Ps4 pro låter som en jetmotor!

Permalänk

Ps4 pro låter som en jetmotor!

Hej!

Haft PS4 pro tidigare och varit väldigt tyst enligt mig, ganska säker att det var senare varianten. Köpte nyligen ett begagnat PS4 Pro CUH 7016b. Låter direkt svinmycket i tex Red Dead Redemption 2 även vid någon minut spelande. Mätte upp decibelnivån till 80 db. Öppnade toppen på ps4 pro och skulle se om fläkten var full med damm. Men var helt rent och inte ett damkorn nästan konstigt nog. Testade köra utan skyddet och då tar det lite längre tid innan den börjar låta. Ser att garantiklistermärkerna är kvar så den har iaf aldrig blivit öppnad tror jag.

Även om detta verkar vara en äldre modell av ps4 pro kan de inte ha låtit såhär mycket när de kom ut? Är det bara att byta kylpasta som kan fixa detta problem? Kan man få denna äldre varianten att låta betydligt mindre även om det inte är den senare varianten? Ska väl inte skillja mer än dubbelt i volym.

Tacksam för svar!

/Alfons

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara fläkten som är trasig, är lagren dåliga låter det hemskt eller menar du att det bara är ljud från luftströmmen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara fläkten som är trasig, är lagren dåliga låter det hemskt eller menar du att det bara är ljud från luftströmmen ?

Tror inte fläkten är trasig, låter inte dåligt annars på lägre hastigheter. Ljudet som låter är att fläkten går på max, luftströmmen tror jag låter mest. Hittade en video med precis samma ljud.

ps4 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfonsg00:

Tror inte fläkten är trasig, låter inte dåligt annars på lägre hastigheter. Ljudet som låter är att fläkten går på max, luftströmmen tror jag låter mest. Hittade en video med precis samma ljud.

ps4 pro

Det där lät inte som dåliga lager utan högt luftflöde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om den är temperaturstyrd (vilket jag antar) så kanske det helt enkelt är dålig kontakt mellan kylfläns och SoC? Det är nog det första jag skulle kolla om jag skulle göra det själv, dvs inte hittade något om samma problem online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där lät inte som dåliga lager utan högt luftflöde.

Nä exakt, mitt gamla ps4 pro som troligtvis var den senare modellen lät typ 10 gg mindre när den körde fläkten på högsta i samma spel. Men ska väl inte vara så stor skillnad på dom? 80 db är sjukt högt ditekt efter bara några minuter spelande.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om den är temperaturstyrd (vilket jag antar) så kanske det helt enkelt är dålig kontakt mellan kylfläns och SoC? Det är nog det första jag skulle kolla om jag skulle göra det själv, dvs inte hittade något om samma problem online.

Skulle tro att det är så, läst om många som har detta problem. Men vet inte om man byter kylpasta om den skulle bli nästan så tyst som den senare varianten. Sen är det vissa som köper pads istället för pasta.

Permalänk
Medlem

Kan ju sitta en jävlans massa damm/hår i kylflänsen. Hade det problemet på mitt pro. Efter att ha blåst rent den ordentligt och bytt kylpasta blev den avsevärt mycket tystare

Jag kunde förövrigt inte heller se något damm när jag tog av toppen

Permalänk
Medlem

Detta är ett välkänt problem, bara söka på Youtube. Öppna upp och rensa damm och ev. byte av kylpasta (Om du är bekväm med det) kommer fixa det värsta!

Permalänk
Skrivet av sompe:

Kan ju sitta en jävlans massa damm/hår i kylflänsen. Hade det problemet på mitt pro. Efter att ha blåst rent den ordentligt och bytt kylpasta blev den avsevärt mycket tystare

Jag kunde förövrigt inte heller se något damm när jag tog av toppen

Håller med om detta hade liknande problem på en gaming laptop jag hade tidigare. Fläktarna var rena med det var som ett täcke med damm mellan fläkt och kylfläns.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

De är ju inte direkt svåra att bända isär, så bara att slita upp och rengöra. Finns fina videos på 'tuben.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Nu har inte min PS4 Pro varit speciellt högljudd sen när jag skaffade den, men kände ändå för att prova städa inuti och byta kylpasta för att se om det gick att få ner ljudnivån ytterligare. Nix, precis som man har läst på diverse forum så kan det till och med bli värre i värsta fall, vilket det blev för mig självklart (typ som i videon länkad tidigare) 😣

Kom fram till slut att det kan vara dålig kontakt mellan just SoC och kylfläns vilket inte verkar vara helt ovanligt med dessa. Säger redan nu att detta görs på egen risk då man kan knäcka kislet, man bör först kontrollera med ett fint rakblad för att se om ljus släpps igenom. För att minska avståndet så tog jag fyra 1mm brickor (en per skruv dvs), trär respektive skruv med dessa så att brickorna hamnar "sist" och korsdrar sedan skruvarna tills det tar stopp med fingertopparna-ish.

Efter att nervöst skruvat ihop allting så hoppade den igång utan problem och resultatet var så pass bra att jag numera är lite orolig att fläkten kanske inte kyler resterande komponenter optimalt 😅

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av sompe:

Kan ju sitta en jävlans massa damm/hår i kylflänsen. Hade det problemet på mitt pro. Efter att ha blåst rent den ordentligt och bytt kylpasta blev den avsevärt mycket tystare

Jag kunde förövrigt inte heller se något damm när jag tog av toppen

Vilken modell hade du på ps4 pro? Står på baksidan uppe till vänster om du har tid att kolla. Var dammet längre in i kylflänsen? För lös in från toppen och såg inget vid början där fläkten sitter.

Permalänk
Skrivet av aleves:

Nu har inte min PS4 Pro varit speciellt högljudd sen när jag skaffade den, men kände ändå för att prova städa inuti och byta kylpasta för att se om det gick att få ner ljudnivån ytterligare. Nix, precis som man har läst på diverse forum så kan det till och med bli värre i värsta fall, vilket det blev för mig självklart 😣

Kom fram till slut att det kan vara dålig kontakt mellan just SoC och kylfläns vilket inte verkar vara helt ovanligt med dessa. Säger redan nu att detta görs på egen risk då man kan knäcka kislet, man bör först kontrollera med ett fint rakblad för att se om ljus släpps igenom. För att minska avståndet så tog jag fyra 1mm brickor (en per skruv dvs), trär respektive skruv med dessa så att brickorna hamnar "sist" och korsdrar sedan skruvarna tills det tar stopp med fingertopparna-ish.

Efter att nervöst skruvat ihop allting så hoppade den igång utan problem och resultatet var så pass bra att jag numera är lite orolig att fläkten kanske inte kyler resterande komponenter optimalt 😅

Oj, det låter advancerat😅 Men får kanske testa byta kylpasta först utan att modda med brickor? Kan du kolla vilken modell av ps4 pro som du har? Står på baksidan till vänster. Om du har den tidigare eller nyare ps4 pro.

Permalänk

Det finns två sätt man kan få tystare PS4 Pro. Byta kylpasta kan göra en del, men sen är det olika modeller på fläktar på olika generationer/exemplar av PS4 Pro så enda sättet att få en så tyst PS4 Pro som möjligt är att byta till den tystare Nidec modellen av fläkt.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m57...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Oj, det låter advancerat😅 Men får kanske testa byta kylpasta först utan att modda med brickor? Kan du kolla vilken modell av ps4 pro som du har? Står på baksidan till vänster. Om du har den tidigare eller nyare ps4 pro.

Heh, mjooo 😉 Har följt denna guide varje gång jag har plockat isär den, iFixit - PlayStation 4 Pro Motherboard Replacement. Gäller att man håller koll på alla skruvar, se till att vara försiktig med alla kablar osv.

Skulle definitivt rekommendera att prova det allra enklaste först, typ damma ur så gott det går först innan man byter kylpasta, funkar inte det så provar man att byta kylpasta och funkar inte det heller så då kan man nog börja kika på att montera dit brickor eller/och byta ut fläkten som nämndes nyligen.

Jag har en CUH-7016B, så en ganska tidig modell.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Bästa, men kanske inte billigaste, lösningen är att uppgradera till en PS5'a. Hade en PS4 Pro innan som precis som din lät som en jetmotor. Lyckades sedan få tag på en PS5 och det är som natt och dag. Hör den knappt.

Permalänk
Skrivet av seans:

Bästa, men kanske inte billigaste, lösningen är att uppgradera till en PS5'a. Hade en PS4 Pro innan som precis som din lät som en jetmotor. Lyckades sedan få tag på en PS5 och det är som natt och dag. Hör den knappt.

Yes, nergraderade precis för hade ps5 tidigare. Ps5 är riktigt tyst. Tyckte inte det var värt 6k jämfört med ps4 pro för under 2500 kr. Dessutom när de har samma spel. Hade som sagt ps4 pro tidigare och tyckte det var väldigt tyst och störde mig inte på ljudnivån.

Permalänk
Skrivet av aleves:

Heh, mjooo 😉 Har följt denna guide varje gång jag har plockat isär den, iFixit - PlayStation 4 Pro Motherboard Replacement. Gäller att man håller koll på alla skruvar, se till att vara försiktig med alla kablar osv.

Skulle definitivt rekommendera att prova det allra enklaste först, typ damma ur så gott det går först innan man byter kylpasta, funkar inte det så provar man att byta kylpasta och funkar inte det heller så då kan man nog börja kika på att montera dit brickor eller/och byta ut fläkten som nämndes nyligen.

Jag har en CUH-7016B, så en ganska tidig modell.

Tack för svar och tips 🙂 Är precis samma modell som jag har, då finns det hopp iaf🤣 Men risk att jag också kanske behöver ta brickor om det skulle vara något med just denna modell. Vilken kylpasta tog du? Behövde inte byta "kylpads" på andra komponenterna? Har en artix mx-4 som jag brukar använda till datorer som kanske funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Vilken modell hade du på ps4 pro? Står på baksidan uppe till vänster om du har tid att kolla. Var dammet längre in i kylflänsen? För lös in från toppen och såg inget vid början där fläkten sitter.

Jag har dessvärre inte kvar mitt ps4a. Men vill minnas att det är samma modell som du har

Jag tror faktiskt inte att man kan se det utan att skruva isär det

Permalänk
Medlem

Nu har du fått många tips, men hade en PS4 pro innan jag fick tag i en PS5. Den köpte jag ny och var inte en av dom tidigare modellerna. Ibland lät den ingenting och ibland lät den som den skulle lyfta från tv-bänken och det var jäkligt irriterande. Kollade runt på nätet och fann att det var många som hade samma (oljud)problem. Tipsen var att göra rent och byta pasta (gjorde dock inte det). Älskar min PS5a. Den är tyst, snabb och jag spelar i 4K 60FPS. Visst är 6000 mycket pengar, men den var värd varenda öre!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Tack för svar och tips 🙂 Är precis samma modell som jag har, då finns det hopp iaf🤣 Men risk att jag också kanske behöver ta brickor om det skulle vara något med just denna modell. Vilken kylpasta tog du? Behövde inte byta "kylpads" på andra komponenterna? Har en artix mx-4 som jag brukar använda till datorer som kanske funkar.

Hah, där ser man 😏

Tror inte det är specifikt för någon modell, ojämnheter finns det alltid, beror bara på vilka toleranser tillverkaren har som krav. Man kommer i stort sett alltid få bättre resultat med högre monteringstryck på kylare vare sig om det är en dator, spelkonsol osv. Risken är bara att man kan krossa det man har tänkt kyla bland annat om man applicerar alldeles för mycket tryck. Rekommenderar att man använder rundbrickor gjort av plast för detta och storleken som jag använde var 5,3x10x1mm, kan även kallas M5. Kan gå med M4 också, men inget jag har provat.

Ett annat alternativ är att slipa ytorna med sandpapper tills det blir plant, men även där finns det risk att man pajar kislet om man råkar slipa för mycket. Kallas läppning/lapping om du vill läsa på mer om den processen.

Jag hade kunnat bytt ut kuddarna också, kände däremot att det som redan satt på duger tillsvidare. Man skulle nog kunna förbättra livslängden med bättre kuddar helt klart, även om skillnaden kanske blir marginell. Sist så använde jag MX-2 då jag känner att förbättringarna med MX-4 var alldeles för små för sin nästan dubbla kostnad, föredrar även att MX-2 är mer "torr" då MX-4 kan vara lite vattnig. Gången innan använde jag faktiskt MX-4 vilket också hade funkat om jag hade använt brickorna då.

Kanske tolkar dig lite fel här, men med kylpasta så menar jag enbart för självaste SoC. Inget man bör byta ut kylkuddar med, utan där ska det just sitta kylkuddar Inet har 1mm tjocka längder som är 120x20mm för 79 kr styck som man kan klippa i småbitar. Bör räcka med en för att byta VRM-kuddarna eller två för både VRM och VRAM.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD