Intel Arc ”Alchemist” uppges sikta över Nvidias riktpriser

Permalänk
Medlem

Riktpriserna är ju lite skeva för nuvarande kort och gällde väll bara kort i början? om de släpper mer realistiska rikt priser är det bra tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om jag mins rätt sålde Nvidia 32 Miljoner diskreta grafikkort och AMD 12 för 2021. Intel ska sälja 1 miljon för hela 2022, så "limited" upplagan kommer kosta mer än vad många kanske tycker är prisvärt mot konkurrenterna?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så Intel kommer att gå på en teoretisk prestandanivå och prissätta direkt efter den.
Och ignorerar fullständigt det faktum att det finns ett motstånd till att byta märke.

Och framförallt all mjukvara som redan finns och fungerar bra med konkurrenterna som dessutom har 20+ års försprång i att utveckla drivrutiner.

En vild chansning här, men jag tror att Intel drar sig ur den diskreta grafikkortsmarknaden inom 2 år.

Jag tror de behöver chippen för datacenter och embeded då de varigt i bruk och AMD's APUer är ett alt större hot.
Men även om Nvidia+Arm inte gick som tänkt så behöver Intel den lukrativa servermaknanden.

De har alfatestat chippen i ett tag i sinna prosessorer. Vi får hoppas på att de lärt sig något av det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så presterar sämre och kostar mer samt kommer senare än sina konkurrenter? Om ryktena stämmer så kommer Intels GPU floppa ganska rejält. Nästan som allt Koduri tar i blir fiasko.

Skrivet av medbor:

Inte så konstigt att sikta högre än bluff och hittepå-priser...

Eller så innebär det att Intel kommer ligga över sina riktpriser på samma sätt som Nvidia?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, korten kommer nära två år efter konkurrensen (Om inte de fördröjs igen?) och ingen vet hur deras drivrutiner är.. vill de att deras GPU satsning ska misslyckas?
Intel och GPUer är inte en bra kombination sen innan, Larrabee någon?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har berättat för Intel att vi inte är kvar i oktober 2020?

Permalänk

Varit sugen på att bygga en ny dator och testa ett intelkort men det ser ju inte så lovande ut om de ska prestera så!

Permalänk
Testpilot

Även om Intel presterar likvärdig som Nvidia och/eller AMD i ren råprestanda, då måste de fortfarande prismässigt ligga i underkant.

Nvidia är för egen del starkt beprövat och kommer idag med brett stöd för funktioner som DLSS, Broadcast och diverse annat som jag aktivt använder nästan dagligen. Överlag har de stabila drivrutiner, även om den röda konkurrenten börjat gaska upp sig på den fronten också.

Intel måste bevisa sig på alla fronter: prestanda, drivrutiner över tid och mersäljande funktionalitet – och personligen är jag inte villig att chansa på dessa saker till samma pris som varken AMD eller Nvidia vid en given prestandaklass.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

All mjukvara innehåller fel, så förvänta dig inga underverk.
Vad du skall titta på är ledtiderna mellan släpp av mjukvaran, hur ofta släpps det?

Fast Intel's grafikdrivrutiner har dåligt rykte. Jag har själv varit med om en del missöden som tog dem flera månader att fixa för att sedan komma tillbaka några månader senare. Därför kommer jag avvakta.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Är livrädd för Intel's grafikdrivrutiner, så jag kommer inte köpa ett när de släpps. Lär vänta minst några månader.

Jag får nog säga helt tvärtom då jag sitter på Linux. AMD och Intel ligger ljusår före Nvidia där med opensource drivrutiner som funkar mycket bättre än Nvidias proprietära. Har väntat länge på att uppgradera från ett gammalt Nvidia GTX760 och det blir absolut AMD eller kanske Intel.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Jag får nog säga helt tvärtom då jag sitter på Linux. AMD och Intel ligger ljusår före Nvidia där med opensource drivrutiner som funkar mycket bättre än Nvidias proprietära. Har väntat länge på att uppgradera från ett gammalt Nvidia GTX760 och det blir absolut AMD eller kanske Intel.

Det har du rätt i. Däremot har ju Linux i sig större problem för gamers än Intel's drivrutiner ger i Windows.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det har du rätt i. Däremot har ju Linux i sig större problem för gamers än Intel's drivrutiner ger i Windows.

Återigen beror det mycket på. Om du vill spela senaste AAA spelen online i multiplayer har du säkert rätt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Misstänker att intel inte kommer att anstränga sig särskilt hårt för att tillgodose efterfrågan på DIY marknaden utan siktar på OEM marknaden, den är många gånger större och mer lukrativ. Intels tanke är nog att kunna erbjuda cpu OCH gpu till sina OEM kunder, till rabatterade priser, och på så vis komma in på gpu-marknaden och på sikt "tvinga" bort nVidia/AMD från åtminstone några av sina partners. Är "gratis" pengar som de tidigare inte kunnat konkurera om. Ni förstår resonemanget, vi får se hur det går

Permalänk
Medlem

Detta betyder ju bara det man anat, det finns typ 1000st kort som alla kommer gå till OEM marknaden (till helt andra priser). Det finns helt enkelt inget att se här denna generation, får hoppas på nästa, men då kommer de ju redan ligga efter....så...nä jag vet inte vad jag ska tro om det här....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, de måste sikta på lägre priser. Ingen vill betala samma pris för otrampad mark som för väl beprövad teknik. Men visst, låt dem sätta högre priser och skämma ut sig om det är det de vill. När man är ny så finns liksom noll utrymme för kaxighet men det har de uppenbarligen inte begripit. Ja ja.

Håller med. Möjligen vill intel profitera på GPU-bristen?
Normalt förfarande om man är ny på en marknad är att man har någon form av "edge". Kan vara banbrytande prestanda, eller bra pris. Prestandan är inte banbrytande, den är lägre mellanklass. Priset är inte lägre än konkurrenternas motsvarande produkter. Vi kanske ska fråga intel när vi ska ropa "Hurra för intel!"? Gällande deras grafikkort då.

En sak är bra; en tredje stor aktör på GPU-marknaden. Duopolin har pågått för länge.
Minns 1990-talet när man kunde välja mellan massor av tillverkare. Var trevligt. (Inkompatibiliteten var mindre trevlig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Håller med. Möjligen vill intel profitera på GPU-bristen?
Normalt förfarande om man är ny på en marknad är att man har någon form av "edge". Kan vara banbrytande prestanda, eller bra pris. Prestandan är inte banbrytande, den är lägre mellanklass. Priset är inte lägre än konkurrenternas motsvarande produkter. Vi kanske ska fråga intel när vi ska ropa "Hurra för intel!"? Gällande deras grafikkort då.

En sak är bra; en tredje stor aktör på GPU-marknaden. Duopolin har pågått för länge.
Minns 1990-talet när man kunde välja mellan massor av tillverkare. Var trevligt. (Inkompatibiliteten var mindre trevlig).

Ja, själva konceptet av ytterligare en aktör är väldigt välkommet. Men de sabbar ju det mesta av glädjen genom att se verkar vilja kombinera det sämsta av de redan etablerade aktörerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, själva konceptet av ytterligare en aktör är väldigt välkommet. Men de sabbar ju det mesta av glädjen genom att se verkar vilja kombinera det sämsta av de redan etablerade aktörerna.

Dem kommer inte kunna lägga sig i någon annan prisklass, eller urskilja sig på något sätt för tillfället.
Var gör Intel sina grafikkort? Jo hos samma aktör som gör alla andras grafikkort, TSMC. I vissa fall Samsung som Nvidia, men deras kort framåt kommer enbart också vara TSM.

TSMC höjer sina produktionskostnader ständigt, och kan givetvis göra så eftersom dem har alla västerländska aktörer outsourcade till just dem. Vissa tror att halvledarindustrin är samma gamla simpla "free for all" industri som på 70-80talet.

Att köpa utrustningen som krävs för att utmana Moores lag, är inget du gör med fickpengar i dagsläget. Det kräver inflytande och otroliga summor pengar eftersom ASML bara spottar ut en handfull av dessa verktyg per kvartal.

Dock har intel börja bygga upp sin foundry business och gjort beställningar hos ASML, tanken är nog att flytta sina ARC tillverkning hem till Europa/Usa senare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Dem kommer inte kunna lägga sig i någon annan prisklass, eller urskilja sig på något sätt för tillfället.
Var gör Intel sina grafikkort? Jo hos samma aktör som gör alla andras grafikkort. TSM sydkorea. I vissa fall Samsung som Nvidia, men deras kort framåt kommer enbart också vara TSM.

TSMC höjer sina produktionskostnader ständigt, och kan givetvis göra så eftersom dem har alla västerländska aktörer outsourcade till just dem. Vissa tror att halvledarindustrin är samma gamla simpla "free for all" industri som på 70-80talet.

Att köpa utrustningen som krävs för att utmana Moores lag, är inget du gör med fickpengar i dagsläget. Det kräver inflytande och otroliga summor pengar eftersom ASML bara spottar ut en handfull av dessa verktyg per kvartal.

Dock har intel börja bygga upp sin foundry business och gjort beställningar hos ASML, tanken är nog att flytta sina ARC tillverkning hem till Europa/Usa senare.

Intel har precis som AMD och Nvidia (och andra aktörer i ledet) full frihet att välja hur mycket vinstmarginal de vill ha på sina produkter. Endast tillverkningskostnaden är ju inte hela priset på produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel har precis som AMD och Nvidia (och andra aktörer i ledet) full frihet att välja hur mycket vinstmarginal de vill ha på sina produkter. Endast tillverkningskostnaden är ju inte hela priset på produkten.

Det förutsätter att deras aktieägare har dessa intentioner. Skulle jag kalla in dig på kontoret och säga att du ska gå ner i lön, "för att vinna marknadsandelar och hjälpa konsumenterna" så hade du troligen sagt "Nej tack".
TSMC har vad man kallar "pricingpower".

Säger TSMC, "Amd, nvidia, Intel hoppa" så hoppar dem.

