Google backar – G Suite fortsatt gratis för privatpersoner

Permalänk
Melding Plague

Google backar – G Suite fortsatt gratis för privatpersoner

Efter kritik från användare beslutar Google att G Suite Legacy består. Privatpersoner slipper migrera till betaltjänsten Workspace.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur de gör med de som redan migrerat över till den andra tjänsten. Kommer de få möjligheten att nedgradera sig tillbaka?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Frågan är hur de gör med de som redan migrerat över till den andra tjänsten. Kommer de få möjligheten att nedgradera sig tillbaka?

Det gick inte för mig åtminstone, men jag har inte kört på legacy tidigare heller.

Undrar när jag gick över till G Suite (eller dess föregångare, snarare). Jag har betalat runt $5/månad väldigt många år nu som ensam användare, privat. Det kan ha varit sedan före 2012, men det kan också ha varit strax efter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Detta har jag missat helt, och jag använder både docs och spreadsheet dagligen. Satan vad drygt. Hur optar jag ut via den häringa adminkonsolen eller vad det hette?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Detta har jag missat helt, och jag använder både docs och spreadsheet dagligen. Satan vad drygt. Hur optar jag ut via den häringa adminkonsolen eller vad det hette?!

https://admin.google.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det gick inte för mig åtminstone, men jag har inte kört på legacy tidigare heller.

Undrar när jag gick över till G Suite (eller dess föregångare, snarare). Jag har betalat runt $5/månad väldigt många år nu som ensam användare, privat. Det kan ha varit sedan före 2012, men det kan också ha varit strax efter.

Vad får du för det? Är det bara möjligheten att använda en egen domän? Produktivitetsappar och så får man väl från vanliga gmail/googlekonto ändå?

Jag blev lite orolig för min sambo och jag sköter typ all koordinering av ekonomi, todos och liknande via delade googledokument och det verkade på artikeln som det berördes, men jag har inte fått någon notifiering av google, och hittar ingen annan information som säger att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Frågan är hur de gör med de som redan migrerat över till den andra tjänsten. Kommer de få möjligheten att nedgradera sig tillbaka?

"Om du gick över till Google Workspace efter den 19 januari 2022 och använde den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för personligt bruk kan du kontakta supporten."

#19600111

Permalänk
Medlem

Men det finns fortfarande ingen möjlighet att skaffa gratistjänsten idag, om man vill ha den men inte har sedan tidigare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweDragon:

Vad får du för det? Är det bara möjligheten att använda en egen domän? Produktivitetsappar och så får man väl från vanliga gmail/googlekonto ändå?

Jepp, det är enbart för att ha mail till min domän. Körde egen mailserver tidigare (endast mottagande) men det blev för drygt i längden med spamfiltrering och risk att förlora mail vid downtime. (Alla skickar inte om som de vad jag minns måste enligt standarden.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

"Om du gick över till Google Workspace efter den 19 januari 2022 och använde den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för personligt bruk kan du kontakta supporten."

#19600111

Min läsförståelse behöver visst arbetas på.
Tack för infon!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Migrerade till purelymail för två månader sen ungefär, värt det ändå att inte ha eposten hos Google längre dock.

Edit: Förutom den uppenbara fördelen av att inte ha sin epost hos google så de inte kan utvinna information för reklam etc. från den så låter purelymail en också ha unika alias per domän istället för att de gäller för alla domän man lagt till som det är i gsuite. Lätt värt 100 kronor om året.

Permalänk
Medlem

Glad nyhet detta!

Skrivet av ducedo:

"Om du gick över till Google Workspace efter den 19 januari 2022 och använde den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för personligt bruk kan du kontakta supporten."

#19600111

Kan lägga till att folk på reddit säger att enda supportkontakten som behövs (för den som tidigare valt flytt till Google Workspace och nu vill tillbaka till gratis privatpersonsversionen) är att fylla i ett formulär, https://www.reddit.com/r/gsuitelegacymigration/comments/ur3ah...

Tycker att https://www.reddit.com/r/gsuitelegacymigration/ har varit snabbaste sättet att hålla koll på vad som händer och läsa andras erfarenheter. Hoppas inte alla droppar av därifrån nu - det behövs en grupp som kontinuerligt håller koll och är redo att väsnas om Google försöker stänga ner privatpersonsversionen igen framöver.

Permalänk

Tack. Det står dock "admin.google.com används enbart för Google Workspace-konton. Det går inte att logga in på admin.google.com med vanliga Gmail-konton."
Det är på mitt vanliga privata googlekonto som jag använder spreadsheets osv. Måste jag inte göra något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Men det finns fortfarande ingen möjlighet att skaffa gratistjänsten idag, om man vill ha den men inte har sedan tidigare?

