Vilken kylare använder du till din 12600k/12700k/12900k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tack för tipset. Hade 240W med ordinare BIOS så testade att flasha till det nyaste, då blev det 250W .

Ska testa att sänka offset.

Flashade till nyaste och min BIOS hängde sig på OC sidan 2ggr så jag fick boota om.

Håller på att snacka med MSI support om använd W med Tomahawk WIFI DDR4 och 12700KF nu. Fick rådet att flasha BIOS men det ändrade ingenting. Så vi får se vad dom kommer med härnäst.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny dator i helgen bland annat:

i7 12700k
MSI PRO Z690-A DDR4
MSI MAG Coreliquid 240R V2

När jag kollar youtube/twitch etc så ligger jag mellan 25-35 grader, men när jag spelar COD så peakar vissa cores 85 grader.
Är detta normalt?

Kör jag Cinebench R20 (poäng 8758) så kan vissa cores nå 95 grader.

Hur varm kan en processor vara utan att ta skada?

Permalänk
Skrivet av Joohniz:

Jag köpte en ny dator i helgen bland annat:

i7 12700k
MSI PRO Z690-A DDR4
MSI MAG Coreliquid 240R V2

När jag kollar youtube/twitch etc så ligger jag mellan 25-35 grader, men när jag spelar COD så peakar vissa cores 85 grader.
Är detta normalt?

Kör jag Cinebench R20 (poäng 8758) så kan vissa cores nå 95 grader.

Hur varm kan en processor vara utan att ta skada?

Låter galet högt om du inte överclockat.
Har du rätt distanser till kylaren? Jag fick fixa andra till mitt Corsair. Va ca 0.5-1mm kortare än 1150-1200 sockeln.

Edit: Sen rekommenderar ju MSI själva på sin hemsida en 280R och uppåt för din processor så kanske inte blir bättre än såhär? Du kan klara dig med dom tempsen utan problem egentligen även om jag hade veljat komma ner iaf 10 grader till. Inget kommer ta skada.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Hej,

* i5 12600K @ stock (förutom minnena på 3600, 1,35 V och CL16)
* Be Quiet Dark Rock 4 (ej Pro med dubbla fläktar) med LGA1700-kitet
* Medföljande värmeledningssmörja
* ASUS Z690 TUF D4
* Två Scythe Slipstream 800 i fronten och en Glidestream 800 som utblås.

Max 67°C när jag kört IntelBurnTest på alla 20 trådarna och max 55°C vid spelande.

Dock öppen låda då den är inte helt färdigbyggd ännu. Sitter med en antik Coolermaster Stacker så jag inväntar ork och tid för vettigare kabeldragning i samband med isättning av frontpanel med USB-C och USB 3. Eller så byter jag låda till någon som har det redan, det är ju nästan billigare ...

Knäpptyst och helnöjd!

Permalänk
Skrivet av BeWee:

Flashade till nyaste och min BIOS hängde sig på OC sidan 2ggr så jag fick boota om.

Håller på att snacka med MSI support om använd W med Tomahawk WIFI DDR4 och 12700KF nu. Fick rådet att flasha BIOS men det ändrade ingenting. Så vi får se vad dom kommer med härnäst.

Jag ändrade load line calibration från auto till nivå 8 och nu håller den sig runt 200-210W. Tempen går inte över 90 grader i AVX och den boostar lika högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Låter galet högt om du inte överclockat.
Har du rätt distanser till kylaren? Jag fick fixa andra till mitt Corsair. Va ca 0.5-1mm kortare än 1150-1200 sockeln.

Edit: Sen rekommenderar ju MSI själva på sin hemsida en 280R och uppåt för din processor så kanske inte blir bättre än såhär? Du kan klara dig med dom tempsen utan problem egentligen även om jag hade veljat komma ner iaf 10 grader till. Inget kommer ta skada.

Ja, men när jag beställde så hade jag problem med att hitta kylare som passade, så jag valde att ta denna.
Processorn är klockad till 4.8, den blev det automatiskt när jag ändra ram till 3600mhz som dom är.

Jag har läst att många ändrar sina Core Voltage osv och att det kan hjälpa, men har inte vågat mig på det ännu (är nybörjare i Bios).

Kan jag komma ner 10 grader hade jag varit väldigt nöjd, jag vågar bara lira ett game COD sedan stänga av så processorn svalnar och sedan köra igen.

Permalänk
Skrivet av Joohniz:

Ja, men när jag beställde så hade jag problem med att hitta kylare som passade, så jag valde att ta denna.
Processorn är klockad till 4.8, den blev det automatiskt när jag ändra ram till 3600mhz som dom är.

Jag har läst att många ändrar sina Core Voltage osv och att det kan hjälpa, men har inte vågat mig på det ännu (är nybörjare i Bios).

Kan jag komma ner 10 grader hade jag varit väldigt nöjd, jag vågar bara lira ett game COD sedan stänga av så processorn svalnar och sedan köra igen.

Du behöver inte oroa dig med temperaturer runt 90 grader. Inte optimalt såklart men din processor ska klara upp till 100 grader(förmodligen 10 grader till om man ska va ärlig) innan den skulle ta skada.

Skulle säga du har 4 alternativ.

Alt.1 Kör på som nu med hyfsat höga temps, tror inte det tar nån skada sålänge du inte får in damm och pastan blir sämre med tiden och temperaturerna ökar mer.

Alt2. Kan va värt att kolla i coretemp om det bara är nån core som ligger högt. Isf kanske du ska prova att ta bort kylaren och kolla kylpastan så den ligger jämt. Sen om du har stockpastan så kan du även köpa Kryonatpasta som säkert ger några graders bättre temp. Kostar 99kr för ett gram på Inet.
Samtidigt kolla över chassifläktar och luftflöde.

Alt.3 är att kolla en guide på att sänka Voltage lite.

Alt4. Är ju att se över alternativ på en bättre kylare. Kolla tester och jämför. Finns en del luftkylare som presterar mycket bättre än mindre aiokylare om dessa passar bättre i ditt chassi.

Personligen skulle jag börja med alt 2. Och sen 3 om det inte sjunker 5 grader eller mer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Joohniz:

Ja, men när jag beställde så hade jag problem med att hitta kylare som passade, så jag valde att ta denna.
Processorn är klockad till 4.8, den blev det automatiskt när jag ändra ram till 3600mhz som dom är.

Jag har läst att många ändrar sina Core Voltage osv och att det kan hjälpa, men har inte vågat mig på det ännu (är nybörjare i Bios).

Kan jag komma ner 10 grader hade jag varit väldigt nöjd, jag vågar bara lira ett game COD sedan stänga av så processorn svalnar och sedan köra igen.

Kolla om du hittar Load Line Calibration i BIOS och sätt den på nivå 8 (lägsta nivån/avstängd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag ändrade load line calibration från auto till nivå 8 och nu håller den sig runt 200-210W. Tempen går inte över 90 grader i AVX och den boostar lika högt.

När man läser på Intel om processorn står det

Processor Base Power 125 W
Maximum Turbo Power 190 W

Den borde väl då inte behöva använda mer än det, känns onödigt för temperatur. Konstigt bara att det inte ställs in automatiskt.

Är inte speciellt bra på detta med inställningar i BIOS, Watt och Volt... Så jag vet inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av BeWee:

När man läser på Intel om processorn står det

Processor Base Power 125 W
Maximum Turbo Power 190 W

Den borde väl då inte behöva använda mer än det, känns onödigt för temperatur. Konstigt bara att det inte ställs in automatiskt.

Är inte speciellt bra på detta med inställningar i BIOS, Watt och Volt... Så jag vet inte riktigt.

Sant, sant. Kanske biosen inte har blivit mogna än? Kollar man reviews så verkar de ligga runt 200-220W ungefär.

Men drar den 10-20W mer eller mindre spelar det mig ingen roll egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Du behöver inte oroa dig med temperaturer runt 90 grader. Inte optimalt såklart men din processor ska klara upp till 100 grader(förmodligen 10 grader till om man ska va ärlig) innan den skulle ta skada.

Skulle säga du har 4 alternativ.

Alt.1 Kör på som nu med hyfsat höga temps, tror inte det tar nån skada sålänge du inte får in damm och pastan blir sämre med tiden och temperaturerna ökar mer.

Alt2. Kan va värt att kolla i coretemp om det bara är nån core som ligger högt. Isf kanske du ska prova att ta bort kylaren och kolla kylpastan så den ligger jämt. Sen om du har stockpastan så kan du även köpa Kryonatpasta som säkert ger några graders bättre temp. Kostar 99kr för ett gram på Inet.
Samtidigt kolla över chassifläktar och luftflöde.

Alt.3 är att kolla en guide på att sänka Voltage lite.

Alt4. Är ju att se över alternativ på en bättre kylare. Kolla tester och jämför. Finns en del luftkylare som presterar mycket bättre än mindre aiokylare om dessa passar bättre i ditt chassi.

Personligen skulle jag börja med alt 2. Och sen 3 om det inte sjunker 5 grader eller mer.

Tack så mycket för detta, ska se över alternativen.

Är du kunnig på hur man placerar sin vattenkylare i fronten på bästa sätt?
Idag sitter min i fronten så att fläktarna blåser igenom radiatorn och ut genom fronten, jag har även 2 andra fläktar i datorn som blåser in luft (en bak och en i toppen).