Säger ASML hoppa TSM, så hoppar TSM.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det förutsätter att deras aktieägare har dessa intentioner. Skulle jag kalla in dig på kontoret och säga att du ska gå ner i lön, "för att vinna marknadsandelar och hjälpa konsumenterna" så hade du troligen sagt "Nej tack".
TSMC har vad man kallar "pricingpower".

Säger TSMC, "Amd, nvidia, Intel hoppa" så hoppar dem.

Säger ASML hoppa TSM, så hoppar TSM.

Ja om deras aktieägare föredrar kortsiktig vinst med långsiktig förlust som resultat så är det väl inte så mycket Intel kan göra. Men aktieägarna kan ju inte bestämma över kunderna. Därför vore det bästa om de gick in med ett lägre pris nu i början eftersom det är svårt att motivera ett högre pris för kunderna för produkter vars prestanda av allt att döma inte kommer kunna vara mätbar med konkurrenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Fast Intel's grafikdrivrutiner har dåligt rykte. Jag har själv varit med om en del missöden som tog dem flera månader att fixa för att sedan komma tillbaka några månader senare. Därför kommer jag avvakta.

Se historiken..
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel740

iGPU'er efter det, hade alltid hårdvarufel som magiskt skulle lösas med nya drivrutiner.
Tog väl ca 15 år att åtgärda bristerna.

2D och videoacceleration kan de leverera, i övrigt, inte!

Prissättning följer Intels vanliga mönster, med att tro att de är bäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja om deras aktieägare föredrar kortsiktig vinst med långsiktig förlust som resultat så är det väl inte så mycket Intel kan göra. Men aktieägarna kan ju inte bestämma över kunderna. Därför vore det bästa om de gick in med ett lägre pris nu i början eftersom det är svårt att motivera ett högre pris för kunderna för produkter vars prestanda av allt att döma inte kommer kunna vara mätbar med konkurrenterna.

Jag tror inte Intel har fått riktigt samma förmåner som dem andra grafikkortstillverkarna.
Men många trodde nog att dem producerade dessa Intel ARC från eget håll, och hade något inflytande över produktionskostnaden, men det är Taiwans förtjänst även här. Väst har inte vad som krävs för att konkurrera, och att bryta outsourcingen och rubba TSM dominans blir svårt.

Om ledning har satsat det sista kapitalet på ännu en "money loser", då borde nog även den sista optimisten vara påväg ut ur bolaget. Är la mest massa politiska intiativ som "european chipact" och samma motsvarighet i Usa, som fortfarande håller västs produktion så när ovanför ytan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag tror inte Intel har fått riktigt samma förmåner som dem andra grafikkortstillverkarna.
Men många trodde nog att dem producerade dessa Intel ARC från eget håll, och hade något inflytande över produktionskostnaden, men det är Taiwans förtjänst även här. Väst har inte vad som krävs för att konkurrera, och att bryta outsourcingen och rubba TSM dominans blir svårt.

Om ledning har satsat det sista kapitalet på ännu en "money loser", då borde nog även den sista optimisten vara påväg ut ur bolaget. Är la mest massa politiska intiativ som "european chipact" och samma motsvarighet i Usa, som fortfarande håller västs produktion så när ovanför ytan.

Men det tar ju inte kunderna hänsyn till. Att man som kund skulle vara villig att betala sympatipriser till Intel för att de fått den bajsiga änden av pinnen finns ju liksom inte, och om ledningen inte fattar det och inte kan förklara det för aktieägarna så låter det som det skulle vara nyttigt att byta ut delar av ledningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det tar ju inte kunderna hänsyn till. Att man som kund skulle vara villig att betala sympatipriser till Intel för att de fått den bajsiga änden av pinnen finns ju liksom inte, och om ledningen inte fattar det och inte kan förklara det för aktieägarna så låter det som det skulle vara nyttigt att byta ut delar av ledningen.

Det är delvis upp till Västerländska politiker att göra inhemsk produktion mer attraktiv, nu är deras sista mjölkkossa redan påväg till slakteriet.

Rätt väg för aktieägarna för avkastning, hade att varit att lägga ner allt i väst och outsourca allt till TSMC, utveckling samt produktion. Tills Kina får händerna på Taiwan då möjligen. Ju tidigare desto bättre har det varit.

Precis som dem gjort med europas egen elproduktion. Lite som SAS, dem har alltid bara varit en nyemission i kapitalinjektion från att äntligen vända skutan. Fråga Wallenberg om han är pigg på ännu ett kapitaltillskott?

Visa signatur

=)

Permalänk
AKA AudioBamse

Ett gyllene tillfälle nu för Intel är om dem kan komma på ett sätt att tillverka sina grafikkort med en arkitektur som omöjliggör kryptobrytning så att dem kan rikta sig exklusivt till gamers och pressa priserna lite mer.

Men jag är inte insatt i hur tekniken fungerar, kanske är tekniskt omöjlig att stoppa möjlighet till kryptobrytning, i så fall hade väl AMD / Nvidia redan gjort det förmodar jag.