Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Försöker konsolidera mitt sparande till Nordnet för att få en bättre översikt.
Det verkar dock som om min nuvarande ETF för s&p500 (vanguard, VOIG) inte går att handla via nordnet. Någon som har förslag på en annan etf som följer s&p? Gärna sen som inte ger utdelning om det är möjligt.

Om den är listad i USA kan du bara sälja befintliga och inte köpa, pga regelverken som trädde i kraft för några år sedan. Kan detta vara orsaken till att du inte hittar på Nordnet?
Såg att där fanns ett par andra som är noterade i Tyskland, som följer Sp500, kanske kan vara alternativ?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Inte något av större värde som kan säljas med förlust, vad jag vet, men man får passa i så fall.
Ska prova mig på detta i Excel, kan simulera alla tänkbara extremfall. Det är dock svårt att förutsäga framtiden för ISK

Ja om kursen ligger runt ens GAV då känns det som ett lättare beslut. Jag har inte räknat efter så noga, men tror det är några hundra procent uppgång vi pratar i snitt på innehavet.

Har du länk där man kan läsa lite mer om förutsättningarna bakom denna tabell? Det skiljer en hel del mellan en aktie som ger utdelning och inte. Är utdelningen tillräckligt hög kan det aldrig löna sig på AF, tänker jag spontant, men kan ha fel

Dela gärna med dig om du får ut något av din excellande

Om du redan är flera hundra procent plus borde det tala till fördel för att behålla pengarna där, eftersom du då i princip redan betat av åtminstone ett decennie av tiden fram till tröskelvärdet där AF faktiskt är bättre. Beror ju givetvis på hur bra du vill räkna med att de kommer gå i framtiden (högre avkastning per tid gör isk bättre under längre perioder, på samma sätt som lägre skatt enligt bilden i ett tidigare inlägg).

Jag har alltid tänkt att utdelning inte borde göra skillnad när man jämför ISK och AF, eftersom skatten på utdelningen appliceras en gång på samma sätt som avkastningen från ökat värde/pris. Dvs. i slutändan blir det ändå att man tar alla vinster och drar 30%.
Ex. om du har en aktie som delar ut 10% och sedan går upp 10% innan den säljs:
Efter utdelning och återinvesting har du 100+10-3=107%, detta går upp med 10% till 117.7%.
Skatt blir inte på hela beloppet över 100% här, eftersom du effektivt betalat 107% av ursprungsvärdet, 117.7-107=10.7% => 0.3*10.7=3.27% skatt.
117.7-3.27=114.43% efter skatt.
Motsvarande om utdelningen istället var en prisuppgång på 10% också, du har 110%*110%=121% innan skatt, 114.7% efter, vilket ju är marginellt mer, så det verkar som jag antagit fel (givet att jag inte räknat eller tänkt fel i uträkningarna).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Dela gärna med dig om du får ut något av din excellande

Om du redan är flera hundra procent plus borde det tala till fördel för att behålla pengarna där, eftersom du då i princip redan betat av åtminstone ett decennie av tiden fram till tröskelvärdet där AF faktiskt är bättre. Beror ju givetvis på hur bra du vill räkna med att de kommer gå i framtiden (högre avkastning per tid gör isk bättre under längre perioder, på samma sätt som lägre skatt enligt bilden i ett tidigare inlägg).

Jag har alltid tänkt att utdelning inte borde göra skillnad när man jämför ISK och AF, eftersom skatten på utdelningen appliceras en gång på samma sätt som avkastningen från ökat värde/pris. Dvs. i slutändan blir det ändå att man tar alla vinster och drar 30%.
Ex. om du har en aktie som delar ut 10% och sedan går upp 10% innan den säljs:
Efter utdelning och återinvesting har du 100+10-3=107%, detta går upp med 10% till 117.7%.
Skatt blir inte på hela beloppet över 100% här, eftersom du effektivt betalat 107% av ursprungsvärdet, 117.7-107=10.7% => 0.3*10.7=3.27% skatt.
117.7-3.27=114.43% efter skatt.
Motsvarande om utdelningen istället var en prisuppgång på 10% också, du har 110%*110%=121% innan skatt, 114.7% efter, vilket ju är marginellt mer, så det verkar som jag antagit fel (givet att jag inte räknat eller tänkt fel i uträkningarna).

Håller med om principen, men kursens utveckling beror i praktiken också på andra saker än utdelningen, förutom i undantagsfall. Men om vi får siffrorna är det ju lätt att smälla upp en räknesnurra

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Håller med om principen, men kursens utveckling beror i praktiken också på andra saker än utdelningen, förutom i undantagsfall. Men om vi får siffrorna är det ju lätt att smälla upp en räknesnurra

Jo visst, försökte bara kolla om utdelningsaktier i sig är sämre för AF pga. skatten på utdelning och då är det ju rimligt att ge både samma totala avkastning

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Dela gärna med dig om du får ut något av din excellande

Jag påbörjade något igår kväll men kom inte helt i mål

Planerar att beräkna allt i en tabell med direktavkastning kontra antal år, och beräkna delta mellan ISK och AF i varje cell.
Tabellen kan dupliceras och där de två andra parametrarna varieras - kursförändring fram till slutåret och schablonintäkt på ISK.

Får också göra några antaganden, det spelar en viss roll för slutresultatet men man får försöka ta det mest sannolika, t.ex. när utdelningen betalas ut och att kursuppgången är linjär.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jo visst, försökte bara kolla om utdelningsaktier i sig är sämre för AF pga. skatten på utdelning och då är det ju rimligt att ge både samma totala avkastning

Ah, då förstår jag.
Jo, eftersom 30% av det utdelade beloppet försvinner vid varje utdelning är det bättre att företaget behåller kosingen, såvida pengarna inte ligger på ISK.
Jag får aktier i bonusprogrammet på jobbet och vi ligger på cirka 3,5% i direktavkastning. Hade mycket hellre sett aktieåterköp, eftersom jag beskattas på utdelningen - dessutom 35% här i Schweiz.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har försökt med aktier men jag har blivit avskräckt. Den marknaden är nästan lika ologisk som valutamarknaden. Jag investerade i Boliden. Trots att efterfrågan på metaller bara blir större och större sjönk aktien som en sten precis efter att jag köpt den. Jag backade inte ur förrän jag förlorat ordentligt på det. Aldrig mer aktier för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har försökt med aktier men jag har blivit avskräckt. Den marknaden är nästan lika ologisk som valutamarknaden. Jag investerade i Boliden. Trots att efterfrågan på metaller bara blir större och större sjönk aktien som en sten precis efter att jag köpt den. Jag backade inte ur förrän jag förlorat ordentligt på det. Aldrig mer aktier för mig.

Du behöver beakta att priser inte bara sätts pga. hur företag går just idag. Ifall ett företag agerar på en marknad som börjar växa idag, kommer många andra vilja köpa företaget idag tills priset har gått upp tillräckligt för att väga in denna positiva signal. Ifall det imorgon kommer signaler på att marknaden inte kommer växa lika mycket som man trodde idag, kommer av samma anledning folk vilja sälja igen tills priset sjunkit tills det vägt in skillnaden igen. Således går priset ned trots att företaget fortfarande har goda förutsättningar imorgon, om än inte lika bra som de hade idag.

Dvs. aktiepriserna beror inte bara på hur bra företagen går, utan hur folk tror de kommer gå i framtiden. Om du tykte Boliden var värt det högre priset och du inte tycker förtutsättningarna försämrats för deras lönsamhet borde du inte sälja nu, utan köpa mer, för det är ju rea

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har försökt med aktier men jag har blivit avskräckt. Den marknaden är nästan lika ologisk som valutamarknaden. Jag investerade i Boliden. Trots att efterfrågan på metaller bara blir större och större sjönk aktien som en sten precis efter att jag köpt den. Jag backade inte ur förrän jag förlorat ordentligt på det. Aldrig mer aktier för mig.

Råvaror är väldigt cykliska, och de har varit i en bearmarknad sedan 2012 kan man säga, men nu har cykeln vänt och det är läge att köpa. Om du inte vill grotta ner dig själv i aktier så finns det väldigt bra fonder och ETFer att köpa.

Jag har i stort sett alla mina pengar i Olja, Gas, Uran, Guld, Silver och batterimetaller. Inflationen är skyhög och centralbankerna fortsätter trycka pengar för glatta livet. Det är väldigt bra för råvarupriser, för det går inte att skapa olja eller guld ur tomma intet...

Finns massa bra info på youtube, kan rekommendera Wealthion och Peak Prosperity, samt Uranium Insider.

https://www.youtube.com/watch?v=qzFM9a2mSrs t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Råvaror är väldigt cykliska, och de har varit i en bearmarknad sedan 2012 kan man säga, men nu har cykeln vänt och det är läge att köpa. Om du inte vill grotta ner dig själv i aktier så finns det väldigt bra fonder och ETFer att köpa.

Jag har i stort sett alla mina pengar i Olja, Gas, Uran, Guld, Silver och batterimetaller. Inflationen är skyhög och centralbankerna fortsätter trycka pengar för glatta livet. Det är väldigt bra för råvarupriser, för det går inte att skapa olja eller guld ur tomma intet...

Finns massa bra info på youtube, kan rekommendera Wealthion och Peak Prosperity, samt Uranium Insider.

https://www.youtube.com/watch?v=qzFM9a2mSrs t ex.

Nej råvaror har inte varit i en bearmarknad. Däremot var det en bubbla efter 08 hela vägen till 12, när Fed slutligen började höja räntan igen. Drevs mestadels av att konjunkturen tog fart efter Lehmankraschen, samt att många bolag fick dra ner på produktionen i krisen. Vi ser exakt samma sak nu.

Jag skulle inte råda någon att lägga alla sina besparingar i väldigt konjunkturkänsliga råvarubolag för tillfället. Inte ens guld kommer kunna stå emot räntehöjningarna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Chris_H:

Råvaror är väldigt cykliska, och de har varit i en bearmarknad sedan 2012 kan man säga, men nu har cykeln vänt och det är läge att köpa. Om du inte vill grotta ner dig själv i aktier så finns det väldigt bra fonder och ETFer att köpa.

Jag har i stort sett alla mina pengar i Olja, Gas, Uran, Guld, Silver och batterimetaller. Inflationen är skyhög och centralbankerna fortsätter trycka pengar för glatta livet. Det är väldigt bra för råvarupriser, för det går inte att skapa olja eller guld ur tomma intet...

Finns massa bra info på youtube, kan rekommendera Wealthion och Peak Prosperity, samt Uranium Insider.

https://www.youtube.com/watch?v=qzFM9a2mSrs t ex.

Tips på bra fond, gärna svensk, i detta område?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Dela gärna med dig om du får ut något av din excellande

Om du redan är flera hundra procent plus borde det tala till fördel för att behålla pengarna där, eftersom du då i princip redan betat av åtminstone ett decennie av tiden fram till tröskelvärdet där AF faktiskt är bättre. Beror ju givetvis på hur bra du vill räkna med att de kommer gå i framtiden (högre avkastning per tid gör isk bättre under längre perioder, på samma sätt som lägre skatt enligt bilden i ett tidigare inlägg).

Jag har alltid tänkt att utdelning inte borde göra skillnad när man jämför ISK och AF, eftersom skatten på utdelningen appliceras en gång på samma sätt som avkastningen från ökat värde/pris. Dvs. i slutändan blir det ändå att man tar alla vinster och drar 30%.
Ex. om du har en aktie som delar ut 10% och sedan går upp 10% innan den säljs:
Efter utdelning och återinvesting har du 100+10-3=107%, detta går upp med 10% till 117.7%.
Skatt blir inte på hela beloppet över 100% här, eftersom du effektivt betalat 107% av ursprungsvärdet, 117.7-107=10.7% => 0.3*10.7=3.27% skatt.
117.7-3.27=114.43% efter skatt.
Motsvarande om utdelningen istället var en prisuppgång på 10% också, du har 110%*110%=121% innan skatt, 114.7% efter, vilket ju är marginellt mer, så det verkar som jag antagit fel (givet att jag inte räknat eller tänkt fel i uträkningarna).

Jag fattar absolut nada vad du försöker säga här.

Kan du förklara punkt för punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tips på bra fond, gärna svensk, i detta område?

https://www.auagfunds.com/sv/type-of-investor/individual-inve...

Deras fonder är bra och Eric Strand är värd att följa på Twitter etc, finns bra info där om varför man ska ha exponering mot metaller just nu.

Gå in på din bank och sortera ut fonder efter typ, råvara, sen kika lite på avgifter och performance.
Energikrisen vi är inne i har bara börjat, så det är bra läge att börja bygga positioner imo.

Permalänk
Medlem

Vem av er var det som sålde av sina aktier imorse?

Permalänk
Medlem

Inte jag sjukt omx gick ner 8 procent för att sedan vända så snabbt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Helt galet faktiskt med dagen flash crash.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag fattar absolut nada vad du försöker säga här.

Kan du förklara punkt för punkt.

Det blev inte så lättöverskådligt, men jag jämför vad man får efter skatt på AF (där 100% = GAV) i två fall; dels 10% utdelning som återinvesteras följt av 10% aktieuppgång innan man säljer av, dels om företaget inte delade ut utan bara hade en motsvarande uppgång på 21% innan man säljer.

I första fallet steg för steg:
Du köper (100% GAV)
Du får utdelning på 10% av GAV
Du skattar utdelning
Du återinvesterar resten av utdelningen (fortfarande samma pris, 100% GAV)
Du säljer till 110% GAV
Du skattar på vinsten

I andra:
Du köper (100% GAV)
Du säljer till 121% GAV
Du skattar på vinsten

Skrivet av Songless:

Vem av er var det som sålde av sina aktier imorse?

Kan vi inte bara skylla på Putin?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

För varje analyst som påstår att det värsta är framför oss så har vi en som påstår att det värsta är över. Ingen vet. De skickar ut sånt så att deras kunder ska känna att de har koll på läget.

Permalänk
Medlem

Imorgon så ska styrräntan höjas i USA. Det ryktas om en höjning på 0,5% som kan sänka marknaden lite.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Imorgon så ska styrräntan höjas i USA. Det ryktas om en höjning på 0,5% som kan sänka marknaden lite.

Det borde vara förväntat med 0,5% och därmed inprisat? Dock kan kommentarerna angående framtiden, som görs i samband med kungörelsen, skicka iväg börsen åt vilket håll som helst 🙂
https://m.investing.com/economic-calendar/interest-rate-decis...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Dela gärna med dig om du får ut något av din excellande

Slutsatsen jag kan dra efter ha lekt lite i Excel:

Så länge effektivavkastning (utdelning+årlig värdeökning) är X procentenheter högre än ISK-skatten så är ISK födelaktigt.
X ökar med antal år och sambandet är nog linjärt.
Kurvan blir brantare (ISK lönar sig fortare) ju större del direktavkastningen utgör i effektivavkastningen

I det här exemplet använde jag 4% isk-skatt (alltså 4% av 30% av kapitalunderlaget).
Sifforna uppe 0% -> 2,5% är utdelning
Lodrätt är antal år. Siffrorna i cellerna visar värde ISK minus värde AF (positivt tal betyder AF är bättre) och jag har använt 6% värdeökning.
Jag har märkt ut med färg 4%, 2% och 0% värdeökning också där brytpunkten finns.

Detta skulle nog kunna sättas upp på ett snyggare sätt men jag kom inte på något på rak arm

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Råvaror är väldigt cykliska, och de har varit i en bearmarknad sedan 2012 kan man säga, men nu har cykeln vänt och det är läge att köpa. Om du inte vill grotta ner dig själv i aktier så finns det väldigt bra fonder och ETFer att köpa.

Jag har i stort sett alla mina pengar i Olja, Gas, Uran, Guld, Silver och batterimetaller. Inflationen är skyhög och centralbankerna fortsätter trycka pengar för glatta livet. Det är väldigt bra för råvarupriser, för det går inte att skapa olja eller guld ur tomma intet...

Finns massa bra info på youtube, kan rekommendera Wealthion och Peak Prosperity, samt Uranium Insider.

https://www.youtube.com/watch?v=qzFM9a2mSrs t ex.

Jag känner också att jag skulle vilja gå in i råvaror på grund av inflationen, men är clueless på hur/var/vad man ska investera i. Finns det några bredare och enklare former av fonder/certifikat du kan rekommendera?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag känner också att jag skulle vilja gå in i råvaror på grund av inflationen, men är clueless på hur/var/vad man ska investera i. Finns det några bredare och enklare former av fonder/certifikat du kan rekommendera?

Jag kör mest aktier men för guld/silver så kolla in auagfonder som jag nämnde ovan.

För energi och andra metaller så gör en korg av dessa tex:

https://www.avanza.se/fonder/lista.html?industry=R%C3%A5varor...

https://www.youtube.com/channel/UCj3KIVlZAzq7GMDpErG0BnQ/vide...

Dessa är värda att lyssna på för att förstå varför sol/vindkraft till stor del är nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tur att det är lön imorgon. Vore synd att missa ett så fint köpläge. Räntorna stiger inte mer än 0.5 %-enheter den här gången heller och det blir inget krig i Europa. Till sommaren är vi tillbaka till ATH. Skål.

Citerar mig själv för att påminna mig om hur fel jag hade

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Citerar mig själv för att påminna mig om hur fel jag hade

Du kan åtminstone glädja dig åt att din avatar ligger rätt i tiden

Permalänk
Viking

Unity 😲

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ja jäklar, i skrivande stund -172 000 i år. HISTORISKT dålig tajming från min sida, såklart. Kan dock inte påstå att jag är direkt orolig; min sparhorisont är 20+ år. Men helt roligt är det ju inte när det är röda siffror dag efter dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Ja jäklar, i skrivande stund -172 000 i år. HISTORISKT dålig tajming från min sida, såklart. Kan dock inte påstå att jag är direkt orolig; min sparhorisont är 20+ år. Men helt roligt är det ju inte när det är röda siffror dag efter dag.

Jag är ner lite mer än så - bara den senaste veckan. Men i likhet med dig har jag en längre horisont. Fast nog svider det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

I skrivande stund ner 25% på året. Dock inte särskilt brydd, även om det är segt såklart. Jag har haft värre nedgångar än så sedan jag började. Just nu försöker jag skrapa ihop för att köpa så mycket jag kan. Det kan säkert gå ner lite till, men det finns många bra priser just nu som jag känner mig 100 på kommer ses som låga i framtiden, så vill inte sitta på perrongen om tåget går.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB