Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

@Nissling Det låter kanske oförstående och väldigt pragmatiskt. Men fortsätt leta efter någon i sjukvården som ser dig och kan ge dig hjälp. Bor inte själv i Stockholm men sök hjälp i grannlänen och i den privata sektorn.

Nej, det är inte så det funkar. Är du självmordsbenägen kan du inte välja och vraka vård bäst du vill, inte ens om du är miljardär och kan bekosta ett helt sjukhus. Det enda du kan göra är att gå till psykakuten och hoppas att guds tärning slår rätt, för det enda de kan göra är att antingen lägga in dig eller remittera till någon mottagning de tänker skulle fungera. Gör du en egenanmälan kommer de återigen be dig kontakta en akutmottagning. Man hamnar i limbo och det blir snabbt en återvändsgränd.

Jag har fått stånga mig blodig att ens komma i närheten av att få någon hjälp eller vård och har i slutändan fått prova i princip hela utbudet av mediciner, gjort fler utredningar än det finns diagnoser för och fått träffa några av Sveriges absolut främsta forskare inom suicidprevention. Men inget, verkligen inget hjälper. Då ska vi inte gå in på alla de möten jag har haft med ignoranta överläkare som totalvägrar lyssna på vad man har att säga och konstant tror sig veta exakt hur allt ligger till utan att ens ställa de frågor som är nödvändiga.

Sverige har ingen psykiatri värd namnet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Nej, det är inte så det funkar. Är du självmordsbenägen kan du inte välja och vraka vård bäst du vill, inte ens om du är miljardär och kan bekosta ett helt sjukhus.

Jag blir ledsen av att höra att det är så dåligt med vård(en) som du beskriver.

Som medmänniska så vill jag hjälpa men vet inte hur eller om jag mäktar med det.
Riktigt trist att det återigen visare sig att man "måste vara frisk för att orka vara sjuk" här i landet.

Permalänk
Medlem

Sitter och jobbar i en vad som känns som den bastu, Kall vatten till vår AC är avstängt och förklarningen vi fått är att vattenbolaget klagar över att vi skickar tillbaka för kallt vatten och de är rädda för sin anläggning eller något i den stilen..
Men det var också innan vintern så lite förstår väl till viss del. Nu är det dock inte vinter längre och vi har fortfarande inge kall vatten till AC'n

Permalänk
Medlem

Usch vad jobbigt det är att vara närstående till någon med psykisk ohälsa. Man gör allt man kan för att den ska må bra och känna sig värdefull men de sista stegen vet jag om att man inte kan göra något annat än att hoppas det ska gå bra.

Permalänk
Medlem

Finns f-n inga vettiga laptops att köpa idag. Jag är i behov av en ny väldigt enkel. 15,6", 16GB ram, 500GB ssd. En dator som inte ett dugg hade imponerat för 10år sedan. Men sedan kollar jag idag och de kostar ju vad jag räknade som en ändå rätt så dyr dator för 10år sedan. Och vad får man, jo fastlött ramminne ej uppgraderingsbart, inga platser för extra ssd osv och ett pris runt 10 000kr. Inte ovanligtvis en väldigt spelinriktad laptop med utmarkerade speltangenter. På min gamla 15,6" laptop så har jag 4st ramminnessplatser och 2st m.2 platser plus en sata. Men dagens i samma storlek är som jag beskrev ovanför.
Det måste vara inflation plus kretsbristen som har skjutit upp priserna. Nå det blir släpa runt med en desktop ändå.

Sedan kan man köpa en dyrare laptop, men det ska mer planeras. Coolt i framtiden med en bättre macbook, men nu fungerar ej Apple till detta behov.
*edit*
Aftonbladet Varför är allt så dyrt?
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/342097
Jag gör helt fel i tänket. 10 000kr är nästan inte värt ett skit idag och man ska ej förvänta sig så bra laptop för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Usch vad jobbigt det är att vara närstående till någon med psykisk ohälsa. Man gör allt man kan för att den ska må bra och känna sig värdefull men de sista stegen vet jag om att man inte kan göra något annat än att hoppas det ska gå bra.

Så är det, sjukt jobbigt även för anhöriga på ett sätt som inte alla förstår. Risken finns att man börjar må dåligt själv och en del börjar känna skuld eller skam för att inget man gör får det att bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Så är det, sjukt jobbigt även för anhöriga på ett sätt som inte alla förstår. Risken finns att man börjar må dåligt själv och en del börjar känna skuld eller skam för att inget man gör får det att bli bättre.

Javisst, otroligt viktigt att lära sig ta hand om sig själv i processen.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på doktor hos vårdcentralen då jag har en öroninflamation.. trodde att man skulle slippa den skiten sedan man gick och blev vuxen, men tji fick jag

Permalänk
Medlem

Lyckades få COVID utan att mig veterligen ha exponerats. Har exponerats säkert 104930943gånger innan, spenderat tid med positiva utan att bli smittad osv. Men nu plötsligt passar det att få skiten.

Inte nog med det, lyckades också dra på mig nått riktit otroligt konstigt, dök upp en blå fläck i synfältet häromdagen, när den inte försvann tog jag kontakt med hälsovården, och har nu sprungit häcken av mig hos olika läkare. Tydligen lider jag av akut neurologisk något något bla bla bla, och kommer att få leva med denna blåa fläck hela livet. Trevligt!

Kunde ju dock vara värre, så man får väl vara tacksam ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Lyckades få COVID utan att mig veterligen ha exponerats. Har exponerats säkert 104930943gånger innan, spenderat tid med positiva utan att bli smittad osv. Men nu plötsligt passar det att få skiten.

Inte nog med det, lyckades också dra på mig nått riktit otroligt konstigt, dök upp en blå fläck i synfältet häromdagen, när den inte försvann tog jag kontakt med hälsovården, och har nu sprungit häcken av mig hos olika läkare. Tydligen lider jag av akut neurologisk något något bla bla bla, och kommer att få leva med denna blåa fläck hela livet. Trevligt!

Kunde ju dock vara värre, så man får väl vara tacksam ändå.

Ledsen att höra det. Det värsta jag fick av Covid var att mina ben inte kunde bära mig, smockade in i en möbel och har ett permanent ärr på min panna.
TheFlyingFin här är man glad och det är delvis tack vare din attityd.
Hade problem med bankkontot sedans torsdagskvällen, fick tillbaka mitt saldo på morgonen idag. suger med hyran och liknande som skulle dragit den dagen. men det är som du säger, kunde varit värre. så man får väl vara tacksam ändå.

Permalänk
Moderator

Går till gymmet sent på kvällen, kommer tillbaks till skåpet och någon har bänt sönder skåpsdörren tillräckligt för att få in en hand och sno mobilen som låg i jackfickan. Låset var fortfarande låst och satt fast i dörren. Med mobilen försvinner bankkort och körkort som låg i fodralet. Har spenderat 1,5h med att spärra allt jag kan komma på och skicka in polisanmälan.

Jävla IQ-befriade människor det finns.

Hade i alla fall tur att de lämnade nycklar och jobb-ID.

Permalänk
Medlem

Suck, inte ens att ta över en bostadsrätt tycks gå numera.
Det skulle ta 1-2 veckor för bolaget att skicka överlåtelsepapper då dessa nödvändigtvis skulle skickas med snigelpost, såhär 4 veckor senare så har man inte fått något, räntorna skenar och banken jag har lånelöftet hos börjar ringa och undra vad som är fel.
Själv vet man inte, får inga svar...är som att leva i en Kafka-roman.

Så himla less på denna skit nu, hela cirkusen med alla förseningar har pågått i månader och ibland så undrar jag om någon högre (lägre?) makt bara är ute efter att djävlas. Varenda sak i processen som *borde* gått fort och *borde* skötas snabbt och rutinmässigt tar veckor om inte månader, såfort en grej är klar kommer nästa hinder istället.
Börjar tro allt är ett skämt, att man aldrig ska kunna få tryggheten i att tillslut äga den bostad man redan betalat för, ha lånet klart och kunna känna ett uns av trygghet.
Fy tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Går till gymmet sent på kvällen, kommer tillbaks till skåpet och någon har bänt sönder skåpsdörren tillräckligt för att få in en hand och sno mobilen som låg i jackfickan. Låset var fortfarande låst och satt fast i dörren. Med mobilen försvinner bankkort och körkort som låg i fodralet. Har spenderat 1,5h med att spärra allt jag kan komma på och skicka in polisanmälan.

Helt sjukt! Finns det inte kameror på gymmet?

Permalänk
Moderator
Skrivet av s3ns3n:

Helt sjukt! Finns det inte kameror på gymmet?

Knappast i omklädningsrummet men finns en på vägen ut, får väl se om det leder till något.

Det var en P20 Pro som var över tre år gammal så det är ingen vidare ekonomisk förlust men jag var fortfarande nöjd med den så det är mer störigt än något annat. Hade inget intresse av att lägga pengar på ny mobil just nu. Vet inte hur lång tid som gick innan jag märkte något men de lyckades inte använda bankkortet till något och mobilen går inte att nå enligt Googles "hitta min enhet". Antingen är den fortfarande låst och i flygplansläge eller så kastade de den i vattnet när de inte lyckades ta sig in i den på första försöket. Bara så grymt jävla onödigt alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fy fan, vilka as det finns…

Permalänk
Moderator
Skrivet av Andreaz1:

Kan ju göra en uppdatering på detta, även om bara för att skriva av mig lite.

- Nytt bankkort beställdes samtidigt som det gamla spärrades. Har fortfarande inte kommit. Är "skickat".
- Nytt SIM-kort från gamla operatören beställdes samtidigt som det gamla spärrades. Har fortfarande inte kommit, har inte hört ett knyst. Är tydligen "på väg".
- Ny mobil och abonnemang beställdes i tisdags morse. Har fortfarande inte kommit. Var tvungen att ringa in beställningen på jobbet och sa då specifikt att jag hoppades den skulle hinna komma innan helgen. "Ja det borde inte vara några problem, det är ju långt kvar". Enligt deras hemsida är den beställningen inte ens packad än.

... alltså...

Även om mobilen jag har lånat under tiden stödjer någon sorts kontaktlös betalning så kan jag inte aktivera och använda det nya betalkortet i den innan jag har fått det fysiska kortet och koderna som står på det.

Har ju tur att jag har folk omkring mig som jag kan få hjälp av men att det ska ta sån tid känns riktigt drygt. Om jag visste det hade jag skaffat någon sorts kontantkort från början så jag åtminstone kunde ha någon sorts uppkoppling hemifrån eller utan wifi.