LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

På tal om inställningar:
Jag pillade på PC-inställningarna på min nyinkomna B1 77" och råkade ut för en så konstig grej att jag känner jag borde nämna den här:
Nånstans under resans gång när jag aktiverade gaming optimeringsläget och konfigurerade om HDMI inputen till PC läge osv, så fick jag en väldigt ljus blaskig bild utan svärta alls!
Fattade ingenting först, och säkrade att färgnivå var satt till full på både TV och dator mm utan att det hjälpte...

Till sist råkade jag kolla i Nvidia kontrollpanel på Justera skrivbordets färginställningar, och där visade sig att den automatiskt av någon anledning valt något "optimerad" läge med färgkanaler och gamma ställt helt åt h-vete och jag är bra säker på att jag aldrig pillat där på egen hand!
Här och nu har jag löst det genom att bocka i kringgå till referensläge (en inställning jag inte minns jag sett förut) och nu verkar allt mer normalt igen

@Oqvist nämnde black crush förut och det verkar vara rätt påtagligt här för mig också.
Översta fem rutorna i lagom-testet är becksvarta, och även 5-10 är nog även de helsvarta eller så gott som.
Jag drog upp ljusstyrka (inte OLED-ljusstyrkan alltså) till 57 eller nått sånt för att kompensera , men antar jag tappar lite djupsvärta på det?
Nån som har något annat tips? Den där game optimiser inställningen (värden mellan 0 och 20 med default 10) verkade inte göra nån större skillnad för mig.
Jag är ok med lite crush (sitter redan med VA ) men skulle vara trevlig att minska litegrann kanske?

Var det bara jag som hade svårt att hitta tex var man avaktiverade eco-inställningarna? Låååångt ner nånstans i supportmenyn - verkligen inte intuitivt!

Ok, rapportera gärna sen hur trångt det blir bakmonterade HDMI-kontakterna
(de två HDMI 2.1 kontakterna sitter bakåt på B1)

Spontana felet som händer ofta (det som hände mig) är när datorn skickar ut begränsat omfång (16-235) och tv tror den får full signal (0-255) så blir svart lite mörkgrått. Jag körde så i flera dagar, då kändes den typ som en kass LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontana felet som händer ofta (det som hände mig) är när datorn skickar ut begränsat omfång (16-235) och tv tror den får full signal (0-255) så blir svart lite mörkgrått. Jag körde så i flera dagar, då kändes den typ som en kass LCD

Jepp, såg om det tidigare i tråden så var uppmärksam på att tvinga det på både dator och TV
(som jag skrev ovan: "säkrade att färgnivå var satt till full på både TV och dator mm utan att det hjälpte...")
Men för mig var det alltså något helt annat som satte käppar i hjulet... Fattar inte varför Nvidia-inställningarna skulle få hyss för sig plötsligt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, såg om det tidigare i tråden så var uppmärksam på att tvinga det på både dator och TV
(som jag skrev ovan: "säkrade att färgnivå var satt till full på både TV och dator mm utan att det hjälpte...")
Men för mig var det alltså något helt annat som satte käppar i hjulet... Fattar inte varför Nvidia-inställningarna skulle få hyss för sig plötsligt!

Känns som det alltid är något som ska strula, inget fungerar perfekt första försöket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, rapportera gärna sen hur trångt det blir bakmonterade HDMI-kontakterna
(de två HDMI 2.1 kontakterna sitter bakåt på B1)

Ja bra att du nämnde det, dom sitter väldigt illa till där.
Kanske man kan använda vinklade kontakter?
Jag vill ändå ha tvn nära väggen.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Ja bra att du nämnde det, dom sitter väldigt illa till där.
Kanske man kan använda vinklade kontakter?
Jag vill ändå ha tvn nära väggen.

Mmm, men vet inte om jag sett några ultra high speed kontakter som är vinklade men det borde ju finnas!
(Den som hittar kan väl kanske posta här? )
Annars får man väl leta "korta" kontakter med flexibel kabel och hålla tummarna det ryms!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Min LG 2021 har börjat visa reklam-popups varje gång man sätter på den, alltid nåt nytt tjat om att DISCOVERY+ FINNS NU! eller nått nytt "fantastiskt" APPLE-erbjudande man ska köpa osv.
Nån som vet hur man får bort skiten?

Du kan blockera reklam och rekommendationer direkt i routern eller med PiHole, och få kvickare OS, genom att blockera följande url:

  • ngfts.lge.com

  • lgad.cjpowercast.com

  • yieldmanager.edgesuite.net

  • se.ad.lgsmartad.com

  • eic.recommend.lgtvcommon.com

  • se.info.lgsmartad.com

  • se.lgtvsdp.com

Osäker på vilka av dem som är aktuella men det är dessa jag blockerar och jag får inga som helst annonser eller rekommendationer.
Värt att nämna är att detta även blockerar content store så se till att installera de appar du behöver innan du blockerar.

Permalänk

Såg att MediaMarkt har 77 B1 för 18990 fram till 22/5 när jag besökte butiken i tisdags.

Pratade med en säljare som jag kanske inte fick det största förtroendet för. Frågade hur det såg med tillgången, enligt säljaren så hade de 0 i lager (förutom visningsex), 0 i centrallager samt 0 hos levererantören.
Enligt säljaren så var det 65 stycken på väg in men kunde inte säga något datum.

Låter inte det konstigt för en utgående modell? Tänker om säljaren kollat på fel, för det var problem att hitta modellen.

Frågan är om man vågar beställa en eller om man ska hugga en på annat ställe under nästa dipp. Är egentligen mest sugen på kalibreringen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Captain Beyond:

Låter inte det konstigt för en utgående modell? Tänker om säljaren kollat på fel, för det var problem att hitta modellen.

När modeller börjar ta slut blir tillgången mer och mer sporadisk. "Lagret" är ofta golvet i butiken.

Permalänk
Medlem

Helgkampanj. Smarttv på köpet med större storlekar

https://www.elgiganten.se/kampanj/helgkampanj/helgkampanj-lju...

Permalänk
Medlem

Någon som har C1:an och 55” och använder medföljande ”fot/stativ”? Hur mycket fritt får man från underkant tv och tv-bänken? (Så inte en soundbar täcker tvn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Någon som har C1:an och 55” och använder medföljande ”fot/stativ”? Hur mycket fritt får man från underkant tv och tv-bänken? (Så inte en soundbar täcker tvn)

Har 48" foten verkar identisk. Mindre än ett par cm. Du får helt enkelt lägga någon planka eller något annat under som spacer under om du inte har väldigt tunn soundbar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Någon som har C1:an och 55” och använder medföljande ”fot/stativ”? Hur mycket fritt får man från underkant tv och tv-bänken? (Så inte en soundbar täcker tvn)

Jag har 55" B1 med medföljande fot och en LG soundbar. Soundbaren täcker några cm i botten på TVn. Det går att titta ändå utan att bli allt för störd, däremot så är det jobbigt att behöva hålla upp fjärrkontrollen för att TVn ska känna av den. Jag la en nedkortad Ikea lack hylla under tvn och då blev höjden perfekt.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Mall of Scandinavia 26 maj
C1 48, 7777 kr
C1 55, 9990 kr
C1 65, 12 990 kr
G1 77, 29 990 kr
https://www.mediamarkt.se/sv/shop/annons.html

Permalänk
Medlem

Någon som mätt vitbalansen på sin TV Warm 50. Vad får ni för koordinater (skulle vara intressant att veta)?

Mätte min och hamnade på x 0.3126, y 0.3319.
Ganska nära D65, på samma färgtemperatur, men något grönare.
Stämmer ganska bra med min uppfattning att ootb är vitbalansen lite för grön.

Värt att nämna att även om jag kalibrerar till D65 så är det lite för mycket grönt. Testat en rad olika alternativa vitpunkter men landat på min egna x 0.3113, y 0.325.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon som mätt vitbalansen på sin TV Warm 50. Vad får ni för koordinater (skulle vara intressant att veta)?

Mätte min och hamnade på x 0.3126, y 0.3319.
Ganska nära D65, på samma färgtemperatur, men något grönare.
Stämmer ganska bra med min uppfattning att ootb är vitbalansen lite för grön.

Värt att nämna att även om jag kalibrerar till D65 så är det lite för mycket grönt. Testat en rad olika alternativa vitpunkter men landat på min egna x 0.3113, y 0.325.

https://www.avsforum.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.avsforum.com/attachments/w50_ootb-png.3284355/

Man har läst att LG oleds ska skifta mot grönt. Skönt få det grönt på vitt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en C1:a 55/65, tror ni priserna kommer sjunka mer eller blir det inte bättre än såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Funderar på att köpa en C1:a 55/65, tror ni priserna kommer sjunka mer eller blir det inte bättre än såhär?

Jag skulle tro att det inte blir mycket bättre än så här för 65"aren. 65CX (förra årets modell) var aldrig under 15. 65C9 går inte att se på prisjakt längre, men jag har för mig att den bottnade runt 14, möjligen strax under (köpte C1 för ett tag sen, och kollade upp detta då).

55" kan möjligen gå ner lite mer. 55C9 vet jag att den var under 10.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Funderar på att köpa en C1:a 55/65, tror ni priserna kommer sjunka mer eller blir det inte bättre än såhär?

Skrivet av mpat:

Jag skulle tro att det inte blir mycket bättre än så här för 65"aren. 65CX (förra årets modell) var aldrig under 15. 65C9 går inte att se på prisjakt längre, men jag har för mig att den bottnade runt 14, möjligen strax under (köpte C1 för ett tag sen, och kollade upp detta då).

55" kan möjligen gå ner lite mer. 55C9 vet jag att den var under 10.

Vi är nog på sluttampen av C1-modellerna ja. Det kan givetvis dyka upp slutreor i juni som är ännu lägre (Dock sannolikt inte lägre än MediaMarkts öppningserbjudande här ovan) men ju längre du väntar, desto mer ökar risken att modellen du är ute efter helt sonika tar slut.

Vet ej exakt när LGs "cut-off" för tillverkning av 2021 / C1 tar slut eller om det redan skett. Sedan är det såklart ett visst delay på detta mot återförsäljare. Tvekar dock att det kommer gå att hitta C1s så mycket längre än sensommaren innan C2 helt tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Funderar på att köpa en C1:a 55/65, tror ni priserna kommer sjunka mer eller blir det inte bättre än såhär?

Bor du i Sthlm...

https://www.mediamarkt.se/sv/shop/annons.html

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det är värt att köa.
Det brukar nästan alltid vara kaos när det är rea i vissa områden.
Kan vara värt att betala någon tusenlapp extra för att slippa eländet eller se om någon prismatchar.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Mall of Scandinavia 26 maj
C1 48, 7777 kr
C1 55, 9990 kr
C1 65, 12 990 kr
G1 77, 29 990 kr
https://www.mediamarkt.se/sv/shop/annons.html

I'm so tempted to get the 77 G1, currently waiting to get the 77 C2 during BF !

ahhh this dilemma !

Permalänk
Medlem

03.30.06 ska ha släppts (enbart tillgänglig via koreanska LG sidan). Tar det veckor innan dessa firmwares når Europa?

Web OS ska tydligen flyta på riktigt bra med denna update.

Permalänk
Medlem

Cmore appen finns tillgänglig nu för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

03.30.06 ska ha släppts (enbart tillgänglig via koreanska LG sidan). Tar det veckor innan dessa firmwares når Europa?

Web OS ska tydligen flyta på riktigt bra med denna update.

Finns som beta om du vill ota uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I'm so tempted to get the 77 G1, currently waiting to get the 77 C2 during BF !

ahhh this dilemma !

To each their own i guess, but i just cannot get over paying double for just design

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

To each their own i guess, but i just cannot get over paying double for just design

I agree the price difference is kinda hard to justify, but "paying double" seems like an exaggeration!
The G1 is 30k in that offer, and I really doubt the C1 will drop to 15k (except for yours ofcourse )
(and I doubt the B1 will drop more than the ~19k you occasionally can find it for now, and in that case the differences are larger than just design)
So more like 50% ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I agree the price difference is kinda hard to justify, but "paying double" seems like an exaggeration!
The G1 is 30k in that offer, and I really doubt the C1 will drop to 15k (except for yours ofcourse )
(and I doubt the B1 will drop more than the ~19k you occasionally can find it for now, and in that case the differences are larger than just design)
So more like 50% ...

You are off course correct, i exaggerated a little

Permalänk
Medlem

Cmore-appen fungerade att ladda ner på min B1. Vet någon om man kan streama 4K via appen? Vet att Champions League brukar sändas i Ultra HD, men misstänker att det enbart går via digitalbox. Någon som vet?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Cmore-appen fungerade att ladda ner på min B1. Vet någon om man kan streama 4K via appen? Vet att Champions League brukar sändas i Ultra HD, men misstänker att det enbart går via digitalbox. Någon som vet?

Strömma via appar brukar ju alltid vara max 30fps ändå så digitalboxen är nog att föredra hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Finns som beta om du vill ota uppdatera.

Du menar gå med i betaprogrammaet?