Asus: "Miners intresse för grafikkort har svalnat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varflr inte bara avboka det och köp ett som finns i lager eller vänta tills 4000 serien kommer ut i stället.

För lat för att avboka det kommer ju inte komma ändå. Ligger på faktura så har ju inte betalat något. Vill se om de någonsin kommer få in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

För lat för att avboka det kommer ju inte komma ändå. Ligger på faktura så har ju inte betalat något. Vill se om de någonsin kommer få in det.

De har redan fått in det för längesen, de säljer dem bara inte till det priset du har bokat det för och därför förhalar de leverans tills korten är nere i de priserna, vilket kanske inte händer förrän vid releasen av RTX 40-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggso:

Enligt tråden är det väldigt många som jobbar hårt för att inte jobba, klassiker.
650kr/månad.. jobba 1-2 timmar extra per månad istället för att ha på datorn 24/7

650kr/timme före skatt är ju inte en supervanlig lön direkt. Det här motsvarar snarare fyra timmars jobb. Skaffar du då fyra kort i datorn kan du jobba en timme mindre per dag, eller gå hem efter lunch på fredagen. I stort sett utan ansträngning.
Du lever väl inte för att jobba, du jobbar för att leva, och kan du leva utan att jobba; why not?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

uh vilken grej. Jävligt tragiskt att läsa :/

Eller så slutar vi vara avundsjuka Svenskar och gläds med honom istället?

Förstå mig rätt nu, även jag tycker om att spela och priserna på grafikkort har varit totalt galna, det har verkligen inte gynnat oss som spelar!

Men det är inte personer som Felix som vi skall vara bittra över eller sura på utan istället de helt enorma mining-farmar som köper upp horder av kort!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eller så slutar vi vara avundsjuka Svenskar och gläds med honom istället?

Förstå mig rätt nu, även jag tycker om att spela och priserna på grafikkort har varit totalt galna, det har verkligen inte gynnat oss som spelar!

Men det är inte personer som Felix som vi skall vara bittra över eller sura på utan istället de helt enorma mining-farmar som köper upp horder av kort!

/Lifooz

Menade egentligen mest det tragiska med att folk köper skins för knivar i CS för så mycket pengar. Men visst, miningen är jag iofs inte heller så positiv då.

Permalänk
AKA AudioBamse

Att det finns folk som gillar att hitta på sätt att tjäna "enkla och snabba" pengar finns det alltid och det är ju så klart trevligt att folk har olika intressen och hobbys, inget fel med det, men det jag dock tycker är synd är att det har bidragit till en negativ prisutveckling på en marknad som egentligen inte är tänkt att ha något med kryptovalutor att göra, dvs datorgrafik.

Om man kunde uppfinna en ny datorkomponent, typ "kryptokort" som bara är designade och till för att bryta kryptovalutor med så hade ju det varit drömmen. Då kan dem som gillar att hålla på med sånt köpa dem korten istället, och vi som bara vill ägna oss åt grafik får våran marknad orörd Alla nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Menade egentligen mest det tragiska med att folk köper skins för knivar i CS för så mycket pengar. Men visst, miningen är jag iofs inte heller så positiv då.

Ahaa, ledsen, jag missförstod dig totalt!

Ja alltså, visst kan det låta helt galet att ge 12500 för ett par knivar i ett spel, dock så lär ju den/de som köpte knivarna jäklar använda dem sedan!

Lite sketet är det ju eftersom det handlar om att köpa sig fördelar, samma sak ser vi från spelproducenter där det är pay to win, och det är synd eftersom de som gillar spel men är fattiga så som jag själv aldrig kan tävla rättvist!

Men jag måste nog ändå skylla på spelproducenterna i första hand ändå eftersom det är de som sett till att föda betéendet från första början!

Lite samma är det med mining, hade det aldrig uppkommit hade marknaden varit totalt annorlunda idag!

Men samtidigt så sliter kryptovaluta lite makt ur nävarna på makthavare och finansvärlden och det är jag väldigt tacksam för då fiat systemet är gravt korrupt så som det har varit och fortfarande är!

Så ändå har det kommit något bra ut ur båda fallen, Felix kunde tjäna in sin rigg och en slant extra, och mining ändrar om den monetära kartan, om än bara till viss del men fortfarande!
😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I ett bredare perspektiv borde man som konsument kunna förvänta sig att prestanda per krona ökar för varje generation och inte stagnerar. Det är inte bara jag som kommer med tokigheter utan detta är något som bland annat Steve på Gamers Nexus pratat mycket om och är en sak han tycker gått snett de senaste generationerna, så det är väl egentligen det centrala. Så länge prestanda per krona ökar kan man svälja en prisökning, men så har det ju inte varit på ett bra tag nu.

Jag håller i stort med.
Men...
Absolut pris spelar också roll.

Om vi leker med tanken, nästa generation.
Säg att vi får ett RTX 4010 som kostar 60kkr. Sen kostar ett RTX 4090 långt över 100kkr.
Även ett RTX 4010 presterar 4ggr så bra som ett 3090.

Nu är ju detta ett hypotetiskt scenario...
Men i detta fallet så får vi bättre prestanda per krona. Men väldigt höga instegspriser.
Kanske prisvärda sett till pris/prestanda mot vad vi har haft förr.
Men problemet är att bara "rika" personer har råd att köpa grafikkort.
Vilken ensamstående mamma med tre barn har råd att köpa ett grafikkort till sina barn som kostar dubbla hennes bruttolön?

Är det meningen att grafikkort ska vara/bli en överklass produkt?

Så även om pris/prestanda förbättras så kan det vara problematiskt om hela marknaden flyttas upp till en nivå som gör den otillgänglig för vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag håller i stort med.
Men...
Absolut pris spelar också roll.

Om vi leker med tanken, nästa generation.
Säg att vi får ett RTX 4010 som kostar 60kkr. Sen kostar ett RTX 4090 långt över 100kkr.
Även ett RTX 4010 presterar 4ggr så bra som ett 3090.

Nu är ju detta ett hypotetiskt scenario...
Men i detta fallet så får vi bättre prestanda per krona. Men väldigt höga instegspriser.
Kanske prisvärda sett till pris/prestanda mot vad vi har haft förr.
Men problemet är att bara "rika" personer har råd att köpa grafikkort.
Vilken ensamstående mamma med tre barn har råd att köpa ett grafikkort till sina barn som kostar dubbla hennes bruttolön?

Är det meningen att grafikkort ska vara/bli en överklass produkt?

Så även om pris/prestanda förbättras så kan det vara problematiskt om hela marknaden flyttas upp till en nivå som gör den otillgänglig för vanligt folk.

Självklart är absolut pris väldigt viktigt, men ett minimum borde åtminstonne vara att "cost per frame" minskar per generation. Sedan finns det ju vissa som både tror på och hejar på konceptet med att grafikkort kommer bli en överklassprodukt och att vi "fattiga" kommer vara förpassade till streamad gaming typ stada, eller konsoler. Nej tack.

Som de är nu så har dock både prestanda per krona gått ner och det absoluta priset gått upp vilket naturligtvis upprör folk väldigt mycket. Men vi får hoppas att situationen återgår till vad den var.

Eller så är jag bara gammal. Från det att jag skaffade min första dator så har man liksom vant sig vid att det är en naturlag att teknik blir billigare och billigare så det är så jag tycker det ska vara, men det kanske är en lyx från forntiden som egentligen aldrig var given och aldrig kommer tillbaka heller. Vi får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte mining men inte hela världen om privatpersoner minar som samtidigt använder korten för gaming. Bara tillgången på kort finns och priserna är normala. Gillar inte när kort köps upp enbart för mining och sätts i stora mining farmer eller vad det heter, när korten är riktade för gaming och gamers blir utan kort, tycker det borde byggas separata kort för den typen av ändamål, och varför kan det inte ligga på CPU istället för GPU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ahaa, ledsen, jag missförstod dig totalt!

Ja alltså, visst kan det låta helt galet att ge 12500 för ett par knivar i ett spel, dock så lär ju den/de som köpte knivarna jäklar använda dem sedan!

Lite sketet är det ju eftersom det handlar om att köpa sig fördelar, samma sak ser vi från spelproducenter där det är pay to win, och det är synd eftersom de som gillar spel men är fattiga så som jag själv aldrig kan tävla rättvist

Oroa dig inte, knivar i CS:GO är endast kosmetiska och ger ingen fördel i spelet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

...mining...
och varför kan det inte ligga på CPU istället för GPU?

Kan och kan, kan kan det väl.
Men om vi generaliserar så är GPU väldigt mycket bättre på parallell prestanda.
CPU är generellt bättre på att göra färre men mer komplicerade uppgifter.

Så för de saker som GPU är väldigt bra på. Att göra de på CPU istället blir lite som att tävla med en moped mot en F1 bil.
Men sen är inte GPU bra på allt.
Om vi fortsätter bil analogin så är F1 bil väldigt dålig på off road.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ahaa, ledsen, jag missförstod dig totalt!

Ja alltså, visst kan det låta helt galet att ge 12500 för ett par knivar i ett spel, dock så lär ju den/de som köpte knivarna jäklar använda dem sedan!

Lite sketet är det ju eftersom det handlar om att köpa sig fördelar, samma sak ser vi från spelproducenter där det är pay to win, och det är synd eftersom de som gillar spel men är fattiga så som jag själv aldrig kan tävla rättvist!

Men jag måste nog ändå skylla på spelproducenterna i första hand ändå eftersom det är de som sett till att föda betéendet från första början!

Lite samma är det med mining, hade det aldrig uppkommit hade marknaden varit totalt annorlunda idag!

Men samtidigt så sliter kryptovaluta lite makt ur nävarna på makthavare och finansvärlden och det är jag väldigt tacksam för då fiat systemet är gravt korrupt så som det har varit och fortfarande är!

Så ändå har det kommit något bra ut ur båda fallen, Felix kunde tjäna in sin rigg och en slant extra, och mining ändrar om den monetära kartan, om än bara till viss del men fortfarande!
😊

/Lifooz

CS GO skins ändrar bara utseendet på vapnet och inget annat och priset kommer ju från vad spelarna själv vill lägga på skinsen det är ju inte valve som har bestämt priset på skinsen. Men CS Go skins är mer ett samling objekt och vissa skins går till och med upp i mer värde per år en vad akite makrnaden går upp i snitt.
Det sjukaste att är att det mest sällsynta skinsen säljes för miljon belopp i dagens marknad.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De har redan fått in det för längesen, de säljer dem bara inte till det priset du har bokat det för och därför förhalar de leverans tills korten är nere i de priserna, vilket kanske inte händer förrän vid releasen av RTX 40-serien.

Webhallen säger att de inte fått in några kort av den sorten sen december 2020 så jag vet inte riktigt vad man ska säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Webhallen säger att de inte fått in några kort av den sorten sen december 2020 så jag vet inte riktigt vad man ska säga.

Nej precis, de kör med teknikaliteten att det är LHR-kort och "det är ju inte samma modell". Du skulle garanterat kunna få ett RTX 3080 nu, men p.g.a. hur konsumentlagstiftningen är utformad så kan de inte ta mer betalt än när de sålde kortet för ett pris de inte kunde leverera det för, och därför håller de på såhär istället.

Har du läst denna lista av Konsumentverket?
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Tänker specifikt på detta stycke:

Citat:

Väljer du att köpa varan någon annan stans, och tvingas betala ett högre pris, har du möjlighet att kräva ersättning för mellanskillnaden av företaget som inte levererade varan. Det kallas för att göra ett täckningsköp. För att kunna kräva ersättning för mellanskillnaden behöver du göra köpet med omsorg. Det betyder att du behöver jämföra alternativ och välja ett rimligt pris. Hittar du inte en exakt likadan vara kan det vara okej att köpa en vara som är likvärdig. En vara ses ofta som likvärdig om den har motsvarande kvalitet, funktioner och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej precis, de kör med teknikaliteten att det är LHR-kort och "det är ju inte samma modell". Du skulle garanterat kunna få ett RTX 3080 nu, men p.g.a. hur konsumentlagstiftningen är utformad så kan de inte ta mer betalt än när de sålde kortet för ett pris de inte kunde leverera det för, och därför håller de på såhär istället.

Har du läst denna lista av Konsumentverket?
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Tänker specifikt på detta stycke:

Yes men jag vet att de inte gör korten längre men webhallen fortsätter och säga att de görs och kommer komma in bara kul att se om de faktiskt kommer få in dem. Är Asus ekwb 3080 och den finns inte ens kvar på Asus hemsida.

Permalänk
Medlem

Ja är någon förvånad?

PROOF OF STAKE.

Skrivet av Dinkefing:

Ser inga tecken på det. Ett RTX 3070 t ex ska ligga runt 5000-kronorsklassen vid det här laget. Det är långt dit dvs grafikkorten säljs fortfarande alldeles för dyrt.

Jasså "ska" de det?

Skrivet av EntropyQ3:

Min inställning till mining är att det förbrukar resurser utan att producera ett resultat, bara "tokens of value". Och eftersom det bara producerar tokens of value, finns det heller ingen gräns för hur mycket resurser det kan förbruka till skillnad mot om du till exempel producerade hus/cyklar/osv, där intresset successivt skulle avta, värdet minska, och resursförbrukningen upphöra.

Det är som att köpa bensin på fat, tutta på, och få mer betalt för mängden bensin man eldat upp än man gav för den. I oändlighet.

Inget jag vill gynna, precis.

Jo det finns visst gränser på hur mycket resurser det kan förbruka. Det finns gott om mekanismer som styr detta. Men som alltid på Sweclockers är det ingen som har förståelse för tekniken utan de flesta tävlar om att vara bittrast på krypto och blockchain. Incitamenten att mina sjunker exempelvis ju fler som minar då din "reward" blir mindre/delas upp på fler miners. Ju mer energi och komponenter du förbrukar, ju sämre vinst. Det är några av mekanismerna och det finns fler. Ethereum är extremt komplext.

Skrivet av Gurrrra:

uh vilken grej. Jävligt tragiskt att läsa :/

Snarare tragiskt att du ska sitta och oja dig över hur tragiskt det är att någon annan gjort en fullträff.

Skrivet av baggso:

Enligt tråden är det väldigt många som jobbar hårt för att inte jobba, klassiker.
650kr/månad.. jobba 1-2 timmar extra per månad istället för att ha på datorn 24/7

Och hur skalar det här? Förstår du poängen med passiv inkomst? Kan ju lika gärna jobba dygnet runt. Varför investera mina pengar? Jag kan ju får dubbelt så mycket pengar genom att bara jobba 16 timmar/dag istället för 8 timmar/dag.

Kan Sweclockers kanske göra någon form av informativt content på blockchain och kryptoteknik någon gång framöver? Det är en spännande framtidsteknik på väldigt många sätt men här på Sweclockers är det mest gnäll och elände, vilket är tråkigt.

Som alltid i dessa gnälltrådar länkar jag till Ethereum Foundations hemsida där det finns kunskap om det hela, vilket det överlag verkar råda fullständig brist på.

https://ethereum.org/en/what-is-ethereum/

Skrivet av Xverminator:

Jag gillar inte mining men inte hela världen om privatpersoner minar som samtidigt använder korten för gaming. Bara tillgången på kort finns och priserna är normala. Gillar inte när kort köps upp enbart för mining och sätts i stora mining farmer eller vad det heter, när korten är riktade för gaming och gamers blir utan kort, tycker det borde byggas separata kort för den typen av ändamål, och varför kan det inte ligga på CPU istället för GPU?

En CPU är helt oduglig för mining av kryptovaluta. Bitcoin har varit helt meningslöst att mina på grafikkort i många år. Det enda som är värt att mina på grafikkort nu och framöver är Ethereum som dock kommer gå över till "proof of stake" från "proof of work" vilket kommer innebära att mining med grafikkort kommer bli fullständigt useless det närmsta året.

