Permalänk

Projektor till kontor för möten

Har fått i uppdrag att plocka fram en projektor. Den skall framförallt användas i en lokal där det sker möten, ibland kvällsträffar där eventuellt film kommer visas. Det skall också vara möjligt att ta med sig projektorn till andra lokaler i sällsynta fall för att enkelt kunna projicera på någon vägg.

Det måste vara en projektor då den skall vara möjlig att ta med sig.
Det kan därför inte vara en stor TV.

Ljusstyrkan är ganska viktig då det kommer användas i lokal där lampor är tända.

Den är mer för jobb än för nöje/media/spel...

Vill kunna koppla in en chromecast till den så det blir möligt att casta. Eventuellt även någon anna cast-enhet för att erbjuda fler val.
Stöd för apples cast prylar vore superbra. Någon castpryl som har direkt windows-stöd vore kanon.

Någon som har tips?

Jag tänkte köpa denna:
https://www.dustin.se/product/5011201075/eb-fh52?tab=specific...
Dock förstår jag inte detta: screenshot
Läser det som att man inte kan placera den mer än 2.86 meter från väggen den skall projicera på, det känns väldigt tight... jag tänker mig ca 5-6 meter....
Annars har den 2x hdmi som jag tänker duger fint. högtalare för ljud vid presentation (inte film).
"Den inbyggda trådlösa anslutningen ger enkel och intuitiv åtkomst till projektorn från kompatibla smarta enheter med hjälp av iProjection-appen " detta verkar ju najs om det fungerar....

Permalänk
Bildexpert 📺

Du har i grunden beskrivit hur en vanlig presentationsprojektor fungerat de senaste 15 åren eller så. Så kraven du ställer kan jämföras med att fråga efter en bil med fyra hjul, en ratt och en motor kraftfull nog för att åka på en motorväg.

Du behöver inget särskilt eller extra dyrt för att uppnå detta. Chromecast kopplar du via HDMI. Är det blandat folk som kan ansluta kan de flesta plocka fram HDMI som bildkälla oavsett. Då räcker det med en vettig HDMI-kabel, gärna optisk så att du utan problem kan köra 5 meter eller mer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du har i grunden beskrivit hur en vanlig presentationsprojektor fungerat de senaste 15 åren eller så. Så kraven du ställer kan jämföras med att fråga efter en bil med fyra hjul, en ratt och en motor kraftfull nog för att åka på en motorväg.

Du behöver inget särskilt eller extra dyrt för att uppnå detta. Chromecast kopplar du via HDMI. Är det blandat folk som kan ansluta kan de flesta plocka fram HDMI som bildkälla oavsett. Då räcker det med en vettig HDMI-kabel, gärna optisk så att du utan problem kan köra 5 meter eller mer.

Bra då risken för felköp lägre...
Men då vi ersätter en projektor som varit med många år så vill jag inte ha en som bara är en lika dan...

Vad tror du om den jag länkade till?

De som främst skall använda projektorn är personer som sitter och surar för att teknik inte fungerar när de skall använda den. SÅ pressen är hög att köpa något nytt som faktiskt är "lättanvänt" även om jag är säker på att det kommer vara samma strul idag som det var för fröken i grundskolan när VHSen skulle användas......

Permalänk
Medlem

En sådan här gör att du kan köra trådlöst från en Windows-dator, https://www.dustin.se/product/5010915376/wireless-display-ada...

Personligen hade jag kört TV, men eftersom den ska vara portabel och du inte vill köpa två prylar så förstår jag valet.

Permalänk

Jag håller inte med Laxpudding att vettig presentationsprojektor är enkelt. Min erfarenhet är att det är skitsvårt att få något bra, folk har dock fått accepterat läget att det är svårt att se bilden. Och alla mindre konfirmationsrum jag vet idag kör med tv. (tv är så billiga, sedan kan man ha en projektor vid sidan av)

Så man bör förutom projektor tänka på typ av duk och rummet snabbt går att göra mörkare. (gardiner eller något framför fönster).

Att tänka på är argument. Som jag är 20år jag har inga problem att läsa text från projektor med liten kontrast. Så kanske inte alla som ska vara på mötena är 20år med perfekt syn.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller inte med Laxpudding att vettig presentationsprojektor är enkelt. Min erfarenhet är att det är skitsvårt att få något bra, folk har dock fått accepterat läget att det är svårt att se bilden och alla konfirmationsrum jag vet idag kör med tv. (tv är så billiga, sedan kan man ha en projektor vid sidan av)

Så man bör förutom projektor tänka på typ av duk och rummet snabbt går att göra mörkare. (gardiner eller något framför fönster).

Att tänka på är argument. Som jag är 20år jag har inga problem att läsa text från projektor med liten kontrast. Så kanske inte alla som ska vara på mötena är 20år med perfekt syn.

--

I sak håller jag med dig.
Jag tipsade om att köpa TV istället... och behålla nuvarande projektor för distansmöten... Men det skall inte va så och då är det projektor jag skall införskaffa

Rummet är ganska avlångt och stort så en TV hade varit svårt att ha om den inte är massiv ändå. Jag tror vi kommer införskaffa en duk som vi drar ned från taket.
https://www.netonnet.se/art/tv/projektor/projektorduk/anderss...

Men då man har kört mot en målad vanlig vägg förr så är bildkravet inte så högt.

Skrivet av jocke92:

En sådan här gör att du kan köra trådlöst från en Windows-dator, https://www.dustin.se/product/5010915376/wireless-display-ada...

Personligen hade jag kört TV, men eftersom den ska vara portabel och du inte vill köpa två prylar så förstår jag valet.

Man vill se en förbättring. Man vill se smidighet och enkelhet så denna verkar vara ett bra och något jag kommer ta med.

Men ska vi köpa en ny projektor och ersätta den 10+ år gamla projektorn så skall det vara något som motsvarar det man idag förväntar sig och inte bara en 10 år gammal projektor i ny förpackning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller inte med Laxpudding att vettig presentationsprojektor är enkelt. Min erfarenhet är att det är skitsvårt att få något bra, folk har dock fått accepterat läget att det är svårt att se bilden. Och alla mindre konfirmationsrum jag vet idag kör med tv. (tv är så billiga, sedan kan man ha en projektor vid sidan av)

Så man bör förutom projektor tänka på typ av duk och rummet snabbt går att göra mörkare. (gardiner eller något framför fönster).

Att tänka på är argument. Som jag är 20år jag har inga problem att läsa text från projektor med liten kontrast. Så kanske inte alla som ska vara på mötena är 20år med perfekt syn.

Nej då det är enkelt! Du kan aldrig få en bra bild med en projektor på samma sätt som med en TV eftersom du inte fysiskt kan få tillräckligt mängd ljus i ett så litet paket. Du kan heller inte bygga kontrast med en projektor eftersom det som är svart i projektorbilden är så svart som den vita väggen eller duken är. Där en TV har en hyfsat svart fond som pixlarna lyser mot. På det kan du lägga att du med en projektor siktar på stor bild, ett par meter bred, där TV:n koncentrerar sitt ljus till 55-65 tum i de flesta mötesrum.

Så det är alltså inte en fråga om att hitta en "bra projektor för dåliga rum". Sådana finns, men de är sällan portabla. Men även då – jag har kört projektorer stora som kylskåp som matas med trefas och har egen infrastruktur för ventilation. Inte ens de lyckas med ett rum där solen kliver på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hjarterkung:

Jag tänkte köpa denna:
https://www.dustin.se/product/5011201075/eb-fh52?tab=specific...
Dock förstår jag inte detta: screenshot
Läser det som att man inte kan placera den mer än 2.86 meter från väggen den skall projicera på, det känns väldigt tight... jag tänker mig ca 5-6 meter....

Inga problem med den Epson-projektorn. Vettigt pris för vad man får.

Du kan inte sätta en projektor på valfritt avstånd. Den har optik som ger ett viss specifikt kastavstånd. Där brukar man räkna med x ggr bildens bredd i meter. 90 tum 16:9 är 2 meter brett, så ifall en projektor som denna Epson modell har nog typiskt ett kastavstånd om 1,3–2,1 ggr bildens bredd. Exakt ska tillverkaren berätta, men butiker har ofta dålig och felaktig info. Så det måste dubbelkollas.

Ifall du vill köra 5–6 meter bort med en projektor kommer en sådan modell att som minst göra 6/2,1 ≈ 2,9 meter bred bild vilket är 130 tum stor. Förutsätter att du har duken/ytan som är 130 tum. Ljuset kommer också att fördelas på 130 tum 16:9 och bli svagare. Kör du en mindre bild koncentrerar du mer ljus på ytan och ljusstyrka och kontrast ökar. Men då måste du kliva närmare med projektorn.

Permalänk
Medlem

Har bra erfarenhet av projektorn som du länkade till, skulle försöka hålla mig till runt 4000 lumen minimi som den har (även om de specsen inte alltid stämmer 100%). Överlag har jag mycket bra att säga om just Epson. De är speciellt bra då de offererar just inbyggd Miracast stöd i en stor del av projektorer (även denna du länkade till) vilket är riktigt smidigt, dvs du ansluter bara trådlöst till den via dator eller telefon och Miracast funkar till skillnad från Chromecast utan en router som den kopplas till för det är en direkt trådlös anslutning mellan enheten och projektorn, funkar ju inte 100% lika stabilt som kabelanslutning via HDMI t.ex. (speciellt om man ska kolla på film kan det dyka upp nån enstaka digital artefakt här och där emellanåt men det har dugit även för barn att kolla på barnprogram emellanåt...) men ska man köra bara mera statiskt bilder/presentation/möten är inget problem. Du får iofs samma funktion med "Microsoft Wireless Display adapter" som redan länkades i tråden men då krävs det en extra HDMI port samt USB för ström men har själv skaffat ett par såna till projektorer som saknat trådlös anslutning och som hade 2st HDMI portar.

Epsons "budget" modeller med 3LCD teknik tycker jag har förvånansvärt bra ljusstyrka och kontrast jämfört med t.ex. Optomas motsvarigheter (deras speccade siffror leverantörerna anger håller jag inte alltid 100% pålitligt från erfarenhet), enda nackdelen att lamplivslängden är relativt svag men själva lampan är ganska billig dock, ska man ha något som håller länge krävs ju laser projektorer men de kostar ju typ dubbelt mera än dendär typ.

Väldigt bra GUI också i Epson projektorerna, där man välkomnas av en meny när man slår på den som förklarar hur man ansluter på olika sätt, smidigt om det ska placeras på sånt ställe som ett auditorium eller liknande där det kan användas av gäster.

Jobbar med IT-stöd så bl.a. skaffat en del projektorer och Epson har blivit standard alternativet på senare år efter bra erfarenheter.

EDIT: Vet det fanns tidigare nån bra Epson modell som hade väldigt bra spelrum, var det typ 1.8 - 5.5 m avstånd (100 - 500") som var max/minimi, kommer ej ihåg exakta modellen mer och kan ha utgått men det var ungefär samma prisklass vill jag minnas.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle säga med min lilla erfarenhet att ha minimum 4000 Lumen men då också tänka på att ha hög kontrast i själva presentationsmaterialet. Det blir fortfarande svårt i ljusa rum även med 4000 Lumen. Kör man med kvicksilverlampor så tappar de sin styrka påtagligt, typ ner till 50-75% av ursprungsstyrkan mot slutet av livslängden. (Sen är det tråkigt om man behöver "sanera" och ventilera efter en eventuell lampexplosion, vilket många skiter i )

Har för mig (rätta mig om jag har fel) att led & laser båda behåller sin ljusstyrka, men är generellt något dyrare. Skulle själv vilja höra folks erfarenheter kring presentationsprojektorer med dessa lampor.

Alternativt att man handlar hos t.ex. hembiobutiken och får ev. testa på plats och få hjälp inför köpet (eller liknande butik), om de nu säljer presentationsvarianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Skulle säga med min lilla erfarenhet att ha minimum 4000 Lumen men då också tänka på att ha hög kontrast i själva presentationsmaterialet. Det blir fortfarande svårt i ljusa rum även med 4000 Lumen. Kör man med kvicksilverlampor så tappar de sin styrka påtagligt, typ ner till 50-75% av ursprungsstyrkan mot slutet av livslängden. (Sen är det tråkigt om man behöver "sanera" och ventilera efter en eventuell lampexplosion, vilket många skiter i )

Har för mig (rätta mig om jag har fel) att led & laser båda behåller sin ljusstyrka, men är generellt något dyrare. Skulle själv vilja höra folks erfarenheter kring presentationsprojektorer med dessa lampor.

Alternativt att man handlar hos t.ex. hembiobutiken och får ev. testa på plats och få hjälp inför köpet (eller liknande butik), om de nu säljer presentationsvarianter.

Har bara erfarenhet av lite dyrare laser Epson projektor i prisklassen 25k, tror det var hela 5500 lumen och riktigt hög kontrast och det var nog betydlig skillnad mot en budget 3800~4000 lumen projektor kan jag säga, vart riktigt imponerad och användarna var också nöjda kan jag säga (var placerad i ett mindre audiotorium) med platser kanske runt 50 pers. Brukade skojja att hit smiter jag in för att kolla på Hockey VM (bra genelec högtalar setup dessutom)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har bara erfarenhet av lite dyrare laser Epson projektor i prisklassen strax över 20k, tror det var hela 5500 lumen och riktigt hög kontrast och det var nog betydlig skillnad mot en budget 3800~4000 lumen projektor kan jag säga, vart riktigt imponerad och användarna var också nöjda kan jag säga (var placerad i ett mindre audiotorium) med platser kanske runt 50 pers.

Ska ha detta i åtanke själv till nästa köp. Jo jag skulle nog hålla med, går man lägre ner i prisklass så blir det generellt sämre bild och upplevelse, eller rättare sagt i detta fall svårare att läsa in presentationsmaterialet om den inte har hög kontrast och/eller tydligt separerade klara färger.
T.ex. den vi använde hade svårt med olika nyanser av rött och vid rörligt material (speciellt med tunnare linjer), så ingen "fancy" presentation fungerade väl utan mera statiska och klart separerade färger
För referens vi var mera åt 10-15 pers och hade halvtänt ljus i rummet och presenterade mest CAD ritningar och projekt.

Dessutom i de stora hela så blir det kanske något dumsnålt att spara in ett par tusen när en bra presentation är värt så mycket mer, nästan som att lyssna på ett onlinemöte där deltagarna har burkiga mikrofoner
Skulle även påpeka att en bra duk bidrar till en stor del om man har möjlighet till det till huvudrummet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla UHP-lampor tappar runt 50% av ljusstyrkan inom 1000-1500 timmar oavsett vad som specas i lamptid. Laserbaserade källor håller betydligt bättre. Där har jag av förklarliga skäl inte fått uppleva en slutkörd laserkälla eftersom de behöver gå 10.000+ timmar innan de närmar sig 50%-nivån. Men väl några som gått 1500-2000 timmar där en UHP är rätt så slut mot vad den en gång kunde leverera i ljus. Då skiljer det sig inte nämnvärt i ljusstyrkan från hur den laserbaserade källan betedde sig som ny.

Utöver det är laserbaserade källor mer driftstabila i färg (både på kort och lång sikt) samt startar snabbare. Men det blir betydligt dyrare jämfört med en UHP-modell i den här prisklassen. Ska man köpa en riktigt bra projektor som ska hänga på samma plats i flera år skulle jag verkligen peka med hela handen mot en laserbaserad variant. Ja, när den är slut får man kassera hela projektorn. Men 20.000 timmars drift senare – 4 timmar per arbetsdag i 20 år – lär det vara ett mindre bekymmer.

Lite quick n dirty springa runt och köra någon timmes presentation här och där så fungerar de enkla och billiga UHP-modellerna lika bra för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

I konferensrum gillar jag projjarna som kastar nära och fästes i taket

Permalänk

Flera bra svar men förstår ändå inte riktigt det här med avståndet som står, "max skärmavstånd 2.86m"
Är det någon form av rekommendation att om du överskrider detta så förlorar man bildkvalité osv?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hjarterkung:

Flera bra svar men förstår ändå inte riktigt det här med avståndet som står, "max skärmavstånd 2.86m"
Är det någon form av rekommendation att om du överskrider detta så förlorar man bildkvalité osv?

Det är alltså dålig utformad och partiell information och inget som handlar om någon absolut gräns om kvalitet eller liknande. Det troliga är informationen är ryckt ur sitt sammanhang om vilka avstånd som krävs för att nå en given bildstorlek. För mig låter siffrorna precis som den information är för max respektive minsta avstånd för att projicera en 80-tum stor bild. Därav min gissning på ett kastavstånd om 1,3–2,1 ggr bildens bredd.

När jag dubbelkollar Dustin-länken ser jag också att det står just det: Projiceringsförhållande 1.32 - 2.14:1