Finansinspektionen vill sätta Bank ID under statlig tillsyn

Permalänk
Melding Plague

Finansinspektionen vill sätta Bank ID under statlig tillsyn

Finansinspektionen anser att Bank ID och andra e-legitimationstjänster är samhällsviktiga tjänster som måste skyddas bättre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt

Permalänk
Inaktiv

Aaah... Staten ger sig i kast med att fixa något som inte är trasigt. Vad kan gå fel?

Antagligen handlar det ändå inte om "skydd" utan om kontroll - om statlig makt.

Permalänk
Medlem

Så allt kan centraliseras och kräva digital ID, så man enkelt kan totalt stängas ut ur samhället.

Permalänk
Medlem

Håller med dig @Fatmajk är som dom säger bättre sent än aldrig .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag trodde BankID redan var statligt kontrollerat

Permalänk
Medlem

Varför skulle det bli mindre sårbart för att staten har kontroll? https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandl...

Permalänk
Medlem

Kinesiska ägare i BankID är nog ingen höjdare. Föredrar statlig kontroll.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Statlig E-Legitimation borde ha skapats för över 10 år sedan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kinesiska ägare i BankID är nog ingen höjdare. Föredrar statlig kontroll.

Vart har du läst att det är kinesiska ägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Så allt kan centraliseras och kräva digital ID, så man enkelt kan totalt stängas ut ur samhället.

Det har väl redan skett?
Det går inte att sköta någonting längre som anonym e-postare eller telefonist.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det har väl redan skett?
Det går inte att sköta någonting längre som anonym e-postare eller telefonist.

Du behöver inte BankID för att komma åt internet ännu, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Vart har du läst att det är kinesiska ägare?

Inte än men...
De kommer smygande in så helt plötsligt så har de en stor post. Bra att det uppmärksammas innan det är för sent.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Inte än men...
De kommer smygande in så helt plötsligt så har de en stor post. Bra att det uppmärksammas innan det är för sent.

Danske Bank
Handelsbanken
Ikano Bank
Länsförsäkringar Bank
SEB
Skandiabanken
Swedbank

är ägare vad jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Du behöver inte BankID för att komma åt internet ännu, exempelvis.

Jodå, det behövde jag i Fredags, när Tele2's Internet och DigitalTV gick ner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lätt att blåsa skattepengar på ännu ett ambitiöst projekt, vilket i slutänden sannolikt bara kommer leda till en massa sysslolösa byråkrater, vilka man då får skapa ett par extra myndigheter till som kompensation... 🙄

Permalänk
Medlem

Äntligen … som jag har väntat

Permalänk
Medlem

BankID är skit som det fungerar idag.
Bor man utomlands får man enligt de flesta bankerna inte ha ett konto i Sverige, vilket betyder att man inte kan ha BankID.
Det i sin tur betyder att man inte kommer åt svenska myndigheter och nu med de nya reglerna, går det inte att boka tid för att skaffa nytt pass i Sverige, eftersom det krävs BankID för att boka en tid.
Med andra ord är ca 6-7 procent av Sveriges befolkning andra klassens medborgare på grund av BankID.
Men det finns ju alternativ som Freja säger säker någon? Nej, man får inte ha det heller om man inte har bott utomlands i mer än tre år.
Ett helt vansinnigt system som det fungerar idag. Varför ska bankerna ha i stort sett monopol på en identitetshandling som krävs för nästan allt på internet idag i Sverige?

Det hela borde skötas av en non-profit, ungefär som Internetstiftelsen, även om det kanske inte är det bästa exemplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jodå, det behövde jag i Fredags, när Tele2's Internet och DigitalTV gick ner.

Jaha så du loggar in med BankID för att få internetåtkomst. Inget jag behöver i alla fall så det är ännu frivilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Danske Bank
Handelsbanken
Ikano Bank
Länsförsäkringar Bank
SEB
Skandiabanken
Swedbank

är ägare vad jag sett.

Swedbank kanske vill sälja av sin del till en kinesisk bank om ett par år?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tillhör också kören som trodde det redan var det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lätt att blåsa skattepengar på ännu ett ambitiöst projekt, vilket i slutänden sannolikt bara kommer leda till en massa sysslolösa byråkrater, vilka man då får skapa ett par extra myndigheter till som kompensation... 🙄

Alternativet är att vi har en privat aktör som har (i praktiken) monopol på en nyckelroll i samhället som det inte finns någon kontroll eller tillsyn över. Men det hade ju vart betydligt värre om man från myndighetshåll skulle behöva upphandla en identitetstjänst, den skulle kosta tio- till hundratals miljarder (ingen överdrift, om man kollar på den dryga miljard t.ex. Skolplattformen i Stockholm, ett betydligt mindre projekt, kostat hittills).

Digital identitet är för viktigt för att låta privata aktörer köra sitt eget race utan kontroll, men också för viktigt för att lamslås av den totalt trasiga upphandlingskulturen i det offentliga.

Tror nog att den här modellen är det minst dåliga alternativet.

Helst hade jag dock sett att det fanns ett ramverk där de som vill bygga tjänster för e-legitimation kan "tvingas" (på ett enkelt sätt) acceptera emot e-legitimation från olika leverantörer (där Freja E-ID är den största konkurrenten idag) utan att behöva göra mer än att supportera BankID, men jag har svårt att se hur det skulle bli en verklighet utan att det skulle balla ur fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Jaha så du loggar in med BankID för att få internetåtkomst. Inget jag behöver i alla fall så det är ännu frivilligt.

Nej, men för att komma fram till kundtjänst behöver jag bankID.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheLostSwede:

BankID är skit som det fungerar idag.
Bor man utomlands får man enligt de flesta bankerna inte ha ett konto i Sverige, vilket betyder att man inte kan ha BankID.
Det i sin tur betyder att man inte kommer åt svenska myndigheter och nu med de nya reglerna, går det inte att boka tid för att skaffa nytt pass i Sverige, eftersom det krävs BankID för att boka en tid.
Med andra ord är ca 6-7 procent av Sveriges befolkning andra klassens medborgare på grund av BankID.
Men det finns ju alternativ som Freja säger säker någon? Nej, man får inte ha det heller om man inte har bott utomlands i mer än tre år.
Ett helt vansinnigt system som det fungerar idag. Varför ska bankerna ha i stort sett monopol på en identitetshandling som krävs för nästan allt på internet idag i Sverige?

Det hela borde skötas av en non-profit, ungefär som Internetstiftelsen, även om det kanske inte är det bästa exemplet.

Ja, visst är det sjukt? Ovan är bra anledningar för varför det, som minimum, krävs tillsyn i den här branschen, och krav på hur tjänsten ska levereras.

Utan BankID är du ingen i samhället idag, det är åt helvete att den makten ska ligga hos ett privat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Aaah... Staten ger sig i kast med att fixa något som inte är trasigt. Vad kan gå fel?

Antagligen handlar det ändå inte om "skydd" utan om kontroll - om statlig makt.

Inte trasigt är ju relativt. Det är fortfarande så nytt att ingen ens har kommit på tanken att "göra sönder det".
Men det räcker ju att ett antal mer eller mindre oseriösa aktörer börjar implementera BankID för ändamål som det kanske inte alls är tänkt, så förstör man inte bara "varumärket" utan även legitimiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utan BankID är du ingen i samhället idag, det är åt helvete att den makten ska ligga hos ett privat företag.

Nja, riktigt så är det ju inte, men visst är det så att en stor del av alla digitaliserade tjänster är enklast att komma åt med just BankID. Där får man nog också ta med att BankID är en produkt av bolaget Finansiell ID-teknik vilket skapats, ägs och styrs av Handelsbanken, SEB, Swedbank, Danske Bank, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank och Skandiabanken.

Bankerna är redan bland de mest övervakande bolagen, så detta är bara ett nytt grepp från klåfingriga byråkrater att skaffa sig ännu mer direkt inflytande och makt över en betydande aspekt i samhället.

But who watches the watchers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men för att komma fram till kundtjänst behöver jag bankID.

Nu var det några månader sedan jag ringde tele2 kundtjänst, men jag har för mig att det går utan bankid också. BankID hjälper bara till för supporten att få upp vem du är.

Men de kan defintivt ha ändrat det sen jag ringde sist

Permalänk
Medlem

Totaförstatliga tjänsten som staten borde utvecklat själva före evigheter sedan. Sedan kan de utveckla en dunderenkel apparat som de som tycker bankid är för svårt kan ha hemma. "Om det är du Olga, bekräfta genom att titta i din spegel du fått!"

Permalänk
Sötast

Hoppas att statligt har lite mer koll än kommuner/regionalt. Holy hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Totaförstatliga tjänsten som staten borde utvecklat själva före evigheter sedan. Sedan kan de utveckla en dunderenkel apparat som de som tycker bankid är för svårt kan ha hemma. "Om det är du Olga, bekräfta genom att titta i din spegel du fått!"

Varför inte stoppa i ID-kortet i en kortläsare likt bankdosor gör? ID-korten har ju redan chip.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.