Tidigt exemplar ur Ryzen 7000-serien uppvisar klockfrekvens på 5,2 GHz

Permalänk
Melding Plague

Tidigt exemplar ur Ryzen 7000-serien uppvisar klockfrekvens på 5,2 GHz

Prestandaresultat från en mystisk AMD-processor med boostfrekvens på 5,21 GHz och integrerad grafikdel låg under kort tid uppe i Open Benchmark.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande, detta är antagligen min nästa processor, om det går att få tag i en gpu till vettiga priser då dvs....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Citat:

Den specificeras även ha en boostfrekvens på hela 5,21 GHz – en bra bit över nuvarande flaggskeppet Ryzen 9 5950X på 4,9 GHz.

Och det intressanta är att 5950X har högre än nuvarande 8-kärniga som ligger på 4.7 Boost. Så frågan är var 7950X kommer ligga på.

Permalänk

Intressant. Men hög inflation, dålig krona plus att nästan varenda laptoptillverkare har börjat med planerat åldrande och enbart har fast lött ramminne gör att mitt datorköpintresse har minskat. Allt känns bara dyrt och dåligt idag.
Nå jag blir dock nog tvungen att byta ut ena desktopens cpu snart och då kanske en Ryzen 7000. Men jag gissar inte på billig i kronor, för att våra kronor inte är värda mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant. Men hög inflation, dålig krona plus att nästan varenda laptoptillverkare har börjat med planerat åldrande och enbart har fast lött ramminne gör att mitt datorköpintresse har minskat. Allt känns bara dyrt och dåligt idag.

Kolla upp frame.work och tuxedocomputers.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag blir dock nog tvungen att byta ut ena desktopens cpu snart och då kanske en Ryzen 7000. Men jag gissar inte på billig i kronor, för att våra kronor inte är värda mycket.

Tvingad?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kolla upp frame.work och tuxedocomputers.

Jag vet, har såna på jobbet. Jag funderar på att köpa en ny enkel privat. Jag förstår att 16GB ram är default idag, inget konstigt med det. Men det är inte många som går att uppgradera med mer minne om man inte pratar laptop för nästan 20 000kr. Jag kan inte minnas att fastlödd minne har varit deafult på laptops sedan jag hade dem på 90talet, men idag är det the shit. Många inkl jag klagar på Apple, men f-n nästan alla budget är såna idag.

Skrivet av dlq84:

En semantisk definionsfråga. Men nuvarande är desktop för slö för det jag arbetar med och jag får ha igång 3st datorer och sprida lasterna på. Det är för jobbigt, en 16 core med hög IPC vore smidigare.

Permalänk
Medlem

Solklar uppgradering i höst. GIMME!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat än att de kommer inkludera en svagare iGPU likt hur Intel har med sina CPUer?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad dom lyckas med. Liten försmak på hastigheter. 5+ghz plus en ipc bump blir nog väldigt bra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Gött, hoppas de skippar fläkten på moderkortet denna gång!
Och att Dr. Lisa Su släpper full spec på Computex 2022 keynote den 23 maj.

Frekvens ökning med 8% och IPC på 15% = ca 24% snabbare än Zen3

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Är det bekräftat än att de kommer inkludera en svagare iGPU likt hur Intel har med sina CPUer?

Inget är bekräftat, allt är rykten, men det är en extremt konsekvent del av ryktena att det skall finnas en liten GPU i I/O-chipleten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inget är bekräftat, allt är rykten, men det är en extremt konsekvent del av ryktena att det skall finnas en liten GPU i I/O-chipleten.

Troligtvis blir det bättre iGPU prestanda än på de DDR4 baserade system med iGPU som finns idag.

Permalänk
Medlem

Faktiskt taggad på denna. Har dock redan en 5800X som jag klarar mig gott med i några år till men är ändå köpsugen.
Hade hellre velat uppgradera GPU men priserna på nästa gen lär väl bli hutlöst dyra även om miningboomen gått ner och är på väg ännu mer ner.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Resultatet finns arkiverat här http://web.archive.org/web/20220509071950/https://openbenchma...
Tidiga resultat från Ubuntu 20.04 med Mesa 22.1.0-devel där drivrutinerna troligtvis inte fått allt stöd än säger inte så mycket, snarare är det en del arbetslaster som kan kommer kunna dra nytta av den inbyggda GPU:n.
Blir spännande att se vad som presenteras till hösten.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet, har såna på jobbet. Jag funderar på att köpa en ny enkel privat. Jag förstår att 16GB ram är default idag, inget konstigt med det. Men det är inte många som går att uppgradera med mer minne om man inte pratar laptop för nästan 20 000kr. Jag kan inte minnas att fastlödd minne har varit deafult på laptops sedan jag hade dem på 90talet, men idag är det the shit. Många inkl jag klagar på Apple, men f-n nästan alla budget är såna idag.

En semantisk definionsfråga. Men nuvarande är desktop för slö för det jag arbetar med och jag får ha igång 3st datorer och sprida lasterna på. Det är för jobbigt, en 16 core med hög IPC vore smidigare.

Default 16gb minne? Det är inte 2012 längre.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Default 16gb minne? Det är inte 2012 längre.

Bara kolla in vad som finns i butikerna på laptops. Och det jag klagar på är fastlött. Men dagens ungdomar är väl bättre på att löda ytmonterat ramminne än vi äldre laggers.

Nå min poäng är att det är lätt att bli besviken på att kommande hårdvara blir dyr emot vad man får, men en stor orsak till detta är att våra pengar inte är värda så mycket idag.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar boosten då, på alla kärnor eller bara en?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

För er som glömt gammal info :)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gimme gimme 🤣

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Så verkar inte bli fantastisk IPC men frekvenserna är i alla fall högre. Mjupp, blir att jag skipper första generationen i alla fall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den specificeras även ha en boostfrekvens på hela 5,21 GHz – en bra bit över nuvarande flaggskeppet Ryzen 9 5950X på 4,9 GHz.

Vet inte om jag skulle kalla 6% högre frekvens på en två år nyare CPU för "en bra bit över"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Så verkar inte bli fantastisk IPC men frekvenserna är i alla fall högre. Mjupp, blir att jag skipper första generationen i alla fall.

15-24% är väl ganska ordentligt bra mellan två intilliggande generationer?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan dom få sitt "3D" cache att skala lika bra som sina chiplets så kanske AM5 blir lite lockande ändå.

Blir även kul att se vad Intel svarar med.
Kanske ett 900 watt monster som kräver sub-zero kylning för att boosta ordentligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

15-24% är väl ganska ordentligt bra mellan två intilliggande generationer?

Om nu high confidence stämmer..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR