Sony visar WH-1000XM5 – brusreducerande hörlurar med nytt utseende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Designen tycker jag inte är ful. Synd att de inte går att vika, men det gör inte mina B&W PX heller, och det har för mig fungerat väldigt bra. Blir lite sugen på dessa just på grund av komforten + bättre noise cancelling. Mina PX är kanon men ganska tunga att ha på huvudet längre stunder såsom arbetsdagar.

Dock som du säger, förstår inte varför man gjorde fodralet större och tog bort folding möjligheten. Eller ja, större fodral kommer ju utav att dom inte går att vika så klart... inte så smart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Sämre design och minst 4000 kr för dyra för en engångsdprodukt (inte lätt att byta batteri)
Jag kommer inte att överge Philips PH805 för den ger mest för pengarna och minskar man basen lite så låter den ännu bättre. Hoppas Philips komemr med en förbättrad version av dem för den modellen gjorde det mesta rätt men tekniken har gått framåt sedan den släpptes och så är det ju det med integrerat batteri så en förbättrad version vore ju på sin plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

(inte lätt att byta batteri)

Är det ens möjligt att byta batterier på tidigare lurar ur denna serie undrar jag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Är det ens möjligt att byta batterier på tidigare lurar ur denna serie undrar jag?

Det är svårt på det mesta nytt och det finn inget enkelt sätt typ en lucka eller möjlighet att skruva av det, man bygger inte för att prylarna ska gå att använda en längre tid utan man bygger för att tvinga folk att köpa nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt på det mesta nytt och det finn inget enkelt sätt typ en lucka eller möjlighet att skruva av det, man bygger inte för att prylarna ska gå att använda en längre tid utan man bygger för att tvinga folk att köpa nytt.

Ja tyvärr. Finns nog säkert en och annan som lyckats, men det är ingenting som är menat direkt. Som du säger, köp nytt istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sämre design och minst 4000 kr för dyra för en engångsdprodukt (inte lätt att byta batteri)
Jag kommer inte att överge Philips PH805 för den ger mest för pengarna och minskar man basen lite så låter den ännu bättre. Hoppas Philips komemr med en förbättrad version av dem för den modellen gjorde det mesta rätt men tekniken har gått framåt sedan den släpptes och så är det ju det med integrerat batteri så en förbättrad version vore ju på sin plats.

"Engångsprodukt" är väl lite att ta i? Batteriet klarar säkert åtminstone 1000 cykler. Min MacBook från 2014 är uppe i 1030 cykler och har fortfarande kvar 80% av kapaciteten.

Batteriet räcker ca 30 timmar vilket innebär att de bör överleva minst 30000 timmar. Det är 1250 dygn konstant lyssning. Lyssnar du istället 5 timmar om dagen (du sover och gör förmodligen annat också) varje dag så blir det alltså en batterilivslängd på 15+ år.

Det är mer sannolikt att kablar eller mekaniska delar slits ut på "icke engångsprylar" innan batteriet på denna "engångspryl" havererar. Hur mycket annat man har hemma hade inte pajat på 15 år om man använder det 5-8 timmar om dagen? Är ett kök också en engångsprodukt? Lagar någon ens vitvaror längre? Svårt att laga själv, eller hur? Ska vi skippa kylskåp?

Med det sagt så vore det ju inte så himla dumt om batteriet ändå hade gått att byta med enkelhet.

XM4:orna verkar dessutom gå att laga relativt lätt.
https://www.ifixit.com/Guide/Sony+WH-1000XM4+Battery+Replacem...

Permalänk
Medlem

Har använt min XM3 under pendling och på kontoret dagligen i 2.5 år. Batteritiden är inget jag ens har märkt av. Att det teoretiskt sett är svårt med ett batteribyte är inte ett problem jag oroar mig för överhuvudtaget. Om ett 30-timmars batteri gått ner till 80% kapacitet så är det fortfarande 24 timmar oavbrutet lyssnande, eller 3-4 dagars användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror det, såldes ofta under 3k (när de var nya) så hopp till 5k är stor när det verkar som att lurarna ännu inte har enkelt sätt att byta batteri.

Dock inte helt sant. I alla fall inte om man kollar prisutvecklingen på prisjakt.se. Däremot senaste året med start förra året så har det hänt att den sålts för under 3k.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av Massy:

Ja, och nej. Nu är ju listpriset 5000 SEK så de lär säkert säljas för runt 4000 SEK. Sen får man ju faktiskt också tänka på att det är en rejält omarbetad hörlur med många extra mikrofoner och andra material än tidigare lurar. Öronkuddarna verkar vara betydligt bättre exempelvis.

Släng på det in lite "supply chain problems" och rådande ekonomiska situation med dyr dollar och hög inflation så blir det inte mycket dyrare än vad tidigare versioner kostat vid lansering.

Designen tycker jag inte är ful. Synd att de inte går att vika, men det gör inte mina B&W PX heller, och det har för mig fungerat väldigt bra. Blir lite sugen på dessa just på grund av komforten + bättre noise cancelling. Mina PX är kanon men ganska tunga att ha på huvudet längre stunder såsom arbetsdagar.

What 4-5k skojar de. Sämsta mög jag har sett. Får bli ett par nya AT ANC lurar istället för de här sony och då till halva priset.
Mina AT lurar går att vika. Det är en viktig no breaker för min del.
De Sony lurarna är inte värt det höga priset hur mycket de än försöker marknadsföra som bäst. Varenda sökning man hittar på Google påstår hela tiden att Sony lurarna är si och så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

What 4-5k skojar de. Sämsta mög jag har sett. Får bli ett par nya AT ANC lurar istället för de här sony och då till halva priset.
Mina AT lurar går att vika. Det är en viktig no breaker för min del.
De Sony lurarna är inte värt det höga priset hur mycket de än försöker marknadsföra som bäst. Varenda sökning man hittar på Google påstår hela tiden att Sony lurarna är si och så bra.

Nu har ju förvisso varken du eller jag använt de här hörlurarna så att göra en jämförelse med hälften så dyra AT-lurar fallerar dessvärre något.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Nu har ju förvisso varken du eller jag använt de här hörlurarna så att göra en jämförelse med hälften så dyra AT-lurar fallerar dessvärre något.

Bättre ljud rent överlag mot en Sony.
Audio Technica är ren fokus på ljud och inget annat. Anledningen till varför de kostar halva priset är ju bara bra. Varför lägga 4k på en lur för ha ute när du kan få något som verkligen håller för bråkdelen.

Permalänk
Medlem

Har också xm2 de har och fortsätter att leverera guld! ANC är toppklass, ljudbilden gillar jag också, klart finns det bättre för billigare peng men det är hela paketet som funkar klockrent för mig. Det som saknas på den är just Mic vid samtal. De är sämst och vore anledningen till varför jag skulle uppgradera. 399 är listpriset i USD så tror som tidigare talare att det är dollarn och Apple (airpod max) som står för prisökningen. Men till alla haters, jag köpte mina för då premium priset 3500kr och inte ångrat det en dag. Bussen till jobbet guld, flyget till Japan guld, julhandeln guld, på kontoret guld ja listan kan göras hur lång som helst

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

5000 kr om det stämmer är för mycket för mig så väntar troligen tills det kostar 3000-4000 kr eller köper något annat, finns många olika headset från olika tillverkare att köpa.

Inte för att det spelar någon större roll men det vore roligt att veta hur mycket detta headset kostar att tillverka i och med hur många dom kommer tillverka/sälja och hur många % vinst dom tar ut från start.

Permalänk
Medlem

Älskade de tidigare lurarna men tyvärr är de för täta för frekvent långvarigt användande så jag fick fuktskador på huden bakom öronen. Nu kör jag bara In-ear.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Älskade de tidigare lurarna men tyvärr är de för täta för frekvent långvarigt användande så jag fick fuktskador på huden bakom öronen. Nu kör jag bara In-ear.

Hur yttrade sig fuktskadorna på huden? Vilka in-ear med anc bytte du till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Hur yttrade sig fuktskadorna på huden? Vilka in-ear med anc bytte du till?

Fjällande eksem som luktade starkt av mjölksyra, troligen svampangrepp.

Jag bytte till Anker Liberty Pro 3. Lite billigare men jag ville testa om in-ears passade mig.
Jag är jättenöjd med dem och använder aldrig anc längre för in-ear lurarna isolerar så bra ändå.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Är det noise cancelling på dom också?

ja det är det. men dom är inte lika bra som sonys alternativ. den har 3 lägen. normal/noise cancelling och environment mod så dom plockar upp vad folk säger till dig utan att du behöver ta av dig lurarna. men ljudet i lurarna är en ahha upplevelse.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

ja det är det. men dom är inte lika bra som sonys alternativ. den har 3 lägen. normal/noise cancelling och environment mod så dom plockar upp vad folk säger till dig utan att du behöver ta av dig lurarna. men ljudet i lurarna är en ahha upplevelse.

Ah okej, bra att veta iallafall om man ska rekommendera till någon

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64