(ANDROID) Kan ej ringa utomlands Telenor Företag

Permalänk
Avstängd

(ANDROID) Kan ej ringa utomlands Telenor Företag

Tjo! Jag har en Xiaomi Mi 10T Android telefon med 2 simkort.

Ena simkort är vanligt Halebop Kontaktkort.

Andra simkortet är Telenor Företag som jag fått av bolag jag arbetar åt. Jag har varit inne och kollat på Telenor Företagsportalen där och ser att simkortet är aktivt och alla tjänster skall vara aktiverade.

Jag har även gått in i Settings -> "SIM cards & mobile networks" -> Telenor-simkortet -> och aktiverat Mobile Networks, Preferred Network Type (5G), Access Point Names (Telenor mms och Telenor Mobilsurf). Även aktiverat "Mobile data" och Telenor-kortet är satt som att sköta Mobile data (surfandet mm).

Trots detta så får jag hela tiden höra från båda simkort: "Numret du önskar att nå är inte tillgängligt".

Jag får bokstavligen talat magsjuka över att jag INTE hittar någon inställning i "Phone App" (inbyggda som följer med i telefonens OS) som låter en bestämma "Block/Allow Foreign Outgoing/Incoming" Calls.

Jag får också tillfällig damp på att en MOBILTELEFON saknar tydliga och lättsamma funktioner om att kunna RINGA och TA EMOT SAMTAL från utlandet om man så önskar?

Någon säger att man om startar om mobiltelefonen så kanske det fungerar? Konstigt nog så får jag inte mata in PIN-kod för Telenor-kortet utan endast för Halebop-kortet? Ska man behöva plocka ur simkortena och byta plats på dem? (Jag har dubbla simkort-platser).

Ursäkta frustrationen men jag HATAR smartphones för inte bannemig är de smarta när det svåraste på dem att göra är att kunna RINGA VART MAN VILL NÄR MAN VILL. Vilken ironi. Tack för hjälpen på förhand! ^_^

Jag har googlat om "telenor företag kan ej ringa utomlands" och den tipsar något om att slå på "Data Roaming" vilket jag gjort i den mån som det går i en kinesisk Android-telefon.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

använder du rikt koden? T.ex +46 för Sverige?

Och att du inte får skriva in pinkod på ena simkortet är bara att det simkortet inte har någon pinkod

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Sånt här beror oftast på vilken typ av abonnemang man har, ej telefonen, tex ringa utomlands med telenor företag är det en tilläggstjänst vad jag vet, sen kan det skilja till vilka länder man vill ringa till tex inom norden, inom EU, eller utanför EU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag har en Xiaomi Mi 10T Android telefon med 2 simkort.

Ena simkort är vanligt Halebop Kontaktkort.

Andra simkortet är Telenor Företag som jag fått av bolag jag arbetar åt. Jag har varit inne och kollat på Telenor Företagsportalen där och ser att simkortet är aktivt och alla tjänster skall vara aktiverade.

Jag har även gått in i Settings -> "SIM cards & mobile networks" -> Telenor-simkortet -> och aktiverat Mobile Networks, Preferred Network Type (5G), Access Point Names (Telenor mms och Telenor Mobilsurf). Även aktiverat "Mobile data" och Telenor-kortet är satt som att sköta Mobile data (surfandet mm).

Trots detta så får jag hela tiden höra från båda simkort: "Numret du önskar att nå är inte tillgängligt".

Jag får bokstavligen talat magsjuka över att jag INTE hittar någon inställning i "Phone App" (inbyggda som följer med i telefonens OS) som låter en bestämma "Block/Allow Foreign Outgoing/Incoming" Calls.

Jag får också tillfällig damp på att en MOBILTELEFON saknar tydliga och lättsamma funktioner om att kunna RINGA och TA EMOT SAMTAL från utlandet om man så önskar?

Någon säger att man om startar om mobiltelefonen så kanske det fungerar? Konstigt nog så får jag inte mata in PIN-kod för Telenor-kortet utan endast för Halebop-kortet? Ska man behöva plocka ur simkortena och byta plats på dem? (Jag har dubbla simkort-platser).

Ursäkta frustrationen men jag HATAR smartphones för inte bannemig är de smarta när det svåraste på dem att göra är att kunna RINGA VART MAN VILL NÄR MAN VILL. Vilken ironi. Tack för hjälpen på förhand! ^_^

Jag har googlat om "telenor företag kan ej ringa utomlands" och den tipsar något om att slå på "Data Roaming" vilket jag gjort i den mån som det går i en kinesisk Android-telefon.

Är det du som får "numret kan inte nås" när du ringer eller är det personer som ringer dig som får det?
Om det är du som får det så låter det mer som fel på numret du ringer till.
Hade det varit en spärr från din sida hade numret inte gått att ringa, dvs 3 korta tonstötar och sen avslutat.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

De som står för abonnemanget väljer vilka som skall kunna ringa utomlands förmodar jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag tänker som Valonen. Bara för att allt är aktiverat betyder inte att allt är tillåtet. Kolla med den som hanterar abonnemanget om du har rätt att ringa utomlands först. Dvs checka med telenor och inte bara i portalen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Det verkar vara så pinsamt att för just mitt abonnemang så hade detta ej beställts:

"Internationella samtal till EU/EES PLUS - 99.00 kr/mån" och detta gör man under Företagsportal och ej under "Mitt Telenor".

