Inget Intel XESS för Dolmen innan sommaren

Permalänk
Melding Plague

Inget Intel XESS för Dolmen innan sommaren

Uppdatering: I ett inlägg på Twitter tar Dolmens utvecklare tillbaka tidigare uttalande och meddelar att XESS inte anländer förrän i sommar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dolmen, är det uppföljaren på Dan Dolme?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt! Hoppas att XeSS får Dolmen att se bra ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Härligt! Hoppas att XeSS får Dolmen att se bra ut.

Dolmen skalas ju upp i storlek

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Dolmen skalas ju upp i storlek

Finns redan en dedikerad tråd till Dan Dolme

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663993-geforce-driver...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Spännande, spännande!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Riktig uppstickare den där dolmen. Nämns överallt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Uppskalning av Dolmen känns överflödigt(XeSS'ive).

Edit: Paketpris på Alchemist + Dolmen + potatisskalare på väg?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nu måste ju Dolmen in i Sweclockers testsvit

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vem av er i redaktionen kommer att visa upp Dolmen? 😃

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu måste ju Dolmen in i Sweclockers testsvit

Ganska smart sätt att få uppmärksamhet för spelet.

Fast jag undrar hur glada de är över sitt samarbete med Intel? Inte så värst, om jag läser mellan raderna i wccftechs artikel. Inga kort ute från Intel när spelet släpps, och de hade nog räknat att få en PR-boost och ökad försäljning om kort hade funnits.

Snarare luttrade, och de har inga problem att därför berätta att Dolmen även har DLSS och FSR 1,0, samt att de planerar att stoppa in FSR 2.0 också. Då ska man tänka på att Dolmen inte ens är med på AMDs officiella lista från förra veckan över spel som avslöjats få FSR 2.0...

Speltillverkarna - när de inte blir sponsrade av företagen - vill ju att deras spel ska sälja bra på alla kort, som bevisas av uttalandet ovan. Ur den synvinkeln har ju FSR 2.0 större stöd utöver XeSS, eftersom FSR 2.0 även funkar på äldre AMD-kort som RX 570 (HU testade bl a med RX 570). Så initialt en liten PR-mässig förlust för Intel, och en liten PR-vinst för AMD.

Men om XeSS och FSR 2.0 får bra implementationer i Dolmen blir det i förlängningen Nvidia som får ta den största PR-mässiga smällen. Det blir alltmer uppenbart att Nvidia har använt artificiella begränsningar för att pr-mässigt pusha DLSS på RTX-korten framför även sina egna äldre kort. Uppskalningssugna GTX 1060-ägare får sätta sitt hopp till XeSS i Dolmen. Eller kanske FSR 2.0?

Permalänk
Medlem

Jag vill se jämförande test på Dolmen ur alla perspektiv och med olika mängd prestandaökande åtgärder till ert förfogande. Ta en stund i enrum och spela in en videosnutt. Storleken och längden är inte alltid viktigast, så länge tekniken är den bästa

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Intel är bättre på att lansera sin mjukvara än de är med sin GPU's.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Risk för ett antiklimax för Intel när Dolmen förväntas komma före.

Permalänk
Medlem

Skala banan. *klick. klick.*

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Någon skickade en bild på Dolmen som jag skulle "recensera"... är det lagligt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Man kan anklaga intel för mycket, men gravskändning?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Citat:

De senaste åren har uppskalningsalgoritmer fått en renässans i form av satsningar från grafikkortstillverkarna Nvidia och AMD, som med Deep-Learning Super Sampling (DLSS) respektive FX Super Resolution (FSR) storsatsat ...

Vad gör man inte för en smidig upplevelse med Dolmen?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag vill se jämförande test på Dolmen ur alla perspektiv och med olika mängd prestandaökande åtgärder till ert förfogande. Ta en stund i enrum och spela in en videosnutt. Storleken och längden är inte alltid viktigast, så länge tekniken är den bästa

Själv är jag nöjd bara jag får se Dolmen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Dolmen, är det uppföljaren på Dan Dolme?

Klassiker.

Skämt åsido, dolmen ser riktigt maffig ut. Blir riktigt sugen!

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Man får hoppas att Intel är bättre på att lansera sin mjukvara än de är med sin GPU's.

Mjukvara är knappast önskvärt när vi pratar Dolmen! Hårdvara all the way!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Dolmen, är det uppföljaren på Dan Dolme?

Detta ikoniska verk.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Riktig uppstickare den där dolmen. Nämns överallt.

Står sig överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Själv är jag nöjd bara jag får se Dolmen!

Jag håller med, skulle vara trevligt om Jonas eller någon annan på redaktionen visar Dolmen! Lite D-picks till oss behövande! Fram med Dolmen, högsta prioritet, i all dess härlighet

Permalänk
Medlem

mmm gäller att stå ut!

Permalänk
Medlem

Den stora frågan....Spelar storleken roll?
Blir det bättre dolme med ett högpresterande kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den stora frågan....Spelar storleken roll?
Blir det bättre dolme med ett högpresterande kort...

E-penisen växer, bara logiskt att Dolmen följer med

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Dolmen blir något riktigt stort - för inget annat skäl än för att jag uppskattar kommentarerna. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Hoppas verkligen Dolmen blir något riktigt stort - för inget annat skäl än för att jag uppskattar kommentarerna. 😂

Det finns en chans att Dolmen växer på en så att säga, att man får mersmak och tänker ’en gång till’

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den stora frågan....Spelar storleken roll?
Blir det bättre dolme med ett högpresterande kort...

Det blir väl bättre känsla om Dolmen är mer högupplöst?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2