Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Jag skulle rekommendera tre alternativ beroende på vilket tillstånd du är i din utbrändhet gällande spel:

1. Testa en helt ny genre du aldrig gett dig på förut. Kanske peka-och-klicka-spel eller någon visuell roman.
2. Ge dig in i indie-träsket. Bland indie-spel finns oftast de genrer du är van vid att spela men att de har någon spännande tvist på det som gör det nyskapande.

Om du vill testa något nytt som ändå känns bekant så kan jag tipsa om det lugna mysiga Milo and the Magpies.

Alternativ 3 som de flesta andra har varit inne på är helt enkelt att ta en paus från spelandet.
I vissa bitar i livet så känns det som att jag bara har spelat för spelandets skull och då känns det poänglöst.
Är du inte sugen på att spela något så kan du lika gärna hitta på något annat. Du kanske kan prova att bara sitta i soffan hemma och ha tråkigt en stund. Ha mobilen några meter ifrån dig och ha TV:n avstängd så du verkar börjar känna dig helt uttråkad. Iochmed det så kan man oftast få någon bra idé om man är sugen på att spela något.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ta en paus från spelandet, kanske...? Det är inget måste att spela. Om du har ork, ta tag i något hemmaprojekt? Om du behöver ett tidsfördriv och är trött: kanske läs en bok eller kolla på en film.

Permalänk
Medlem

@Muddyvaines

Som många säger, tästa en annan kanske mer fysik grej att pilla med.

Skälv skaffade jag en RC bil förra året och så gjorde två av minna kamrater det också, och vi har riktigt kul när vi kör/kan köra . Och när bilen sän kanske gått sönder så får man pilla lite med att reparera den igen (brukar ta mellan 30min till någon timme sådär att göra).

Ska jag rekommendera en bra startbil så skulle jag säga Traxxas Rustler 4x4VXL.

Edit: Det är roligare om man är fler än en som kör!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Skippa datorspel.. Uppenbart ett beroende du har just nu Kör språkkurs online eller någon programmeringskurs om du fortfarande känner att datorn är tryggheten i vardagen

Permalänk
Medlem

Känner igen dethär, är lite samma för mig från att ha haft datorspel som en beroendeframkallande drog i de yngre åldrarna så har nog på de senaste åren datorspelandet avtagit starkt. Undantag var t.ex. då Kingdom Come: Deliverance släpptes så väcktes lite nygammal enthusiasm igen men annars vet ej riktigt. Tur iofs med tanke på grafikkortspriserna idagsläget.

Brukar mest syssla med min YouTube kanal och följa e-sports på Twitch, kanske grindar Pokemon spel på emulator däremellan men det känns nästan som jobb ibland mera än spel men det är iallafall lätt att starta upp snabbt och man behöver inte djupdyka i nån story även om det blir lite längre pauser så missar man ju inte nån röd tråd i handlingen.

Sista spelet jag spelade mera seriöst var Unreal Tournament 3, spelade i två olika lag osv. Det var när man studerade ännu så typ 10+ år sen. Då var det mera form av beroendeframkallande rus efter att ha grindat så många timmar och man blivit såpass bra på det. Man visste alla trix och sånt på alla kartor, man hade taktisk fördel mot medelspelaren osv som gjorde det roligt att spela och svårt att sluta liksom. Men sedan populariteten började avta och man gav upp helt så har jag inte fastnat för något nytt spel på samma sätt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Många bra tips, verkligen. Som det ser ut just nu så skulle jag nästan vilja köpa en dirthoj och börja cykla igen, som jag gjorde för hundra år sedan och hoppade och skit. Fast nu när man nästan är 30 år gammal så går man väl i bitar ifall man ramlar!
Men som många andra säger så är det verkligen inte ett beroende jag har, då jag känner att jag knappt behöver spela något. Tanken var att jag HAR alltid spelat tidigare men jag har som inte motivationen till att spela då man knappt längre hänger med i CSGO-svängarna t.ex. då 15-åringar som går E-sportskola sopar banan med mig och mina boomer-reflexer. Det jag kände var mest att jag har som inte så mycket annat att fylla ut min lediga tid med, utöver att jag umgås med min sambo, jobbar och hänger mestadels på gymmet annars då jag inte bara slösitter vid datorn.
Annars sitter jag i soffan och spelar lite PS5 men det känns nästintill samma där, tror min sambo har mer kärlek till konsolen än jag har lol. Har tappat ca 10kg under senaste månaderna bara så kan inte påstå att jag latar mig heller.

Utöver det så är det väldigt intressant att se vad andra människor har för sig om dagarna, om än kanske inte exakt vad jag skulle hålla på med men.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, asså inget spel känns roligt i mer än någon timme och stänger jag av ett så återvänder jag sällan till det.
Utöver att sitta vid datorn och uggla så tränar jag väldigt mycket styrketräning och spelar en del gitarr och lite sånt. Vetetusan vad annars man skulle ha börjat med haha...

Skapa ett nytt YouTube-konto, döp det till BlurryGuyLearns. Filma dig själv (men blurra ansiktet med något kul Moazaik-filter så ingen vet vem du är) när du lär dig spela gitarr och kommentera ditt egna spelande med vad som är svårt/lätt etc. Lägg ut på YouTube i en serie klipp av typen:

BlurryGuyLearns - To Play Guitar [The First Chord]
BlurryGuyLearns - To Play Guitar [My Fingers Started Bleeding]
BlurryGuyLearns - To Play Guitar [Stairway To Heaven!]

Sen när du är klar och kan spela gitarr är det bara köra nästa serie av BlurryGuyLearns. Kanske, BlurryGuyLearns - To Grow Plants? Eller vad som helst

Ge det fem år så har du både en hobby och ett nytt jobb. Återkom här med ett tack för tipset då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skulle kunna tipsa om spel som Farming Simulator och Euro Truck Simulator 2!

Kan verka sega i början men i båda måste du jobba dig uppåt vilket bör kunna hålla ditt intresse uppe!

För Battlefield och liknande är ju spel där man oftast spelar bara för ett tillfälligt mål, medans ovannämnda simulatorer är raka motsatsen!

/Lifooz

Lustigt nog så köpte jag faktiskt Euro Truck Simulator 2 igår på rea för ca 40kr och spelade en stund, det var väldigt avslappnande att spela om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jösses vad jag känner igen mig. Spelat i decennier, en del av mitt DNA men är spyfärdig på allt nu ändå sätter jag mig varenda dag i hopp om att hitta gnistan igen.

Slutar med att jag drar igång samma två lir jag brukar och jag är så trött på dem. Provar andra spel men det "klickar" inte för mig.

Mitt problem är dessutom att alla spel är kopior på andra och gamla spel. Noll nytänk känns det so i de genres jag lirar. Kommer aldrig sluta spela men har inte orken att fortsätta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Andra har varit inne på att skaffa en hobby. Jag brukade spela varje ledig stund men blev less som du, jag köpte en programmeringskurs på www.udemy.com och blev förälskad, numera har jag köpt massa andra slags kurser på udemy som inte har med utveckling att göra.

Så kolla in den om du hittar nått kul ämne som du vill lära dig mer om.

Permalänk
Medlem

Tvinga inte fram nått

Andra hobbies fungerar bra. Börja snickra kanske?

Annars lite andre genrar av spel.

Jag har bytt från mest JRPG, SRPG till annat som t.ex:

Roguelike:
Hades, Rogue Legacy, Dead Cells

Bygg Fabrik
Factorio, Satisfactory

Avslappnande:
Dorfromantik

Stadsbyggare
Cities Skylines

Finns spel för alla sinnesstämningar.

Fastna inte på hur hög budget spelen har

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Andra har varit inne på att skaffa en hobby. Jag brukade spela varje ledig stund men blev less som du, jag köpte en programmeringskurs på www.udemy.com och blev förälskad, numera har jag köpt massa andra slags kurser på udemy som inte har med utveckling att göra.

Så kolla in den om du hittar nått kul ämne som du vill lära dig mer om.

Ja udemy är väldigt bra! Dom kör ofta rabatter så man kan köpa kurser för en spottstyver.
Kom in på 3d-modellering den vägen som jag hade som hobby i typ två år, bara latja runt. Var helt klart kul och billig hobby då programmet är gratis. Likadant med programmering kan jag tänka mig, inget man direkt måste köpa för att börja koda liksom!
Vill man göra spel finns dessutom Unreal Engine helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Det kommer att komma tillbaka när GTA6 kommer.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Det kommer att komma tillbaka när GTA6 kommer.

Hehe satt just och tänkte på vilket spel som skulle få mig att lira igen. Gta6! Synd att det är så långt bort bara.

Permalänk
Medlem

Om det inte längre är kul att spela så ska man inte spela. Jag spelade mycket world of tanks innan, spelet var roligt men tillslut så gav jag upp eftersom spelet blev allt för obalanserat och pay2win och då är det slöseri med tid att syssla med något som gör en arg och frustrerad.

Permalänk
Medlem

Testa äldre spel. Har precis som du letat efter spel att spela men haft svårt att hitta något. Flera gånger om året kommer det ut något riktigt stort spel som så gott som alla ser fram emot och spelar medan jag har absolut noll intresse för det. Har nu skaffat Playstation 1, 2 och 3 och har köpt en massa spel, har nu uppemot 40 stycken att spela

Permalänk
Medlem

Känner något liknande, har mycket bra spel men ingen ork/lust att spela. Tittar hellre på tv/netflix etc än spelar. Funderar på sluta spela helt.

Permalänk
Medlem

När jag tröttnat på att spela stänger jag ner datorn och gör något annat kan vara att ut och gå laga trasiga saker riktigt illa river jag ner datorn och städar rent i burken.. Har man vattenkylning så tar det lite tid😃😃..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Det är helt sjukt när du skriver detta och sen lägger till "sätter på stream och slöfarmar D3", för det var exakt detta jag kände OCH gjorde i fredags...

I feel you bro

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Befinner mig mer eller mindre exakt samma sits, kan vara taggad på att spela men 2 minuter in i vilket spel som helst stänger jag ner och finner det inte alls roligt längre. Har kommit fram till att jag helt enkelt lägger det på paus, tills jag känner att det lockar och känns kul. Har andra aktiviter ändå som jag kan fylla vardagen med. Lite tråkigt men samtidigt kanske inte helt oväntat, spelat typ nonstop sedan 2001 som 7 årig grabb och är snart 28. Förr eller senare händer nog något sådant här för många.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tror väl alla för eller senare blir less på spel iaf för en stund, hur ser det ut i vanliga livet ? Om inget är kul och du inte självmant börjat med nåt annat känns det som du är lite less på allt inte bara spel? Tränar du något ? Annars rekommenderar jag fysiska aktiviteter i alla former, endorfinerna kommer ge dig energi att vilja gör nåt.. Ut på ett äkta äventyr istället för inne i skärmen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MarcusHuddinge:

Testa äldre spel. Har precis som du letat efter spel att spela men haft svårt att hitta något. Flera gånger om året kommer det ut något riktigt stort spel som så gott som alla ser fram emot och spelar medan jag har absolut noll intresse för det. Har nu skaffat Playstation 1, 2 och 3 och har köpt en massa spel, har nu uppemot 40 stycken att spela

Brukar köra den taktiken när spelintresset sinar. Blir väl att beta av Grim Fandango, Chrono Trigger eller någon annan titeln med lite lägre tempo.

Alternativt att fokusera mer på brädspel eller lägga pussel funkar också rätt bra.

Permalänk
Medlem

Ta en paus. Det gjorde jag....på typ 8 år. Sen kom spelsuget tillbaka i måttlig nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Vi har inte evolverat fram för att maximera speltid iaf 😂

Istället så har vi evolverat (genom skolan) till att jobba 5 av 7 dagar per vecka i 8-12h + pendling så man inte har någon fritid på vardagar. Och ha ledigt 2 dagar per vecka där den ena spenderas på att vila så man inte har ork att göra någonting och söndagen är ju "fan nu är klockan x.. bara y timmar kvar till läggdags.. jobb imorgon.. uääh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Så där har det varit för mig i många år. Om inte tidigare så i alla fall sedan jag började jobba ordentligt. Tycker inte man ska tvinga sig själv att göra saker man inte känner för. Ta en paus och spela om du känner för det. För egen del kommer det perioder där jag får upp lusten igen för att sedan avta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Spelade inget på 7 år. Jäklar vad grymma datorerna och spelen hade blivit nu spelar jag rätt mycket.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Om vi stannar inom datorvärlden kan du ge dig på någon editor som t.ex UnrealEngine eller Unity och leka runt lite eller designa websidor/programera om du har erfarenhet.
Tips på spel
Såg att du gillat D3 så kan rekommendera Grim Dawn vilket piskar D3 (och allt annat med imo) och är hur kul som helst och man kan grotta ner sig ordentligt i theorycrafting eller bara njuta av spelet!
Annars är vädret riktigt gött nu..:)

Permalänk
Medlem

Är du uttråkad så kan du alltid skaffa MC-kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är väl inte speciellt svårt att testa någon annan hobby?

Permalänk
Medlem

Ta en längre paus. På riktigt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC