Steam-stämning går vidare till domstol

Permalänk
Melding Plague

Steam-stämning går vidare till domstol

Den del av Valves avtal som anklagas för att begränsa utvecklares möjlighet att fritt sälja och prissätta spel utanför Steam kan bryta mot amerikansk lag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har det här ändrats? Tidigare begränsade väll valve inte utvecklare att sälja spelet billigare på andra platformar som tex epic store eller gog, utan de ville inte att utvecklare sålde steamnycklar billigare på andra platformar?

T.ex. att de säljer sitt spel i steam store för 30 usd, och sedan säljer steamnycklar för 25 usd via annan butik.

Är det som det första fallet så är det rätt ruttet från valve imo, är det det andra fallet så tycker jag ändå att det känns rätt justified.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

"där utvecklare för närvarandet inte tillåts sälja sina titlar för ett lägre pris än vad de tar på Valves spelklient. " --> skriv om till:
"Utvecklare tillåts inte sälja sina titlar för ett högre pris på Steam än vad de säljer sina titlar för på andra klienter"
i avtalet. Klart där.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"där utvecklare för närvarandet inte tillåts sälja sina titlar för ett lägre pris än vad de tar på Valves spelklient. " --> skriv om till:
"Utvecklare tillåts inte sälja sina titlar för ett högre pris på Steam än vad de säljer sina titlar för på andra klienter"
i avtalet. Klart där.

Men dom två meningarna betyder inte samma sak... Eller är jag eftermiddagstrött redan såhär dags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Men dom två meningarna betyder inte samma sak... Eller är jag eftermiddagstrött redan såhär dags?

Jag är nog lite trött med men jag får inte till samma sak heller, Finns inte ändring på om du säljer keys till ditt spel utanför steam/över butik vad jag har hört och då kan ju inte/gör Steam något åt vilket pris du sätter. Misstänker att detta avtal har med att göra om du säljer spelet på både Steam och tex Epic så skall prissättningen vara lika(undantaget reor antar jag)

"Spel kan inte endast använda den sociala plattformen, utan måste säljas via klientens butik" ganska korkat argument som givetvis blev ignorerat av domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Men dom två meningarna betyder inte samma sak... Eller är jag eftermiddagstrött redan såhär dags?

Tror han menar att Steam borde sänka priset, snarare än att konkurrenterna borde höja priset

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Men dom två meningarna betyder inte samma sak... Eller är jag eftermiddagstrött redan såhär dags?

Njaaa inte exakt samma sak.
Det är skillnad på att ha ett riktpris på spelet som är 500:- och det är vad spelet "egentligen" kostar överallt. Sedan finns möjligheten att butikerna/utvecklarna har reor eller andra sätt att tillfälligt sänka priset. Jämfört med att riktpriset överallt är 400:- förutom på Steam där det är 500:-.

Beroende på diverse aspekter så kanske det inte spelar någon roll för dig som konsument. Gog kanske alltid kör 10% rea på spelet i fråga och således alltid har bättre pris än Steam. Men ur en konkurrens-synpunkt så förstår jag att Steam inte vill att utvecklare sätter högre riktpris på Steam jämfört med andra butiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det steam håller på med är inge vidare snyggt i det här fallet. Det är konkurenshämmande.

Det ska vara möjligt för olika spelbutiker att konkurrera med pris.
Tar en annan butik lägre hanteringsavgift så måste det ju kunna synas även i slutpriset mot kund. Det är just den delen med priskonkurrens steam försöker förbjuda med sina avtal.

Det missförhållandet bör rättas till. Givetvis ska grejer kunna säljas billigare på andra ställen om säljkanalen tar läge marginaler.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade jag utvecklat ett spel så är det klart att jag skulle vilja sälja det för så mycket som möjligt. Har jag då en ÅF som kräver 10% och en som kräver 30% av försäljningspriset så är det klart att jag vill premiera den som bara vill ha 10% av försäljningspriset.

Tar jag då 449:- på plattform A som vill ha 10% får jag behålla ca 404:-, säljer jag det på Steam för 549:- får jag med deras 30% behålla runt 384:- istället.

Självklart kommer jag vilja prisa min produkt lägre på andra plattformar för att styra konsumenterna dit då det skulle ge mig en större vinst, håller jag samma pris över samtliga plattformar kommer ju viserligen varje sålt exemplar på plattform A ge mig en större vinst, men majoriteten av köparna skulle nog handla via Steam på grund av deras marknadsdominans om inte plattform A kan locka med ett lägre pris.

Kort sagt är det bra att detta prövas och förhoppningsvis får Valve se sig besegrade då deras linje gör både spelproducenter och spelkonsumenter till förlorarna.

Permalänk

Tror där skon skaver är att om t.ex. Epic har en rea för sagd spel, så måste man enligt Valves avtal även hålla samma pris i Steam. Det samma gäller även om en annan butik erbjuder bättre prissättning, så måste dom matcha det i Steam. Trots att Steam/Valve tar högre ersättning än den andra butiken (vilket leder kanske till en annan pris i Steam pga procenten dom tar).

Permalänk
Medlem

Detta handlar fortfarande bara om steam nycklar antar jag? Dvs det är det enda jag sett som har med att dom måste erbjuda samma pris då och då på Steam också. Finns massvis av andra spel som dock inte alls har samma pris mellan epic och steam och i de fallen så handlar det ju inte om steam nycklar.

Oavsätt även om det handlar om steam nycklar så genomdrivs det inte precis ofta må jag säga, och detta kan jag starkt bekräfta med mitt lilla spelbibliotek på 10k+ spel samt lätt att verifiera på https://isthereanydeal.com

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Detta handlar fortfarande bara om steam nycklar antar jag? Dvs det är det enda jag sett som har med att dom måste erbjuda samma pris då och då på Steam också. Finns massvis av andra spel som dock inte alls har samma pris mellan epic och steam och i de fallen så handlar det ju inte om steam nycklar.

Bra poäng med nycklar. Vet bara att det varit en hel del debatter kring att sälja samma produkt på olika plattformar där Valve har haft i sitt avtal att man ska hålla samma prisbild i deras butik som dom håller i övriga. Nycklar, det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Bra poäng med nycklar. Vet bara att det varit en hel del debatter kring att sälja samma produkt på olika plattformar där Valve har haft i sitt avtal att man ska hålla samma prisbild i deras butik som dom håller i övriga. Nycklar, det är en annan femma.

Tja den enda debatt jag sett har just handlat om spelnycklar har inte sett bekräftade på att det finns andra regler.

T.ex. exakt det som gäller med steamnycklar kan du läsa här https://partner.steamgames.com/doc/features/keys och för att quota de mer exakta bitarna även om de verkligen inte enforas, speciellt den sista biten.

Citat:

Steam Key Rules and Guidelines
You should use keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don't give Steam customers a worse deal.

It's OK to run a discount on different stores at different times as long as you plan to give a comparable offer to Steam customers within a reasonable amount of time.

Occasionally it may make sense to offer your game in a bundle or subscription, timed at the right point in a game's life cycle. Keep in mind that the perceived price in the bundle/subscription should be a price you are willing to run the game at a standalone price or discount on Steam. Philosophically, you can think about it like any other discount: if you’re making an aggressive offer in one place, make it elsewhere too. We want to avoid a situation where customers get a worse offer on the Steam store, so feel free to reach out to us via the Developer Support tool if you want to talk through a specific scenario.

Jag kan dock ha fel, men jag har inte sett något bekräftat att det har handlat om något annat en detta någon stans.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det steam håller på med är inge vidare snyggt i det här fallet. Det är konkurenshämmande.

Det ska vara möjligt för olika spelbutiker att konkurrera med pris.
Tar en annan butik lägre hanteringsavgift så måste det ju kunna synas även i slutpriset mot kund. Det är just den delen med priskonkurrens steam försöker förbjuda med sina avtal.

Det missförhållandet bör rättas till. Givetvis ska grejer kunna säljas billigare på andra ställen om säljkanalen tar läge marginaler.

Jag förstår inte riktigt det här fallet då jag vid flertal tillfällen under många år köpt både spel på andra plattformar, och Steam-nycklar på andra sidor, billigare än vad Steam erbjudit. Jag får inte till det riktigt i mitt huvud men jag antar att jag är överarbetad och seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag förstår inte riktigt det här fallet då jag vid flertal tillfällen under många år köpt både spel på andra plattformar, och Steam-nycklar på andra sidor, billigare än vad Steam erbjudit. Jag får inte till det riktigt i mitt huvud men jag antar att jag är överarbetad och seg.

Reglerna gäller när utvecklaren själv säljer Steam-nycklar i andra butiker, men det finns även butiker som t.ex. G2A som säljer nycklar billigt mot utvecklarens vilja (se t.ex. Sweclockers artiklar om G2A). Så det är inte säkert att utvecklaren faktiskt varit inblandad om du köpt billiga nycklar.

Permalänk
Medlem

Knepigt det där. Jag har argumenterat för att Apple har rätt till sina höga avgifter för de som vill sälja sina appar på App Store, med motiveringen att det är ett ekosystem de skapat helt själva. Med Steam är det lite annorlunda då de inte har skapat någonting annat än ett program till PC. Det känns liksom inte som tillräckligt mycket av en bedrift för att man ska kunna ställa sådana krav lite hur de vill.

Oavsett, när ett företag blir för stort är det konsumenten som drabbas, tyvärr.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Reglerna gäller när utvecklaren själv säljer Steam-nycklar i andra butiker, men det finns även butiker som t.ex. G2A som säljer nycklar billigt mot utvecklarens vilja (se t.ex. Sweclockers artiklar om G2A). Så det är inte säkert att utvecklaren faktiskt varit inblandad om du köpt billiga nycklar.

Jag har inte köpt av G2A däremot har jag för många år sen köpt av G2Play som också är skumma. Men jag har också köpt Steam-nycklar på legitima butiker som Humble Store och GreenManGaming, ofta till ett bättre pris än på Steam själv. Hur vidare utvecklarna var är OK med en specifik butiks priser har jag ingen aning om.

Eller menas det att det är förbjudet att en utvecklare har en egen hemsida och sälja Steam-nycklar till ett lägre pris än Steam? Egentligen tycker jag att det är schysst att Steam tillåter försäljning av Steam-nycklar överhuvudtaget. Det är väl ingen annan som gör nåt liknande? Eller jag vet inte vad jag ska tycka. Kan ingen säga åt mig vad jag ska tycka så jag slipper tänka? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Knepigt det där. Jag har argumenterat för att Apple har rätt till sina höga avgifter för de som vill sälja sina appar på App Store, med motiveringen att det är ett ekosystem de skapat helt själva. Med Steam är det lite annorlunda då de inte har skapat någonting annat än ett program till PC.

Är det något slags försök till skämt som jag inte förstår, eller vet du bara inte om att Steam underhåller en omfattande infrastruktur med servrar och bandbredd så att folk t.ex. kunnat ladda hem sina spel med mycket högre pålitlighet och fart än samtliga konkurrenter under en längre tid?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiggin:

Med Steam är det lite annorlunda då de inte har skapat någonting annat än ett program till PC.

Jag skulle tvärtom säga att Steam erbjuder ganska mycket mer än AppStore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Tror där skon skaver är att om t.ex. Epic har en rea för sagd spel, så måste man enligt Valves avtal även hålla samma pris i Steam. Det samma gäller även om en annan butik erbjuder bättre prissättning, så måste dom matcha det i Steam. Trots att Steam/Valve tar högre ersättning än den andra butiken (vilket leder kanske till en annan pris i Steam pga procenten dom tar).

Ja det är därav förmoderligen Epic har sinna rabatkuponger. Spellet har samma pris men rabatkupongen är anorlunda då det kan köpas, fås eller i vissa fall ges ifrån någon annan. Blir andra delar i avtalen. Har köpt mer en ett spel på Epic då man får 100kr i rabbat på nästa köp. På så vis kan de ligga 100kr under steams pris utan att bryta mot avtalet.
Jag är däremot mer orolig för Steams krav på att man inte får sälja unde deras priser. Epic och Orgigin brukar samköra sinna rabbater med Steam. Lika dyrt eller billigt men olika pengar till utväklarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det något slags försök till skämt som jag inte förstår, eller vet du bara inte om att Steam underhåller en omfattande infrastruktur med servrar och bandbredd så att folk t.ex. kunnat ladda hem sina spel med mycket högre pålitlighet och fart än samtliga konkurrenter under en längre tid?

och

Skrivet av anon138754:

Jag skulle tvärtom säga att Steam erbjuder ganska mycket mer än AppStore.

Det var inte menat att tolka ordagrant, utan i relation till Apple som jag jämförde de stränga villkoren med, och nyheten i sig, där Steam tar sig friheter. Annars hade jag nämnt allt möjligt som Steam gjort, men inget av det är ett eget ekosystem som Apple, det var allt. Att de kanske vill bli är en annan femma, med hårdvara som Steam Deck t ex.

Med Apple kan jag lättare se att det kan vara ok med villkor för de som vill utveckla för deras slutna marknad, och att de själva sätter villkoren för det. Med Steam, not so much.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nu handlar nyheten om bl.a. federal lag i U.S.A.

Undrar om samma typ av skrivning hade kunnat användas lagligt in E.U eller ens Sverige. För det låter lite som att begränsa konkurrensen om nu utgivaren/studion vill lansera sin produkt på flera typer av marknader via flera olika typer av medium med flera olika priser, där något utav priserna hade kunnat vara lägre(utav någon anledning) än hos Steam butiken.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Knepigt det där. Jag har argumenterat för att Apple har rätt till sina höga avgifter för de som vill sälja sina appar på App Store, med motiveringen att det är ett ekosystem de skapat helt själva. Med Steam är det lite annorlunda då de inte har skapat någonting annat än ett program till PC. Det känns liksom inte som tillräckligt mycket av en bedrift för att man ska kunna ställa sådana krav lite hur de vill.

Oavsett, när ett företag blir för stort är det konsumenten som drabbas, tyvärr.

Där håller jag inte med alls. Steam är så fruktansvärt mycket större än en sketen appbutik som Apple har.

Du har ett helt community/social plattform kring spel på Steam.
Du har mjukvaruutveckling för att slå sig loss från beroendet av Microsoft Windows som grund för att kunna spela.
Du har hårdvaruutveckling för att ge konsumenten ett stort alternativ till plattformar att spela på.

Steam är det mest motiverade stället att ta ut hög avgift för sina sålda spel. För utan den skulle vi inte haft de, i min mening, konsumentinriktade utveckling Valve har hållit på med de senaste åren. Därför väljer jag att betala för mina spel just på Steam.
Sen att Valve inte är ett aktiebolag som måste enligt lag blidka sina investerare tycker jag också är ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Kort sagt är det bra att detta prövas och förhoppningsvis får Valve se sig besegrade då deras linje gör både spelproducenter och spelkonsumenter till förlorarna.

Mellanhänder brukar fungera så. Titta bara på livsmedel, både producent och konsument blir "blåsta" av mellanleden.
Bonden får 4:34 per kg mjölk, konsumenten betalar 12 kr/lit.
Inget unikt för Steam alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Mellanhänder brukar fungera så. Titta bara på livsmedel, både producent och konsument blir "blåsta" av mellanleden.
Bonden får 4:34 per kg mjölk, konsumenten betalar 12 kr/lit.
Inget unikt för Steam alltså.

Skillnaden här är att det kan vara så att Steam håller på med konkurrenshämmande aktiviteter. Om jag förstått det rätt kräver de att priserna i andras butiker ej är lägre än i deras, annars får man inte ha sitt spel på Steam.

Är dock inte insatt, men när en domstol nu tar upp det, kommer det säkerligen synas i sömmarna hur det faktiskt ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Skillnaden här är att det kan vara så att Steam håller på med konkurrenshämmande aktiviteter. Om jag förstått det rätt kräver de att priserna i andras butiker ej är lägre än i deras, annars får man inte ha sitt spel på Steam.

Är dock inte insatt, men när en domstol nu tar upp det, kommer det säkerligen synas i sömmarna hur det faktiskt ligger till.

Så uppfattar jag saken också, när jag läser texten. Är det konkurrenshämmande, kommer Steam att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Där håller jag inte med alls. Steam är så fruktansvärt mycket större än en sketen appbutik som Apple har.

Du har ett helt community/social plattform kring spel på Steam.
Du har mjukvaruutveckling för att slå sig loss från beroendet av Microsoft Windows som grund för att kunna spela.
Du har hårdvaruutveckling för att ge konsumenten ett stort alternativ till plattformar att spela på.

Steam är det mest motiverade stället att ta ut hög avgift för sina sålda spel. För utan den skulle vi inte haft de, i min mening, konsumentinriktade utveckling Valve har hållit på med de senaste åren. Därför väljer jag att betala för mina spel just på Steam.
Sen att Valve inte är ett aktiebolag som måste enligt lag blidka sina investerare tycker jag också är ett plus.

...och du tror/tycker att Apple inte utvecklat mer än "en sketen appbutik"?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB