Permalänk

Ny maskin med i7-12700KF

Hej!

Jag har inte byggt en dator sedan... 2002? Har bytt gaming laptop kanske vart tredje år sedan dess, men är nu sugen på en mer rejäl maskin igen. Och eftersom att jag blivit gammal och lat tänker jag låta typ Inet bygga skiten åt mig.

Jag spelar i första hand simulation/management/strategi på PC (ex: RimWorld, Football Manager, Crusader Kings, Prison Architect etc) och vill ha så goda förutsättningar som möjligt för det. Faktum är att jag hade kunnat leva med en rätt värdelös GPU egentligen, men samtidigt tänker att jag lika gärna kan dra till med något hyggligt när jag ändå håller på. Jag är medveten om att det kanske kan tyckas overkill med en 12700kf för spelen jag spelar, men jag har råd med det och vill liksom maxa så mycket som möjligt (400 mods i RimWorld ställer ändå vissa krav).

Här är ett knippe prylar jag satt ihop.

Vad tror ni som kan nåt om den? Behövs det någon ytterligare fläkt och i så fall vilken? Chassit jag tog där har två inbyggda, tror jag. Som ni ser är det ett gubb-chassi utan lampor och sånt. Kan tänka mig ett annat, såklart, men vill ha nåt som är hyggligt inkognito.

Tack för eventuell input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Side1iner:

Hej!

Jag har inte byggt en dator sedan... 2002? Har bytt gaming laptop kanske vart tredje år sedan dess, men är nu sugen på en mer rejäl maskin igen. Och eftersom att jag blivit gammal och lat tänker jag låta typ Inet bygga skiten åt mig.

Jag spelar i första hand simulation/management/strategi på PC (ex: RimWorld, Football Manager, Crusader Kings, Prison Architect etc) och vill ha så goda förutsättningar som möjligt för det. Faktum är att jag hade kunnat leva med en rätt värdelös GPU egentligen, men samtidigt tänker att jag lika gärna kan dra till med något hyggligt när jag ändå håller på. Jag är medveten om att det kanske kan tyckas overkill med en 12700kf för spelen jag spelar, men jag har råd med det och vill liksom maxa så mycket som möjligt (400 mods i RimWorld ställer ändå vissa krav).

Här är ett knippe prylar jag satt ihop.

Vad tror ni som kan nåt om den? Behövs det någon ytterligare fläkt och i så fall vilken? Chassit jag tog där har två inbyggda, tror jag. Som ni ser är det ett gubb-chassi utan lampor och sånt. Kan tänka mig ett annat, såklart, men vill ha nåt som är hyggligt inkognito.

Tack för eventuell input!

Först och främst så gillar jag verkligen den ärliga och påtagliga gubbigheten i ditt inlägg, det är lite motvilligt och småtjurigt samtidigt som det fortfarande finns en strimma av livsglädje och hopp i det

Det är klokt att låta Inet bygga datorn, då slipper du handpåläggningen och kan ägna dig åt att bara använda datorn direkt istället.

Tyvärr så borde även Inet ha valt ut delarna åt dig, för det är en del småtokiga val.

- Chassit är billigt med tunn plåt och dåliga lösningar, här bör vi välja något mer lite högre prislapp fast avsevärt högre kvalité.

- Processorn är bra, dock så hade jag även tittat på AMD med deras 5900X som är extremt prisvärd just nu.

- 3050 är OK, dock dyrt för prestandan som du får, ett RX6600 eller 6600XT är mer prisvärt. Du har också valt ITX storlek vilket innebär liten kylare som kommer vara med högljudd, något de flesta gubbar avskyr.

- Moderkortet är också ITX fast du har ett fullstort ATX chassi, onödigt dyrt och Asrock är inte kända för att vara de mest användarvänliga därute, nej, här finns det bättre mer gubbvänliga alternativ för den dagen du skall in och peta med dina tjocka korvfingrar.

- RAM minnet blinkar ju trots att du specifikt nämner att du inte vill ha massa lampor, det finns minnen som inte har RGB och dessa är faktiskt lite svalare, så det bör vi kunna hitta. Dock bra att du valde 32GB, oavsett om det var en slump eller ej så var det imponerande

- När det gäller val av lagring så lyser gubbigheten igenom, en riktig långsam gammal hårddisk och en SATA SSD, här bör du minst ha en m.2 nvme disk för Windows och spel, samtidigt som vi bör kunna hitta en schysst HDD med 7200 RPM.

- Noctua NH-U12S, bra val!

- Nätagget är DYRT för vad du får, det finns avsevärt bättre val för bara 100-200 kr mer.

Som helhet så tycker jag vi ska göra om hela bygget

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Först och främst så gillar jag verkligen den ärliga och påtagliga gubbigheten i ditt inlägg, det är lite motvilligt och småtjurigt samtidigt som det fortfarande finns en strimma av livsglädje och hopp i det

Det är klokt att låta Inet bygga datorn, då slipper du handpåläggningen och kan ägna dig åt att bara använda datorn direkt istället.

Tyvärr så borde även Inet ha valt ut delarna åt dig, för det är en del småtokiga val.

- Chassit är billigt med tunn plåt och dåliga lösningar, här bör vi välja något mer lite högre prislapp fast avsevärt högre kvalité.

- Processorn är bra, dock så hade jag även tittat på AMD med deras 5900X som är extremt prisvärd just nu.

- 3050 är OK, dock dyrt för prestandan som du får, ett RX6600 eller 6600XT är mer prisvärt. Du har också valt ITX storlek vilket innebär liten kylare som kommer vara med högljudd, något de flesta gubbar avskyr.

- Moderkortet är också ITX fast du har ett fullstort ATX chassi, onödigt dyrt och Asrock är inte kända för att vara de mest användarvänliga därute, nej, här finns det bättre mer gubbvänliga alternativ för den dagen du skall in och peta med dina tjocka korvfingrar.

- RAM minnet blinkar ju trots att du specifikt nämner att du inte vill ha massa lampor, det finns minnen som inte har RGB och dessa är faktiskt lite svalare, så det bör vi kunna hitta. Dock bra att du valde 32GB, oavsett om det var en slump eller ej så var det imponerande

- När det gäller val av lagring så lyser gubbigheten igenom, en riktig långsam gammal hårddisk och en SATA SSD, här bör du minst ha en m.2 nvme disk för Windows och spel, samtidigt som vi bör kunna hitta en schysst HDD med 7200 RPM.

- Noctua NH-U12S, bra val!

- Nätagget är DYRT för vad du får, det finns avsevärt bättre val för bara 100-200 kr mer.

Som helhet så tycker jag vi ska göra om hela bygget

Mvh

Många av valen är gjorda utifrån olika "best X for" utifrån olika benchmarks etc jag sett kring att jag vill ha just 12700KF. Edit: Som t ex RAM so blinkar. Det stör ju inte när jag ändå har ett stängt gubbchassi, liksom!

Pallar du göra ett bygge med komponenter du skulle valt istället?

Tack för bra svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Side1iner:

Många av valen är gjorda utifrån olika "best X for" utifrån olika benchmarks etc jag sett kring att jag vill ha just 12700KF. Edit: Som t ex RAM so blinkar. Det stör ju inte när jag ändå har ett stängt gubbchassi, liksom!

Pallar du göra ett bygge med komponenter du skulle valt istället?

Tack för bra svar!

Jag förstår

Ja, om du tvunget vill ha 12700KF (K är onödigt att betala för om du ej ska överklocka) så lägger jag upp ett alternativ med 12700F varianten, samt en AMD variant.

Vill du ha wifi på moderkortet? Noterade det i ditt eget förslag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Intel variant som krossar det du lade upp tidigare:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/P4UCAfSIuhLlqwVItfYJwo2FW0Y/gubbe-intel

AMD variant som också är väldigt trevlig:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/QoUCAciXpmX6sGZNi34MixxDCGQ/gubbe-amd

Kylaren har jag valt då Inet inte monterar tyngre än 750g, och Noctua U12S är på 750+. Båda ovanstående datorer är utmärkta och du kommer bli toknöjd oavsett vilken du väljer

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
  • Grafikkort: Valde ett RX 6600 istället för 3050 (I snitt ca 20% bättre i 1080p enligt Sweclockers test)

  • Processor: Har du tänkt överklocka? Annars bör 12700F prestera likvärt i spel och vara mer prisvärd.

  • Moderkort: Som nämnts har du valt ett ITX-kort vilket blir dyrare pga storlek. Om du inte tänkt överklocka och inte kräver några specifika anslutningar så valde jag detta B660-kort från MSI. Inte det billigaste, men ett väl presterande kort som dessutom har Wi-Fi (B660-test)

  • SSD: Som nämnt valde jag istället en m.2 NVME-ssd som dessutom ska ha cacheminne. Kommer vara snabbare än den du valt och cacheminnet bör vara till hjälp när du flyttar filer osv.

  • RAM-minne: Då du inte är ute efter RGB valde jag ett par utan för någon hundralapp mindre

  • Nätaggregat: Hade först Corsair RM750X 750W v2 (990 kr), men såg sedan Seasonic Focus GX 850W för 949 kr. Skulle säga att de är att föredra över CX750 som är halvmodulär. Skillnaden i pris är liten och du får högre kvalité och de har båda 10 års garanti(!).

  • Chassi: Smaksak, men Corsair 4000D ska vara ett väl omtyckt chassi som är bra att bygga i. Den tar även luftflöde mer i åtanke som kan vara positivt när det kommer till komponenternas temperaturer.

  • Processorkylare: För 12700F ska Pure Rock 2 duga väl och prestera ungefär likvärdigt som Noctua U12S och vara mycket mer prisvärd.

Hårddisken lät jag vara den du valt.
För Windows finns det ju andra tjänster som erbjuder licenser där du kan spara in en peng, men har inte koll på dessa.

https://www.inet.se/datorbygge/b1300900/forslag

Ändrade inlgg/länk
Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag förstår

Ja, om du tvunget vill ha 12700KF (K är onödigt att betala för om du ej ska överklocka) så lägger jag upp ett alternativ med 12700F varianten, samt en AMD variant.

Vill du ha wifi på moderkortet? Noterade det i ditt eget förslag.

Mvh

Tänker att det ju kan vara smidigt. Jag kommer att ha den trådad enligt plan, men man vet ju aldrig!

Permalänk
Medlem

Efter en snabb sökning, fick jag fram att RimWOrld ska vara ganska enkeltrådat och då borde mer cache göra travlg nytta, så jag skulle nog föreslå en Ryzen 7 5800X3D som processor.
Typ såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1300903/20k-rimworld

Helst hade jag nog föredragit ett AMD grafikkort, men dem var inte så prisvärda på Inet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/sYYCAQAQZ-wFm6ZBpy0XmgpdY_Y/side1iner

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB