Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Var inte Onkyo ett "fattigmans-hifi"? .... så minns jag det när jag en gång intresserade mig för förstärkare och ljud nån gång i början av 90-talet

Beror ju på vad man jämför med, jämför du med Technics, Sony, Yamaha, Nad, Fisher, Rotel, Pioneer osv så nej, låg väl kvalitets och prismässigt i paritet med tidigare nämnda tillvetkare, sedan fanns det ju betydligt dyrare prylar i form halo-produkter/halo-märken men så har ju alltid hifi marknaden sett ut :). Tyckte nog att de gav bra kvalitet till ett ok pris på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Inte undra på att dom går under när deras produkter vägrar gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ja det var inte kul att läsa. Även om jag helst kör på Marantz så har jag nu en Onkyo med Atmos, 4K och så.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hade en gång i tiden en Onkyoförstärkare som var långt över på både garanti och reklamation som började spöka. Kikade runt lite och så visade det sig att vissa modeller hade ett fel i sig och tydligen var min en av dom. Så jag anmälde mitt s/n så skickade de låda som UPS hämta och typ under två veckor fick jag tillbaks den fixad. Hade inget kvitto eller nåt och hade köpt den begagnad från en polare. Riktigt impad över ”no questions asked” attityden de hade. Grymt nöjd!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Det var på tiden.

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Hade en gång i tiden en Onkyoförstärkare som var långt över på både garanti och reklamation som började spöka. Kikade runt lite och så visade det sig att vissa modeller hade ett fel i sig och tydligen var min en av dom. Så jag anmälde mitt s/n så skickade de låda som UPS hämta och typ under två veckor fick jag tillbaks den fixad. Hade inget kvitto eller nåt och hade köpt den begagnad från en polare. Riktigt impad över ”no questions asked” attityden de hade. Grymt nöjd!

Min TX-NR609 återkallades också flera år efter att garantin gått. Mycket angenäm upplevelse. Trist att både Onkyo och Sennheiser gått under men håller tummarna för att de fortsätter i samma anda under nya ägare.

Permalänk
Medlem

Hade en Onkyo A-8087 en gång i tiden. Sen är Onkyo M-510 bland de snyggaste slutstegen jag någonsin sett.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Hade en Onkyo A-8087 en gång i tiden. Sen är Onkyo M-510 bland de snyggaste slutstegen jag någonsin sett.

Matchande lurar <3 löjligt snygga om du frågar mig. Vet inte mycket om dem dock.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Minns när HiFi Klubben sålde Onkyo apparater. Men det var ett tag sedan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Var inte Onkyo ett "fattigmans-hifi"? .... så minns jag det när jag en gång intresserade mig för förstärkare och ljud nån gång i början av 90-talet

Korrekt, märken som NAD och Linn etc har alltid varit mer "high-end".

Sen är väl snarare ur mitt perspektiv hemmabioreveivers dåligt optimerade för 2 kanals hifi.

Alltid föredragit Yamaha framför Onkyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Beror ju på vad man jämför med, jämför du med Technics, Sony, Yamaha, Nad, Fisher, Rotel, Pioneer osv så nej, låg väl kvalitets och prismässigt i paritet med tidigare nämnda tillvetkare, sedan fanns det ju betydligt dyrare prylar i form halo-produkter/halo-märken men så har ju alltid hifi marknaden sett ut :). Tyckte nog att de gav bra kvalitet till ett ok pris på 90-talet.

Ja precis. Jag minns Onkyo som prisvärda men något som hifi-nissar rynkade lite på näsan åt. De som köpte Onkyo var de som hade hifi ambitioner men saknade $$$ att köpa fräsigare märken.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Tiden för riktig Hi-Fi och stereoanläggningar verkar var på väg bort. Nuförtiden nöjer sig ungdomen med hörlurar och en Bluetooth-högtalare. Finns förstås undantag som entusiaster som lyssnar på vinyler men marknaden har nog blivit betydligt mindre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nä, vad tråkigt!

Hade en Onkyo TX-NR616. Älskade den. Såldes enbart för att småbarn dök upp i vardagen - knapparna och vreden var ENORMT intressanta. Golvhögtalarna användes för stöd, och utforskande. (Kört en ljudlimpa sedan dess)

RIP

Permalänk
Medlem

Det kommer och går tillverkare hela tiden inom ljud, många väldigt bra, men såg inte att Onkyo skulle försvinna redan.

Heja kapitalism! /s

Permalänk
Medlem

Synd. Mina Onkyo A800 har varit underbara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Nu önskar ledningen kanske att dom hade röstat igenom sammanslagningen med bla Denon, Pioneer och Marantz. Vag tydligen på tapeten för några år sen.
https://www.ljudochbild.se/nyheter/hi-fi-2/stor-hifi-fusion/

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Just det Onkyo. De som bara listar motstånd i 4 Ohm och 6 Ohm men inte 8 - därför man köper t.ex Marantz, Arcam eller rentutav Denon. Där får man riktiga siffror.

Jag förstår inte detta inlägg. Det är lättare att driva högtalare som har högre impedans, så om förstärkaren duger för 4 ohm har den garanterat inga problem med 8 ohm. När deras egna högtalare dessutom görs i 4/6 ohm så är det väl vettigt att visa prestanda vid den belastningen?
Om man däremot ansluter en garderobstor guldfoliehögtalare på 0,1 ohm så...

Skrivet av [SmR]BMF:

... jämför du med Technics, Sony, Yamaha, Nad, Fisher, Rotel, Pioneer osv så nej, låg väl kvalitets och prismässigt i paritet med tidigare nämnda tillverkare, ...

Definitivt inte min erfarenhet från ~85. Vid jämförelse av kompletta stereoanläggningar som då kostade 5000-6000 kr låg Onkyo definitivt en klass över Technics, Kenwood, Yamaha, Philips, Pioneer, Sony och Fisher. Dessa andra satsade på tekniska finesser och cool utseende över optimalt ljud.
Nad fanns (så vitt jag vet) inte med komplett system i den prisklassen. I alla fall inte vid mitt besök på HiFi-klubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Mm, den funkade liksom fortfarande, bara mindre smart
Gav bort den nyligen till bättre behövande så det är försent ändå.

Försökte mig på en HK Citation Amp som jag gilla, men nån klipsk kille som inte lyssnar på ljud har klämt in en 40mm fläkt i den som varva upp och ner var 2-5e sekund. Verkstaden tyckte inte att det var nått fel med det i en förstärkare, så jag bytte in den med mellanskillnad till en Marantz NR1711. Men den blev restad tills augusti. Tur var att jag fick pengarna åter även fast det var inbyte.

Ännu mer off-topic, vad ska man ha? Stereo-högtalare med HDMI-ARC är ett minimum, gärna plats för en center. Lagom framtidssäker. Långt fram ligger nog bildbehandling, tänkte nyttja TVns 4k för det, och surround.

Ja. Nu har ju tåget för det gått. I synnerhet om det är så att Onkyo går i graven så lär det vara ganska svårt att få något gjort på goodwill.
Djäkligt synd för jag tyckte deras kundservice var enormt bra. Bara grejen med att reparera en enhet på goodwill där garantin gått ut för att det var lite orimligt att den ska ge upp efter så kort tid tyckte jag var enormt bra.

Men det gör det ju lite svårare nästa gång man vill uppgradera.
Vad det blir då vet jag inte. Men en surroundreceiver av något slag blir det i alla fall.
Jag vill ha HDMI växeln och bra ljud. Och i nuläget så är det enligt min åsikt så att soundbars, sonoshögtalare och liknande inte når upp till ens i närheten av samma ljudkvalitet. Visst. För merparten av lyssnandet när man mest har på musiken som bakgrundsljud så duger det men dom gånger som jag sätter mig ner och faktiskt lyssnar så är dom inte tillräckligt bra.

HDMI ARC är ju enormt bra att ha då den kan ta ljudet från TV:n istället för att man använder TV:ns egna högtalare som sällan är något att hurra över.

I övrigt så bryr jag mig inte alls om smarta funktioner faktiskt. Det är mer eller mindre hopplöst att ha "smart" funktionalitet för spotify mm om man ska göra något som håller ett tag. Och det funkar nästan lika bra att bara slänga in en chromecast bakom förstärkaren så har man den funktionaliteten även om det faktiskt är så att jag får bättre ljudkvalitet med spotifyklienten i Onkyon än jag får från chromecasten. Jag gissar att det har att göra med att dom har kretsar som "snyggar till" ljudet i onkyon som chromecasten saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Just det Onkyo. De som bara listar motstånd i 4 Ohm och 6 Ohm men inte 8 - därför man köper t.ex Marantz, Arcam eller rentutav Denon. Där får man riktiga siffror.

Med det sagt, trist för de som gillar Onkyo. Kan tänka mig att det är ”en väg in” i hemmabio-träsket för en del men själv skulle jag inte köpa.

Är nöjd med Marantz SR7015 - kvalitet rakt igenom och kommer följa med några år till.

I praktiken så är det nog så att det är mer relevant att ange 4 och 6 ohm än 8. Även till högtalare som är specade till 8 ohm.
Faktum är att den absoluta majoriteten av högtalare som är specade till 8 ohm i stora delar av spektrumer sjunker till 6 eller till och med 4 ohm då det är enormt svårt att konstruera en högtalare som är helt linjär i impedansen.
Dessutom så är det ju också så att många högtalare faktiskt är specade till 4 eller 6 ohm.
Dessutom ger datat för dom impedanserna en bättre bild av förstärkarens strömresurser.
Exempelvis så är det ju förmågan att kunna driva lågohmiga högtalare något som många av dom märken som är mer High end använt som försäljningsargument. Exempelvis NAD stoltserade ju under lång tid med att dom klarade av att driva högtalare ner till under 2 ohm utan att storkna.

en dålig förstärkare storknar vid låga impedanser. Ibland redan vid 4 eller 6 ohm. Däremot storknar ingen förstärkare av högre impedans så datat för 4 ohm är enligt min mening betydligt mer värdefullt för att avgöra hur bra slutsteget i förstärkaren är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte detta inlägg. Det är lättare att driva högtalare som har högre impedans, så om förstärkaren duger för 4 ohm har den garanterat inga problem med 8 ohm. När deras egna högtalare dessutom görs i 4/6 ohm så är det väl vettigt att visa prestanda vid den belastningen?
Om man däremot ansluter en garderobstor guldfoliehögtalare på 0,1 ohm så...

Definitivt inte min erfarenhet från ~85. Vid jämförelse av kompletta stereoanläggningar som då kostade 5000-6000 kr låg Onkyo definitivt en klass över Technics, Kenwood, Yamaha, Philips, Pioneer, Sony och Fisher. Dessa andra satsade på tekniska finesser och cool utseende över optimalt ljud.
Nad fanns (så vitt jag vet) inte med komplett system i den prisklassen. I alla fall inte vid mitt besök på HiFi-klubben.

Kör själv en Onkyo anläggning från sent 80- tidigt 90-tal, är mycket nöjd, har länge fundetat på att skaffa en ny förstärkare, har uppstått lite spoltjut de senaste åren, ingen dealbreaker då det är lågt och bara hörs när ingen ljudkälla är aktiv men om grejerna ska vara like länge till kanske det är dags att ta steget Hade även förstärkare/reciewers från Nad, Rotel, Sony, Sony och säkert någon mer tillverkare. Ljudmässigt låg väl Onkyon i övre skiktet av dessa och estetiskt absolut i övre skiktet (är svag för borstad aluminium och aluminium rattar och knappar) samtidigt som jag inte minns om grejerna var i ungefär samma prisklass, kan ju vara dumt att jämföra äpplen med billigare eller dyrare äpplen

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kör själv en Onkyo anläggning från sent 80- tidigt 90-tal, är mycket nöjd, har länge fundetat på att skaffa en ny förstärkare, har uppstått lite spoltjut de senaste åren, ingen dealbreaker då det är lågt och bara hörs när ingen ljudkälla är aktiv men om grejerna ska vara like länge till kanske det är dags att ta steget Hade även förstärkare/reciewers från Nad, Rotel, Sony, Sony och säkert någon mer tillverkare. Ljudmässigt låg väl Onkyon i övre skiktet av dessa och estetiskt absolut i övre skiktet (är svag för borstad aluminium och aluminium rattar och knappar) samtidigt som jag inte minns om grejerna var i ungefär samma prisklass, kan ju vara dumt att jämföra äpplen med billigare eller dyrare äpplen

Men om du nu haft den så länge och är nöjd varför inte lite längre genom att försöka lösa spoltjutet med lite nagellack eller vad som ev kan krävas för att få dem att stanna upp igen?...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Första hemmabiorecievern jag hade var en Onkyo. Idag har jag ett system med separerade delar ifrån Anthem.

Permalänk

Jag har haft min onkyo stereoförstärkare i 10 år snart och tänker inte byta ut.
Problemet i ett kapitalistiskt samhälle när man gör grejer som håller, vilket leder till att man bara får nöjda kunder men inga återkommande sådana.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Har en Onkyo från 2005 , funkar utmärkt än idag ( den är dock till salu då jag ej använder den ).

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Komplexa? Du kan sätta upp 2 front och en center och få 2-3x så bra ljud som en sonos bar för typ halva priset
Man behöver verkligen inte vara entusiast, problematiken är väl att ingen vill innovera, alla släpper klumpar för 8.2 system med alla möjliga codecs, men ingen bryr sig om innovation eller marknadsföra något för "sonosmänniskorna". Slimma ner, gör modulärt, integrera med din apple-tv , whatever

allt som inkluderar kablar räknar nog många som komplexa

Håller delvis med dig om innoverandet. Problemet i många fall är det finns något underliggande drivkraft att företag skall släppa x antal nya produkter per år oavsett om det finns något som är förbättrat eller ej. Helt ärligt så är väll Atmos och DTS:X det senaste som har varit något att skryta med inom innovation över huvud taget i det segmentet. Och även detta har väll inte riktigt slagit i var mans hem direkt. Så jag förstår att många vill ha en limpa som ligger längst fram och kanske en sub som står i ett hörn.
Lite på samma sätt som att det är idag väldigt enkelt att slänga ihop en dator, men gemene man vill ändå ha en färdig ihop plockad dator som är testad med garanti att alla delar fungerar bra ihop.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte detta inlägg. Det är lättare att driva högtalare som har högre impedans, så om förstärkaren duger för 4 ohm har den garanterat inga problem med 8 ohm. När deras egna högtalare dessutom görs i 4/6 ohm så är det väl vettigt att visa prestanda vid den belastningen?
Om man däremot ansluter en garderobstor guldfoliehögtalare på 0,1 ohm så...

Skrivet av sba74:

I praktiken så är det nog så att det är mer relevant att ange 4 och 6 ohm än 8. Även till högtalare som är specade till 8 ohm.
Faktum är att den absoluta majoriteten av högtalare som är specade till 8 ohm i stora delar av spektrumer sjunker till 6 eller till och med 4 ohm då det är enormt svårt att konstruera en högtalare som är helt linjär i impedansen.
Dessutom så är det ju också så att många högtalare faktiskt är specade till 4 eller 6 ohm.
Dessutom ger datat för dom impedanserna en bättre bild av förstärkarens strömresurser.
Exempelvis så är det ju förmågan att kunna driva lågohmiga högtalare något som många av dom märken som är mer High end använt som försäljningsargument. Exempelvis NAD stoltserade ju under lång tid med att dom klarade av att driva högtalare ner till under 2 ohm utan att storkna.

en dålig förstärkare storknar vid låga impedanser. Ibland redan vid 4 eller 6 ohm. Däremot storknar ingen förstärkare av högre impedans så datat för 4 ohm är enligt min mening betydligt mer värdefullt för att avgöra hur bra slutsteget i förstärkaren är.

Han menar helt enkelt att det är "imponator siffror" som målas upp när man tittar på hur Onkyo visar upp sina effektsiffror på samma sätt som fler andra tillverkare gör (Pioneer främst av vad jag brukar se)

Oftast specificerar Onkyo och andra mindre nogräknade sina siffror med en (1) kanal driven i en lägre Ohm angivelse, oftast med 1Khz sinusvåg som signal under en väldigt kort tid, vilket ger en effektsiffra som ser större ut än den egentligen orkar ge i verkligheten under användning med riktig musiksignal.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Tråkiga nyheter, har i enlighet med signatur en Onkyo.

Texten i nyheten sätter dock fingret på något i mitt tycke aktuellt.
Streamingtjänster är ju #1 idag och du anses i princip vara Audiofil om du har en hembioförstärkare, vilket är i princip så långt ifrån sanningen du kan komma.

Hursomhelst så finns det i mitt tycke fortfarande en marknad för ordentliga högtalare i ett hemmaljudcenter, håller inte alla med?
För detta behöver en såklart en ordentlig förstärkare. Branschen har misslyckats fatalt med att löskoppla ljudet tillräckligt från de streaming-tjänster (ljud och bild) och andra tekniker (HDMI, wifi-standard etc) som är populära för stunden.

Osammanhängande rant över....

Vad menar du med löskoppla från streamingtjänster?
Aux in? Google Audio?
Jag har en Onkyo TX-NR656 som är vidarekopplad med vanliga kopparkablar till en "redig" förstärkare på 1000W / kanal.
Sönderklippt Speak-On.

Permalänk

Sitter på en TX-SR507 från 2009/10. Har fungerat ypperligt och har fått plöja många filmer och spela musik på hemmafester.
Har dock inte användt den som surroundförstärkare tills för två år sedan då jag uppgraderade anläggningen till 3.1 med en centerhögtalare och subwoofer med bi-amp på frontarna. Fick inget ljud först. Öppnade den och knackade försiktigt med en hammare på reläna för surroundkanalerna. Då blev det liv i grejerna. Alltid skönt med teknik man kan banka på för att laga.

Permalänk
Medlem

Supertrist. Ett riktigt etablerat märke som går ur tiden. Har själv två Onkyos, den ena en THX Ultra 2-klassad tror jag det var. Ett djäkla monster. Tyvärr blev den omodern med 4K, 3D och Atmos... Men, den uppdaterade Denon-burken som tog över var lite klen på frontarna så nu går Onkyon som förstärkarsteg för dom. Kittlar dödskönt i kistan!
Den andra sköter andra-tv'n i allrummet med några rejäla sattelit-högtalare. Funkar finfint sen många år.

Permalänk
Medlem