Fractal Design Define S | PSU: Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterlogic:

Efter en tids paus från spelande kom jag in i spelet igen häromdagen. Har nu kommit rätt nära slutet tror jag (men vet att det jobbigaste nog är framför mig...) men kör Rivers of Blood +9 (snart +10 hoppas jag) och Uchigatana +25 och det känns sjukt bra att hacka mig fram genom fiender med bleed och massor av damage per träff. Kör ingen PvP eller online. Är level 136 tror jag just nu.

Rivers of Blood <3 Spelet blev ju dock galet lätt när man maxade ut builden. Behövde knappt använda doge knappen i slutet på dom svåraste bossarna, in och spamma special attack. Men sjukt underhållande Körde igenom en andra gång bara för att fixa alla achivhments, då blev det magi och med Moonveil Katana också sjukt underhållande.

Nu blev man nästan sugen på att dra igenom spelet en gång till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED