Permalänk
Medlem

@Retardation @KAN1N
PoE passthrough betyder att om man driver enheten med PoE så kan den skicka vidare PoE på en annan port.

Kan ge hur jag använder grejerna som exempel:
Jag har en EdgeRouter X SFP som router, den drivs av en 24 volt 2,5 amp ac-adapter inkopplad i väggen och kan skicka ut 24v passive PoE på alla sina portar.
I eth0 på EdgeRouter X SFP kommer internet in
I eth1 på EdgeRouter X SFP så har jag slagit på 24v passive PoE och kopplat in min EdgeSwitch 10X, EdgeSwitch 10X får sin ström från EdgeRouter X SFP och är inte inkopplad i strömuttag i väggen. Kolla på 3e bilden här under på port 8, om jag skulle koppla in till exempel en accesspunkt som drivs av 24v PoE i port 8 och slå på PoE så skulle den få sin ström utav EdgeRouter X SFP igenom EdgeSwitch 10X, vilket är varför det kallas passthrough.
Och här har jag faktiskt gjort så:
I eth3 på EdgeRouter X SFP så har jag slagit på 24v PoE och kopplat in min EdgeRouter X (konfigurerad som switch). EdgeRouter X får sin ström genom sin eth0 utav EdgeRouter X SFP. Och sedan i eth4 på EdgeRouter X så har jag slagit på passthrough och kopplat in en accesspunkt, vilken får sin ström igenom EdgeRouter X hela vägen från EdgeRouter X SFP.
Totalt så har jag EdgeRouter X SFP, EdgeRouter X, EdgeSwitch 10X och två stycken Unifi AP AC Lite accesspunkter, och alla dessa enheterna drivs av ac-adaptern inkopplad i EdgeRouter X SFP.

192.168.1.1 EdgeRouter X SFP

192.168.1.2 EdgeRouter X

192.168.1.3 EdgeSwitch 10X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@Retardation @KAN1N
PoE passthrough betyder att om man driver enheten med PoE så kan den skicka vidare PoE på en annan port.

Kan ge hur jag använder grejerna som exempel:
Jag har en EdgeRouter X SFP som router, den drivs av en 24 volt 2,5 amp ac-adapter inkopplad i väggen och kan skicka ut 24v passive PoE på alla sina portar.
I eth0 på EdgeRouter X SFP kommer internet in
I eth1 på EdgeRouter X SFP så har jag slagit på 24v passive PoE och kopplat in min EdgeSwitch 10X, EdgeSwitch 10X får sin ström från EdgeRouter X SFP och är inte inkopplad i strömuttag i väggen. Kolla på 3e bilden här under på port 8, om jag skulle koppla in till exempel en accesspunkt som drivs av 24v PoE i port 8 och slå på PoE så skulle den få sin ström utav EdgeRouter X SFP igenom EdgeSwitch 10X, vilket är varför det kallas passthrough.
Och här har jag faktiskt gjort så:
I eth3 på EdgeRouter X SFP så har jag slagit på 24v PoE och kopplat in min EdgeRouter X (konfigurerad som switch). EdgeRouter får sin ström genom sin eth0 utav EdgeRouter X SFP. Och sedan i eth4 på EdgeRouter X så har jag slagit på passthrough och kopplat in en accesspunkt, vilken får sin ström igenom EdgeRouter X hela vägen från EdgeRouter X SFP.
Totalt så har jag EdgeRouter X SFP, EdgeRouter X, EdgeSwitch 10X och två stycken Unifi AP AC Lite accesspunkter, och alla dessa enheterna drivs av ac-adaptern inkopplad i EdgeRouter X SFP.

192.168.1.1 EdgeRouter X SFP
https://i.imgur.com/htAosSd.png
192.168.1.2 EdgeRouter X
https://i.imgur.com/3iEniVI.png
192.168.1.3 EdgeSwitch 10X
https://i.imgur.com/5XUD8Ho.png

Tack för detaljerat svar
Men jag ser bara poe passthrough på edgerouter 10X. Stämmer inte det? Då kan den väl inte själv ge ut poe själv utan någon annan källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tack för detaljerat svar
Men jag ser bara poe passthrough på edgerouter 10X. Stämmer inte det? Då kan den väl inte själv ge ut poe själv utan någon annan källa?

Det är EdgeSWITCH 10X som jag har, inte Router. Och ja, den har bara passthrough, inte egen PoE. Vet dock inte on PoE-passthrough-porten fungerar om man använder enhetens ac-adapter eller om den måste drivas med PoE i port 1 för att passthrough ska fungera

Permalänk
Medlem

@KAN1N
Kollade upp EdgeRouter 10X och den har visst samma PoE-funktioner som EdgeSwitch 10X
Om han kör på EdgeRouter 10X och har en 24v PoE-injector från sin accesspunkt så kan han sätta den innan port 0 på routern och slå på passthrough på port 9 och på så vis driva både sin router och accesspunkt med samma ac-adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@KAN1N
Kollade upp EdgeRouter 10X och den har visst samma PoE-funktioner som EdgeSwitch 10X
Om han kör på EdgeRouter 10X och har en 24v PoE-injector från sin accesspunkt så kan han sätta den innan port 0 på routern och slå på passthrough på port 9 och på så vis driva både sin router och accesspunkt med samma ac-adapter
https://i.imgur.com/wvgkEkI.png

Ja exakt men den funkar inte utan poe injector

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KAN1N:

Ja exakt men den funkar inte utan poe injector

Precis vad han skriver ?
"PoE-injector från sin accesspunkt så kan han sätta den innan port 0 på routern och slå på passthrough på port 9"

Permalänk
Medlem

Men alla nyare unifi ap kör inte passive poe de kör 802.3af. Så han behöver en ac adapter till router och en injector?

Permalänk

Hej!

Hoppas att jag hamnat rätt med detta inlägg och att någon kan hjälpa mig i denna fråga.

Jag är på jakt efter en ny wifi-lösning för vårt hem. Håller precis på att färdigställa ovanvåningen i huset och nu behöver jag få bra täckning även på ovanvåningen. Skulle det även gå att förlänga nätverket så att det täcker garaget som står ca 8 meter från huset så är det en välkommen bonus. Har tittat på olika mesh-lösningar men blir inte klok på vad som är "rätt" lösning för oss.

I huset är det förberett för att med kabel koppla ihop fibermodem med router, från denna punkt finns det kabel till allrummet på ovanvåningen. Tanken är att placera en enhet vid modemet och en i allrummet. Sen hoppas jag att en bra placering av en tredje enhet som går via mesh ska kunna lösa täckningen i garaget. Antingen i huset, så nära garaget som möjligt, eller i garaget, så nära huset som möjligt.

Vi har inte så jättestora krav, har 100/100 bredband och klarar oss bra på det. En del hemarbete där jag ibland laddar upp/ner filer på upp till några GB, lite streaming på 2 TV-apparater, mobiltelefoner och en laptop som används sporadiskt. 2 vuxna och en 6 månaders bebis i hushållet.

Just nu har vi en ASUS-router, RT-AC68U. Den fungerar hjälpligt men signalen är lite i underkant, speciellt på 5 GHz bandet. 2,4 GHz funkar bättre men då tappar vi ju hastighet. Dessutom upplever jag att den är lite instabil ibland. Har grannar på 2 sidor om huset så det är inte så mycket signaler som stör, ser 3 andra nätverk med datorn, telefonen ser bara 1. Kommer att bygga ut med lite mer smart-hem prylar framöver, blandat zigbee/matter och z-wave. Om jag förstått det hela rätt så ligger de på 2,4 GHz respektive 868 MHz men de frekvenserna vill jag väl inte använda egentligen till internet-uppkoppling om jag får ordning på signalen på snabbare frekvens.

Jag har tittat på ex. D-Link Covr X1863 och liknande.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.750538/d-link-covr-x1863
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5760797
Pris ca 2000 kr.
Tror ni att det täcker våra behov eller bör vi lägga mer för att få något bättre?
Finns det bättre alternativ i samma prisklass?

Permalänk
Skrivet av Martin Westerling:

Hej!

Hoppas att jag hamnat rätt med detta inlägg och att någon kan hjälpa mig i denna fråga.

Jag är på jakt efter en ny wifi-lösning för vårt hem. Håller precis på att färdigställa ovanvåningen i huset och nu behöver jag få bra täckning även på ovanvåningen. Skulle det även gå att förlänga nätverket så att det täcker garaget som står ca 8 meter från huset så är det en välkommen bonus. Har tittat på olika mesh-lösningar men blir inte klok på vad som är "rätt" lösning för oss.

I huset är det förberett för att med kabel koppla ihop fibermodem med router, från denna punkt finns det kabel till allrummet på ovanvåningen. Tanken är att placera en enhet vid modemet och en i allrummet. Sen hoppas jag att en bra placering av en tredje enhet som går via mesh ska kunna lösa täckningen i garaget. Antingen i huset, så nära garaget som möjligt, eller i garaget, så nära huset som möjligt.

Vi har inte så jättestora krav, har 100/100 bredband och klarar oss bra på det. En del hemarbete där jag ibland laddar upp/ner filer på upp till några GB, lite streaming på 2 TV-apparater, mobiltelefoner och en laptop som används sporadiskt. 2 vuxna och en 6 månaders bebis i hushållet.

Just nu har vi en ASUS-router, RT-AC68U. Den fungerar hjälpligt men signalen är lite i underkant, speciellt på 5 GHz bandet. 2,4 GHz funkar bättre men då tappar vi ju hastighet. Dessutom upplever jag att den är lite instabil ibland. Har grannar på 2 sidor om huset så det är inte så mycket signaler som stör, ser 3 andra nätverk med datorn, telefonen ser bara 1. Kommer att bygga ut med lite mer smart-hem prylar framöver, blandat zigbee/matter och z-wave. Om jag förstått det hela rätt så ligger de på 2,4 GHz respektive 868 MHz men de frekvenserna vill jag väl inte använda egentligen till internet-uppkoppling om jag får ordning på signalen på snabbare frekvens.

Jag har tittat på ex. D-Link Covr X1863 och liknande.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.750538/d-link-covr-x1863
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5760797
Pris ca 2000 kr.
Tror ni att det täcker våra behov eller bör vi lägga mer för att få något bättre?
Finns det bättre alternativ i samma prisklass?

Det vore bra att veta lite om storlek på huset och material i väggar. Är det ett normalstort hus med vanliga trä/gipsväggar skulle jag köra på någon beprövad mesh router alternativt ubiquiti om du inte har något emot att det inte är helt plug and play.

Jag har länge fram tills nyligen kört en Ubiquiti Amplifi HD router utan meshpunkter i vårat enplanshus på 110kvm. Bara AC wifi men får ut 300-400Mbit i hela huset och har täckning en bra bit ut i trädgården (lite halvdålig anslutning i garaget som ligger ca 20m från huset dock).

Jag skulle sätta en enkel trådad router vid fiberomvandlaren (det finns inget som heter fibermodem då den inte modulerar/demodulerar) och dra kabel till meshpunkter om det är möjligt. Om inte fiberomvandlaren råkar vara placerad optimalt för placering av en meshpunkt men det brukar de ju sällan vara.

Känner inte till just den routern du nämner. Jag skulle som sagt satsa på Ubiquiti alternativt en erkänt bra Mesh router som https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5271929 som ofta säljs för ca 2500 på kampanj för ett tvåpack.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det vore bra att veta lite om storlek på huset och material i väggar. Är det ett normalstort hus med vanliga trä/gipsväggar skulle jag köra på någon beprövad mesh router alternativt ubiquiti om du inte har något emot att det inte är helt plug and play.

Jag har länge fram tills nyligen kört en Ubiquiti Amplifi HD router utan meshpunkter i vårat enplanshus på 110kvm. Bara AC wifi men får ut 300-400Mbit i hela huset och har täckning en bra bit ut i trädgården (lite halvdålig anslutning i garaget som ligger ca 20m från huset dock).

Jag skulle sätta en enkel trådad router vid fiberomvandlaren (det finns inget som heter fibermodem då den inte modulerar/demodulerar) och dra kabel till meshpunkter om det är möjligt. Om inte fiberomvandlaren råkar vara placerad optimalt för placering av en meshpunkt men det brukar de ju sällan vara.

Känner inte till just den routern du nämner. Jag skulle som sagt satsa på Ubiquiti alternativt en erkänt bra Mesh router som https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5271929 som ofta säljs för ca 2500 på kampanj för ett tvåpack.

Tack för svaret, ska definitivt kolla på Ubiquiti. Lite pill fixar jag, gillar att kunna styra en del själv så det kan nog vara rätt för mig. Svarta lådor som bara är plug and play är ju bra när de funkar men frustrerande när de inte riktigt gör det de ska. Bara så att jag förstår det hela rätt, med Ubiquiti Amplify HD kan man komplettera med meshpunkter vid behov i framtiden?

Huset är på 178 kvm, ca 100 av dessa i bottenplan. Yttermått ca 12,5 * 8,3 så en relativt normalstor villa. Trästomme, gips + osb på varje sida av 45x70 + stenull som innerväggar. Mellanbjälklag består av Hunton lättviktsbalkar, massivt furugolv på golvgips och golvspån, stenull även i bjälklaget för ljuddämpning. Betong har vi bara i grunden.

Bra också att du rättade mig gällande fiberomvandlaren, rätt ska vara rätt!

Permalänk
Skrivet av Martin Westerling:

Tack för svaret, ska definitivt kolla på Ubiquiti. Lite pill fixar jag, gillar att kunna styra en del själv så det kan nog vara rätt för mig. Svarta lådor som bara är plug and play är ju bra när de funkar men frustrerande när de inte riktigt gör det de ska. Bara så att jag förstår det hela rätt, med Ubiquiti Amplify HD kan man komplettera med meshpunkter vid behov i framtiden?

Huset är på 178 kvm, ca 100 av dessa i bottenplan. Yttermått ca 12,5 * 8,3 så en relativt normalstor villa. Trästomme, gips + osb på varje sida av 45x70 + stenull som innerväggar. Mellanbjälklag består av Hunton lättviktsbalkar, massivt furugolv på golvgips och golvspån, stenull även i bjälklaget för ljuddämpning. Betong har vi bara i grunden.

Bra också att du rättade mig gällande fiberomvandlaren, rätt ska vara rätt!

Stämmer, går att komplettera med Mesh (här är paket https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3748775)

Dock är Amplifi HD en lite äldre produkt vid det här laget, lanserades väl 2018 eller nåt sånt och bara AC wifi som sagt. Den har ersatts av Unifi serien från Ubiquiti (och Amplifi Alien med WiFi 6/AX https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5529360) men då är det lite annan prisklass som du ser...

Att jag nämner Amplifi HD är mest som en referens, eller om du vill köpa den begagnat (ser att den säljs med router+ 2 mesh punkter för 1500-2000kr vilket jag tycker är väldigt prisvärt

Annars är det väl en trådad router och Ubiquiti trådlösa WiFi 6 accesspunkter som gäller i ditt fall. Typ två sådana här https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5669956

Men annars ska Asus mesh router paketet jag länkade också vara grymt även om jag inte har någon personlig erfarenhet av det

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Stämmer, går att komplettera med Mesh (här är paket https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3748775)

Dock är Amplifi HD en lite äldre produkt vid det här laget, lanserades väl 2018 eller nåt sånt och bara AC wifi som sagt. Den har ersatts av Unifi serien från Ubiquiti (och Amplifi Alien med WiFi 6/AX https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5529360) men då är det lite annan prisklass som du ser...

Att jag nämner Amplifi HD är mest som en referens, eller om du vill köpa den begagnat (ser att den säljs med router+ 2 mesh punkter för 1500-2000kr vilket jag tycker är väldigt prisvärt

Annars är det väl en trådad router och Ubiquiti trådlösa WiFi 6 accesspunkter som gäller i ditt fall. Typ två sådana här https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5669956

Men annars ska Asus mesh router paketet jag länkade också vara grymt även om jag inte har någon personlig erfarenhet av det

En Edgerouter X i elskåpet plus en bra AP kanske skulle funka. Kan ju testa med en först och se om jag behöver komplettera med extra AP senare. Skulle lösa problemet att jag inte kan ha routern inne i elskåpet där fiberomvandlaren sitter då skåpet effektivt skärmar alla trådlösa signaler. Men är routern bara trådad så är ju det inget problem.

Permalänk
Skrivet av Martin Westerling:

En Edgerouter X i elskåpet plus en bra AP kanske skulle funka. Kan ju testa med en först och se om jag behöver komplettera med extra AP senare. Skulle lösa problemet att jag inte kan ha routern inne i elskåpet där fiberomvandlaren sitter då skåpet effektivt skärmar alla trådlösa signaler. Men är routern bara trådad så är ju det inget problem.

Det låter som en utmärkt plan (rejält overkill för de flesta, men det är väl det här forumet till för om man inte vill komma undan så billigt som möjligt dvs).

Ett billigare alternativ om du vill ha mer plug and play skulle ju vara en enkel 200kr trådar Switch i elskåpet och en kabel till en väl placerad router av bättre kvalitet (t.ex Asus AX5400 är populär i den här tråden, ofta på rea), med stöd för Mesh om du behöver komplettera med en mesh punkt till.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TobiasStockholm:

Det låter som en utmärkt plan (rejält overkill för de flesta, men det är väl det här forumet till för om man inte vill komma undan så billigt som möjligt dvs).

Ett billigare alternativ om du vill ha mer plug and play skulle ju vara en enkel 200kr trådar Switch i elskåpet och en kabel till en väl placerad router av bättre kvalitet (t.ex Asus AX5400 är populär i den här tråden, ofta på rea), med stöd för Mesh om du behöver komplettera med en mesh punkt till.

Overkill?
Varför sätta switch i skåpet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Overkill?
Varför sätta switch i skåpet?

Overkill på så sätt att man kan komma undan billigare med samma prestanda. Har man t.ex inga AX/WiFi 6 enheter tvivlar jag på att man får bättre prestanda än med en enklare router av bättre kvalitet.

Nej en switch behövs ju inte egentligen, det har du rätt i. Jag är så van vid att man drar dubbla nätverkskablar från elskåp till router och tillbaka igen för att nätverksnavet ofta är lokaliserat vid fiberomvandlaren om man har det som "serverrum" med nätverkskabel ar dragna därifrån till resten av huset. Har man inte det så räcker det ju med en nätverkskabel till routern förstås.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Overkill på så sätt att man kan komma undan billigare med samma prestanda. Har man t.ex inga AX/WiFi 6 enheter tvivlar jag på att man får bättre prestanda än med en enklare router av bättre kvalitet.

Nej en switch behövs ju inte egentligen, det har du rätt i. Jag är så van vid att man drar dubbla nätverkskablar från elskåp till router och tillbaka igen för att nätverksnavet ofta är lokaliserat vid fiberomvandlaren om man har det som "serverrum" med nätverkskabel ar dragna därifrån till resten av huset. Har man inte det så räcker det ju med en nätverkskabel till routern förstås.

Är precis så vi har det. Med undantag för att jag inte har dubbla kablar någonstans. Men bra input, har ett lämpligt förråd som är centralt placerat på ovanvåningen, går enkelt att komplettera med kablar dit då tomrör finns. Det är ju precis det här forumet är till för, att få sina idéer provade och hitta en ännu bättre lösning. Kabel från omvandlaren i elskåpet till en bra router, kabel därifrån tillbaka till en switch i elskåpet och sen därifrån vidare till diverse fasta nätverksuttag där vi har tv etc. Låter som helt rätt lösning. Sen se till så att routern har stöd för mesh så att den möjligheten finns om den skulle visa sig behövas. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej, jag har mkt problem med min ping när jag spelar PUBG. Den kan ligga stabilt till att helt plötsligt hoppa 45-60 vilket blir ett jättelagg in game, och ibland flera hundra. Troligtvis är det fel på PUBG som vanligt men använder nu en gammal router från tele2 så ett byte är nog inte fel iaf för att säkerhetsställa den biten och för säkerhet.

Det jag använder idag är:
En stationär dator som främst används till spel.
Iptv
En förstärkare
Trådlöst till telefoner och ibland min laptop. (liten lägenhet så behövs inga superantenner.

Vad rekommendera ni för router till rimligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Hej, jag har mkt problem med min ping när jag spelar PUBG. Den kan ligga stabilt till att helt plötsligt hoppa 45-60 vilket blir ett jättelagg in game, och ibland flera hundra. Troligtvis är det fel på PUBG som vanligt men använder nu en gammal router från tele2 så ett byte är nog inte fel iaf för att säkerhetsställa den biten och för säkerhet.

Det jag använder idag är:
En stationär dator som främst används till spel.
Iptv
En förstärkare
Trådlöst till telefoner och ibland min laptop. (liten lägenhet så behövs inga superantenner.

Vad rekommendera ni för router till rimligt pris?

Vad menar du med förstärkare?
Är datorn kopplad med kabel direkt till routern?
Vilken modell på router är det?
Vad har du för internethastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vad menar du med förstärkare?
Är datorn kopplad med kabel direkt till routern?
Vilken modell på router är det?
Vad har du för internethastighet?

ljudförstäkare till högtalarna och tvn men som oftast inte är igång när jag spelar.
Yes med kabel.
Gammal netgear 5år+
100mbit

Permalänk
Skrivet av klacko:

ljudförstäkare till högtalarna och tvn men som oftast inte är igång när jag spelar.
Yes med kabel.
Gammal netgear 5år+
100mbit

Varför inte prova att koppla datorn direkt till bredbandsuttaget och se om det då blir stabilt, då vet du ju om det är routern som är problemet. Istället för att köpa en ny router med risk för att problemet ändå kvarstår?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför inte prova att koppla datorn direkt till bredbandsuttaget och se om det då blir stabilt, då vet du ju om det är routern som är problemet. Istället för att köpa en ny router med risk för att problemet ändå kvarstår?

tänkte faktiskt göra det ikväll. Känns dock som det är dags att uppdatera den gamla routern iaf i ren säkerhetssynpunkt. antar att en så gammal router har svagheter

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Eventuellt kan jag "tvingas" införskaffa en andra router för att slippa dra en andra kabel runt halva lägenheten för att få tvn att fungera 4 meter ifrån. Så jag vill "preppa" lite med generell kunskap utifall det kommer att ske.

I dagsläget har jag "tvingats" dra en 15m lång kabel runt väggarna till en router (Netgear Nighthawk X4S).... Som i sin tur är kopplad till en Telia-router, bildligt talat så fungerar den som underlag åt min netgear router, och den i sin tur kommunicerar, med svart-magi, med en trådlös manick som man i sin tur har vanlig ethernet och allt är peace and whatever....... Försökte hitta en länk på telias hemsida på den men de säljer bara sprillans nya grejor.... what a first...

Anyways....

Jag har jobbat inom IT sen -97 så jag är inte helt borta....... men jag skulle gärna uppskatta lite rekommendationer på en enkel korkad router som skulle kunna lösa situationen med att bara på nåt sätt bara agera som en "slav" (eller vad man kallar det nu för tiden) och förlänga signalen.....

Gärna några tips på lämplig idiot-router vore uppskattat också. Antar att det mesta är 12000% mer avancerat och/eller bättre vad jag behöver..... och det vore lite som ett plus i kanten om man ger typ en generell punktlista av vad som troligtvis kommer att eventuellt behövas göras för att connecta ihop dem. Skulle kunna googla fram det men bättre att fråga er nördar och annat folk

Tack på förhand! Trevlig helg! Skål!

Din förklaring är (för mig iaf) helt obegriplig. Försök förklara lite tydligare hur allt är kopplat, ända från där internet kommer in i lägenheten (och vilken typ det är som kommer in, ethernetuttag?). Samt vad det är du vill göra. Rita gärna en enkel ritning på hur nätverket är kopplat.

För enligt din förklaring ser ditt nätverk ut så här:
15 meter nätverkskabel som går ett varv runt rummet av oklar anledning, till en Netgearrouter som är kopplad till en Telia router som kommunicerar via svart magi med en "trådlös manick" som har ethernet men är oklart vad den är kopplad till (tvn?)

Till detta vill du koppla in ytterligare en router och en tv (oklart om det gäller ytterligare en tv eller den du redan har) som står 4 meter ifrån något (oklart vad). I oklart syfte (mer än att slippa dra ytterligare kablar, oklart mellan vad.

Ser du hur obegripligt det blir? 😅

Men visst tips på enklare routers kan du få oavsett det men skulle isf rekommendera dig att välja någon i lämplig prisklass som är populär på prisjakt bara. Oklart om du menar en router som har trådlös funktion iofs eller en trådad router.

Här är en enkel prisvärd trådad router iaf https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3393772

Här är en prisvärd trådlös router https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Hej Tobias! Tack igen, jag gjorde en video som förklarar (hoppas jag) vad jag vill ha...

Grundfrågan är vad händer om Telia-routern försvinner och jag måste ha något alternativ vid tvn...........

Tror videon ger en tydligare bild..

https://1drv.ms/v/s!AoKUUShuzI9HkLQ7_dbToR8bKkqX7g

Tack!

EDIT: Ber om ursäkt för att jag låter som en förkyld Ior som ramlat ner i en isvak. Men jag tar en till whisky

Hinner/orkar inte kolla igenom video just nu tyvärr (speciellt om det är whiskey inblandat ) men om huvudfrågan är tv via Telia med annan router så har du nog svaret i den här tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Och enklast är nog isf att satsa på en Asus router vad jag förstått t.ex denna https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5214292

(Jag är dock inte säker på att funktionen finns kvar i alla nyare Asus routrar)

Om du inte får det att funka så kan nog den här tråden vara till hjälp även om det verkar lite krångligare https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Missade förmedla VIKTIGASTE grejen antar jag.

och det är vad som händer när jag avslutar Telias abonnemang. Iom att Telia-routern försvinner, och den där svarta manicken

Har du IPTV ifrån Telia och du ska avsluta TV o Internet?
Vad vill du ha hjälp med?

Sätt router efter inkommade fiber, sedan kopplar du in alla trådade enheter med kabel. Förslagsvis på TV-bänken, sedan dra kabel därifrån till datorn.
Vill du ha fler uttag vid datorn, sätt en enkel switch där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Missade förmedla VIKTIGASTE grejen antar jag.

och det är vad som händer när jag avslutar Telias abonnemang. Iom att Telia-routern försvinner, och den där svarta manicken

Oftast går det att ha TV och bredband från olika leverantörer – så du berättar inte vad du vill, säger du upp TV så är det som händer att du förlorar TV-kanalerna.

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut routern hemma som tillhandhållits av BRF:en. Ser att Webhallen kör kampanj, så står och väger mellan:
https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...
vs
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Lutar åt den första, men ser att den är betydligt äldre. Har bara tänk köpa en, så har egentligen inget behov av mesh eller dylikt, utan vill framför allt ha räckvidd, stöd för många enheter/stresstålig, hastighet och framtidssäkrad (i den prioritetsordningen). Några idéer om vilken som är bäst? Eller bör man gå på en helt annan om budget är 1000-1500 kronor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nudeln:

Funderar på att byta ut routern hemma som tillhandhållits av BRF:en. Ser att Webhallen kör kampanj, så står och väger mellan:
https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...
vs
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Lutar åt den första, men ser att den är betydligt äldre. Har bara tänk köpa en, så har egentligen inget behov av mesh eller dylikt, utan vill framför allt ha räckvidd, stöd för många enheter/stresstålig, hastighet och framtidssäkrad (i den prioritetsordningen). Några idéer om vilken som är bäst? Eller bör man gå på en helt annan om budget är 1000-1500 kronor?

Vill du ha (WIFI-)"räckvidd" primärt kanske du ska titta på AP:s?

Hur många är "många" enheter? Hållerdu ngn form av sportevents där du har tusentals enheter "Närvarande"?
"Framtidssäkrad" är ett tre vligt uttryck som låter bra: i praktiken kan man sällan "framtidssäkra" något, per definition är framtiden obestämd.

Korts sagt: Köp något som ligger inom din budget!

Edit: Den ena produkten du tittar på har AX6100, den andra AX5400... och det skiljer 100 spänn? (I prktiken kommer du antagligen aldrig märka ngn skillnad).

Återigen: är det täckning du är ute efter primärt: kolla upp "AP"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vill du ha (WIFI-)"räckvidd" primärt kanske du ska titta på AP:s?

Hur många är "många" enheter? Hållerdu ngn form av sportevents där du har tusentals enheter "Närvarande"?
"Framtidssäkrad" är ett tre vligt uttryck som låter bra: i praktiken kan man sällan "framtidssäkra" något, per definition är framtiden obestämd.

Korts sagt: Köp något som ligger inom din budget!

Edit: Den ena produkten du tittar på har AX6100, den andra AX5400... och det skiljer 100 spänn? (I prktiken kommer du antagligen aldrig märka ngn skillnad).

Återigen: är det täckning du är ute efter primärt: kolla upp "AP"!

Ja, AP var jag inne på för något år sedan, typ något från Ubiquiti, men kom fram till att jag inte orkade med riktigt. Då ska man också ha en router i bakgrunden? Inte läst på ordentligt som du hör...

Men antal enheter, lol nej, inte tusentals. Det är svenssonlast vi snackar om. En TV, ett par datorer, någon platta, fyra-fem mobiler etc. simultant. Kanske var otydlig där.

Följer ditt råd och min magkänsla och kör på varianten med AX6100. Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nudeln:

Ja, AP var jag inne på för något år sedan, typ något från Ubiquiti, men kom fram till att jag inte orkade med riktigt. Då ska man också ha en router i bakgrunden? Inte läst på ordentligt som du hör...

Men antal enheter, lol nej, inte tusentals. Det är svenssonlast vi snackar om. En TV, ett par datorer, någon platta, fyra-fem mobiler etc. simultant. Kanske var otydlig där.

Följer ditt råd och min magkänsla och kör på varianten med AX6100. Tack!

För att höja det till en "chefsnivå" (alternativt "dumma ner det") kan man "förenklat säga" att det som vi kallar "router" i folkmun är en "Router med en integrerad AP(Wifi) och Brandvägg".

Sen får man själv ta beslutet om man tror att en "multifunktionsprodukt" eller produkter med ett specifikt tillämpningsområde ger mest prestanda (/for the bucks)

Permalänk

Hej!
Jag har gjort ett prisjaktfilter med mina krav: en wifi6-router med USB (ska plugga in hårddisk), minst 4 LAN-portar, för max 1750kr
https://www.prisjakt.nu/c/routrar?947=97594&b_4914=1&r_61881=...

Men det är nästan gotyckligt vilken av dessa jag ska plocka.
Nämn er favorit så tar jag den!

Just nu kikar jag på detaljer i recensionerna - om någonting är störande.
Tex tyckte jag Netgear Nighthawk RAX20 verkade bra men enligt en recensent har den en LED-indikator som är stark som en ficklampa - vilket hade retat gallfeber på mig så den är ute ur leken. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5235185#reviews

I övrigt kan jag nämna att:
Bor i liten lägenhet så trådlös räckvidd är ingen prioritet. Har inga kids så är inte tonvis med enheter körandes tunga nedladdningar samtidigt. Men jag gillar ändå tanken på en relativt framtidssäker router eftersom jag brukar hålla i mina prylar för länge innan jag byter (min nuvarande router är 10 år gammal). Kan tänka mig att i framtiden kör jag VPN och spelar över typ Google Stadia.