Sektorfel på hdd? Kan man lita på kommandoprompten? [bilder]

Permalänk

Sektorfel på hdd? Kan man lita på kommandoprompten? [bilder]

Jag brukar alltid ha Crystal Disk Info installerat på mina datorer, mest för att hålla koll på diskens temperatur sommartid när tempen inomhus går över 35 grader och jag är för snål (sparsam) för att sätta på ACn.

Men i vart fall, upptäckte idag att CDI markerade att det har blivit sektorfel på disken. Kollade omg i kommandoprompten och där visade INGA fel på disken!?? Så vem ska man lita på?

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Hedersmedlem

wmic verkar ju bara visa ett binärt svar, så jag skulle inte gå så mycket efter det. Det är ju inte ett fel på disken i den meningen att den är fullkomligt oanvändbar, så i frågan "OK" eller "inte OK" blir det ju "OK".

Jag skulle se till att ha backup på allt viktigt på disken och om möjligt undvika att använda den. Det är fullt möjligt att den fortsätter fungera (eller till synes fungera) fint länge, men sannolikheten att det går illa är långt större nu när den har skadade sektorer. Om fler fortsätter skadas kan förstås data som finns skadas av det, men omallokerade sektorer brukar i allmänhet vara ett varningstecken på att den kan dö helt och hållet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Vive la liberté!

Omallokering av defekta sektorer med reservsektorer sker automatiskt internt i disken och så länge inte ett tröskelvärde för dessa överstigs anses det vara "normalt", även om det de facto innebär att du har fått fler defekta sektorer på disken.
Skulle inte använda den disken mer för data du är mån om att behålla då antalet omallokerade sektorer sannolikt kommer stiga över tid då det är ett av de tidigaste tecknen på att disken kommer lägga av snart

Permalänk

Ett stort TACK till er båda!

Då är det väl bara att försöka att klona hdd till en ny hdd. Vilken är bästa (mest effektiva) mjukvaran för att klona en hdd med defekta sektorer? Helst gratisprogram.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

There is a thing about SMART (which is what you are reading with this tool) similar to how a patient can feel good, but be very sick. But since there were no tests (blood samples, etc.) he is not aware of that sickness.

That being said, I wouldn't advise cloning a drive, because it can happen that its state can become worse, depending on what caused these bad sectors (is it a problem with reading head or some particles that broke of from somewhere, or just a few sectors where dipoles are not behaving properly). I would advise copying the data, starting from the most important to least important. In general when data is concerned, its better to be safe then sorry. I also don't recommend running a lot of tests (read tests) because again they can cause worse condition.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.