Permalänk
Medlem

Lexmark skrivare fastnar vid dubbelutskrift

Har en skrivare Lexmark MS317dn som egentligen har fungerat felfritt för det mesta hittills. Men sen ca 1 år tillbaka har jag haft problemet att det inte längre går att skriva ut dubbelskrift, alltså att man skriver på båda sidorna på ett papper.
Att skriva ut enskilda sidor fungerar, och att skriva ut flera sidor på rad fungerar.
Felet uppstår oberoende från vilken enhet jag skriver ut från. Har uppdaterat firmware via Lexmarks sida, samt drivrutinerna för skrivaren på datorerna, och problemet kvarstår.

Själva felet är att vid utskrift fastnar sidan när den ska vändas. Sidan kommer i princip hela vägen ut till utmatningsfacket, och har då fått framsidan utskriven korrekt. Sen, när baksidan ska skrivas stannar allt och ett felmeddelande ges om att det är kvadd i bakluckan, fel 230.10.

Har vänt ut och in på skrivaren och hittar inte kvadd någonstans. Vet inte riktigt vad jag kan göra längre för att testa mig fram, och Lexmarks support är inte direkt hjälpsam. Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem

@Pompan kika i inställningarna på skrivaren om du surfar till IP adressen och kolla att inställningarna för pappret du matat in i facket stämmer. T.ex. "A4 & Plain Paper"

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Kan vara slitna rullar i transporten, dålig duplex solenoid, trasig sensor eller nånting som är paj i drivningen(rem eller gear).. Låter det illa på något sätt när pappret ska backa ner igen eller tar det bara stopp?

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

@Pompan kika i inställningarna på skrivaren om du surfar till IP adressen och kolla att inställningarna för pappret du matat in i facket stämmer. T.ex. "A4 & Plain Paper"

Tänker du såhär?

Skrivet av AcidStorm:

Kan vara slitna rullar i transporten, dålig duplex solenoid, trasig sensor eller nånting som är paj i drivningen(rem eller gear).. Låter det illa på något sätt när pappret ska backa ner igen eller tar det bara stopp?

Tycker att skrivaren låter likadant som när den var ny. När pappret ska vända tar det tvärstopp, inte ens försök görs. Typ som att det är ett mjukvarufel som ger error. När papperskvadd pga duplexskrivning åtgärdas så startas ett nytt försök automatiskt av skrivaren - denna utskrift går sjukt trögt dock, och skriver bara ut första sidan (igen).

Permalänk
Skrivet av Pompan:

Tycker att skrivaren låter likadant som när den var ny. När pappret ska vända tar det tvärstopp, inte ens försök görs. Typ som att det är ett mjukvarufel som ger error. När papperskvadd pga duplexskrivning åtgärdas så startas ett nytt försök automatiskt av skrivaren - denna utskrift går sjukt trögt dock, och skriver bara ut första sidan (igen).

Ah okay, då låter det ju lite mer som att det är nåt fel på duplexsolenoiden alternativt drivningen av duplex.. Lite svårt att säga utan att skruva isär den och kolla dock.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

Ah okay, då låter det ju lite mer som att det är nåt fel på duplexsolenoiden alternativt drivningen av duplex.. Lite svårt att säga utan att skruva isär den och kolla dock.

Okej. Vet du var i skrivaren jag kan leta efter den?

Permalänk
Skrivet av Pompan:

Okej. Vet du var i skrivaren jag kan leta efter den?

Har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av printern, men solenoiden och drivningen för duplex ska sitta på maskinens vänstersida, längst bak och upp.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

Har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av printern, men solenoiden och drivningen för duplex ska sitta på maskinens vänstersida, längst bak och upp.

Kan i alla fall inte se någon fysisk skada på den. Men vet inte heller hur den skulle se ut om den felade.

Hade ju varit nice om min skrivare faktiskt gick in i diagnostikmenyn, men just nu totalvägrar den : ))) oavsett hur jag gör och vilken guide jag följer så startar den prompt normalt.

Permalänk
Medlem

Har demonterat skrivaren rätt hårt nu men inte sett något som ser uppenbarligen trasigt ut.
Här är en bild på kugghjulsverket som syns på sista bilden i förra inlägget: