Permalänk
Medlem

Kontorsstol - Man får vad man betalar för?

Hejsan, jag behöver hjälp!

Jag är på jakt efter en ny stol då nuvarande stol är någon Ikea stol för 500kr köpt för 10 år sedan som har förstört både min kropp och själ.

Har kollat på diverse gamingstolar och kontorsstolar och kommit underfund med att det blir en kontorsstol eftersom det inte känns lika bökigt.
Dock är det rena djungeln och vad jag har läst till mig verkar det som att man får vad man betalar för, men ett billigare alternativ kanske inte är fy skam ändå?

Har tre alternativ här:

https://www.sono.se/kontorsmobler/ergonomiska-kontorsstolar/k...
Billigare varianten

https://www.staples.se/p/nordic-office-design-by-cumwex-konto...
Dyrare

https://www.kinnarps.se/store/produkt/kontorsmobler/5000/remi...
Lite dyrare

Vågar man gå för den billigare varianten eller är det bara att slänga pengarna i sjön?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Just när det gäller en så pass vital del av ens tid framför datorn, menar du sitter säkerligen mer i stolen än vad du stirrar på skärmen? så skulle jag nog anse att man får vad man betalar för. Finns inte en chans att jag ens hade sneglat på s.k "racing" eller gaming stolar. Välj nånting som är ergonomiskt anpassat och din kropp kommer tacka dig längre fram, det är jag nästintill 110% övertygad om. Bästa är ju så klart om man kan provsitta en stol först. Hade gått på Kinnarps i detta fallet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns företag som köper upp partier när företag byter ut eller liknande, tex Rekomo eller Rafz.

Permalänk
Medlem

Har själv en Kinnarp 9000 och är grymt nöjd, kommer aldrig köpa en IKEA-stol igen! Men ska du köpa en bra stol måste du givetvis provsitta den först, lägg inte en massa pengar på en stol du inte provat.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Köpte en dyrare gamingstol för ca 4500kr, bytte 3 månader efter till en Herman Miller Aeron. Går aldrig tillbaka till skräpet.

Permalänk
Medlem

Generellt tycker jag att det är en bra investering att lägga lite pengar på en stol. Hellre en begagnad kvalitetsstol än en ny ikeastol.

Men som någon påpekade tidigare så är det viktigaste att stolen faktiskt funkar för dig. På jobbet har jag en dyr stol jag tycker är vedervärdig pga att lutningen på ryggstödet inte går att justera till ett bekvämt läge.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 7 år sen jag gick över från alla skräp stolar jag haft och hittade en begagnad Malmstolen på blocket. Min rygg tackar mig än idag.

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en kinnarps 8000 som blev utsliten. bytte till en secretlabs titan xl. Enda som jag saknar från kinnarpsstolen är nackstödet. kvalitet och komfort så är secretlabsstolen överlägsen.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar Har fått provsitta en Kinnarps 5000 och jag har bestämt mig för en sådan!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

inb4 "begagnad kinnarps"

Jag är en stol-slitare, men en ombyggd kontorsstol från typ 70-talet i massivt stål har hållt upp jävligt bra, när man fick förstärkt den med diverse linor...

Det jag skulle undvika med nya stolar är när hela bakstödet hålls upp med hjälp utav armstöden. Det är en så himla idiotisk design när man tänker på att det enbart är plast i armstödennu för tiden.

Permalänk

Köpte nyligen denna https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/plus/kontorsstol-billum-... till mitt hemmakontor, gav 600kr vid rea och positivt överraskad. Kanske inte håller jättelänge men väldigt bekväm även för någon som är lång. Ett tips är att provsitta den på närmaste Jyskbutik.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz