Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem

har Legion 5 Pro-16ACH6H med bios GKCN53WW... inga som helst problem Win10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Är det någon i tråden som har erfarenhet av hur bra legion 5/7 klarar av vr. Tänker främst modellerna med 3060 och uppåt. Hur krävande är det? Kommer laptopen börjar brinna?

Permalänk

Pratade med supporten för några veckor sedan, nya Lenovo Legion 5 Pro med Ryzen 9 6000 kommer dyka upp på lenovo.com runt Juni och ha ungefär 6 veckors leveranstid. så till hösten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

har Legion 5 Pro-16ACH6H med bios GKCN53WW... inga som helst problem Win10

Nice, tack för input!

Skrivet av maidenone:

Pratade med supporten för några veckor sedan, nya Lenovo Legion 5 Pro med Ryzen 9 6000 kommer dyka upp på lenovo.com runt Juni och ha ungefär 6 veckors leveranstid. så till hösten då.

Ja det är ju intressant med hel-AMD Legion, alltså Advatage Edition. Har för mig att de kommer med AMD:s GPU också, alltså RX6750 XT (kanske?) och RX6850 XT till Legion 7.
Hoppas någon får en att testa lite i förväg på YT snart, gärna JarrodsTech!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jarrod fick nya Legion 7i att se och känna på förra veckan, men fick inte visa tester än.
Vi får se den uppdaterade designen, nya uppgraderingar och aningen förbättrad kyllösning:

Kommer säkert tester snart men förmodligen är de inte ett enormt lyft jämfört med förra årets maxade Legion 7, snarare små förbättringar över allt.
Legion 7i har alltså Intel-CPU och Nvidia-GPU medan Legion 7 kommer komma senare i en hel-AMD version, "Advantage Edition".

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag har nu fått min Legion 5i Pro Gen 7 (i7 och 3700ti) och första intrycken är:

+ Stilren
+ Massor av kraft
+ Skönt tangentbord
+ Relativt lite bloatware
+ Fläktar går upp i varv ganska snabbt men även om de blir ganska högljuda så är det mer some ett bakgrundssus än ett störande moment. Iof så undrade min fru om den skulle låta så mycket när jag fläskade på med Cinebench etc

- Dålig touchpad med kvalitetsproblem, både att den är lite "sladrig" till höger (verkar vara ett problem som alla har) och att den inte registerar klick längst ner. Jag kommer nog att använda en trådlös mus mestadels
- Backbleed ifrån nedre delen av skärmen (vekrar vara ett vanligt problem också)
- Tyngre än jag förväntat mig! (men jag har inte haft en gaming laptop de senaste åren)
- Stor laddare (som förväntat)
- Blir varm! (99C på CPU på performance vid cinebench multitrhead test) och ingen möjlighet till undervoltning på CPU Intel verkar ha låst undervoltning på all laptopmodeller förutom i9.

I stort så är jag mycket nöjd med den, det enda som jag är besviken på är touchpaden, jag tycker att i 2022 så ska det inte vara problem med touchpads längre. Lite orolig för temperaturen men kommer att köra på "balanced" prestandaläge och även skaffa ett par laptopfötter för att få upp den något ifrån skrivbordet.

Väldigt bra bang-for-buck, betalade 20 000 för den och det är 5000-10 000 mindre än konkurenterna med mostvarande prestanda.

Jag ska köpa laptop igen efter en stund utan. Den här datorn låter högst intressant enligt mig. Vart köpte du den ifrån? Bor också i Norge

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOAHu:

Jag ska köpa laptop igen efter en stund utan. Den här datorn låter högst intressant enligt mig. Vart köpte du den ifrån? Bor också i Norge

Legion 5i Pro är årets Intel-modell som inte hunnit komma ut till så många butiker än. Han köpte sin via familj i UK.

