Hej Edin,
Tack för att du återkopplar i frågan och jag är övertygad om att de som fortfarande tvivlar efter att ha tagit del av denna, inte har nödvändig insikt i vad som krävs för att driva ett företag och än mindre något på ideell basis. Det ni har åstadkommit genom att du som ung hade ett passionerat intresse för något och saknade ett forum hitta likasinnade, få hjälp och hjälpa andra. Har resulterat i Sveriges största gemenskap inom området, det är ingen liten bedrift och det är med största sannolikhet så att vi som gästar SweClockers på daglig basis också fortsatt kommer vilja göra det en lång tid framöver.
Jag beklagar att du genomgått en längre depression, det är ofta en tuff lärdom om balans i livet.
Låter som en typisk förändringsresa, det är alltid viss turbulens och en del omsättning är att förvänta. Kulturen är viktigast och den lyser igenom. Allteftersom ett bolag växer gör också behovet av nya kompetenser det och jag kan bara tänka mig hur svårnavigerad terräng ni har funnit er på gällande identitetsförvaltandet av en gemenskap, som drivs av ett bolag med ekonomiska intressen.
Det vi ser är troligen början på ett nytt kapitel för Geeks AB och dess skötebarn.
Jag säger inte att något är ett definitivt svar, men jag gör en snabb återkoppling på det du brottats med:
- Varför växte SweClockers?
Passion föder passion, du har attraherat likasinnade och det har haft en exponentiell effekt. Det är den främsta gemenskapen i Sverige för datortekniskt intresserade individer!
- Varför ska ett företag driva ett community och vad rättfärdigar det?
Utan att gå in på ekonomiska detaljer, så finns det direkta fördelar med et sådant förhållningssätt. Så till vida att båda tillåts vara autonoma men bidra med synergier till varandra. Jag har lite idéer (såklart), som marinerat i mitt bakhuvud en period.
- Ett community är autonomt (lite av ett fenomen) - hur kan det förbli så?
Hur kommer det sig att det inte kan fortsätta vara sin egen organism? Ett solitt fundament finns, rörelseenergin finns, passionen finns!
- Vad rättfärdigar att företaget ska gå i vinst och hur ger vi tillbaka till communityt?
Är det inte så att i dagsläget är bolaget och gemenskapen i en djup symbiotisk relation? Dess existens berättigas av den andres behov? Ni ger redan tillbaks så mycket till gemenskapen, finns det en förväntan på mer?
- Hur ska vi gå runt (vi är ett företag med kostnader och löner) utan att förstöra communityt?
Hur den utmaningen ska lösas rent konkret, kan vi bara sia om. Men likt ovan, är jag övertygad om att det finns potential till att skapa något som kan gynna både bolaget och stärka gemenskapen. Utan att göra avkall på någon av dess unika identiteter. Ni har gjort oerhört fina framsteg genom åren (jag har hängt här i snart 20 år, inte den mest flitige skrivaren men jag läser mycket), nu senast ser vi fina framsteg i "Marknad" där konkurrenterna snart kan gå och gömma sig.
Tack för de här åren Edin, jag hoppas jag för möjlighet att tacka dig om 20 år igen för dina insatser inom hårdvaruentusiast-scenen och nördkulturen i Sverige!
Med hållbara hälsningar,
Henry