Intel Arc A3 för stationära datorer blir Kina-exklusiva vid lansering

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc A3 för stationära datorer blir Kina-exklusiva vid lansering

Intel meddelar att försenade stationära Arc "Alchemist"-familjens premiär inleds med systembyggare i Kina. Resterande får vänta till sommarens slut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel har ingen respekt för gaming-communityt, att släppa även highend-kort till endast OEM är ju bara skämmigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vi får nog leva med detta några år till? Färdigbyggda datorer från Kina kanske kommer börja ta över komponentmarknaden? Att det blir billigare att köpa färdigbyggda datorer med grafikkort inmonterade. Flera månaders leveranstid gör att dessa datorer prissätts innan de skeppas och innan bristen på grafikkort blir uppenbar.

Permalänk
Medlem

Det säger inte så lite om vad Intel själva har för förtroende för produkterna. Om de skäms så jävligt för Arc så hade det varit bättre att bara lägga ner skiten och låta företag som faktiskt tror på sina produkter nyttja kapaciteten. Men eftersom allt bara handlar om pengar pengar pengar hoppas jag att de straffas på det enda språket de förstår: En dykande aktiekurs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det säger inte så lite om vad Intel själva har för förtroende för produkterna. Om de skäms så jävligt för Arc så hade det varit bättre att bara lägga ner skiten och låta företag som faktiskt tror på sina produkter nyttja kapaciteten. Men eftersom allt bara handlar om pengar pengar pengar hoppas jag att de straffas på det enda språket de förstår: En dykande aktiekurs.

Skulle nästan tro att alla vinstdrivande företag har pengar som primärmål och det är därför de faktiskt existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Intel har ingen respekt för gaming-communityt, att släppa även highend-kort till endast OEM är ju bara skämmigt.

Tvärt om, de vill inte släppa till gaming-communityn eftersom de vet med sig att korten och drivrutinerna är undermåliga. Vi får se om vi över huvud taget kommer få se gen1 här, eller om vi får vänta till gen2 när Intel har fått ordning på drivrutinerna. Man får bara en chans att göra ett första intryck.

Permalänk
Medlem

Var det A3 som var i klass med 3050? Eller var det deras värstingkort?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Skulle nästan tro att alla vinstdrivande företag har pengar som primärmål och det är därför de faktiskt existerar.

Ja självklart, men i det så ligger ju också långsiktiga mål om vinst, och ett skadat förtroende hos kunderna brukar inte ge positivt utslag där.

Nu är ju inte grafikkort det ända som Intel gör. Men det är ändå tråkigt att de verkar se det som ett testskott och lite lekstuga istället för seriös verksamhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det jag tänker spontant att produkten inte är riktigt mogen för europeiska/USA marknaden så man släpper först på den Kinesiska marknaden som av min erfarenhet har lägre kvalitetskrav .
Samtidigt så känns det som att om man ska släppa i Kina så handlar det ändå om rätt stora volymer kretsar de lyckats producera.

Permalänk
Medlem

Tolkar det som prestandan inte är mycket att hurra över.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ostbullen:

Var det A3 som var i klass med 3050? Eller var det deras värstingkort?

A3 är de enklaste modellerna, så typ i stil med 3050 är nog ganska sannolikt. Det är ungefär det Arc 3 motsvarat på den bärbara sidan hittills. Sedan har det väl varit lite oroväckande svaga tidiga resultat från A7-serien, som vars toppkort ska motsvara typ 3070 Ti. Som jag förstått det ligger de efter ordentligt på drivrutinsfronten i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det säger inte så lite om vad Intel själva har för förtroende för produkterna. Om de skäms så jävligt för Arc så hade det varit bättre att bara lägga ner skiten och låta företag som faktiskt tror på sina produkter nyttja kapaciteten. Men eftersom allt bara handlar om pengar pengar pengar hoppas jag att de straffas på det enda språket de förstår: En dykande aktiekurs.

Det är inte rimligare att anta att man inte kan producera tillräckligt stor mängd kort för att lansera på annat vis? AMD har gjort liknande med OEM-only för vissa produkter som säljs i mindre skala

Sen kan det vara en soft launch, ett tillfälle att ha en "öppen beta" innan man kan lansera en produkt med bra drivrutiner och tjänster. Dvs en produkt som inte får dåliga recensioner direkt och sen svärtar ner Intels GPUer framöver då de vill komma in på marknaden. De räknar trots allt inte med stor marknadsandel med första generationen ändå, och troligen viktigare att bli en väl mottagen produkt när den väl kommer, på riktigt...

Intel har ändå visat en mängd benchmarks och tekniska specifikationer. Allting tyder för mig att dom är nöjda med hårdvaran åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

A3 är de enklaste modellerna, så typ i stil med 3050 är nog ganska sannolikt. Det är ungefär det Arc 3 motsvarat på den bärbara sidan hittills. Sedan har det väl varit lite oroväckande svaga tidiga resultat från A7-serien, som vars toppkort ska motsvara typ 3070 Ti. Som jag förstått det ligger de efter ordentligt på drivrutinsfronten i nuläget.

Tackar! Då känns det lite mindre trist att de dröjer med de här korten i väst. Det är inte riktigt lika illa med kort i mellanklassen här, så hade varit lite surare om det hade gällt deras toppkort

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Intel börjar väl nästan alltid i Kina? Där släppte de första 10nm-cpu och annat. Allmänna fördröjningar och seghet är väl ganska väntat, var likadant när Raja jobbade på AMD. Det är svårt att göra en färdig produkt även om man har alla delar fungerande

Hittade artikeln:
https://www.anandtech.com/show/13405/intel-10nm-cannon-lake-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Skulle nästan tro att alla vinstdrivande företag har pengar som primärmål och det är därför de faktiskt existerar.

Inte alla vinstdrivande företag. Men de flesta/alla börsnoterade.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om ett långt pris kommer rädda dem…

Permalänk
Medlem

Man får typ i740 vibbar ju mer Alchemist nyheter man läser. Lite synd för 3 leverantörer är bättre än 2.