Elkjøp har den för 21 tusen vilket är ett helt okej pris med tanke på att RTX3070TI presterar väldigt nära ett RTX3080 (dock fortfarande 8GB VRAM på 3070TI mot 3080:s 16GB). i7:an är också ett riktigt bra lyft jämfört med förra årets prisvärda 5800H.
Dock skriver dem "leverans 17/8"...!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Ni som har lite mer koll, finns det några bra deals ute just nu eller vilken är den förnärvarande mest prisvärda modellen under 15k?
De tre jag själv hittat är nedan:

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-15ACH6H-...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

https://www.inet.se/produkt/1966343/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Legion 5i Pro är årets Intel-modell som inte hunnit komma ut till så många butiker än. Han köpte sin via familj i UK.

Elkjøp har den för 21 tusen vilket är ett helt okej pris med tanke på att RTX3070TI presterar väldigt nära ett RTX3080 (dock fortfarande 8GB VRAM på 3070TI mot 3080:s 16GB). i7:an är också ett riktigt bra lyft jämfört med förra årets prisvärda 5800H.
Dock skriver dem "leverans 17/8"...!

Har bestämt mig och det blir en Legion 5 pro. Hittade en på outlet for 14500kr så det är bara att hugga. Men jag undrar över en sak. Har förstått att minnet man får med inte är det bästa. Har noll koll på vad man borde köpa. Nån som har nått tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOAHu:

Har bestämt mig och det blir en Legion 5 pro. Hittade en på outlet for 14500kr så det är bara att hugga. Men jag undrar över en sak. Har förstått att minnet man får med inte är det bästa. Har noll koll på vad man borde köpa. Nån som har nått tips?

Det är svårt att motivera merkostnaden om du inte behöver mer minne.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOAHu:

Har bestämt mig och det blir en Legion 5 pro. Hittade en på outlet for 14500kr så det är bara att hugga. Men jag undrar över en sak. Har förstått att minnet man får med inte är det bästa. Har noll koll på vad man borde köpa. Nån som har nått tips?

Minnet som kommer från fabrik kan ha ändrats numer men om det fortfarande är liknande Single Rank 16GB-kit som förr så kan man få bättre CPU-prestanda om man byter till Dual Rank 32GB-kit.
Detta märks alltså nästan bara vid CPU-krävande spel/applikationer, t.ex. på lägre upplösning så som 1080p/1200p.
Spelar man med native 1600p-upplösning så är skillnaden i avrage FPS bara några ynka procent, dock kanske man märker aningen bättre flyt då 1%-lows fortfarande är bättre även i högre upplösning.

Jag skulle rekommendera att testa stock RAM först och se om du har behov för mer/snabbare RAM. Som sagt märks det mest om du spelar på lägre upplösning och/eller låga inställningar.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Vilka legion modeller är låt oss spga top 3 för gaming och max prestanda ?

Någon vänlig själ som kan slänga upp top 3 modellerna så jag vet exakt vilka man ska hålla utkik efter 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Vilka legion modeller är låt oss spga top 3 för gaming och max prestanda ?

Någon vänlig själ som kan slänga upp top 3 modellerna så jag vet exakt vilka man ska hålla utkik efter 😁

Priserna varierar en hel del, speciellt nu när nya modeller har släppts.

2021-års Legion 7 (med R7+RTX3080) och årets Legion 5i Pro (med i7+RTX3070TI) är nog ganska likvärdiga prestandamässigt för runt 22 tusen. 7:an har snäppet bättre byggkvalité och kylning men 5i har 2st Thunderbolt 4 och stödjer PCIe Gen4 SSD.
Legion 5 Pro (med R7+RTX3070) är inte långt efter och har kostat runt 15-16 tusen och är ganska mycket mer prisvärd med tanke på prestanda per krona. Den ligger i snitt kanske 15% efter i FPS men är 30-35% billigare.
Legion 5 eller 5i (med RTX3060, speciellt RTX3070) kommer nog ge bäst prestanda per krona på grund av dess skärm med lägre upplösning (samt aningen mindre), som alltså är mindre krävande för GPU:n. Jag skulle säga att priset på dessa bör ligga runt 11-12 tusen för L5 med RTX3060 och under 15 tusen med RTX3070.
Med det sagt så kommer såklart L5Pro och L7 vara bättre om man jämför med samma upplösning.

Cyberpunk - L5(RTX3060) 1080p ger 68FPS vs 51FPS L5P(RTX3070) 1600p (vs 56FPS L7)
Control - L5(RTX3060) 1080p ger 84FPS vs 61FPS L5P(RTX3070) 1600p (vs 71FPS L7)
SotTR - L5(RTX3060) 1080p ger 108FPS vs 98FPS L5P(RTX3070) 1600p (vs 108FPS L7)

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Vart hittar man enklast en extra strömsladd till min Legion Pro16 billigast? Någon här som har en över kanske?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Beställt denna: https://www.inet.se/produkt/1966818/lenovo-legion-5-pro-16-i7...

Bör det första jag gör vara att stoppa in en Windows 11 USB och formatera och installera om? Antar att det är mycket bloat?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden lite för en dum fråga. Om man planerar att använda en extern skärm, ser prestandan (spelprestanda tänker jag närmast på) då likadan ut för de olika Legion-modellerna förutsatt att hårdvaran ser likadan ut (ex 5800h, 3070)? M.a.o. ingen nedsida med att köpa en "vanlig" Legion 5 kontra att köpa en Pro med samma CPU, GPU och SSD?

Misstänker att det förutom skärmen är exakt samma komponenter i Legion 5, 5 Pro och 17-tummaren och samma prestanda men bäst att fråga för säkerhets skull.

Finns det någonting annat man behöver tänka på om man tänkt köra med extern skärm rent prestandamässigt? Tappar man någonting i prestanda kontra att köra på laptopens egna skärm som man behöver fundera på och parera för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Beställt denna: https://www.inet.se/produkt/1966818/lenovo-legion-5-pro-16-i7...

Bör det första jag gör vara att stoppa in en Windows 11 USB och formatera och installera om? Antar att det är mycket bloat?

Inte speciellt mycket bloatware på min från förra året. Lenovo har ett eget program installerat men det har lite faktisk funktionalitet så jag har låtit det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Inte speciellt mycket bloatware på min från förra året. Lenovo har ett eget program installerat men det har lite faktisk funktionalitet så jag har låtit det vara.

Tack för svar Har försökt googla om hur folk brukar göra, och det verkar som att några gör som jag tänkt och blåser rent datorn medan de andra, kanske t.om. de flesta, gör som du och inte gör det och tycker standard installationen är bra.
Antar att jag bör bedöma själv och prova leva med standard installationen ett tag. Bara det att Windows kommer prakka på mig att jag ska logga in på ett Microsoft konto och koppla datorn till det vilket är usch.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fick datorn idag. Slutade med att jag var tvungen att göra en reninstallation av Windows iaf då det var en fyndvara och den som rensade datorn inte gjorde rätt så jag hade en obootbar Windows... som tur är så vet jag ju hur man fixar sånt så behövde inte returnera den.

Iaf, ska slänga in mer RAM i den, är det dessa som gäller? Recensionerna på Inet verkade positiva: https://www.inet.se/produkt/5304415/kingston-fury-16gb-1x16gb...
Jag har ju Intel modellen så därför jag är lite osäker... känns som att alla andra har AMD modellerna

Jag får köpa 2 st då, då jag vill ha 32GB. Vågar man sätta i mer än 32? Officiellt så ska den stödja det men sen har jag sett flera st köra med 64 GB så det kanske går?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fick datorn idag. Slutade med att jag var tvungen att göra en reninstallation av Windows iaf då det var en fyndvara och den som rensade datorn inte gjorde rätt så jag hade en obootbar Windows... som tur är så vet jag ju hur man fixar sånt så behövde inte returnera den.

Iaf, ska slänga in mer RAM i den, är det dessa som gäller? Recensionerna på Inet verkade positiva: https://www.inet.se/produkt/5304415/kingston-fury-16gb-1x16gb...
Jag har ju Intel modellen så därför jag är lite osäker... känns som att alla andra har AMD modellerna

Jag får köpa 2 st då, då jag vill ha 32GB. Vågar man sätta i mer än 32? Officiellt så ska den stödja det men sen har jag sett flera st köra med 64 GB så det kanske går?

Grattis till bra köp!

Nej, de du länkar är Single Rank RAM.
Intel-CPU drabbas dock mindre av prestandaförlusten som Single Rank RAM ger men om du ändå tänkt öka mängden RAM så kan du lika gärna spendera lite extra och maximera prestanda. Du är heller inte bunden av JEDEC och kan skaffa XMP-RAM som går att överklockas, typ G-Skill, och få ytterliggare ett prestandalyft (på CPU:n).

Det finns kanske billigare/bättre RAM-alternativ men Kingstons Fury/HyperX i Dual Rank-konfiguration är bland de bästa och enklast att hitta rätt, iallafall för AMD-CPU, så länge man väljer Fury KF432S20IB1K2/32 (kit) eller 2st KF432S20IB1/16 alternativt HyperX (samma fast gammalt namn) HX432S20IBK2/32 (kit) eller 2st HX432S20IB/16.
För din del hade jag nog kollat in bästa Dual Rank med XMP, typ G-Skill alltså, men kan inte rekommendera någon specifik.
Man kan fint installera mer än 32GB RAM, Lenovo listar konstigt nog 32GB som max men de menar bara vad de erbjuder som max från fabrik, inte vad som max tillåts/stöds. 64GB RAM är iallafall 100% kompatibelt.

Kom ihåg att spara original-RAM för ev. garantiärenden (Lenovo kan kräva det).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Misstänker att det förutom skärmen är exakt samma komponenter i Legion 5, 5 Pro och 17-tummaren och samma prestanda men bäst att fråga för säkerhets skull.

Samma komponenter, men 3070 i Legion 5 pro boostar lite högre (125-140 W) är i Legion 5 (115-130 W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Samma komponenter, men 3070 i Legion 5 pro boostar lite högre (125-140 W) är i Legion 5 (115-130 W).

Grymt, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Grattis till bra köp!

Nej, de du länkar är Single Rank RAM.
Intel-CPU drabbas dock mindre av prestandaförlusten som Single Rank RAM ger men om du ändå tänkt öka mängden RAM så kan du lika gärna spendera lite extra och maximera prestanda. Du är heller inte bunden av JEDEC och kan skaffa XMP-RAM som går att överklockas, typ G-Skill, och få ytterliggare ett prestandalyft (på CPU:n).

Det finns kanske billigare/bättre RAM-alternativ men Kingstons Fury/HyperX i Dual Rank-konfiguration är bland de bästa och enklast att hitta rätt, iallafall för AMD-CPU, så länge man väljer Fury KF432S20IB1K2/32 (kit) eller 2st KF432S20IB1/16 alternativt HyperX (samma fast gammalt namn) HX432S20IBK2/32 (kit) eller 2st HX432S20IB/16.
För din del hade jag nog kollat in bästa Dual Rank med XMP, typ G-Skill alltså, men kan inte rekommendera någon specifik.
Man kan fint installera mer än 32GB RAM, Lenovo listar konstigt nog 32GB som max men de menar bara vad de erbjuder som max från fabrik, inte vad som max tillåts/stöds. 64GB RAM är iallafall 100% kompatibelt.

Kom ihåg att spara original-RAM för ev. garantiärenden (Lenovo kan kräva det).

Tusen tack, blev lite klokare. Är det jätte värt att ta något med XMP? Tänker mig att JEDEC speccade är mer "stabila" och mer kompatibla. Vet att på stationära ibland så kan XMP profiler krångla. Jag vill ha så mycket "plug n play" som möjligt

Jag är lite kluven om jag ska ha 32 eller 64 GB. Hade 32 i min stationära, och det räckte gott o väl, för det är sällan jag använder mer än typ 14 GB egentligen, men! jag gillar att ha saker cachat i RAM (man märker faktiskt skillnad när man moddar och startar om spel mycket) och då funderar jag att 64 GB i en laptop är inte så tokigt för den stänger man ju sällan av - man fäller bara ner locket (till skillnad från min stationära jag oftast stängde av varje natt).

Vart är bra sidor att köpa laptop RAM i sverige? Amazon har en hel del men inte jätte bra specificerat vad det är.

Och sen vet du säkert om M.2 diskar också: har en 2 TB Intel 660p i min stationära som jag tänkte ta över. Är väl inga konstigheter?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tusen tack, blev lite klokare. Är det jätte värt att ta något med XMP? Tänker mig att JEDEC speccade är mer "stabila" och mer kompatibla. Vet att på stationära ibland så kan XMP profiler krångla. Jag vill ha så mycket "plug n play" som möjligt

Jag är lite kluven om jag ska ha 32 eller 64 GB. Hade 32 i min stationära, och det räckte gott o väl, för det är sällan jag använder mer än typ 14 GB egentligen, men! jag gillar att ha saker cachat i RAM (man märker faktiskt skillnad när man moddar och startar om spel mycket) och då funderar jag att 64 GB i en laptop är inte så tokigt för den stänger man ju sällan av - man fäller bara ner locket (till skillnad från min stationära jag oftast stängde av varje natt).

Vart är bra sidor att köpa laptop RAM i sverige? Amazon har en hel del men inte jätte bra specificerat vad det är.

Och sen vet du säkert om M.2 diskar också: har en 2 TB Intel 660p i min stationära som jag tänkte ta över. Är väl inga konstigheter?

Ja det är ju en del meck att optimera och hitta rätt värden när man ska överklocka RAM så jag förstår helt klart om du bara vill ha enklaste men bästa JEDEC.
Då är nog Kingstons Dual Rank bäst eller kanske även Crucials motsvarande CT2K16G4SFD832A som jag tror ska vara Dual Rank och säkert inte nån märkbar skillnad.
Nämner Crucial då det verkar vara dåligt med lagervara på Kingston just nu tyvärr men som nämnt tidigare så kan du ju testa original-Ram först och se om du känner behov för uppgradering (på så vis också invänta lagervara och/eller lägre priser).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Ja det är ju en del meck att optimera och hitta rätt värden när man ska överklocka RAM så jag förstår helt klart om du bara vill ha enklaste men bästa JEDEC.
Då är nog Kingstons Dual Rank bäst eller kanske även Crucials motsvarande CT2K16G4SFD832A som jag tror ska vara Dual Rank och säkert inte nån märkbar skillnad.
Nämner Crucial då det verkar vara dåligt med lagervara på Kingston just nu tyvärr men som nämnt tidigare så kan du ju testa original-Ram först och se om du känner behov för uppgradering (på så vis också invänta lagervara och/eller lägre priser).

Tack, tror jag satsar på CT2K16G4SFD832A. Inet har dem i sitt utbud så skulle det vara något problem är det lätt att returnera. Men ja dem är inte i lager just nu så får vänta. Klarar mig med 16 hitills väldigt bra

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det slutade med CT2K32G4SFD832A. Precis stoppat i dem och testade med RDR2 Benchmark före o efter o skillnaden är ca +10 FPS, innan blev det snitt (efter 2 runs) på 103 fps och efteråt 113 fps
Original RAM minnena stod det 1Rx16 på så det betyder väl att det var single rank som satt där i från början.

Och i samma veva slängde jag in min 2 TB Intel 660P och jepp, den funkar bra också!

Nu sitter datorn o kör Memtest iaf. Brukar alltid köra det när jag skaffat nya RAM så jag vet jag kan lita på dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Länge sneglat på att köpa en Legion och känner att det börjar bli dags. Hittade denna, nedsatt till 25990. Vad tycker ni? Värt att köpa eller vänta lite på kommande släpp? Det jag uppskattar med denna dator är CPU:n, 32GB ram och ett 3080.

https://www.inet.se/produkt/1966102/lenovo-legion-7-16-ryzen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurran:

Länge sneglat på att köpa en Legion och känner att det börjar bli dags. Hittade denna, nedsatt till 25990. Vad tycker ni? Värt att köpa eller vänta lite på kommande släpp? Det jag uppskattar med denna dator är CPU:n, 32GB ram och ett 3080.

https://www.inet.se/produkt/1966102/lenovo-legion-7-16-ryzen-...

Personligen, om det hade varit mina pengar, så hade jag antingen sett på Legion 7 med Ryzen 7 istället och hellre skaffat nytt RAM ifall behovet fanns eller avvaktat lite tills nyaste modellerna släppts.
Legion 7 med R7+RTX3080 har kostat runt 20-21 tusen som lägst tror jag (+1700kr för 32GB RAM) så någonstans där eller gärna billigare tycker jag känns värt det. Ryzen 9 presterar inte så mycket bättre att det är värt 3-4 tusen i mellanskillnad.

Advatage Edition av 2022 Legions skulle släppas nu i juni, hel-AMD-versioner, alltså med GPU från AMD som kanske kan konkurrera prismässigt och/eller prestandamässigt. Man ska kunna välja mellan RX6700M och RX6850M XT.
Så kan kanske vara värt att invänta reviews och priser på dem, kanske de äldre modellerna hinner gå ner lite till också då om de ändå känns mer prisvärda (om det finns lager kvar).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Efter tips från Discordgruppen för Legions så har jag testat att undervolta mitt GPU med riktigt bra resultat:

Detta är med hyffsat mycket undervolt (vid 0.837 mV) tillsammans med överclockning (+mellan 150-195 på core och +500 på memory). Använder MSI Afterburner i Windows 11 och kör med Nvidias 512.15.

Upplever prestandan som mer stabil och kanske aningen svalare fast ändå mer prestanda än vanlig överklockning från BIOS som jag tidigare använt. Har förr fått runt 11,500 poäng på GPU med överklockning.
Nu kan det hända att nya uppdateringar eller drivrutiner från Nvidia har hjälpt lite med öka prestandan (sedan jag senast testade TimeSpy alltså) men oavsett så tror jag många kan ha nytta av att undervolta GPU:n lite, om bara för att få ner temperaturen.
Vissa verkar ha sänkt temperaturen med 5 grader med snarlik prestanda för exempel och gäller ju alla GPU, inte bara i Legion-modeller.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Kör någon här med extern skärm till sin Legion? Jag använder ju min som en desktop för det mesta så jag gör det hela tiden nästan och blir inte riktigt nöjd med det.
Största problemet är väl att jag har en 4K 120Hz skärm och det sätter ju verkligen displayport standarden på test.
Kopplar jag den via min Caldigit TS3 Plus körs den bara i YCbCr422 så viss text ser marginellt sämre ut. Kopplar jag den via en USB C Displayport adapter jag köpte för några år sedan får jag full RGB men det blir det svart då å då (skärmen disconnectar dock inte, blir bara svart någon sekund o så kommer det tillbaka). Har beställt en ny USB C Displayport kabel så hoppas det kanske fixar det.

Problemet annars också med 4K är ju att det är väldigt tungdrivet för en laptop. Spelar mycket FFXIV och jodå det rullar i 60 FPS (vilket jag cappar det till) men fläktarna får ju gå på 100%. Provade byta till 1080p och då blev det nästan tyst. 1440p var lite mer högljutt men inte så farligt som 4K.
Så jag funderar lite på att gå ner till en 24" 1080p eller 27" 1440p, eller kanske t.om. 34" 1440p (men då tror jag det blir jobbigt för den igen).
Så ja, lite nyfiken bara vad ni andra kör med för skärmar om någon... eller kör ni bara inbyggda skärmen? Är ju en väldigt fin skärm det också, har provat bara använda den, men känns så dumt när man sitter vid ett skrivbord mest ändå + ergonomiskt är det en mardröm.
(Och ja, jag vet att stationär är mer lämplig för 99% desktop användning men snart kommer jag o resa mycket o då kommer jag uppskatta att det är en bärbar dator )

I övrigt kan jag säga att jag även har andra problem med min Caldigit TS3 Plus thunderbolt docka. Kopplar in den och någon minut senare så disconnectar den helt o hållet och kommer tillbaka efter en stund, och sen rullar den på i flera timmar i sträck tills det händer igen. Svårt fel att debugga också, vet inte exakt vad som orsakar det. Är ju "bara" en TB 3 docka, kanske måste gå upp till en TB 4 docka, men hoff, inte billiga dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P