Var vi verkligen experter på IT 1996?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Kommer du ihåg dem med turbo-knapp så man kunde få 66mhz? (eller nåt sånt)..... varför var inte den knappen intryckt hela tiden? var det varmt som h-te? kommer inte ihåg....

Kommer bara ihåg att man var sjukt imponerad av Dune 2

Turboknapp hade inte min DX2, bytte hastighet med tangentbordskombination. Men den 8088 (Nec V20) jag hade tidigare (80-talets slut) hade turboknapp, 4,77Mhz samt 10MHz. Att man inte körde i 10MHz hela tiden berodde på att alla program gick inte att köra i turbo. Tyvärr har jag inte kvar burkarna, eller kanske lika bra. För annars hade jag blivit Göteborgs svar på LGR.
Gillar också "woodgrain!"

Permalänk
Medlem

Expert, ja, kanske, jag arbetade med unix i IT-branschen 1996 och hade hållit på med datorer under många år då redan. Linux stiftade jag bekantskap med året innan för första gången. 1996 hade jag ISDN abonnemang och skaffade Windows NT 4.0 Workstation hem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Expert, ja, kanske, jag arbetade med unix i IT-branschen 1996 och hade hållit på med datorer under många år då redan. Linux stiftade jag bekantskap med året innan för första gången. 1996 hade jag ISDN abonnemang och skaffade Windows NT 4.0 Workstation hem.

Sweet! Hade en polare som var sjukt nöjd med ISDN.. gick ju typ dubbelt så fort! Så ofc så utnyttja jag det som fan så jag kunde få mina spel snabbare till amigan

Permalänk

Men innan ni... ursäkta utrycket, unga personer dömmer ut de gamla gardet så betrakta dem alltid med respekt. De har gjort det mesta den hårda vägen. Vilket är ofta en faktor att ingen IT-människa född före -78 inte går med namnet "X hårfager". Kanske för sa mig lite där..... (ran out of tippex, cant undo)...

Och du är "super-fly" för att precis installerat det nyaste javascript-library't (kommer typ 8 nya varje vecka) och connectat den till din Fitbit....... som på ett mysteriskt sätt, som inte går att förklara, har fastnat på dina intima delar och postar ytterst tveksam data till din startsida (säkert FB osv..)...

Så är det väldigt tryggt att ha en av det gamla gardet som kan se det (hur svårt det kan vara) med normala ögon och hjälpa dig lösa uppgiften.

Alternativet kanske kan vara att du tvingas ringa din farmor, som kanske inte oväntat, är en expert på Windows 11 och kortspel... och eventuellt kan rädda ditt arsle......

#respecttheelder

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Sweet! Hade en polare som var sjukt nöjd med ISDN.. gick ju typ dubbelt så fort! Så ofc så utnyttja jag det som fan så jag kunde få mina spel snabbare till amigan

Det var fantastiskt lyft, när andra körde 33.6 modem så hade man 64kbit på en kanal och uppkoppling på en sekund (så man lät det koppla ner automtiskt för att spara pengar) och möjlighet att koppla upp fler kanaler (jag hade duo, två) men då drog kostnaden iväg (minuttaxa per kanal) såsom elräkningen nu för tiden när tonåringarna duschar varmt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara se dagens ungdomar som inte orkar dra hem en färdig image fil av linux och testa i en hypervisor. Av anledningar att det är för komplicerat.

Ska man vara rättvis var det ju en bråkdel av ens jämnåriga som hade den kompetensen även när den behövdes: jag var en av bara en handfull av flera hundra elever som faktiskt testade Linux på mitt gymnasium och vad jag vet den ende som körde Linux som primärt OS (typ ’98 och framåt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det var fantastiskt lyft, när andra körde 33.6 modem så hade man 64kbit på en kanal och uppkoppling på en sekund (så man lät det koppla ner automtiskt för att spara pengar) och möjlighet att koppla upp fler kanaler (jag hade duo, två) men då drog kostnaden iväg (minuttaxa per kanal) såsom elräkningen nu för tiden när tonåringarna duschar varmt!

Var aldrig aktuellt med ISDN här. Fick köra med USRobotics 56k-modem. Fast mitt allra första modem hade akustisk koppling på 300 och 1200 baud. Tänk Wargames. Var inte för internet, var för BBS. "Internet fanns inte då", inte för privatpersoner iaf. Skaffade ADSL år 2000. Max Telia erbjöd var 512kbit/s. Modemet klarade 8Mbit/s. Tog flera år innan Telia tillät oss 8Mbit/s. Typ fem år..

Det medföljde en VHS-film med USRobotics modemet. Här är den på YT! Modemet kostade 3000kr på Siba 1996.

La till VHS-film
Permalänk
Medlem

Skulle säga att det inte finns någon expert på "IT", däremot finns det experter på olika områden inom IT.
1996 sträckte sig min expertis till att fippla med autoexec.bat / config.sys och få igång de spel jag ville
Plus några enkla rader i BASIC.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle säga att det inte finns någon expert på "IT", däremot finns det experter på olika områden inom IT.
1996 sträckte sig min expertis till att fippla med autoexec.bat / config.sys och få igång de spel jag ville
Plus några enkla rader i BASIC.

DOS, det var tider det!

Permalänk
Avstängd

Är vi verkligen IT-experter idag? år 2985 kommer ju ha så mycket mer advancerade grejer mot våra miniräknare idag.....

Permalänk
Skrivet av Networker:

DOS, det var tider det!

Var tider det.... enda vettiga som skrevs i kommandoraden var "win" för att få upp windows 3.11

Permalänk
Medlem

1996 ja........ hmm.... då var jag ca 6 år gammal. Så någon expert var jag ju dock inte.

Minns däremot första PC'n som köptes hem där någonstans 97-98. Compaq Presario, Intel Pentium MMX 233mhz. 1.2GB hårddisk? 16MB RAM?

Vilket jävla monster. Farsan betalade väl 16 lax för den då?

Precis där och då startade mitt intresse för Teknik och PC framför allt Spelade en jävla massa FIFA-98 på den.

Ungefär 3 år senare, runt 2001, så undrade pappa om jag ville ha den datorn. Nej för fan, skräp ju. Då fick jag hjälpa till för första gången att bygga min egen PC. Hoj oj vad kul det var.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Var tider det.... enda vettiga som skrevs i kommandoraden var "win" för att få upp windows 3.11

cd spel
cd Larry
lsl.exe (eller vad den hette, minns inte )

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mina claims to fame är att jag iaf gjorde 3D-grafik i Caligari Truspace och 3ds max (1.0!), samt programmerade ett flipperspel och ett pongspel med multiplayer i Visual Basic! På 90-talet alltså.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det är vanskligt att göra en vettig analys i frågan, förutsättningarna har ändrats radikalt. Systemen är förvisso mycket enklare att använda idag, men oerhört mycket mer komplexa under ytan. Vidare var ju konceptet hemdatorer i sin linda där på mitten av 90-talet, det var inget gemene man haft särskilt länge.

Utöver det har vi frågan om vad som definierar en expert. Som gängets datornörd är man förstås den som polarna skryter om sina telningars IT-framsteg för. När de var några år gamla och kunde plocka upp Bolibompas hemsida på paddan var polarna mäkta stolta, "hon kommer slå dig så hårt på fingrarna när hon är vuxen". Min prognos var lite annorlunda, misstänkte starkt att kunskaperna skulle stanna kvar på rent användande. Nu är barnen i tonåren, och jag fick rätt. De kan såklart använda grejerna, och är snabba på att ta till sig nya appar, sajter, etc, men de har aldrig gjort något annat än att peka, klicka, gissa, och de har aldrig behövt bryta sig in under skalet för att få det att fungera. När saker och ting ballar ur är de helt hjälplösa.

Vem är experten? Den som har koll på allt nytt som kommer, eller den som förstår vad som händer under skalet och kan reda ut problemen?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Var tider det.... enda vettiga som skrevs i kommandoraden var "win" för att få upp windows 3.11

Hehe. Ja, ibland kände jag det så också. Körde fortfarande DOS 1996 parallellt med 3.11 och win95.
Men många spel var dos-spel only på den tiden.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ska man vara rättvis var det ju en bråkdel av ens jämnåriga som hade den kompetensen även när den behövdes: jag var en av bara en handfull av flera hundra elever som faktiskt testade Linux på mitt gymnasium och vad jag vet den ende som körde Linux som primärt OS (typ ’98 och framåt).

Då gick du på en trög skola. Över 4st i min klass hade Linux vid sidan av år 1997.
Folk trixade runt lite, gjorde absolut inget märkvärdigt men de gjorde mer än att kolla på netflex och spela.

Liksom att installera linux på den tiden var i nivå. Gå till din närmsta matbutik, köp en datortidning där linux ligger på en skiva. Följ guiden som står i tidningen, skulle de strula så går det säkert att ringa de på tidningen.

Idag. Gå till närmsta matbutik för att få tag på installationsmedia. Det är alldeles för jobbigt.

I samma tidningar som såldes på ICA, konsum och andra klassiska butiker riktade åt hackers. Så tog de även upp mängder med artiklar som koda ditt första program i olika språk, steg för steg hur man gör en egen hemsida. Där denna hemsida såklart i dagens mått är skrattretande, men ändå troligen mer komplex än vad många av dagens ungdomar klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är vanskligt att göra en vettig analys i frågan, förutsättningarna har ändrats radikalt. Systemen är förvisso mycket enklare att använda idag, men oerhört mycket mer komplexa under ytan. Vidare var ju konceptet hemdatorer i sin linda där på mitten av 90-talet, det var inget gemene man haft särskilt länge.

Utöver det har vi frågan om vad som definierar en expert. Som gängets datornörd är man förstås den som polarna skryter om sina telningars IT-framsteg för. När de var några år gamla och kunde plocka upp Bolibompas hemsida på paddan var polarna mäkta stolta, "hon kommer slå dig så hårt på fingrarna när hon är vuxen". Min prognos var lite annorlunda, misstänkte starkt att kunskaperna skulle stanna kvar på rent användande. Nu är barnen i tonåren, och jag fick rätt. De kan såklart använda grejerna, och är snabba på att ta till sig nya appar, sajter, etc, men de har aldrig gjort något annat än att peka, klicka, gissa, och de har aldrig behövt bryta sig in under skalet för att få det att fungera. När saker och ting ballar ur är de helt hjälplösa.

Vem är experten? Den som har koll på allt nytt som kommer, eller den som förstår vad som händer under skalet och kan reda ut problemen?

Helt korrekt analys. På "vår tid" var man mer eller mindre tvungen att lära sig både hård- och mjukvara betydligt djupare än vad som är fallet idag. Veta skillnad på Hercules/CGA/EGA/VGA. Kunna konfigurera himem.sys etc.
Kanske kan jämföras med bilägare med T-ford och bilägare med självkörande bil?

1996 var dock betydligt mer likt 2022, riktigt "stenålders" var det på 80-talet samt första åren på 90-talet.
En dator från 1996 skulle nog en tonåring av idag kunna lära sig använda rätt snabbt. Win95 är inte så olik win10 i handhavande. Men en dos-dator från 80-talet tror jag inte skulle gå.

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden men av de som grejade med datorer på allvar på den tiden tycker jag nog att nivån var högre.

Man satt i dos och grejade med config.sys och autoexec.bat för att ha optimala minnesinställningar, grejade med manuella inställningar av irq, dma och adress på sina kort, vissa pysslade med Linux, fanns även hel drös med alternativa skal till dos.
EDIT: Sen kom plug n pray, som inte alltid gjorde det lättare! Idag är det löjligt enkelt.

Hade man sina fötter i C64, Amiga, Atari etc så kanske man testat att iaf programmera lite enklare saker och pillat med massa mods på maskinerna.

Mycket av det man gjorde var mycket närmare datorn än idag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är vi verkligen IT-experter idag? år 2985 kommer ju ha så mycket mer advancerade grejer mot våra miniräknare idag.....

Tror det fortfarande är scalperpriser på nvidiakort år 2985..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Helt korrekt analys. På "vår tid" var man mer eller mindre tvungen att lära sig både hård- och mjukvara betydligt djupare än vad som är fallet idag. Veta skillnad på Hercules/CGA/EGA/VGA. Kunna konfigurera himem.sys etc.
Kanske kan jämföras med bilägare med T-ford och bilägare med självkörande bil?

1996 var dock betydligt mer likt 2022, riktigt "stenålders" var det på 80-talet samt första åren på 90-talet.
En dator från 1996 skulle nog en tonåring av idag kunna lära sig använda rätt snabbt. Win95 är inte så olik win10 i handhavande. Men en dos-dator från 80-talet tror jag inte skulle gå.

Mja.. Win 9X var fortfarande mycket meck i dos för att köra gamla spel.

Hur många idag kan skapa en startdiskett med CD drivers för att kunna installera win9X?
(himem, emm386, mscdex, format, fdisk, sys osv är ju program man hade nytta av i CLI)

Jag gjorde ofta så att jag kopierade hela installationsmediat till en mapp på tom disk och installerade från den, gick fortare än från optisk media.

Men visst, peka klicka har ju inte ändrat sig något.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hjälpte faktiskt en bekant att kika över lite riktigt gamla maskiner för någon månad sedan.

Kände mig både stolt och lite nördig av att snabbt slänga ihop en boot disk på en dos maskin som jag använde för att reparera systemfilerna på en annan.

Att det sitter så i ryggmärgen efter alla år.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag var bara 8 år 1996. Det enda jag var expert på då var Sonic 2.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

1996 fick jag min första dator. Så nej kunde inte ett skit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Klart man var en expert.
Man satt ju och nukade skolans datorer med WinNuke.
Bästa stunden i mitt liv!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Mja.. Win 9X var fortfarande mycket meck i dos för att köra gamla spel.

Hur många idag kan skapa en startdiskett med CD drivers för att kunna installera win9X?
(himem, emm386, mscdex, format, fdisk, sys osv är ju program man hade nytta av i CLI)

Jag gjorde ofta så att jag kopierade hela installationsmediat till en mapp på tom disk och installerade från den, gick fortare än från optisk media.

Men visst, peka klicka har ju inte ändrat sig något.

Jag har faktiskt lyckats att glömma det där hur jag skapade start-floppy. Hade win95 bara tre år innan jag skaffade 98.
Framförallt var det en massa dip-switchar man skulle sätta i rätt läge (och jumpers) när man installerade ny hårdvara.
Tappade man bort moderkortets manual var man nästan körd! (Fanns inga att ladda ner från nätet på den tiden).

Men i dagligt användande av win95 så behövde man inte krångla så. GUI nästan samma som win10. Så dra igång en browser eller word på win95 kan nog en "modern människa" född efter Y2K klara av utan större bekymmer.

Edit: Var lite snålt med HDD på den tiden. 1996 var min största HDD på 1GB. Så lägga en massa kopior på win95 åt snabbt upp HDD.

1GB HDD
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ju mer man vet desto mer vet man hur mycket man inte vet, eller nåt sånt.

Dunning Kruger effekten! Våra politiker ligger väldigt långt till vänster i den kurvan

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Helt korrekt analys. På "vår tid" var man mer eller mindre tvungen att lära sig både hård- och mjukvara betydligt djupare än vad som är fallet idag. Veta skillnad på Hercules/CGA/EGA/VGA. Kunna konfigurera himem.sys etc.
Kanske kan jämföras med bilägare med T-ford och bilägare med självkörande bil?

1996 var dock betydligt mer likt 2022, riktigt "stenålders" var det på 80-talet samt första åren på 90-talet.
En dator från 1996 skulle nog en tonåring av idag kunna lära sig använda rätt snabbt. Win95 är inte så olik win10 i handhavande. Men en dos-dator från 80-talet tror jag inte skulle gå.

AT-strömkontakten är ju tvådelad och går att sätta i delarna omvänt, till skillnad från ATX-diton, apropå stenålders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

AT-strömkontakten är ju tvådelad och går att sätta i delarna omvänt, till skillnad från ATX-diton, apropå stenålders.

"Black to black! -If you choose red, then you´re dead!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Men innan ni... ursäkta utrycket, unga personer dömmer ut de gamla gardet så betrakta dem alltid med respekt. De har gjort det mesta den hårda vägen. Vilket är ofta en faktor att ingen IT-människa född före -78 inte går med namnet "X hårfager". Kanske för sa mig lite där..... (ran out of tippex, cant undo)...

Och du är "super-fly" för att precis installerat det nyaste javascript-library't (kommer typ 8 nya varje vecka) och connectat den till din Fitbit....... som på ett mysteriskt sätt, som inte går att förklara, har fastnat på dina intima delar och postar ytterst tveksam data till din startsida (säkert FB osv..)...

Så är det väldigt tryggt att ha en av det gamla gardet som kan se det (hur svårt det kan vara) med normala ögon och hjälpa dig lösa uppgiften.

Alternativet kanske kan vara att du tvingas ringa din farmor, som kanske inte oväntat, är en expert på Windows 11 och kortspel... och eventuellt kan rädda ditt arsle......

#respecttheelder

Hela den här tråden låter ju dock som du tittar på dig själv vid denna tidpunkt medan du är född någon gång på 80-talet.
Sverige som helhet låg i framkant kring -96 men jag själv som 11-åring hade bara doppat tårna i c64 och diverse spelkonsoller och drömde om familjens egna PC vilket blev verklighet något år senare, så ur mina förutsättningar sett så låg jag väl sannolikt i framkant sett mot världsbefolkningen.. bland I-länderna.. kanske inte..

Kort sagt väldigt subjektiv tråd men ovan har ju lett till att vi fortfarande ligger i framkant inom utveckling, gaming m.m.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com