Jag har sett att vissa kör frontmontering men att dom sätter flödet tvärt om, att den suger igenom radiatorn i fronten och sätter de andra fläktarna i topp och bak så att dom suger ur luft.

Hoppas du förstår min förklaring

Permalänk
Skrivet av Joohniz:

Tack så mycket för detta, ska se över alternativen.

Är du kunnig på hur man placerar sin vattenkylare i fronten på bästa sätt?
Idag sitter min i fronten så att fläktarna blåser igenom radiatorn och ut genom fronten, jag har även 2 andra fläktar i datorn som blåser in luft (en bak och en i toppen).

Jag har sett att vissa kör frontmontering men att dom sätter flödet tvärt om, att den suger igenom radiatorn i fronten och sätter de andra fläktarna i topp och bak så att dom suger ur luft.

Hoppas du förstår min förklaring

Jag skulle inte påstå att jag är särskilt kunnig. Jag har iaf en radiator i fronten som blåser in luft mot radiatorn. Detta ger väldigt bra kylning. Största nackdelen är att jag får dålig luft in i övriga chassit. Sen har jag utblås bak och uppåt. Främsta uppåt har jag just nu som extra inblås. Grafikkortet avger väldigt mycket värme så där vill jag få ut den varma luften. Radiatorn fram till CPUn vill jag ha sval luft så därför tar jag den "utifrån". Det jag ska göra imorgon faktiskt är att jag ska sätta extra fläktar på insidan av Radiatorn fram som ska dra ut mer luft utifrån med hjälp av fläktarna utanpå. Push/Pull. Detta gör alltså att jag har fläktar på båda sidorna om radiatorn. Kanske kan va ett alternativ för dig.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag skulle inte påstå att jag är särskilt kunnig. Jag har iaf en radiator i fronten som blåser in luft mot radiatorn. Detta ger väldigt bra kylning. Största nackdelen är att jag får dålig luft in i övriga chassit. Sen har jag utblås bak och uppåt. Främsta uppåt har jag just nu som extra inblås. Grafikkortet avger väldigt mycket värme så där vill jag få ut den varma luften. Radiatorn fram till CPUn vill jag ha sval luft så därför tar jag den "utifrån". Det jag ska göra imorgon faktiskt är att jag ska sätta extra fläktar på insidan av Radiatorn fram som ska dra ut mer luft utifrån med hjälp av fläktarna utanpå. Push/Pull. Detta gör alltså att jag har fläktar på båda sidorna om radiatorn. Kanske kan va ett alternativ för dig.

Jag vände på flödet idag och det blev så mycket bättre, nu ligger jag på max 74 grader i COD

Permalänk
Skrivet av Joohniz:

Jag vände på flödet idag och det blev så mycket bättre, nu ligger jag på max 74 grader i COD

Snyggt. Jag sänkte min 10 grader till i spel nu från 65-55 med att ha dubbla. 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Snyggt. Jag sänkte min 10 grader till i spel nu från 65-55 med att ha dubbla. 👍🏻

Tack!
Jag kanske ska testa att ha dubbla också, skadar aldrig att få ner det ytterligare

Permalänk
Medlem

Phanteks Glacier One 360MP D-RGB

CPU: 12700k
Moderkort: MSI MPG Edge Wifi DDR 4
Temps: 23-25 grader idle, 64 grader vid stresstest (CPU-Z)
Använder medföljande kylpasta.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Någon som vet om dom nya Blocken från EK är bättre än dom gamla. Jag har detta och 310w verkar vara max det klarar. Cpun 309w men den throttlar trots att vattnet bara är 31c. Tänkte om dom senaste blocken är bättre.

https://www.inet.se/produkt/5320905/ek-quantum-velocity-d-rgb...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kör en 12700K med Arctic Freezer II 360 och 3x Scythe Wonder Snail upp till 1400 RPM.

Med 1.1-1.13V och 150W power limit når jag max 80-85C vid hög rumstemperatur (tropiskt klimat så kanske 28C eller så). Har testat Linpack, Prime95 och Cinebench. Cinebench håller sig faktiskt en bit under 150W trots en liten överklockning på E-Cores och uncore.

Känns helt klart som att det här är en processor man hellre undervoltar än överklockar. Försökte mig på en liten överklockning på P-cores men det kändes meningslöst. Är dock grymt nöjd med prestandan oavsett.

Permalänk
Medlem

Så man kan helt enkelt köpa vilken AIO kylare som helst sedan bara köpa till ett socket LGA1700 kit?

https://www.webhallen.com/se/product/328005-NZXT-Kraken-Z53-2...

Denna skulle alltså kunna fungera till mitt kommande Z-690 moderkort?

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Så man kan helt enkelt köpa vilken AIO kylare som helst sedan bara köpa till ett socket LGA1700 kit?

https://www.webhallen.com/se/product/328005-NZXT-Kraken-Z53-2...

Denna skulle alltså kunna fungera till mitt kommande Z-690 moderkort?

Man får titta på tillverkarens hemsida att den produkten du vill ha har ett lga kit. Enligt nzxt har den lga 1700 kit tillgängligt på deras hemsida

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag kör en NZXT Kraken x53 på min 12700k. Ville egentligen ha en x63 (2x140mm ist för 2x120mm), men den fanns inte inne, och iom att jag har radiatorn i front som intake plus en upptagen 5-tums-plats, så gick en 360mm inte in i fronten av chassit.

Har bara haft systemet i några veckor, men idle-temp ligger i övre delen av 30 grader ish. I spel knappt 70 grader. Har ej benchmarkat men känns inte som att jag behöver det. Är oerhört nöjd, 360mm hade känts överflödigt såhär med facit i hand.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Kör en Arctic Liquid Freezer II 360 till min 12900k.

Kör den i 5,2ghz all core och obegränsad power limit. Kört några benchmarks via Intels Extreme utility där tempen uppmättes till maximalt 72 grader. Har lagt brickor under låset till processorn enligt tidigare inlägg till artikeln om böjda processorer för socket 1700.

Pastan är deras MX-5.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en EK-AIO Basic 360 till min 12600k på ett ASUS ROG STRIX B660-A GAMING WIFI D4 moderkort, stängde av ASUS Performance Enhancement (APE) i BIOS.

Ligger på max 45C när jag kör ROG CPU-Z stress test.

Kylpasta är Thermal Grizzly, gjort som en X över CPUN.

La till mer info.
Permalänk
Medlem

RoG Strix Z690F Intel 12600K och ett Arctic Freezer 34 eSports DUO Grey

Blir varm om jag håller datorn på OC men kommer upp till 5.1 och Dock blir varmt så in i hel..... 79/80 på cinebench senaste på Microsoft store.
HAr ett RoG 3080 10GB gaming OC
Som Joakim88 här uppe tänkte jag samma nu när inet hade nere priset men hann aldrig köpa den =( nu när jag ser att hans ligger på 45c så antar jag lägger ut så jag har den

Permalänk
Medlem

Tja allihopa! Och hur temps ser idag ut, vid 20+°C bakom fönstret för er?

Mobo: MSI Z690-A Pro
Cpu: 12700f
Rad: Alphacool 420/45
Fläkt: 3x Arctic P14 @600 RPM
Pump: EKWB D5 @35% Max RPM
Chassi: Thermaltake lvl20 XT
Pasta: Arctic MX-5

idle: 25-30c
gameload: 45-50c
CB R20 nT: 63c max

@draanexle jag har köpt den custom LGA1700 bracket från Aliexpress, temps gick ner ~6°C med samma profilen på kylning.

https://imgur.com/a/TqwFDUa

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Tja allihopa! Och hur temps ser idag ut, vid 20+°C bakom fönstret för er?

Mobo: MSI Z690-A Pro
Cpu: 12700f
Rad: Alphacool 420/45
Fläkt: 3x Arctic P14 @600 RPM
Pump: EKWB D5 @35% Max RPM
Chassi: Thermaltake lvl20 XT
Pasta: Arctic MX-5

idle: 25-30c
gameload: 45-50c
CB R20 nT: 63c max

@draanexle jag har köpt den custom LGA1700 bracket från Aliexpress, temps gick ner ~6°C med samma profilen på kylning.

https://imgur.com/a/TqwFDUa

Ah nice.

Jag hade en 12600k + ASUS z690 tuf wifi

Hade dock massa problem med att få stabil post, fastän det var en helt ny SSD och OS som aldrig använts tidigare.
Även om jag körde ram i 2133mhz.

Orkade inte hålla på felsöka allt det dära så lämnade tillbaka och avvaktar hah. Intel var mest intressant för igpu imo, så får väl se hur Zen4 blir.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

I9-12900k, nzxt kraken z73 med Thermal Grizzly Kryonaut pasta. Normal temp

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i tråden.

Är sugen på att köra luftkylare igen på min 12900kf.
Vad rekomenderas?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Väcker lite liv i tråden.

Är sugen på att köra luftkylare igen på min 12900kf.
Vad rekomenderas?

Thermalright peerless assassin men i9 och lyftkylare är inte att rekommendera dock om du gör något annat än att spela spel med stock settings

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25