Nu skall det vara beställt så kanske fungerar tills imorgon.

Det lustiga i det hela innan var att jag ej kunde komma in (i Android-telefonen) i "Call Barring" / "Samtalsspärr" för simkortet utan då försökte den läsa data från "nätverket" och hela tiden misslyckades. Kanske relaterat?

Jag provade även simkortet i en annan Android och fick samma problem där så troligen 100% på abonnemangssidan som det hela låg på... Övriga i bolaget kunde ringa numret jag ej kunde ringa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

EDIT: Tyvärr så fungerar det fortfarande inte trots att det skall vara "beställt" och aktiverat från Företagsportalen. Får testa imorgon men borde väl vara en PÅ/AV-knapp för dem? Skall se om Samtalsspärren fungerar nu att komma in nu i mobilen eller om den gnäller.

EDIT2: Kommer inte ens i i "Samtalsspärr" för Halebop-simkortet eller "Call forwarding" för telenor-kortet MEN Halebop-kortet kommer in i Call Forwarding. Helt underbart! Nästan allt som har med att kunna RINGA på en TELEFON fungerar inte och går ej att lösa tekniskt talat. Bra jobbat människan!

EDIT3: Jag följde den här guiden: https://www.akayhelp.in/2020/11/fix-call-settings-error-netwo... och då kunde den otroligt nog läsa in alla inställningar för Samtalsspärr för Telenor-simkortet. Men fungerar ej ringa ännu. Fast nu blir det så att numret bara läggs på automatiskt direkt efter jag ringer. Hm.

EDIT4: Jag kan se inställningarna för Samtalsspärr/Call barring i Telenor-simkortet får felmeddelande om jag försöker justera något. Skräpmobil eller skräp-Telenor. Nåja, tillslut kanske det fixar sig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Löst: Som 10+ årig medlem på ett teknikforum så fattade jag inte att man MÅSTE trycka + (hålla nere 0) på keypad när man slår in utländskt nummer så att + tecken först visas framför numret. Annars fattar inte Phone App att man försöker ringa utomlands.

Rätt löjligt att Phone Appar - den huvudsakligen funktionen med en mobiltelefon (alla håller nog inte med dock) - saknar förmågan att fatta att om ens huvudsakliga landsnummer (som den kan känna av genom att känna av mobilt nätverk man är ansluten till) och dess varianter för mobiler och riktnummer ej matas in så skall den anta utländskt nummer och därmed lägga till + själv.

Liten detalj, men för mig var det som rena mysteriet. Troligen fungerade mobilen hela tiden trots en Mobilt BankID-verifierad webbchatt hos Telenor!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Löst: Som 10+ årig medlem på ett teknikforum så fattade jag inte att man MÅSTE trycka + (hålla nere 0) på keypad när man slår in utländskt nummer så att + tecken först visas framför numret. Annars fattar inte Phone App att man försöker ringa utomlands.

Rätt löjligt att Phone Appar - den huvudsakligen funktionen med en mobiltelefon (alla håller nog inte med dock) - saknar förmågan att fatta att om ens huvudsakliga landsnummer (som den kan känna av genom att känna av mobilt nätverk man är ansluten till) och dess varianter för mobiler och riktnummer ej matas in så skall den anta utländskt nummer och därmed lägga till + själv.

Liten detalj, men för mig var det som rena mysteriet. Troligen fungerade mobilen hela tiden trots en Mobilt BankID-verifierad webbchatt hos Telenor!

0046... är samma sak som +46. Om du tycker det är bättre dvs...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

0046... är samma sak som +46. Om du tycker det är bättre dvs...

Så 0 eller 00 före numret är samma sak som numret med + före?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så 0 eller 00 före numret är samma sak som numret med + före?

Två nollor är samma sak som ett +.

004670 1234123
eller
+4670 1234123

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Två nollor är samma sak som ett +.

004670 1234123
eller
+4670 1234123

Alright, och det gäller således alla olika landsnummer?

Vill jag ringa Lettland +371 så kan jag mata in 00371 istället?

Då är det bara jag som varit pantad hela tiden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alright, och det gäller således alla olika landsnummer?

Vill jag ringa Lettland +371 så kan jag mata in 00371 istället?

Då är det bara jag som varit pantad hela tiden!

Well, det är inte riktigt så enkelt. Men de flesta länder kör 00.
Här är en lista över alla olika prefixer (sista kolumnen)
https://www.nationsonline.org/oneworld/international-calling-...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Well, det är inte riktigt så enkelt. Men de flesta länder kör 00.
Här är en lista över alla olika prefixer (sista kolumnen)
https://www.nationsonline.org/oneworld/international-calling-...

Aha, då kanske + är en smart funktion trots allt som löser problemet att lära sig alla prefix!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, då kanske + är en smart funktion trots allt som löser problemet att lära sig alla prefix!

Det är ju lite smidigare ja. Men jag tror att 00 är det som används inom EU, så det beror på hur pass många olika länder du faktiskt ringer till

*edit*
Det tycks stämma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_numbers_in_Europe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB