Finansinspektionen vill sätta Bank ID under statlig tillsyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Fungerar BankID utan internet?
Om det inte fungerar utan internet, hur kan man då använda det för att få internet om man inte har någon uppkoppling?

Ja det skulle ju verkligen vara tekniskt omöjligt att låta BankID ha access och inget annat eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att detta är rimligt. När det handlar om så viktiga saker som identifiering, så behövs statliga garantier. Inte för att det nödvändigtvis ökar tillförlitligheten, utan för att då finns det ett tydligt regelverk och någon att ställa till svars om det inte funkar.

Sen tänker jag att det, som det funkar nu, nästan krävs att man har en av de anslutna bankerna. Inte bra för konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Sen tänker jag att det, som det funkar nu, nästan krävs att man har en av de anslutna bankerna. Inte bra för konkurrensen.

Vilken svensk bank är det du tänker på som inte erbjuder BankID till sina kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast det är faktiskt inte sant. Det står klart och tydligt på polisens hemsida att det går att lösa ändå om man kontaktar dem för de få som inte har bank-ID.

En lösning som inte kostar gratis, eftersom man måste ringa polisen från utlandet för att boka tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

En lösning som inte kostar gratis, eftersom man måste ringa polisen från utlandet för att boka tid.

Men en lösning finns för de få som är drabbade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Rent principiellt är jag för att det ska ligga under statlig administration eftersom det har blivit så pass centralt för olika samhällsfunktioner och handel. Tyvärr håller jag dock med flertalet användare här om att staten i praktiken inte håller så bra servicenivå på de tjänster den tillhandahåller i nuläget så rent pragmatiskt är det nog bättre att låta det fortsätta som innan med Bank-ID. En möjlig kompromiss är att staten kan kravställa tjänsten så att utrikes boende svenskar t.ex kan få vettig service?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken svensk bank är det du tänker på som inte erbjuder BankID till sina kunder?

De som har det är:

Danske Bank i Sverige
Handelsbanken
Ica Banken
Länsförsäkringar Bank
Nordea
SEB
Skandiabanken
Sparbanken Syd
Swedbank
Ålandsbanken Sverige

Alla övriga banker har det inte. Tex Avanza, Forex, Santander, typ alla småbanker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför har inte staten utvecklat en e-legitimationstjänst som accepteras av statliga myndigheter?

Varför skulle de göra det? BankID accepteras av alla statliga myndigheter redan. Vad är poängen med att utveckla något nytt när det redan finns något som fungerar väl och är utbrett? Att staten ska ha tillsyn över en produkt betyder inte att de måste utveckla produkten själva.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men en lösning finns för de få som är drabbade.

Har du provat?
Du verkar dessutom tycka att det är ok att minst 6-7 procent av de svenska medborgarna blir diskriminerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

BankID är skit som det fungerar idag.
Bor man utomlands får man enligt de flesta bankerna inte ha ett konto i Sverige, vilket betyder att man inte kan ha BankID.
Det i sin tur betyder att man inte kommer åt svenska myndigheter och nu med de nya reglerna, går det inte att boka tid för att skaffa nytt pass i Sverige, eftersom det krävs BankID för att boka en tid.
Med andra ord är ca 6-7 procent av Sveriges befolkning andra klassens medborgare på grund av BankID.
Men det finns ju alternativ som Freja säger säker någon? Nej, man får inte ha det heller om man inte har bott utomlands i mer än tre år.
Ett helt vansinnigt system som det fungerar idag. Varför ska bankerna ha i stort sett monopol på en identitetshandling som krävs för nästan allt på internet idag i Sverige?

Det hela borde skötas av en non-profit, ungefär som Internetstiftelsen, även om det kanske inte är det bästa exemplet.

Instämmer att det är vansinnigt som det fungerar idag med med bank id, men det är inte ett problem för alla utflyttade.

Jag har varit registrerad som utflyttad de senast 10åren och har än så länge inte haft några som helst problem att ha ett svenskt bankkonto, med kort samt bank id, är kund hos två svenska banker.
Pass har jag ordnat åt mig samt åt barnen på närmaste svenska ambassad, visst vissa ambassader har stängt för pass, men majoriteten har det inte.

fel
Permalänk
Medlem

Låter som något som skulle leda till att BankID skulle bli mindre säkert. Staten har inte så bra track-record vad berör deras IT-system så att säga.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Instämmer att det är vansinnigt som det fungerar idag med med bank id, men det är inte ett problem för alla utflyttade.

Jag har varit registrerad som utflyttad de senast 10åren och har än så länge inte haft några som helst problem att ha ett svenskt bankkonto, med kort samt bank id, är kund hos två svenska banker.
Pass har jag ordnat åt mig samt åt barnen på närmaste svenska ambassad, visst vissa ambassader har stängt för pass, men majoriteten har det inte.

Det beror ju lite på bankerna, men jag fick nej när jag ville öppna ett konto i Sverige. Dom anklagade mig nästan för penningtvätt.

Närmaste ambassad ligger i ett annat land för många och då kan man likväl passa på när man är i Sverige, eftersom det var mindre problem att göra det i Sverige, plus då att det kostar en fjärdedel så mycket att skaff pass i Sverige som på närmaste ambassad, men du märkte kanske inte det? Plus då kostnaden att hämta up passet när det är klart...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke1m:

Ja det skulle ju verkligen vara tekniskt omöjligt att låta BankID ha access och inget annat eller hur?

Scenariot som beskrivs är ju om det är en driftstörning som du behöver felanmäla hos kundtjänst och du inte kan felanmäla det utan BankID, inte att personen i fråga inte valt att skaffa internetuppkoppling hemma.

Finns inget rätt att i ett sådant scenario (säg att någon grävt av en fiberkabel) magiskt transportera paketen just specifikt för BankID från ena ändan till den avgrävda fiberkabeln till en annan. Då behöver man uppfinna ny fysik.

Går ju så klart att göra våra kommunikationsnät mer redundanta och mer driftsäkra än idag, men det är ingen som kommer göra det *endast* för att BankID ska funka i ur och skur.

(Det skulle också gå att bygga e-legitimationslösningar som inte kräver internetaccess alls, likt "bankdosor" hos banker. Det kan lika gärna implementeras på en app som inte kräver internetaccess vid legitimationstillfället.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det beror ju lite på bankerna, men jag fick nej när jag ville öppna ett konto i Sverige. Dom anklagade mig nästan för penningtvätt.

Närmaste ambassad ligger i ett annat land för många och då kan man likväl passa på när man är i Sverige, eftersom det var mindre problem att göra det i Sverige, plus då att det kostar en fjärdedel så mycket att skaff pass i Sverige som på närmaste ambassad, men du märkte kanske inte det? Plus då kostnaden att hämta up passet när det är klart...

Jag vill bara visa på att dina problem inte gäller alla utflyttade, då det funkar bra för mig.

Jag besöker inte Sverige så ofta, så betydligt enklare och billigare att besöka närmast ambassad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jag vill bara visa på att dina problem inte gäller alla utflyttade, då det funkar bra för mig.

Jag besöker inte Sverige så ofta, så betydligt enklare och billigare att besöka närmast ambassad.

BankID var inte ens påtänkt när jag flyttade utomlands.

Inte jag heller, men en gång vart femte år blir det nog. Inte så mycket dyrare än att flyga till ett annat land med hotell, först för att söka om ett nytt och sedan för att hämta ut det. Bor på en ö, så flyg är enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jag vill bara visa på att dina problem inte gäller alla utflyttade, då det funkar bra för mig.

Jag besöker inte Sverige så ofta, så betydligt enklare och billigare att besöka närmast ambassad.

Gäller inte bara utflyttade. Har beskrivit problemet sambon hade i en annan tråd men kort och gott så var det till slut ICA Banken som följde svensk lag och inte satte sig på tvären som de andra. Anmälan gjordes till Konsumenternas Bank och Finansbyrå samt Finansinspektionen. I processen med att få ett BankID utfärdat till en person med permanent uppehållstillstånd förhalade flera av storbankerna (ett av kraven som kom efter flera månader av väntan var att komplettera ansökan med ID-handling utfärdad av Polismyndigheten, helt absurt) medans ICA Banken lyckades fixa detta på 2 veckor inkl snigelpost fram och tillbaka.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de styr upp det så vi utlänningar kan göra affärer på Sweclockers igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Inte trasigt är ju relativt. Det är fortfarande så nytt att ingen ens har kommit på tanken att "göra sönder det".
Men det räcker ju att ett antal mer eller mindre oseriösa aktörer börjar implementera BankID för ändamål som det kanske inte alls är tänkt, så förstör man inte bara "varumärket" utan även legitimiteten.

Vore det då rättvist att säga att varumärket "Sverigebilden" med pajasarna som låtsas styra landet representativt och demokratiskt som alla bestämde att "Public Service" skulle vara en skatt och som nu med hjälp av "Public Service" verkar bestämma att vi ska med i NATO fortfarande har legitimitet och därför är en vinst för BankID's fortsatta legitimitet?

Skrivet av anon134512:

Klart det handlar om kontroll.

Att något så samhällsviktigt som bank ID inte kontrolleras direkt av staten redan är inget annat än smått sjukt.

Det är inte till någons fördel att det ligger i kapitalismen och bankernas egna händer. Givetvis ska staten ha full insyn och kontroll över samhällsviktiga funktioner.

Ibland måste man fixa saker som inte är trasiga (som att insyn saknas( för risken att det går åt helvete är för stor.

Men hur mycket insyn har du i Staten? Tror du att de är transparenta mot dig?
De har redan sagt åt bankerna att de måste följa "KYC"-dynga där banken inte alls har något att säga till om. Du kan ha varit kund i 40 år där både Stat och Bank har full kontroll över ditt digitala penningfotspår men om du inte följer protokollet och hoppar genom ringarna Staten lagt fram kan bankerna frysa dina konton. Och de måste göra det för annars fryser Staten banken. Och nu vill Staten ha kontroll över din förmåga att fungera i det digitala samhället i något som inte ännu är helt fascistiskt.

Det som är sjukt är att folk är så godtrogna Sveriges institutioner som systematisk underminerar förmågan att existera utanför dess kontroll. Att all offentlig makt utgår från Staten, istället för att all offentlig makt utgår från folket. 1975 utgjorde det första steget i upp är ned och ned är upp.

Jag skulle vända på det och säga att risken att du hamnar under det sociala kreditsystemet är åt helvete för stor.

Skrivet av Beltet:

I Sverige är det domstolarna.

Och vem kontrollerar domstolarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon32713:

Men hur mycket insyn har du i Staten? Tror du att de är transparenta mot dig?
De har redan sagt åt bankerna att de måste följa "KYC"-dynga där banken inte alls har något att säga till om. Du kan ha varit kund i 40 år där både Stat och Bank har full kontroll över ditt digitala penningfotspår men om du inte följer protokollet och hoppar genom ringarna Staten lagt fram kan bankerna frysa dina konton. Och de måste göra det för annars fryser Staten banken. Och nu vill Staten ha kontroll över din förmåga att fungera i det digitala samhället i något som inte ännu är helt fascistiskt.

Det som är sjukt är att folk är så godtrogna Sveriges institutioner som systematisk underminerar förmågan att existera utanför dess kontroll. Att all offentlig makt utgår från Staten, istället för att all offentlig makt utgår från folket. 1975 utgjorde det första steget i upp är ned och ned är upp.

Jag skulle vända på det och säga att risken att du hamnar under det sociala kreditsystemet är åt helvete för stor.

Och vem kontrollerar domstolarna?

Jag anser att staten ger exakt lagom med insyn, vi har lång tradition av offentlighetsprincip där det är möjligt. Du kan få ut det du önskar, om du hade önskat det. Resten är bara konspirationsteoretiskt trams.

Ingen kontrollerar domstolarna på det sätt du pekar på. Precis som med alla andra myndigheter Sverige har så är ministerstyre olagligt.

https://www.studentum.se/skola/nti-skolan/samhallskunskap-192...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ingen kontrollerar domstolarna

Det är regeringen som utser våra domare. Man kan bara hoppas att dom är politiskt samt ideologiskt neutrala och förhåller sig 100% till lagen samt fakta och håller känslor på 0% nivå i sitt ämbete.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Sidospåret kommer nog raderas men de som är politiska i domstolarna är nämndemännen. Sen har vi "miljödomstolar" som kan stänga ner industrier och döda landet som är direkt politiskt styrda.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600