Var vi verkligen experter på IT 1996?

Permalänk

Var vi verkligen experter på IT 1996?

Tjo

Tänkte bara reflektera lite över hur jag och andra såg oss själva 1996. Känns som typ året då helt plötsligt alla var experter på datorer. Om vi reflekterar lite ärligt och har lite självdistans så tror jag att det här kommer bli en rolig tråd

Kunde vi verkligen nå användbart på den tiden? Eller var all kunskap vi hade om datorer bara om att kunna supporta farmor om hur hon skulle hitta Solitare i Win 95. Och nu i efterhand så är väl tanken: "Varför drog vi inte ner en ikon på desktop till det där jävla kortspelet hon ringer om hela tiden!?"

Windows 95 var superhäftigt på den tiden, I get it, men nu i efterhand... gjorde 10% av oss något mer än att sitta och ändra bakgrunden och fixa till ikoner på desktop typ hela tiden? Kanske varför vissa har tvångssyndrom nu..

Men tror 90% av oss var experter på 1 ganska "viktig" sak...... Disketter, och att de kanske innehöll material från irc, ftp eller usenet grupper, hamna på något konstigt vis, på disketter och vips så unicorn-ish hamna på er pc- eller amigadator hemma. Och TDK/Sony-disketter, har jag för mig, kostade 20kr+ på den tiden. Sjuka pengar. Men ofc så menar jag "open source"

Men som sagt..... ganska "värdelösa" ting att kunna.

Det fanns AutoCAD på den tiden som jag fick en kurs i, häftigt men lite lurigt. Använde ni det programmet på den tiden på riktigt?

Och andra program fanns säkert

Men jag hör redan i bakhuvet att folk laddar upp med det uppenbara när de läser det här.....

Assembler på min C64/Amiga..... NEJ, ni har inte gjort nåt vettigt i assembler..... ni har bara skrivit av kod i Datormagazin och låtsas som om ni gjort det själv... Eventuellt har ni lyckas gjort en rasterbar för Amiga. Möjligen att ni gjort något i Pascal, typ en miniräknare eller nåt.

Kommer ihåg att jag ringde för att söka jobb där i krokarna av -96 och det gick sådär när man var helt plötsligt "expert" på data och att man bortsåg från diskett-expert så kunde man office så kändes det sådär

Sen, (god help me), sökte jag jobb på Sharp i Gävle för att supporta/sälja skrivare men lyckligtvis fick jag inte det jobbet. Annars hade "Future ME" kommit tillbaka från framtiden likt Terminator och *cencurerat* dödat mig.

Som avslutningsvis en anekdot..

Tror det var för ca 8 år sen min förra chef fick ett samtal från goda vän om att han äntligen packat upp sin splitt nya dator från -95 och han vill komma igång med internet..... *eyestrain*...... where to begin? LOL

Posta gärna nåt och berätta hur det var för er around -96

Permalänk
Medlem

Har inget att bidra med, men roligt ämne! Ser fram emot många intressanta svar

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Ju mer man vet desto mer vet man hur mycket man inte vet, eller nåt sånt.

Permalänk

På den tiden fanns typ inte telefoner..... så man var safe från att behöva svara "Har du provat att starta om datorn?", vilket på den tiden var ett halvdags-projekt

Permalänk
Hedersmedlem

Med den tidens standard så var vi väl det. Man kan ju undra hur vi ser tillbaks på oss själva om ytterligare 25 år.

Skrivet av m4gnify:

Ju mer man vet desto mer vet man hur mycket man inte vet, eller nåt sånt.

Ingenting har slått mig mer sen jag läste på högskolan.

Permalänk
Medlem

På våren gjorde jag... specialarbete heter det väl... i gymnasiet. En Windows-applikation i Visual Basic 6(?) och Access. Jag lärde mig i alla fall hur man inte modellerar databaser, vilket nog är en rit de flesta behöver gå igenom innan de blir bra på det. SQL lärde jag mig i alla fall. Hur lärde man sig saker när det inte fanns internet och Stack Overflow? Böcker och hjälpfiler (.chm) i Windows, som levererades med Visual Studio.

På hösten gick jag de första programmerings- och datavetenskapskurserna på universitetsnivå. C++ och automatateori var det i alla fall då, möjligt att det även var datastrukturer och algoritmer den terminen. Emacs tangentbordskombinationer sitter fortfarande i ryggmärgen sedan dess.

Permalänk
Medlem

Är själv född 90, har ingen aning om hur t.ex. infrastrukturen såg ut på företagen på den tiden när Windows 95 var poppis / lanserades.

Active Directory var ju introducerat med Windows 2000, ganska många år efter 96. Vilket är typ den mest standardiserade katalogtjänst som finns idag(eller Azure AD).

Vore intressant att veta hur it infrastrukturen såg ut på ett medelstort bolag på den tiden. Tänker mig ~ 3-500 anställda.

Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av KAD:

På våren gjorde jag... specialarbete heter det väl... i gymnasiet. En Windows-applikation i Visual Basic 6(?) och Access. Jag lärde mig i alla fall hur man inte modellerar databaser, vilket nog är en rit de flesta behöver gå igenom innan de blir bra på det. SQL lärde jag mig i alla fall.

På hösten gick jag de första programmerings- och datavetenskapskurserna på universitetsnivå. C++ och automatateori var det i alla fall då, möjligt att det även var datastrukturer och algoritmer den terminen. Emacs tangentbordskombinationer sitter fortfarande i ryggmärgen sedan dess.

Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var jag sådär 7 år på den tiden men där någonstans blev man uppringd för att några bekanta hade installerat ett nytt spel på sin dator men visste sen inte hur man hittade spelet. Över sprang man för att inse att de snabbt klickat sig igenom installationen utan att förstå vad den innebar och spelet låg där snällt på C:. Ibland är det inte så komplext men visst är det ändå kul att framstå som expert i sammanhanget.

Det här kanske var några år senare med Win98.

Permalänk
Medlem

1996 fick jag mitt första IT jobb som utvecklare.

Kodade i perl och sybase SQL på en Unix-kärra... sen kom Borland c++ builder och BDE,körde det ett tag sen kom Visual Studio/basic - ASP... PHP..... blev dba i Sybase, SQL Server och Oracle. Körde COM+ ett kort tag innan första Net Framework med Webservices dök upp som räddaren i nöden

Hemma byggde jag maskiner, drog coax lan och spelade

Så expert nej, men kunde en hel del - inte lika lätt att "googla något" på den tiden heller

// Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

1996 fick jag mitt första IT jobb som utvecklare.

Kodade i perl och sybase SQL på en Unix-kärra... sen kom Borland c++ builder och BDE,körde det ett tag sen kom Visual Studio/basic - ASP... PHP..... blev dba i Sybase, SQL Server och Oracle. Körde COM+ ett kort tag innan första Net Framework med Webservices dök upp som räddaren i nöden

Hemma byggde jag maskiner, drog coax lan och spelade

Så expert nej, men kunde en hel del - inte lika lätt att "googla något" på den tiden heller

// Lazze

Ja helsike...... ASP..... var fast i vanlig ASP med vbscript till typ 2006.... var ett h-ete att försöka trolla med knäna utan dotnet

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

1996 fick jag mitt första IT jobb som utvecklare.

Kodade i perl och sybase SQL på en Unix-kärra... sen kom Borland c++ builder och BDE,körde det ett tag sen kom Visual Studio/basic - ASP... PHP..... blev dba i Sybase, SQL Server och Oracle. Körde COM+ ett kort tag innan första Net Framework med Webservices dök upp som räddaren i nöden

Hemma byggde jag maskiner, drog coax lan och spelade

Så expert nej, men kunde en hel del - inte lika lätt att "googla något" på den tiden heller

// Lazze

Gjorde du som jag back in the days....... använde usenet groups.... eller, fanns en som kunde på tidningen Mikrodatorn som hade publicerat en artikel om IDC som var föregångaren till ASP..... han var hjälpsam

Permalänk
Medlem

Windows NT4 släpptes 1996 och det pysslade jag en hel del med. Windows 95 var jag helt okej på, körde företagsutbildningar i det. Hade en egenbyggd Pentium 133 hoj som jag körde Fasttracker II på, satt och gjorde musik på kvällarna, när jag inte var uppkopplad på BBS:er såklart, favoriten var Sadistic BBS i Örebro.

Hade en Ericsson GH337 mobil har jag för mig, moddade den med annan extern antenn med blinkande lysdiod och tangenbord för någon utomeuropeisk marknad i vitt. Dessutom lade min kompis som jobbade på Ericsson in nån slags utvecklingsmjukvara med en massa extra funktioner där man kunde se signalstyrka och grejer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

farsan hade dataföretag (lite pionjär inom datakommunikation)… som knappt 10år gammal i slutet på 90-talet läste jag lite av hans it-böcker… bla. assembler

i a f så var mina syskon asgrymma på minröjaren, så jag rotade runt i programkoden & hittade var tiderna sparades…
jag lyckades lägga till så filen med rekorden krypterades i programmet, & plötsligt låg jag 1:a på de olika svårighetsgraderna
ingen såg mig när jag slog rekorden 😁, skötte det snyggt med nån sekund bättre åt gången , så syskonen kunde slå min tid
eftersom bara jag kunde låsa upp sparfilen, såg det ut som jag verkligen lyckats

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

farsan hade dataföretag (lite pionjär inom datakommunikation)… som knappt 10år gammal i slutet på 90-talet läste jag lite av hans it-böcker… bla. assembler

i a f så var mina syskon asgrymma på minröjaren, så jag rotade runt i programkoden & hittade var tiderna sparades…
jag lyckades lägga till så filen med rekorden krypterades i programmet, & plötsligt låg jag 1:a på de olika svårighetsgraderna
ingen såg mig när jag slog rekorden 😁, skötte det snyggt med nån sekund bättre åt gången , så syskonen kunde slå min tid
eftersom bara jag kunde låsa upp sparfilen, såg det ut som jag verkligen lyckats

Haha, epic

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Haha, epic

japp, eftersom man kunde vinna ärligt fortfarande… 😎

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Windows NT4 släpptes 1996 och det pysslade jag en hel del med. Windows 95 var jag helt okej på, körde företagsutbildningar i det. Hade en egenbyggd Pentium 133 hoj som jag körde Fasttracker II på, satt och gjorde musik på kvällarna, när jag inte var uppkopplad på BBS:er såklart, favoriten var Sadistic BBS i Örebro.

Hade en Ericsson GH337 mobil har jag för mig, moddade den med annan extern antenn med blinkande lysdiod och tangenbord för någon utomeuropeisk marknad i vitt. Dessutom lade min kompis som jobbade på Ericsson in nån slags utvecklingsmjukvara med en massa extra funktioner där man kunde se signalstyrka och grejer.

Har för mig att jag såg NT40 på disketter.... har för mig att det var en helvetes massa? kan det stämma? Eller var det på CD back then?

Permalänk

’96, ja... Skolan hade fortfarande huvudsakligen Win 3.11 med Novell Netware för nätverk/säkerhet.

Vi var några kompisar som ordbajsade något om att vi skulle bygga en virtuell multimediarepresentation av skolan i 3D; sen satt vi resten av terminen och byggde en Duke Nukem 3D-bana baserad på skolans ritningar. Oj vad Build hade en tendens att krascha när man glömt spara senaste halvtimmens arbete..

Efter skolan fick jag ett jobb som nog huvudsakligen lärde mig att jag hade lite kvar att mogna innan jag var användbar för arbete inom IT. 🙄 Det gick bättre när jag försökte mig på branschen några år senare.

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Har för mig att jag såg NT40 på disketter.... har för mig att det var en helvetes massa? kan det stämma? Eller var det på CD back then?

De flesta OS kunde fortfarande installleras från disketter, men redan Win95 stack väl iväg bortåt 25 disketter eller något om jag inte minns helt fel. Jag såg bara NT4 på CD. Vet inte om arbetsgivaren hade volymlicensavtal också eller bara fuskade med MSDN, men på den tiden ”fick” man hela pärmar med stora delar av Microsofts mjukvarukatalog på CD - och tur var väl det: Internetkopplingen där jag jobbade var en (dual?) ISDN som var fasansfullt snabb och fasansfullt dyr och därför avstängd en del av arbetsdagen.

Permalänk
Medlem

1996 var jag fem år och låg på mattan under vardagsrumsbordet och tänkte "det här ska jag komma ihåg" bara för att. Och det gör jag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De flesta OS kunde fortfarande installleras från disketter, men redan Win95 stack väl iväg bortåt 25 disketter eller något om jag inte minns helt fel. Jag såg bara NT4 på CD. Vet inte om arbetsgivaren hade volymlicensavtal också eller bara fuskade med MSDN, men på den tiden ”fick” man hela pärmar med stora delar av Microsofts mjukvarukatalog på CD - och tur var väl det: Internetkopplingen där jag jobbade var en (dual?) ISDN som var fasansfullt snabb och fasansfullt dyr och därför avstängd en del av arbetsdagen.

Kommer ihåg det....... hade en chef som köpt det och var livrädd att någon diskett skulle sluta funka

Permalänk

1996 gick jag sista året på mellanstadiet om jag räknar rätt, var då mycket sjuk och fick en egen PC i klassrummet för att använda i undervisningen. Så IT-satsningen var bra för min del i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på med datorer sedan -79 och vill nog säga att jag kunde större andel under -90 talet än vad jag kan nu…
Fanns helt enkelt mindre att kunna. (Jobbar som CISO nu)

Permalänk
Medlem

Jag var betydligt bättre ur ett relativt perspektiv -96. Integrerade digital telefoni med client/server-applikationer (CTI) som var det heta på den tiden, ungefär samtidigt som DBase och 4GL-språk tynade bort. Ur ett absolut perspektiv finns nog risken att jag var både smartare och kunnigare då, då 25 år, idag 51. Inget var omöjligt, det handlade bara om att lära sig. Idag är jag både lat och trög.

Jag var omnipotent, jobbade minst 80 timmar varje vecka. Fanns det något jag inte kunde skulle jag lära mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tjo

Tänkte bara reflektera lite över hur jag och andra såg oss själva 1996. Känns som typ året då helt plötsligt alla var experter på datorer. Om vi reflekterar lite ärligt och har lite självdistans så tror jag att det här kommer bli en rolig tråd

Kunde vi verkligen nå användbart på den tiden? Eller var all kunskap vi hade om datorer bara om att kunna supporta farmor om hur hon skulle hitta Solitare i Win 95. Och nu i efterhand så är väl tanken: "Varför drog vi inte ner en ikon på desktop till det där jävla kortspelet hon ringer om hela tiden!?"

Windows 95 var superhäftigt på den tiden, I get it, men nu i efterhand... gjorde 10% av oss något mer än att sitta och ändra bakgrunden och fixa till ikoner på desktop typ hela tiden? Kanske varför vissa har tvångssyndrom nu..

Men tror 90% av oss var experter på 1 ganska "viktig" sak...... Disketter, och att de kanske innehöll material från irc, ftp eller usenet grupper, hamna på något konstigt vis, på disketter och vips så unicorn-ish hamna på er pc- eller amigadator hemma. Och TDK/Sony-disketter, har jag för mig, kostade 20kr+ på den tiden. Sjuka pengar. Men ofc så menar jag "open source"

Men som sagt..... ganska "värdelösa" ting att kunna.

Det fanns AutoCAD på den tiden som jag fick en kurs i, häftigt men lite lurigt. Använde ni det programmet på den tiden på riktigt?

Och andra program fanns säkert

Men jag hör redan i bakhuvet att folk laddar upp med det uppenbara när de läser det här.....

Assembler på min C64/Amiga..... NEJ, ni har inte gjort nåt vettigt i assembler..... ni har bara skrivit av kod i Datormagazin och låtsas som om ni gjort det själv... Eventuellt har ni lyckas gjort en rasterbar för Amiga. Möjligen att ni gjort något i Pascal, typ en miniräknare eller nåt.

Kommer ihåg att jag ringde för att söka jobb där i krokarna av -96 och det gick sådär när man var helt plötsligt "expert" på data och att man bortsåg från diskett-expert så kunde man office så kändes det sådär

Sen, (god help me), sökte jag jobb på Sharp i Gävle för att supporta/sälja skrivare men lyckligtvis fick jag inte det jobbet. Annars hade "Future ME" kommit tillbaka från framtiden likt Terminator och *cencurerat* dödat mig.

Som avslutningsvis en anekdot..

Tror det var för ca 8 år sen min förra chef fick ett samtal från goda vän om att han äntligen packat upp sin splitt nya dator från -95 och han vill komma igång med internet..... *eyestrain*...... where to begin? LOL

Posta gärna nåt och berätta hur det var för er around -96

1996 hade jag sysslat med datorer i ungefär 15 år. 1996 skaffade jag win95, hade haft 3.11 innan dess. Byggde mitt första nätverk hemma då. Det var inte särskilt stort, bara en sladd mellan en pentium 133 och en 486DX2. Pentiumen körde win95, DX2 3.11. Har alltid sysslat mer med hårdvara än med mjukvara, hårdvara intresserar mig mer av konstig anledning.

Permalänk
Medlem

Det känns som allt inom IT hela tiden blir mer komplext, med fler lager och abstraktioner. Samtidigt var ju en så enkel sak som att installera ett grafikkort eller partitionera en hårddisk inte helt enkelt på den tiden, speciellt på PC (t.ex. Amiga hade ju mer eller mindre Plug and Play från början). Det var mycket manuellt att hålla koll på med cylindrar, huvuden o.s.v. (hårddisk), IRQ och DMA (grafikkort, ljudkort). Värdelös kunskap idag men det var sådant man var tvungen att ha koll på då. Idag är det oftast bara att plugga in så funkar det automatiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Networker:

1996 hade jag sysslat med datorer i ungefär 15 år. 1996 skaffade jag win95, hade haft 3.11 innan dess. Byggde mitt första nätverk hemma då. Det var inte särskilt stort, bara en sladd mellan en pentium 133 och en 486DX2. Pentiumen körde win95, DX2 3.11. Har alltid sysslat mer med hårdvara än med mjukvara, hårdvara intresserar mig mer av konstig anledning.

Kommer du ihåg dem med turbo-knapp så man kunde få 66mhz? (eller nåt sånt)..... varför var inte den knappen intryckt hela tiden? var det varmt som h-te? kommer inte ihåg....

Kommer bara ihåg att man var sjukt imponerad av Dune 2

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det känns som allt inom IT hela tiden blir mer komplext, med fler lager och abstraktioner. Samtidigt var ju en så enkel sak som att installera ett grafikkort eller partitionera en hårddisk inte helt enkelt på den tiden, speciellt på PC (t.ex. Amiga hade ju mer eller mindre Plug and Play från början). Det var mycket manuellt att hålla koll på med cylindrar, huvuden o.s.v. (hårddisk), IRQ och DMA (grafikkort, ljudkort). Värdelös kunskap idag men det var sådant man var tvungen att ha koll på då. Idag är det oftast bara att plugga in så funkar det automatiskt.

Det var så back in the days for sure Men jag tror att du skulle vara kung i ett data center

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Kommer du ihåg dem med turbo-knapp så man kunde få 66mhz? (eller nåt sånt)..... varför var inte den knappen intryckt hela tiden? var det varmt som h-te? kommer inte ihåg....

Kommer bara ihåg att man var sjukt imponerad av Dune 2

Det fanns en massa mjukvara/spel som var kopplad till klockcyklerna, så de fungerade inte som de skulle på en för snabb dator och kunde bli helt omöjliga att spela.

Permalänk

På den tiden köpte folk datorer för de gillade datorteknik. Idag köper folk datorer av lite samma anledning som de köper en tv. De vill alltså att prylen mer ska fungera och de skiter mer i hur.

När vi dessutom har internet till datorerna med allt vad det innebär, så fördriver folk tiden genom att titta på mycket nöje istället för att göra vettiga saker.

Det finns en dokumentär på SVT om skolan, där de i princip påstår mer datorutrustning leder till sämre skolresultat. Och det blir mer anti datorteknik.
Men problemet är försämrad disciplin ihop med en datormaskin som man kan ha roligt med är inte bra.

Bara se dagens ungdomar som inte orkar dra hem en färdig image fil av linux och testa i en hypervisor. Av anledningar att det är för komplicerat.