Permalänk

Datorn startar om hela tiden

Hej.
Vet inte vart jag ska börja för vet inte hur jag ska förklara mitt problem, men jag ska försöka så gott jag kan.

Igår satt jag och spela och min dator randomly starta om sig, 2 gånger på raken. Tänkte först det kanske hade med överhettning att göra. Men såg okej ut! Sen hände det igen när jag kollade på en serie, och en gång när jag öppnade ett annat spel. Sen efter där har den startat om sig på loop.
Trodde först det var windows det var fel på för när jag försökte göra recovery och reset så fick jag errors om hur windows inte kunde ladda osv.
Fick låna en USB och boota windows via den.installera nytt windows via den. Nu stängs datorn typ av, eller den är på men skärm, mus och tangentbord funkar ej längre.

Någon som vet vad problemet kan vara?
Inte haft problem innan, det hände igår och bara eskalera och nu kan jag inte ens komma in på datorn för inget fungerar..

UPDATE:
Efter att ha installerat nytt windows via USB boot så kan jag komma in på datorn. Men den startar fortfarande om efter ett par minuter. Men kan iaf komma in på datorn nu vilket inte gick förut.

Rubrik förtydligad från "HJÄLP" /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

Vad sitter det för prylar i burken?
Har Du/Windows nyligen uppdaterat något i burken?
Hur gammal är burken/delarna?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Tror windows uppdaterades för några dagar sen. Men om det är nytt windows installerat idag, spelar det någon roll då?

Datorns alla delar köptes i november 2020
Förutom grafikkortet som jag tror jag köpte 2016
Ska se om jag kommer ihåg alla delar..

ASUS ROG Strix B450-F Gaming ATX
AMD Ryzen 9 3900X
2st Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB
AeroCool Integrator Mod Xt 750W Power Supply, Semi-modular
Corsair Vengeance RBG PRO 64GB DDR4 3600
MSI MAG Coreliquid 360R CPU AIO Cooler
Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan nätdel skulle jag börja med det, den mest rimliga del av hårdvaran där någon komponent kan ha gått sönder. Funkar inte det skulle jag gå över till att pröva ta bort hälften av ram och utgå felsökningen därifrån.

Någon komponent lär ha gått i graven.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Har tyvärr inte tillgång till någon annan dator..
Har redan testat RAMen men samma skit.
Efter ominstallerat windows och rensade diskar så funkar det bättre iaf men händer fortfarande. Datorn stängs liksom inte av, asså den lyser o så fortfarande som att den är på men kommer till där man kam gå in i BIOS (som vid uppstart) och sen dör skärm, mus, tangentbord osv och får force stänga av den :/
Men ah kämns som nåt dött vilket är katastrof. Hela min utbildning hänger på att jag har en dator. Fan ledsen..

Permalänk
Medlem

Låter som att det är nätagget som strular, vilket inte låter så konstigt mtp att den du listade verkar vara budget. Rekommenderar att köpa ett Seasonic nätagg ifall du har råd, har själv ett som rullat på sedan 2012.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk

skulle säga att det är väldigt troligt att nätaggregatet inte längre klarar lämna tillräckligt stabila spänninar.

och om du köpte det nytt för nått år sedan så köpte du en riktig hyllvärmare tror inte de sålts iaf på ett par år... är så pass gammal modell att inte äns prisjkt har dem listade sen uppdateringen till nya prisjakt (kan iaf inte hitta det).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ahem. Nätagget? Otroligt okunnig heh.. vad exakt ska jag köpa?

Permalänk

Jahaa PSU. Sorry bor utomlands så kan inte dem svenska termerna haha.. tack ska prova!

Permalänk

Det var inte nätagget.. kraschar fortfarande

Permalänk

Hinner du snabbkolla om cpu och gpu-temperaturen stiger undan för undan eller håller dessa sig stabila. För att få lite marginal, låt säga absolut MAX 80-85 C?

Du skulle kunna kolla felsäkert läge. Skriv; msconfig>Välj *Systemstart*>Välj *Felsäker start*> Reboot!
Samma fel fortfarande eller håller sig datorn stabil?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Kompisens dator startade om hela tiden, i hans fall så berodde det på att någon strömsladd inne i datorn inte satt fast till 100%

Det skulle vara det första jag skulle kontrollera.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Hinner du snabbkolla om cpu och gpu-temperaturen stiger undan för undan eller håller dessa sig stabila. För att få lite marginal, låt säga absolut MAX 80-85 C?

Du skulle kunna kolla felsäkert läge. Skriv; msconfig>Välj *Systemstart*>Välj *Felsäker start*> Reboot!
Samma fel fortfarande eller håller sig datorn stabil?

Skulle kunna vara cpu som blir varm, datorn stänger av sig själv. Pumpen i vattenkylaren kan ha lagt av.

TS: Ladda ner hw monitor, kolla cputempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snustache:

Har redan testat RAMen men samma skit.

Hur gjordes testet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Väldigt sent svar men ville iaf uppdatera vad felet var:

Visade sig att psun skicka för mycket ström till gpun så fick köpa ny psu, funkade först inte men då använde jag bara en kabel tilll båda uttagen, bytte till 2 kablar, en till varje och då funkade det.

Kanske hjälper nån annan en dag!