Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Bör man sälja av sina ISK innehav eller vad gör ni? Är inte hiskeligt minus men 12,34% just nu.

Är du långsiktig dvs. +5 år ska du inte sälja av någonting (tycker jag).
Jag köper mer för utdelning/kapital jag inte behöver just nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

It´s over 9000!

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite var alla kryptofantaster är? Skrevs en himla massa förut, men väldigt tyst nu.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ligger -27% i år (men -45% från peak i november), fortfarande nära 3x pengarna senaste 2 åren så skall väl inte klaga. Hoppas på återhämtning under året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag undrar lite var alla kryptofantaster är? Skrevs en himla massa förut, men väldigt tyst nu.

Jag får väl klassas som en kryptofantast då
Precis som på aktiemarknaden har det gått mycket neråt. Jag kollade lite på grafer för något år sedan, och tittar man på kryptomarknaden så styrs den fortfarande nästan helt av hur BTC går. BTC brukar ju gå i cykler som många tror/tycker styrs av halveringarna. Tittar man historiskt så brukar BTC "bottna" ca 18-22 månader innan nästa halvering om jag minns rätt från min analys för något år sedan. Så om det upprepas (vilket man ju såklart aldrig vet) så kan det nog fortsätta ner lite till innan nästa stora uppgång.

Precis som med aktiemarknaden köper jag nu när det är billigt, även om det såklart kan vara lite tråkigt med röda siffror både för aktier/fonder på Avanza och min personliga krypto-wallet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det känns som om du har valt en relativt hög risknivå?

Cirka 80% av mina placeringar har varit i diverse krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

”Tyvärr ligger vi än en gång fel”, sa riksbankschefen Stefan Ingves vid ett anförande på torsdagen.

Efter gårdagens inflationssiffror från SCB tror nu många att Riksbanken höjer räntan med 50 punkter i juni.

https://www.privataaffarer.se/inflationen-tvingar-riksbanken-...

Detta innebär i så fall att boräntorna kommer att öka ännu mer framöver och att det blir dyrare att ha sina pengar på ett ISK.

Fan vad folk hakar upp sig på priset på ISK dock.. Vissa depåer ner 20% (Index) men ramaskrit kommer först när det blir typ en höjning på 0,25% för ISK

Men ja givetvis skulle man själv vilja undvika att ISK höjs men en dålig trade och det där blir ju bara småsummor i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag undrar lite var alla kryptofantaster är? Skrevs en himla massa förut, men väldigt tyst nu.

Jag har ca 5% krypto; ser det som jämförbart med att investera i ett hyfsat nytt tech-bolag. Jag tror definitivt på tekniken, men den kommer behöva mogna en del så det kanske dröjer flera år innan man får avkastning på det hela efter årets nedgångar. Men allt som allt ligger jag ca +70% i Ethereum (bara det jag har) så jag kan inte klaga.

Men som sagt, det är mycket hög risk, jag hade aldrig vågat satsa 80% i krypto som personen här ovan.

Sen fattar jag egentligen inte varför många är så anti-krypto. Jag anser att vi är förbi stadiet där man kan kalla det ett pyramidspel eller vad folk brukar säga. Eller beror alla negativa åsikter på att krypto snor folks GPUer + miljöpåverkan, mer än själva tekniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Fan vad folk hakar upp sig på priset på ISK dock.. Vissa depåer ner 20% (Index) men ramaskrit kommer först när det blir typ en höjning på 0,25% för ISK

Men ja givetvis skulle man själv vilja undvika att ISK höjs men en dålig trade och det där blir ju bara småsummor i jämförelse

Det blir förstås extra surt när du har en förlust och ovanpå det får du höjd skatt. Skillnaden är också att du själv har valt risknivån medans ISK bara bestäms över huvudet på dig. De kanske ska ha ett tak på ISK skatten med, lite som när de bestämde sig för att det ska finnas en botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Fan vad folk hakar upp sig på priset på ISK dock.. Vissa depåer ner 20% (Index) men ramaskrit kommer först när det blir typ en höjning på 0,25% för ISK

Men ja givetvis skulle man själv vilja undvika att ISK höjs men en dålig trade och det där blir ju bara småsummor i jämförelse

Jag tror folk börjar bli inse vilken ulv i fårakläder ISK verkligen är. Staten kommer förlora en trygg relativt stadig inkomstkälla om alla med isk skulle började likvidera sina innehav och flytta till traditionella VP konton.

Skulle statslåneräntan komma upp mot 3-4%, vilket inte är helt orimligt. Då pratar vi 5% i skatt på det totala investeringsbeloppet. Det är mer än vad många större koncerner delar ut i vinst per år.

Det kommer iprincip enbart bli ett instrument för offensiva spekulanter som kan köra derivat, cert, optioner, ta snabb vinst och sen likvidera. Ungefär som Valpskatten(omsättningsskatt på värdepapper) som infördes 1983-87.

1991 avskaffades lagen efter att stockholmsbörsens ränte och optionshandel fallit i volym med 95%. Skattekossan var död. Alla gick till utländska mäklare istället eller flyttade handlar bordet till London.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag tror folk börjar bli inse vilken ulv i fårakläder ISK verkligen är. Staten kommer förlora en trygg relativt stadig inkomstkälla om alla med isk skulle började likvidera sina innehav och flytta till traditionella VP konton.

Skulle statslåneräntan komma upp mot 3-4%, vilket inte är helt orimligt. Då pratar vi 5% i skatt på det totala investeringsbeloppet. Det är mer än vad många större koncerner delar ut i vinst per år.

Det kommer iprincip enbart bli ett instrument för offensiva spekulanter som kan köra derivat, cert, optioner, ta snabb vinst och sen likvidera. Ungefär som Valpskatten(omsättningsskatt på värdepapper) som infördes 1983-87.

1991 avskaffades lagen efter att stockholmsbörsens ränte och optionshandel fallit i volym med 95%. Skattekossan var död. Alla gick till utländska mäklare istället eller flyttade handlar bordet till London.

Nej, schablonintäkten blir 5 % vid 4 % underliggande statslåneränta. Skatten är vanlig kapitalskatt på schablonintäkten, dvs 0,3*5=1,5 % på kapitalet. Ingen affär om börsen ligger still eller går ned, men inte fullt så dåligt som du beskriver ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag får väl klassas som en kryptofantast då
Precis som på aktiemarknaden har det gått mycket neråt. Jag kollade lite på grafer för något år sedan, och tittar man på kryptomarknaden så styrs den fortfarande nästan helt av hur BTC går. BTC brukar ju gå i cykler som många tror/tycker styrs av halveringarna. Tittar man historiskt så brukar BTC "bottna" ca 18-22 månader innan nästa halvering om jag minns rätt från min analys för något år sedan. Så om det upprepas (vilket man ju såklart aldrig vet) så kan det nog fortsätta ner lite till innan nästa stora uppgång.

Precis som med aktiemarknaden köper jag nu när det är billigt, även om det såklart kan vara lite tråkigt med röda siffror både för aktier/fonder på Avanza och min personliga krypto-wallet

På vilket sätt värderar du aktiermarknaden som billig för tillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Skulle statslåneräntan komma upp mot 3-4%, vilket inte är helt orimligt. Då pratar vi 5% i skatt på det totala investeringsbeloppet. Det är mer än vad många större koncerner delar ut i vinst per år.

Det blir inte 5% i skatt då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Coenic:

På vilket sätt värderar du aktiermarknaden som billig för tillfället?

Nu killgissar jag, men idag är det genomsnittliga P/E-värdet på aktierna på US-börserna under det historiska genomsnittet. Dvs, värderingsmultiplarna är lägre än genomsnittet över all tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vad har folk köpt senaste tiden?
Själv plockade jag igår nya positioner i tillväxtbolag med stark kassa som Google, Facebook, Microsoft och Embracer. Gick från runt 40% kassa till 10% så tar en liten gamble på att vi ser lite relief under sommaren som man kan sälja av positionerna vid beroende på hur de ser ut och utvecklas. Har S&P 500 target på 3600 (8% ner) för att ta långsiktiga positioner, men de betyder inte helt självklart att tillväxt och tech backar mer så kanske blir de här positionerna som får ligga långsiktigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Sen fattar jag egentligen inte varför många är så anti-krypto. Jag anser att vi är förbi stadiet där man kan kalla det ett pyramidspel eller vad folk brukar säga. Eller beror alla negativa åsikter på att krypto snor folks GPUer + miljöpåverkan, mer än själva tekniken?

De som hade/har Terra/Luna skulle nog kanske inte hålla med dig om att vi är förbi det stadiet...
https://www.binance.com/en/price/terra-luna

Bitcoin är nog det däremot, det kan jag hålla med om.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu killgissar jag, men idag är det genomsnittliga P/E-värdet på aktierna på US-börserna under det historiska genomsnittet. Dvs, värderingsmultiplarna är lägre än genomsnittet över all tid.

Jasså, jag får det till betyligt högre än det genomsnittliga P/E värdet nämligen.

https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Jasså, jag får det till betyligt högre än det genomsnittliga P/E värdet nämligen.

https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

PE måste också ses i samband med ränteläget.
https://www.suredividend.com/interest-rates-valuation/

Så är det kanske inte lika intressant att kolla 40-100 år bakåt i tiden med tanke på att utvecklingen går snabbare idag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

PE måste också ses i samband med ränteläget.
https://www.suredividend.com/interest-rates-valuation/

Så är det kanske inte lika intressant att kolla 40-100 år bakåt i tiden med tanke på att utvecklingen går snabbare idag.

Ja nu börjar vi komma någonstans!

En kraftigt stigande uppåtgående trend på 10 åringen för tillfället, tiden utvisar vart vi hamnar men för tillfället har iallafall jag svårt att motivera börsen som "billig" och därmed min fundering.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Coenic:

Ja nu börjar vi komma någonstans!

En kraftigt stigande uppåtgående trend på 10 åringen för tillfället, tiden utvisar vart vi hamnar men för tillfället har iallafall jag svårt att motivera börsen som "billig" och därmed min fundering.

Det är skitsvårt rent ut sagt.

Inte minst när PE och PE-estimat baseras på framtida diskontinuerade vinster. Hur mycket ska man diskontinuera, med hög inflation och ränta måste man vikta framtida vinster lägre än nutida vinster. Således måste bolagen kunna ta marknad, höja priser (och ha prisokänsliga kunder), sänka kostnader för att framtida PE ska kunna upprätthållas eller minska.

Extra svårt blir det för Sverige som exporterar mycket, får man betalt i USD och har kostnader i SEK så får man ju mindre SEK per dollar att betala anställda/köpa material om USD-räntan höjs snabbare än SEK. "Kronan stärks". Det innebär att kostnadskalkylen för exporterade bolag helt enkelt blir tråkigare om vi befinner oss i högränte-inflationssituation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

På vilket sätt värderar du aktiermarknaden som billig för tillfället?

Det var fel av mig att använda ordet "aktiemarknaden", för självklart är inte hela aktiemarknaden billig. Däremot finns det företag inom aktiemarknaden som jag anser är undervärderade (precis som det enligt mig finns företag jag anser är övervärderade). Det är såklart bara de aktierna jag anser att jag får köpt till ett bra pris som jag köper. Som tidigare nämnt så är ju P/E tal ett sätt att göra det på. I princip tänker jag mig att om man har en lång tidshorisont och zoomar ut kraftigt så ser man att ATH är normalläge, och nu när vi är en ganska bra bit från ATH på många stora företag är det givet för mig att fortsätta investera

Skrivet av Mindfighter:

De som hade/har Terra/Luna skulle nog kanske inte hålla med dig om att vi är förbi det stadiet...
https://www.binance.com/en/price/terra-luna

Bitcoin är nog det däremot, det kan jag hålla med om.

Så som jag har förstått det är inte Terra/Luna ett pyramidspel, utan de har/hade en algoritmisk stablecoin där det var känt sedan åtminstone många månader tillbaka att något sånt här kan hända vid en krasch av Luna. Luna foundation försökte göra UST mer stabil genom att köpa en helvetes massa BTC för att backa upp UST, men det var inte tillräckligt. I och med att UST började krascha (pga en attack) så började även Luna krascha pga hur algoritmen fungerar. Detta ledde till att UST kraschade ännu mer, vilket gjorde att Luna kraschade ännu mer osv osv. Man kan säga att stablecoinen var lika stabil som reaktorn i Tjernobyl (vilket ju såklart inte är en bra design för något som är designat för att vara just stabilt)..

Men som sagt, vad jag kan se verkar det inte vara ett pyramidspel likt Bitconnect, utan mer ett fullständigt misslyckat projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De som hade/har Terra/Luna skulle nog kanske inte hålla med dig om att vi är förbi det stadiet...
https://www.binance.com/en/price/terra-luna

Bitcoin är nog det däremot, det kan jag hålla med om.

Haha, ouch! Ja, dum formulering från min sida. Syftar på de stora etablerade kryptovalutorna, Bitcoin och Ethereum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag tror folk börjar bli inse vilken ulv i fårakläder ISK verkligen är. Staten kommer förlora en trygg relativt stadig inkomstkälla om alla med isk skulle började likvidera sina innehav och flytta till traditionella VP konton.

Skulle statslåneräntan komma upp mot 3-4%, vilket inte är helt orimligt. Då pratar vi 5% i skatt på det totala investeringsbeloppet. Det är mer än vad många större koncerner delar ut i vinst per år.

Det kommer iprincip enbart bli ett instrument för offensiva spekulanter som kan köra derivat, cert, optioner, ta snabb vinst och sen likvidera. Ungefär som Valpskatten(omsättningsskatt på värdepapper) som infördes 1983-87.

1991 avskaffades lagen efter att stockholmsbörsens ränte och optionshandel fallit i volym med 95%. Skattekossan var död. Alla gick till utländska mäklare istället eller flyttade handlar bordet till London.

Skulle statslåneräntan ligga på 4% den 30e november 2022 så skulle nästa års (2023) schablonintäkt bli 4+1 = 5%
Men det är 30% kapitalskatt på schablonbeloppet, 0.3 * 5 = 1.5% skatt
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/statslanerantan/

Så sätter du in 50k under 2023, och din portfölj är värd 200k varje kvartal (den tappar i värde lika snabbt som du sätter in, för enkelhetens skull).

50+200+200+200+200 = 850
850/4 = 212.5k
1.5% skatt på 212.5k, är 3187.5 kr som du får skatta för året 2023.

Disclaimer: ingen skattexpert

Dold text

Så beräknas skatten i deklarationen 2022

  • Först beräknar du det så kallade kapitalunderlaget, eftersom det är tillgångarna på kontot som ska beskattas. Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot. Som insättning räknas inte överföring från annat eget investeringssparkonto. Dela sedan beloppet med fyra.

  • Schablonintäkten är 1,25 procent av kapitalunderlaget. Procentsatsen är statslåneräntan den 30 november föregående år plus en (1) procentenhet, men den kan aldrig bli lägre än 1,25 procent. Den 30 november 2020 var statslåneräntan -0,10 procent. Procentsatsen -0,10 + 1 procentenhet blir lägre än golvet som är satt till 1,25 procent. Det betyder alltså att schablonintäkten för inkomståret 2021 blir 1,25 procent av kapitalunderlaget.

  • På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 0,375 procent av värdet på dina tillgångar (kapitalunderlaget), eftersom 30 procent av 1,25 procent är 0,375 procent.

Dold text
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Ångrar lite att jag inte väntade typ 3 månader innan jag började leka med autofonderna hos Avanza.
Istället för att ligga cs 20% back så hade jag legat på +/-0 vid det här laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ångrar lite att jag inte väntade typ 3 månader innan jag började leka med autofonderna hos Avanza.
Istället för att ligga cs 20% back så hade jag legat på +/-0 vid det här laget

Du hade kunnat vinna på lotto några gånger också med det du vet idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ångrar lite att jag inte väntade typ 3 månader innan jag började leka med autofonderna hos Avanza.
Istället för att ligga cs 20% back så hade jag legat på +/-0 vid det här laget

Så tycker de flesta som precis börjat. Vänta några år och du kommer inte bry dig om månadsintervaller.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ångrar lite att jag inte väntade typ 3 månader innan jag började leka med autofonderna hos Avanza.
Istället för att ligga cs 20% back så hade jag legat på +/-0 vid det här laget

Hade du fortfarande ångrat det om du låg 20% plus istället för +/-0? Visste du om valet du gjorde skulle innebära 20% plus eller minus 20% mot alternativet +/0 när du gjorde det? Om inte, är det inget att oja sig över, vi kommer aldrig göra perfekta val och dålig utfall betyder inte nödvändigtvis att man har gjort ett dåligt val

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Jag undrar lite var alla kryptofantaster är? Skrevs en himla massa förut, men väldigt tyst nu.

Sålde 50% av mitt innehav när bitcoin var $53k med 750% vinst. Tror det är väldigt sannolikt att bitcoin går ner till ca $20k.

Permalänk
Medlem

Än verkar inte botten vara i sikte 🤯

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sålde 50% av mitt innehav när bitcoin var $53k med 750% vinst. Tror det är väldigt sannolikt att bitcoin går ner till ca $20k.

Borde du inte sälja resten omgående om du tror det är väldigt sannolikt bitcoin är på väg ner ytterligare? Annars förstår jag inte resonemanget, du måste väl investera enligt vad du själv tror på, du kan väl inte rimligen ligga kvar i något du förutspår en så kraftig nedsida i?

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!