Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad ligger förbrukningen på pump till pump om man får fråga? Hade en livlig diskussion på ett annat forum där en individ hävdade sig köra samma bil på 0.42l/mil motorvägsfart. Vilket jag hävdade var omöjligt.

Som ögonblicksförbrukning i konstant knapp motorvägsfart på plan mark eller lätt nedförsbacke är det nog inte omöjligt.
Men från pump till pump låter det tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som ögonblicksförbrukning i konstant knapp motorvägsfart på plan mark eller lätt nedförsbacke är det nog inte omöjligt.
Men från pump till pump låter det tveksamt.

Det menade jag också. Bilen har en deklarerad förbrukning enligt NEDC (dvs på rullar utan luftmotstånd) på 0.43l/mil.

WLTP säger 0.58l/mil i motorvägsfart.

Så hade varit kul att höra från någon annan med samma bil ifall det är möjligt att komma ned under NEDC 😉.

Permalänk
Medlem

Det menade jag också. Bilen har en deklarerad förbrukning enligt NEDC (dvs på rullar utan luftmotstånd) på 0.43l/mil.

WLTP säger 0.58l/mil i motorvägsfart.

Så hade varit kul att höra från någon annan med samma bil ifall det är möjligt att komma ned under NEDC 😉.

Om änglar stiger ned från himlen och skjuter på så är det absolut fullt möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nya pipor? Snyggt!
Har själv en Focus ST kombi från 2012. Min lilla familjeräcer med steg2 (285hk~).
Här byttes intercoolern:
https://www1.garaget.org/archive/174/173297/400660/400660-3975234-YiZcUfrwbCen4L6x.jpg

Tack

Snyggt! Vad valde du för leverantör på mjukvara?

Skall också slänga på större IC & tryckrör (samt spridare) någon dag sen skall jag till Autotech för om-mappning.

Permalänk
Medlem

Inte det tuffaste åket i byn men väldigt trevlig att köra. När den rullat några mil funderar jag på en motoroptimering, inte för att det behövs men varför inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Tack

Snyggt! Vad valde du för leverantör på mjukvara?

Skall också slänga på större IC & tryckrör (samt spridare) någon dag sen skall jag till Autotech för om-mappning.

Jag kör Cobb accessport. En enhet som är felkodsläsare, kan övervaka en jäkla massa. Och den har färdig mjukvara för steg1, 2 och 3. Saknar avgassystem för steg3. En polare till mig som köpte cobb först, och skickade loggar till Stratified i USA som modifierade mjukvaran för hans bil, han hade steg3 som va väldigt trevlig, ca 300hk och 500nm+. Jag själv va sugen på samma ett tag, men lagt lite på is för tillfället iallafall.

Här övervakar jag laddtryck, Air/Fuel ratio, Ignition correction på cylinder 1 till 4.
Gammal bild, nu med ny firmware så kör jag ignition correction global, intercooler temp, air intake temp, oiltemp, AFR och laddtryck.

Permalänk
Medlem

Sommarkärran som precis åkt fram

Drar väl en 2-2,5l/mil på e85 😂

Permalänk
Medlem

Golf 4 från 1999 som endast rullat 15k mil

Sänkning med Coilovers

19 Tums fälgar

Toning bak (polisen tyckte inte om min toning fram så den fick åka av)

Annan grill och lite nyare lampor och blinkers

Om någon skulle vara intresserad av den så är det bara att höra av sig, riktigt rolig att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

förstår dig, CLA är bara en glorifierad Renault och borde aldrig få säljas under Mercedes flaggan, själv har jag siktet inställt på en C320 CDI Avantgarde med 7 växlade lådan väntar bara på att de ska gå ner lite mer i pris nu när folk flyr dieselvagnarna

Jag körde dock 200 dieseln, det är mercedes motor i den, om det endast är det du tänker på. Däremot är det inte det i 180, den hade jag inte köpt från första början ens, haha.

Bra val, mycket fin bil, hoppas du finner en bra affär.

Permalänk
Medlem

Vad ligger förbrukningen på pump till pump om man får fråga? Hade en livlig diskussion på ett annat forum där en individ hävdade sig köra samma bil på 0.42l/mil motorvägsfart. Vilket jag hävdade var omöjligt.

Be honom dela med sig av sin förbrukning från sin Mercedes Me-app.

Jag skulle säga att 0.4-0.5l/mil är det som gäller på längre sträckor. Jag bor i Örebro, kör mycket motorväg då jag väljer dessa vägen framför stan och får mer eller mindre räkna med i alla fall en förbrukning på ca. 0.7l/mil. Beror väl på om man är lite gladare i fart eller ej.

Har inte gjort någon "gammaldags" räkning utan kör förbrukningssiffror från bil/app. Men kört en just Mercedes en hel del. Utan tvekan en otroligt snål motor, 654an.

Permalänk
Medlem

En av mina sommarkärror med Alfas härliga Busso sexa, just love it.