Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Jag behöver uppgradera mitt PS Plus (har ej PS Now).
Kommer troligtvis vilja ha Premium när det kommer - gör jag bort mig om jag köper ett år PS Plus nu?

Nej, de har själva sagt att de kommer erbjuda en uppgradering så du betalar mellanskillnaden från det du har nu och vad platinum kommer kosta. Så köp du!

Permalänk
Medlem

Nu när man inte har någon Dualsense (inskickad på RMA) så streamar jag PS5 via PS4at. Funkar förvånadsvärt OK ändå så länge de är i samma nätverk.
Dock är det väl en tråkig del med just PS5 att man inte kan spela PS5 spel med Dualshock dosan överlag(utan streaming). Borde finnas en inställning där man kan aktivera/avaktivera vissa specifika Dualsense features i inställningar så att man kan spela med Dualshock .

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Borde finnas en inställning där man kan aktivera/avaktivera vissa specifika Dualsense features i inställningar så att man kan spela med Dualshock .

Ja, många spelare stänger ju av alla dual sense-funktioner ändå. Men hur skulle Sony tjäna alla pengar om man inte krävde nya kontroller? Då skulle dom ju bara tjäna lite pengar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, många spelare stänger ju av alla dual sense-funktioner ändå. Men hur skulle Sony tjäna alla pengar om man inte krävde nya kontroller? Då skulle dom ju bara tjäna lite pengar.

Exakt hah

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Nu när man inte har någon Dualsense (inskickad på RMA) så streamar jag PS5 via PS4at. Funkar förvånadsvärt OK ändå så länge de är i samma nätverk.
Dock är det väl en tråkig del med just PS5 att man inte kan spela PS5 spel med Dualshock dosan överlag(utan streaming). Borde finnas en inställning där man kan aktivera/avaktivera vissa specifika Dualsense features i inställningar så att man kan spela med Dualshock .

Skrivet av nu1mlock:

Ja, många spelare stänger ju av alla dual sense-funktioner ändå. Men hur skulle Sony tjäna alla pengar om man inte krävde nya kontroller? Då skulle dom ju bara tjäna lite pengar.

Hade ni frågat mig för ett halvår sedan så hade jag sagt att det är bra att de inte tillåter PS4 kontroller för PS5 spel, för det är en bra morot för utvecklare att implementera bra trigger effekter... meeen nu har det ju gått ett tag och många spel struntar i dem ändå (tex Elden Ring) så ja, då tycker jag att PS4 kontroller lika väl borde fungera.

Jag använde en PS4 kontroll häromdan och saknar den lite, på sätt o vis, tycker dens d-pad och knappar är mycket mer responsiva och klickigare, PS5ans är som lite mer svampigare och djupare. Allt annat föredrar jag med PS5 kontrollen dock Saknade verkligen inte micro USB, hujja.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Hur fungerar det om du kopplar PS5:an rakt till skärmen utan någon switch mellan? Testa med dess medföljande kabel.

Problemet är att kabeln inte är tillräckligt lång och att jag har ju konsolen långt ifrån skärmen och dessutom har jag ju kabel clips och sådant på sladdar till pc'n konsolerna, etc.

Får väl prova och köpa en längre HDMI 2.1 kabel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fick hem Forbidden West idag och hunnit känna lite på det... Låg FPS i tutorial utan möjlighet till Performance mode? Och kommer lämnas av ett dilemma att antingen störas på låg FPS eller att spelet ser ut som skit (antar jag..) då den redan nu inte ser bra ut :s skuggor är skeva, färgerna riktigt märkliga även dom :s första spelet jag reagerar på att skuggor/färg är helt off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Fick hem Forbidden West idag och hunnit känna lite på det... Låg FPS i tutorial utan möjlighet till Performance mode? Och kommer lämnas av ett dilemma att antingen störas på låg FPS eller att spelet ser ut som skit (antar jag..) då den redan nu inte ser bra ut :s skuggor är skeva, färgerna riktigt märkliga även dom :s första spelet jag reagerar på att skuggor/färg är helt off.

Jag hade samma upplevelse på min C2:a. Kör du LG OLED bör du kolla på Vincent på HDTVTest här: https://www.youtube.com/watch?v=LPMW4RqTR8g.

TLDR: Brightness -2, Highlights -8. Och detta ska du göra med TV:n inställd på HGiG. Tog mig lite pill, men med ovanstående inställningar ser det MYCKET bättre ut. Jag kör i Performance mode, och för att minska på pixligheten det innebär har jag stängt av 4K mode på TV:n för att istället ta emot en 1080p HDR-signal som TV:n själv får skala upp till 4K och som jag dessutom manipulerar med en uppsjö bildförbättringsreglage via TV:n. Helgerån i de allra flesta fall, jag vet, men med dessa fullösningar går det att få både flyt och helt ok skärpa, utan någon egentligen kännbar latency trots uppkonverteringen. Förhoppningsvis släpper Guerilla något läge som utnyttjar VRR för bättre flyt vid högre upplösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Idag har spelet Salt & Sacrifice släppts - efterföljaren till indiespelet Salt & Sanctuary från 2016.

Ett spel inom soulsborne-genren som är utvecklat av två personer. Jag spelade igenom ettan på PC via Moonlight med en vän och nu är det dags för tvåan, alldeles lagom långt efter Elden Ring så att man (jag) har både hunnit spela klart och bli sugen på något nytt.

Tillgängligt för både PS4 och PS5 (och bör fungera i co-op via game share mellan PS4 och PS5) för 169kr: https://www.playstation.com/sv-se/games/salt-and-sacrifice/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag hade samma upplevelse på min C2:a. Kör du LG OLED bör du kolla på Vincent på HDTVTest här: https://www.youtube.com/watch?v=LPMW4RqTR8g.

TLDR: Brightness -2, Highlights -8. Och detta ska du göra med TV:n inställd på HGiG. Tog mig lite pill, men med ovanstående inställningar ser det MYCKET bättre ut. Jag kör i Performance mode, och för att minska på pixligheten det innebär har jag stängt av 4K mode på TV:n för att istället ta emot en 1080p HDR-signal som TV:n själv får skala upp till 4K och som jag dessutom manipulerar med en uppsjö bildförbättringsreglage via TV:n. Helgerån i de allra flesta fall, jag vet, men med dessa fullösningar går det att få både flyt och helt ok skärpa, utan någon egentligen kännbar latency trots uppkonverteringen. Förhoppningsvis släpper Guerilla något läge som utnyttjar VRR för bättre flyt vid högre upplösningar.

Har en q85R, lekte runt lite och det blev klart bättre iallafall. 🤘 Tack, håller tummarna för VRR nu så kanske man kan spela det lite snyggare då

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Nu enklare att spela Deathloop

Deathloop update includes new accessibility options, photo mode, and more
New gameplay settings that allow players to further customize combat in Single-Player Mode (most are not available for Online or Friends modes). This includes increasing or decreasing combat difficulty, adjusting number of Reprises and slowing game speed.

https://blog.playstation.com/2022/05/12/deathloop-update-incl...

Kod för 9 st Deathloop Avatars: 3XF7-QANX-CJ6A

Permalänk
Medlem

Uppdatera till ny nivå och betala mellanskillnad? Räcker med mittennivån för att få alla spel som ingår?

Permalänk
Medlem

Bra och tydlig information! Kommer nog räcka med mellanvarianten för min del! Verkar som Ubisoft+ kommer till tjänsten också!

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer en Pro modell? När kan det tänkas komma och vilka specs kan vi förvänta oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tror ni det kommer en Pro modell? När kan det tänkas komma och vilka specs kan vi förvänta oss?

Ja!
Sannolikt tidigast 2024
Ingen aning, bättre än dagens PS5 Förmodligen med både kraftfullare CPU & GPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tror ni det kommer en Pro modell? När kan det tänkas komma och vilka specs kan vi förvänta oss?

OBS: killgissning-alert!

PS4 kom 2013. PS4 Pro kom 2016. 3 år.
PS5 i hög demand. PS5 slut på många håll. Samt problem i världen och komponentbrist etc.
Tippar 4-5 år denna gång så kanske 2024?
Spec. vore 120hz HDR 4K rimligt vilket PS5 inte klarar i alla spel.
Samt kanske mindre profil och fler färger?

Permalänk
Medlem

Glöm det, det kommer inte komma någon ny konsol på många år.

Permalänk
Skrivet av PappelApel:

Någon som har förslag på om det jag upplever är Hårdvaru fel på PS5an. Problemet jag börjat få kom spontant och INTE efter någon uppdatering av firmware eller liknande.

Info, När jag spelade så började bilden på min tv kort bli svart och sen komma tillbaka, detta skedde spontant någon gång då och då, Helt plötsligt en dag började det mer och mer, vid spelande endast. Jag trodde att det var HDMI kabeln som krånglade då min dotter inte fick samma problem på sin lilla 50" plasma 1080P tv när hon tog in det i sitt rum.
problemet eskalerade i V-rum på min tv och bilden började mer och mer att Bli svart (ingen signal) och blippa fram och tillbaka, Jag bytte hdmi kabel och problemet fortsatte köpte en ny kabel samma problem. Lösningen blev att jag fick ställa ner bilden till 1080p signal och då slutade problemet, Provade att labba lite mer inställningar och bytte tillbaka till 4 k och ändrade om en inställning i menyn om signal hastighet till minus 1 tror jag, då slutade problemet äntligen. Men, Jag hör numer ett coilwhine från ps5an som INTE hördes förut. Och jag tycker att bilden laggar imellanåt i spel och det känns inte grafiskt 100 längre. Jag är lite tveksam till att lämna den för garantiåtgärd då jag tror dom inte kommer återskapa problemet och så får jag pröjsa för felsökning.

Någon som har tips på om det troligenj är hårdvaru fel eller något annat, Som sagt problemet var inte där från scrach utan har spontant uppkommit till följd av Coilwhine som nu uppstår som inte uppstått tidigare. Min tv är en Nyare 4K Qled tv från samsung.

Edit: glömde informera att först var problemet där bara när jag spelade, Nu uppträder problemet hela tiden, dvs även när jag inte spelar.

En liten video som visar problemet. https://www.youtube.com/watch?v=w1UxP22Vuf8

Har liknande problem, men i mitt fall kommit fram till att det är kopplat till att jag har ett capturkort kopplat mellan tvn och datorn, och när datorn går in i viloläge verkar det sluta få ström och blir därmed svart, misstänker det inte är samma fel men en potenciell om än nichad orsak (HD60S)

Permalänk

Gjorde en egen tråd om problemet istället.

Skrivet av Smasher89:

Har liknande problem, men i mitt fall kommit fram till att det är kopplat till att jag har ett capturkort kopplat mellan tvn och datorn, och när datorn går in i viloläge verkar det sluta få ström och blir därmed svart, misstänker det inte är samma fel men en potenciell om än nichad orsak (HD60S)

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det blir en Pro-modell. Slim absolut.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tveksamt om det blir en Pro-modell. Slim absolut.

Känns faktiskt som en mindre modell behövs mer än en kraftfullare. Den är väl väldigt stark som den är tänker jag. Men väldigt stor.

Permalänk
Konsolgrävare

Vilken PlayStation Plus kommer ni skaffa?

Som det ser ut just nu blir det nog PlayStation Plus Extra.

https://strawpoll.com/polls/7MZ0zldEmno

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hade ingen PS4 så har ett par spel som jag ändå tänkt köpa som ligger på listan för Plus Extra så känns ganska givet för mig att inleda där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Som det ser ut just nu blir det nog PlayStation Plus Extra.

https://strawpoll.com/polls/7MZ0zldEmno

Kommer också köra Extra. Finns en del spel där som jag fortfarande inte har spelat igenom (som Returnal och Demon's Souls). Kul att "rena" PS5 spel är med också (som tidigare nämnda spel) och inte bara massa spel från PS4 tiden. Ska bli kul och se vad dom lägger till i framtiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Produkt: PS5 HD Camera
Länk: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08H9724CC/ref=zg_bs_videogames...
Kategori: Webbkamera
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5532472
Pris: 196 kr

Svenska ÅF har haft för 339 kr som billigast.

PS5 kameran väldigt billig just nu. Osäker på om den är värd dock, kanske om man planerar att streama och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

PS5 kameran väldigt billig just nu. Osäker på om den är värd dock, kanske om man planerar att streama och sånt.

Verkar bara vara värd om man ska streama. Fanns inget stöd i spel förut, auto login som fanns med ps4 finns inte heller :s

Fanns även på EG för er som inte följer fyndtråden
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Märkligt att man inte ens kan köra let's dance med kameran 🤦🏼‍♂️ enklare för dottern som dansar en del

Permalänk
Medlem