GPU och CPU är bra på olika typer av beräkningar där just GPU passar väldigt bra på att cruncha igenom hash-funktioner som används i "proof of work".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Att det finns folk som gillar att hitta på sätt att tjäna "enkla och snabba" pengar finns det alltid och det är ju så klart trevligt att folk har olika intressen och hobbys, inget fel med det, men det jag dock tycker är synd är att det har bidragit till en negativ prisutveckling på en marknad som egentligen inte är tänkt att ha något med kryptovalutor att göra, dvs datorgrafik.

Om man kunde uppfinna en ny datorkomponent, typ "kryptokort" som bara är designade och till för att bryta kryptovalutor med så hade ju det varit drömmen. Då kan dem som gillar att hålla på med sånt köpa dem korten istället, och vi som bara vill ägna oss åt grafik får våran marknad orörd Alla nöjda

Varför de? Hårdvara till datorer har alltid haft syftet till att hjälpa folk tjäna pengar, allt handlar inte om att spela i livet. Jag förstår boomers som inte hinner spela varje dag men som ändå lagt ut 15 k på ett kort, då är det inte mer än rätt att man kan tjäna några kronor på kortet.
Om vi hade vänt på de och lekt att dreamweaver scalade så sjukt med rtx kort, hade folk blivit upprörda då för att webbbyråer köper lager av kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser inga tecken på det. Ett RTX 3070 t ex ska ligga runt 5000-kronorsklassen vid det här laget. Det är långt dit dvs grafikkorten säljs fortfarande alldeles för dyrt.

Nja, blir väl snarare ca 6500 med moms m.m.? Tror aldrig de kommer säljas för 5000.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Jag gillar inte mining men inte hela världen om privatpersoner minar som samtidigt använder korten för gaming. Bara tillgången på kort finns och priserna är normala. Gillar inte när kort köps upp enbart för mining och sätts i stora mining farmer eller vad det heter, när korten är riktade för gaming och gamers blir utan kort, tycker det borde byggas separata kort för den typen av ändamål, och varför kan det inte ligga på CPU istället för GPU?

Anledningen till att det är ett problem är för att miningfarmarna har byggts upp snabbare än vad GPU-tillverkarna har kunnat öka produktionen. De som har väntat med att köpa grafikkort kommer dock belönas med snorbilliga 3080:s och 3090:s när ethereum går över till proof of stake.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Folk har haft helt fel inställning till mining sen det "startade".
Korten är dyrare vid inköp, ja men sen drog man också in över tusenlappen varje månad per kort.

För dom som såg potentialen fick sina korten mera eller mindre gratis inom ett år, därefter ren vinst.

Även nu när brytning av krypto har "svalnat" så drar du in runt 650kr månaden (efter el) på ett 3080 (minar när du inte spelar).

Ja sjukt att 80% på undersökningen inte minar med sitt grafikkort, på ett teknikforum som SweClockers. Rätt chockad faktiskt

Men tror många tänker, får bara 10 kr om dagen. Inte värt. Men tänker man omvänt, så är det lättare att tjäna pengar. Har själv tjänat större pengar på kryptomining, på lång sikt. Många bäckar små. Har tjänat ihop mer på 5 år via kryptomining än vad jag gjort genom att jobba i 20 år Fast då har ju lönen gått till utgifter och så såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Mörkade" är nog ett starkt ord i sammanhanget.

Nvidia redovisade det inte på ett sätt som SEC var nöjda med.

”Glömde att redovisa”, ”bristfällig redovisning” meningarna som avlöser varandra för att beskriva vad en mörkning är - är ganska breda.

Det stod i Sweclockers artikel att det mörkades i vart fall. Sen vad du kallar det eller tycker att det är eller vad jag tycker eller kallar det - är väl ganska irrelevant när vi båda förstod vad jag syftade på och vad som skrivits av andra, ellerhur? Ordmärkeriet borde du ha riktat till Sweclockers redaktion istället eller SEC.

Citat från artikeln i fråga;
”Företaget klumpade ihop och presenterade den mining-kryddade försäljningsstatistiken med rubriken "gaming". Att uppsvinget också kunde kopplas till kryptovaluta nämndes inte sammanhanget, något som däremot skedde när företaget talade om andra produktkategorier”.

Är inte det en mörkning, när man undanhåller information på det viset, vad är då en mörkning? Ett hittepå? Eller sitter du i den internationella mörkningskommittén som avgör vad som är en mörkning eller inte?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Nja, blir väl snarare ca 6500 med moms m.m.? Tror aldrig de kommer säljas för 5000.

Kortet är två år gammalt nu.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Ja är någon förvånad?

PROOF OF STAKE.

Jasså "ska" de det?

Jo det finns visst gränser på hur mycket resurser det kan förbruka. Det finns gott om mekanismer som styr detta. Men som alltid på Sweclockers är det ingen som har förståelse för tekniken utan de flesta tävlar om att vara bittrast på krypto och blockchain. Incitamenten att mina sjunker exempelvis ju fler som minar då din "reward" blir mindre/delas upp på fler miners. Ju mer energi och komponenter du förbrukar, ju sämre vinst. Det är några av mekanismerna och det finns fler. Ethereum är extremt komplext.

Snarare tragiskt att du ska sitta och oja dig över hur tragiskt det är att någon annan gjort en fullträff.

Och hur skalar det här? Förstår du poängen med passiv inkomst? Kan ju lika gärna jobba dygnet runt. Varför investera mina pengar? Jag kan ju får dubbelt så mycket pengar genom att bara jobba 16 timmar/dag istället för 8 timmar/dag.

Kan Sweclockers kanske göra någon form av informativt content på blockchain och kryptoteknik någon gång framöver? Det är en spännande framtidsteknik på väldigt många sätt men här på Sweclockers är det mest gnäll och elände, vilket är tråkigt.

Som alltid i dessa gnälltrådar länkar jag till Ethereum Foundations hemsida där det finns kunskap om det hela, vilket det överlag verkar råda fullständig brist på.

https://ethereum.org/en/what-is-ethereum/

En CPU är helt oduglig för mining av kryptovaluta. Bitcoin har varit helt meningslöst att mina på grafikkort i många år. Det enda som är värt att mina på grafikkort nu och framöver är Ethereum som dock kommer gå över till "proof of stake" från "proof of work" vilket kommer innebära att mining med grafikkort kommer bli fullständigt useless det närmsta året.

GPU och CPU är bra på olika typer av beräkningar där just GPU passar väldigt bra på att cruncha igenom hash-funktioner som används i "proof of work".

Lite läskigt faktiskt att på ett forum som SweClockers har så många dålig koll på crypto/blockchain tech. Många bara tycker BTC o crypto är pyramidspel, scam o ponzi. Att ingen djupdykning har skrivits om hur allt funkar, fördelar jämfört med traditionell finans/fiat osv. För oss som har händerna i crypto redan....we are still early😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Lite läskigt faktiskt att på ett forum som SweClockers har så många dålig koll på crypto/blockchain tech. Många bara tycker BTC o crypto är pyramidspel, scam o ponzi. Att ingen djupdykning har skrivits om hur allt funkar, fördelar jämfört med traditionell finans/fiat osv. För oss som har händerna i crypto redan....we are still early😉

Ja eller bara en så enkel sak som att genomföra en mindre omröstning utan inblandad central auktoritet är revolutionerande i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja eller bara en så enkel sak som att genomföra en mindre omröstning utan inblandad central auktoritet är revolutionerande i sig.

Kanske kommer en dag när staten förbjuder detta, vi lever trots allt i Sverige fast klart de går väl att genomföra köp och sälj via andra länder.

Permalänk
Skrivet av Dorkchicken:

Lite läskigt faktiskt att på ett forum som SweClockers har så många dålig koll på crypto/blockchain tech. Många bara tycker BTC o crypto är pyramidspel, scam o ponzi. Att ingen djupdykning har skrivits om hur allt funkar, fördelar jämfört med traditionell finans/fiat osv. För oss som har händerna i crypto redan....we are still early😉

Just nu är pyramidspel och illegal handel dess enda funktioner, om det någonsin börjar konkurrera med fiat kommer det förbjudas och bekämpas med alla till buds stående medel.

Skrivet av iRonNuke:

Ja sjukt att 80% på undersökningen inte minar med sitt grafikkort, på ett teknikforum som SweClockers. Rätt chockad faktiskt

Men tror många tänker, får bara 10 kr om dagen. Inte värt. Men tänker man omvänt, så är det lättare att tjäna pengar. Har själv tjänat större pengar på kryptomining, på lång sikt. Många bäckar små. Har tjänat ihop mer på 5 år via kryptomining än vad jag gjort genom att jobba i 20 år Fast då har ju lönen gått till utgifter och så såklart.

Jag tänker inte riskera att pajja mitt kort för kaffepengar. Hade jag haft en tillräckligt kraftfull dator för sex månader sen, absolut, men nu är det inte värt det längre.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

CS GO skins ändrar bara utseendet på vapnet och inget annat och priset kommer ju från vad spelarna själv vill lägga på skinsen det är ju inte valve som har bestämt priset på skinsen. Men CS Go skins är mer ett samling objekt och vissa skins går till och med upp i mer värde per år en vad akite makrnaden går upp i snitt.
Det sjukaste att är att det mest sällsynta skinsen säljes för miljon belopp i dagens marknad.

Hmm, ja alltså jag har hört att det är en marknad, dock visste jag inte att det rörde sig om sådana belopp!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Just nu är pyramidspel och illegal handel dess enda funktioner, om det någonsin börjar konkurrera med fiat kommer det förbjudas och bekämpas med alla till buds stående medel.
Jag tänker inte riskera att pajja mitt kort för kaffepengar. Hade jag haft en tillräckligt kraftfull dator för sex månader sen, absolut, men nu är det inte värt det längre.

Fel, fel och fel och fel igen. Det finns gott om användningsområden som varken är illegala eller pyramidspel. Om något så vore det väl i så fall nu den skulle förbjudas och inte när den blir "legitim" (vilket de redan är, fritt fram att handla med och deklarera på skattesedeln etc..).

Att grafikkortet går sönder av att användas är i högsta grad rimligt att ifrågasätta givet tillräcklig kylning. Man brukar också mina underklockat vilket håller kortet svalare och med lägre strömförbrukning än om du exempelvis sitter och spelar Crysis i 4k i 400 FPS.

Det är ett konstant återkommande ämne att mining "dödar" grafikkort men jag väntat fortfarande på vetenskaplig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

”Glömde att redovisa”, ”bristfällig redovisning” meningarna som avlöser varandra för att beskriva vad en mörkning är - är ganska breda.

Det stod i Sweclockers artikel att det mörkades i vart fall. Sen vad du kallar det eller tycker att det är eller vad jag tycker eller kallar det - är väl ganska irrelevant när vi båda förstod vad jag syftade på och vad som skrivits av andra, ellerhur? Ordmärkeriet borde du ha riktat till Sweclockers redaktion istället eller SEC.

Citat från artikeln i fråga;
”Företaget klumpade ihop och presenterade den mining-kryddade försäljningsstatistiken med rubriken "gaming". Att uppsvinget också kunde kopplas till kryptovaluta nämndes inte sammanhanget, något som däremot skedde när företaget talade om andra produktkategorier”.

Är inte det en mörkning, när man undanhåller information på det viset, vad är då en mörkning? Ett hittepå? Eller sitter du i den internationella mörkningskommittén som avgör vad som är en mörkning eller inte?

Frågan är vad det spelar för roll?
De har sålt det antal kort de har sålt, spelar det roll till vem? Och säg att de säger att de har sålt 25% till gamers och 65% till miners. Går detta att bevisa och stödja i annat än antaganden? Och vilken grupp har köpt de sista 10%? Är det viktigt att specificera det? Om inte: varför är det så viktigt att specificera de första två grupperna? Ok om den gruppen skulle vara typ Al Qaida och det visat sig att de tagit pengar av terrorister och de försökt "begrava" den informationen - då kan jag förstå att en pratar om mörkande och att det är värt att uppröras över. Men nu? Nja. Känns konstigt att spekulera i kundernas "grupp" vid köp. Säg dessutom att en använder datorn både till spelande och hemarbete, vilket ändå är väldigt vanligt idag, ska denne då gå under gamer eller typ workstation user? Spelar det någon roll? Detta känns som en icke-fråga.