Samsung och TSMC flaggar för dyrare kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

Samsung och TSMC flaggar för dyrare kretstillverkning

Med stora investeringar och högre materialkostnader väljer kretstillverkarna att skruva upp prisnivåerna ännu en gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter allt mer som att prisuppgångarna är här för att stanna. Alternativa hobbyer, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Låter allt mer som att prisuppgångarna är här för att stanna. Alternativa hobbyer, någon?

Knyppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Låter allt mer som att prisuppgångarna är här för att stanna. Alternativa hobbyer, någon?

Allt blir dyrare, men få får kompensation via lönen. Förr eller senare kommer konkurserna och lågkonjunkturen. Än har vi tex inte sett fullt utslag på nödvändigheter som livsmedel. Nästa stora smocka leverans under sommaren när mataffärernas underleverantörer får uppdatera sina priser.

Är nog inte kretstillverkare som får ta 1:a smällen dock.

Permalänk
Medlem

Logistikkedjor är fortfarande inte optimala världen runt. Även om vi inte pratar om Covid, så är den fortfarande på G.
Det som brukar vara är om produktionskostnader går ner, så går priset också ner.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jag förespår att folk kommer bli missnöjda när Amd, Apple, Intel, Nvidia, Samsung etc släpper deras nästa flaggskepp på att priserna är så höga.

Och orsaken är att vår låga krona ihop med hög inflation gör att våra betalmedel som tappar värde.

*edit*
Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Permalänk
Medlem

Som konsument skall man minnas att Apple, AMD, intel, Nvidia, Samsung och alla de företagen har full frihet att själva välja om de vill ha äckligt hög eller bara jättehög vinstmarginal på det de säljer, så när de står och skyller på TSMC sen så säger de egentligen "Sorry kunder som ger oss mat på bordet, men vi ville inte nagga vår fina vinstmarginal i kanten så den här smällen får ni ta istället, igen."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får OPEC-vibbar av detta?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Som tur är så behöver man inte köpa som privatperson. Oturligt nog kommer den kostnaden oss till godo i alla fall då företag sällan har den lyxen att kunna välja bort det som kostar. Så alla betalar. Myten om den eviga tillväxten fungerar bara tills det tar stopp. Där är vi snart eftersom Jorden har ändliga resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som konsument skall man minnas att Apple, AMD, intel, Nvidia, Samsung och alla de företagen har full frihet att själva välja om de vill ha äckligt hög eller bara jättehög vinstmarginal på det de säljer, så när de står och skyller på TSMC sen så säger de egentligen "Sorry kunder som ger oss mat på bordet, men vi ville inte nagga vår fina vinstmarginal i kanten så den här smällen får ni ta istället, igen."

Gör det bättre och billigare själv. Peace out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Gör det bättre och billigare själv. Peace out.

Ja. Du har rätt. Har man inget bröd är det väl bara att äta bakelser istället liksom. Vad är problemet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja alla investeringar kostar pengar och förbrukarna får betala så har det alltid varigt sen när fler aktörer säljer går priset ner

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Lol. Om det vore så väl.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förespår att folk kommer bli missnöjda när Amd, Apple, Intel, Nvidia, Samsung etc släpper deras nästa flaggskepp på att priserna är så höga.

Och orsaken är att vår låga krona ihop med hög inflation gör att våra betalmedel som tappar värde.

*edit*
Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Kapitalet höjer hyrorna, och staten bostadsbidragen...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Får jag inte mitt xx70-kort för 3500kr högst som det alltid har kostat då vet jag inte om jag om livet är värt att leva längre.

xx60-kort ska kosta 2500kr
xx70-kort ska kosta 3500kr
xx80-kort ska kosta 5500kr
xx80 Ti-kort ska kosta 8500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som konsument skall man minnas att Apple, AMD, intel, Nvidia, Samsung och alla de företagen har full frihet att själva välja om de vill ha äckligt hög eller bara jättehög vinstmarginal på det de säljer, så när de står och skyller på TSMC sen så säger de egentligen "Sorry kunder som ger oss mat på bordet, men vi ville inte nagga vår fina vinstmarginal i kanten så den här smällen får ni ta istället, igen."

Skrivet av CFSsss:

Gör det bättre och billigare själv. Peace out.

Har någon av dessa ens skyllt på tillverkningspriserna? Tillverkar de bara stora monsterkretsar? Bryr sig ens köparna om en bärbar dator är 1000 kr billigare? Lägger folk ens 2-3 gånger sin månadslön på en dator som på 90-talet?

Samsung och Intel är dessutom själva stora aktörer åt andra inom foundry-branschen.

Permalänk
Medlem

Får be om rejäl löneökning snart allt blir dyrare

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde höja priset på det jag producerar bara sådär.

Man börjar verkligen bli trött på att arbeta

Permalänk
Skrivet av g146:

Önskar jag kunde höja priset på det jag producerar bara sådär.

Man börjar verkligen bli trött på att arbeta

Det är en lång kedja som är trög. Jag har företag i min ort som har konkursat nu p.g.a. höjd råvarukostnader och el. Detta för att de har svårt emot deras kund har svårt att höja priserna direkt. Det finns en inbyggd tröghet och arbetarnas löner kan komma sent i ledet.

Nå min poäng är att vi kunder nog lär se höga priser på elektronik och klaga. Där vissa inte tänker på att precis allt har gått upp i priser, vår betalmedel har tappat värde. Det har egentligen inget med elektroniken att göra.
Det enda vore om elektroniken blev mer dyrare än allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förespår att folk kommer bli missnöjda när Amd, Apple, Intel, Nvidia, Samsung etc släpper deras nästa flaggskepp på att priserna är så höga.

Och orsaken är att vår låga krona ihop med hög inflation gör att våra betalmedel som tappar värde.

*edit*
Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Annie Lööf fick frågan vad som var ett rimligt pris på bensin. Hennes svar, "under 20kr i alla fall".
Vi konsumenter präglas medveten till att acceptera det nya "normala" på rekordtid. Mat, drivmedel, el etc. Och det kommer inte gå tillbaka något nämnvärt, you just watch.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan, är det för dyrt köps det inte så det är övre gränsen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förespår att folk kommer bli missnöjda när Amd, Apple, Intel, Nvidia, Samsung etc släpper deras nästa flaggskepp på att priserna är så höga.

Och orsaken är att vår låga krona ihop med hög inflation gör att våra betalmedel som tappar värde.

*edit*
Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Problemet är bara att bortsett från ett litet fåtal så får folk bara 1-3% ökning, inflationen är inte en del av ekvationen i de flesta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förespår att folk kommer bli missnöjda när Amd, Apple, Intel, Nvidia, Samsung etc släpper deras nästa flaggskepp på att priserna är så höga.

Och orsaken är att vår låga krona ihop med hög inflation gör att våra betalmedel som tappar värde.

*edit*
Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Inflation på elektronik är förhållandevis låg.
Däremot är inflationen på energi och mat såpass mycket högre än generell växt i de flesta länder, att vi i princip blir fattigare och fattigare. Detta är ett långt större problem än om en dator eller tv blir några tusen dyrare. Detta är absolut ingenting tillverkarna önskar. De önskar självklart att fler skall ha råd med deras tjänster.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Dinkefing:

Får jag inte mitt xx70-kort för 3500kr högst som det alltid har kostat då vet jag inte om jag om livet är värt att leva längre.

xx60-kort ska kosta 2500kr
xx70-kort ska kosta 3500kr
xx80-kort ska kosta 5500kr
xx80 Ti-kort ska kosta 8500kr

Tror man får tänka om här, xx60 korten kostar idag ca 5000kr, det är alltså den nya toppen.

Så jag skulle säga att det nya läget (på ett ungefär) är, om man går efter prissättning:

GTX 1650: Lågbudget
GTX 1660: Mellan
RTX 3050: Högbudget
RTX 3060: Toppkort
RTX 3060 Ti: Allra bästa kortet för vanliga privatpersoner / gamers
RTX 3070 / 3080 / 3090: Företags och entusiast-kort

Kollar man på Steam hårdvaruspecifikationer (vilken hårdvara flest gamers använder) så ligger GTX 1060, GTX 1650 och GTX 1050 Ti på toppen, alltså kort som är "skit" jämfört med t.ex. RTX 3060.

Folk har i största allmänhet inte råd / vilja att lägga fantasisummor på grafikkort, så detta betyder egentligen bara att eftersom fler nu kommer köpa långsammare och billigare GPUer så får spelutvecklarna anpassa sina spel efter marknaden och fokusera mer på att spelen flyter på bra på långsammare GPUer, t.ex. genom mindre avancerad grafik och / eller bättre optimering.

Tråkigt för grafikutvecklingen, ja, men det är tyvärr verkligheten. Huvudsaken att spelen är roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som konsument skall man minnas att Apple, AMD, intel, Nvidia, Samsung och alla de företagen har full frihet att själva välja om de vill ha äckligt hög eller bara jättehög vinstmarginal på det de säljer, så när de står och skyller på TSMC sen så säger de egentligen "Sorry kunder som ger oss mat på bordet, men vi ville inte nagga vår fina vinstmarginal i kanten så den här smällen får ni ta istället, igen."

Det är alltså dina och mina fiat-pengar som kraftigt förlorat (och förlorar) sitt värde p.g.a. att regeringar världen över spenderat enorma belopp på att bl.a. försöka täcka upp för de ekonomiska skadeverkningarna i samband med C19-nedstängningarna, pengar som skapats ur tomma intet och därför halverar värdet på varje krona de 'kompletterar' i den totala penningmängden.

Det flertalet västländer håller på med nu är olika former av damage control för att rikta bort uppmärksamheten från att inflationen är långt högre än officiella siffror, vilket inte är så konstigt när t.ex. mängden USD ökade med 40% inom loppet av ett år.

Vi har bara sett början på den ekonomiska krisen, och dyrare grafikkort och/eller "övervinster" hos GPU-tillverkarna är verkligen det minsta jag oroar mig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Tror man får tänka om här, xx60 korten kostar idag ca 5000kr, det är alltså den nya toppen.

Så jag skulle säga att det nya läget (på ett ungefär) är, om man går efter prissättning:

GTX 1650: Lågbudget
GTX 1660: Mellan
RTX 3050: Högbudget
RTX 3060: Toppkort
RTX 3060 Ti: Allra bästa kortet för vanliga privatpersoner / gamers
RTX 3070 / 3080 / 3090: Företags och entusiast-kort

Kollar man på Steam hårdvaruspecifikationer (vilken hårdvara flest gamers använder) så ligger GTX 1060, GTX 1650 och GTX 1050 Ti på toppen, alltså kort som är "skit" jämfört med t.ex. RTX 3060.

Folk har i största allmänhet inte råd / vilja att lägga fantasisummor på grafikkort, så detta betyder egentligen bara att eftersom fler nu kommer köpa långsammare och billigare GPUer så får spelutvecklarna anpassa sina spel efter marknaden och fokusera mer på att spelen flyter på bra på långsammare GPUer, t.ex. genom mindre avancerad grafik och / eller bättre optimering.

Tråkigt för grafikutvecklingen, ja, men det är tyvärr verkligheten. Huvudsaken att spelen är roliga.

Stora problemet med den ekvationen är att 3060 är i många fall inte ens bättre än 5 år gamla kort i 1000-serien, så pris per prestanda har inte bättrats sedan dess ungefär

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av medbor:

Stora problemet med den ekvationen är att 3060 är i många fall inte ens bättre än 5 år gamla kort i 1000-serien, så pris per prestanda har inte bättrats sedan dess ungefär

Helt rätt. Men min poäng är att utvecklingen helt enkelt backar just nu, folk börjar gå tillbaka till mycket "sämre" hårdvara jämfört med vad man köpte förut. Ny marknad nya tider.

Man kan ju hoppas att det bara är tillfälligt, att man snart i framtiden igen kan köpa senaste och snabbaste tekniken för en rimlig peng.

Alternativt att det "börjar om från början", dvs att det backar lite nu, men snart kommer det ikapp igen, alltså i framtiden kanske RTX 4060 eller RTX 5060 har mycket bättre prestanda än alla kort i 1000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså dina och mina fiat-pengar som kraftigt förlorat (och förlorar) sitt värde p.g.a. att regeringar världen över spenderat enorma belopp på att bl.a. försöka täcka upp för de ekonomiska skadeverkningarna i samband med C19-nedstängningarna, pengar som skapats ur tomma intet och därför halverar värdet på varje krona de 'kompletterar' i den totala penningmängden.

Det flertalet västländer håller på med nu är olika former av damage control för att rikta bort uppmärksamheten från att inflationen är långt högre än officiella siffror, vilket inte är så konstigt när t.ex. mängden USD ökade med 40% inom loppet av ett år.

Vi har bara sett början på den ekonomiska krisen, och dyrare grafikkort och/eller "övervinster" hos GPU-tillverkarna är verkligen det minsta jag oroar mig över.

Precis så är det. Det här är resultatet av en sinnessjuk monetär politik som nådde sin kulmen i och med Covid. Men självklart skyller politiker på allt utom det faktum att pengar förlorar sitt värde när penningmängden ökar.

Snart kommer vi börja se konkurser och ökad arbetslöshet, samt diverse "stödpaket" från politikerna som ytterligare ökar den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora problemet med den ekvationen är att 3060 är i många fall inte ens bättre än 5 år gamla kort i 1000-serien, så pris per prestanda har inte bättrats sedan dess ungefär

Priset på grafikkort är på väg ner, så när det gäller att uppgradera får du ha is i magen.

RX 6600 har t.ex. kommit ner till 3790 kr nu. Nvidia måste följa också, går inte att sälja RTX 3050 för samma pris som RX 6600. Fortfarande inte relevant om du har ett GTX 1080, RTX 2080 eller liknande, men för de som inte redan har en dator att spela på så börjar det bli bättre. Tillgången är god nu, som i att butiker faktiskt har grejer i lager och efterfrågan har ju avtagit.

Grafikkort och spelkonsoler må ha blivit mycket dyrare än vad inflationen är på dessa år, men de har också mycket längre livslängd idag än tidigare. Det var inte många år du kunde spela på ett Voodoo 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså dina och mina fiat-pengar som kraftigt förlorat (och förlorar) sitt värde p.g.a. att regeringar världen över spenderat enorma belopp på att bl.a. försöka täcka upp för de ekonomiska skadeverkningarna i samband med C19-nedstängningarna, pengar som skapats ur tomma intet och därför halverar värdet på varje krona de 'kompletterar' i den totala penningmängden.

Det flertalet västländer håller på med nu är olika former av damage control för att rikta bort uppmärksamheten från att inflationen är långt högre än officiella siffror, vilket inte är så konstigt när t.ex. mängden USD ökade med 40% inom loppet av ett år.

Vi har bara sett början på den ekonomiska krisen, och dyrare grafikkort och/eller "övervinster" hos GPU-tillverkarna är verkligen det minsta jag oroar mig över.

Jag vaknade väl till någonstans när riksbanken gick över till KPIF istället för KPI. Fiffel och båg. Det verkliga värdet på en arbetad timme är ju liksom alltid en timme oavsett regeringars ekonomiska politik. Och nu har vi kaos för att de som styr har så gott om pengar att hyperinflation inte rör dem I ryggen. Det är sorgligt hur de som fått förtroendet att leda vårt och andras länder pissar på sitt folk.

Inte meningen att bli för politisk här men hoppas detta är så svepande att det får vara kvar. Annars ber jag så mycket om ursäkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.