Nej, det har inte varit möjligt på tio år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om man får lov att gissa lite så såg man säkert inte den volymen av migrering sista veckorna som man hade hoppats på.

Skönt att det lönade sig att vara sen på bollen denna gång

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hehe det förklarar varför man inte hitta tidigare info igår när jag ånyo började leta efter den väntelista som skulle komma i adminconsolen , soft slipper man migrera detta nu även om de vore enkelt i mitt fall, de är smidigt lätt kunna administrera konton för tex Nas maillarm mm

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BloodFarmer:

Tack. Det står dock "admin.google.com används enbart för Google Workspace-konton. Det går inte att logga in på admin.google.com med vanliga Gmail-konton."
Det är på mitt vanliga privata googlekonto som jag använder spreadsheets osv. Måste jag inte göra något då?

Nej. Vanliga Gmail har aldrig varit på tapeten här, utan det handlar bara om Workspace.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Niiiiice då behöver jag inte bråka med min privata domän.
Måste dock fixa betalning för bostadsrättsföreningen (känns rimligt)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nej. Vanliga Gmail har aldrig varit på tapeten här, utan det handlar bara om Workspace.

Jaha! Tack.
Note to self: andas och läs på innan panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter kritik från användare beslutar Google att G Suite Legacy består. Privatpersoner slipper migrera till betaltjänsten Workspace.

Läs hela artikeln här

Underbart! Detta var vad jag väntade på.... det innebär förmodligen mindre jobb för google i närtid att köra "business as usual" istället för att införa en migrering. Kan tänkas att de finslipar på en sådan under tiden för jag tror fortfarande de vill ha bort gratiskunderna.

Permalänk
Medlem

Skönt, har haft lite ångest över att behöva ta tag i detta. Nu kan man luta sig lite tillbaka och fortsätta muttra över de funktioner som finns på vanliga gMail-konton men saknas i gSuite.

Permalänk

Jag var snabb och bytte prenumeration eftersom det skulle vara gratis tills tvångmigreringen gick igenom.
Kontaktade Google om att jag ville tillbaka till gratisvarianten och fick till svar:
"You can continue to enjoy your Google Workspace edition for no cost. You will not be billed for your Google Workspace account for the foreseeable future. No further action is needed at this time."

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Jag försökte följa Google instruktion för att undvika uppgradering (klicka här) på uppgraderingssidan men fick meddelandet "Något gick fel
Det här erbjudandet är inte tillgängligt längre"
Någon som lyckats?

Permalänk
Medlem

Jag har migrerat all min data och avslutat kontot. De är för sent ute för min del..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Återgå från gsuite basic till legacy free

Jag uppgraderade till GSuite Basic någon gång 2019
Finns det möjlighet för mig med att återgå till GSuite legacy free tror ni? Var ett misstag för att köpa mer drive utrymme och betalat runt 60kr varje månad sen dess :/ använder ju bara det för en mailadress. Jävla gooogle

Permalänk
Medlem
Skrivet av huggggge:

Jag uppgraderade till GSuite Basic någon gång 2019
Finns det möjlighet för mig med att återgå till GSuite Legacy Free tror ni? Var ett misstag för att köpa mer drive utrymme och betalat runt 60kr varje månad sen dess :/ Avänder ju bara det för en mailadress. Jävla google

Kan tala om att det var möjligt. Jag var i kontakt med dom efter några månader 2019 kring att jag ville tillbaka till Legacy free men då sa de att eftersom jag uppgraderat till Basic så hade jag gjort mitt val, nu var det andra bullar. Tack Rupesh i supporten 8]

Så om någon sitter i samma båt och läser detta, nu är läget att kontakta support!

EDIT:
Vill tillägga att jag ganska snabbt 2019, insåg att google drive inte direkt uppfyllde mina backupönskemål så jag downgradea och använder inte någon funktion från Basic (eller om jag hade steget värre prenumeration ett tag men skalade ner till Basic efter jag slutat använda Drive för backups)

Permalänk

Prisa gud, fantastiska nyheter. Har våndats hela våren över detta elände med Gsuite Legacy som jag haft sedan 2013. Har 5 eller 6 domäner, hela släkten har användare.

Håller tummarna för nu att Google stannar här. Eller åtminstone erbjuder något rimligt alternativ som $100/år eller liknande.

Men än så länge smakar gratis gott, må det fungera i 10 år till.

Permalänk
Medlem

Hunnit halvmigrera till en annan lösning, forwarding från webbhotell till en annan gmail, och sen möjlighen att skicka med en annan e-mailadress som avsändare. Vilket funkar sådär, en viss andel mejl försvinner, trots spf och annat. Får se om man orkar konfigurera tillbaka, eller om man ska hitta en helt annan mer framtidsäker lösning...

Permalänk
Medlem

Det fungerade för mig... medan man i brist på ord är halvvägs till ny lösning

Permalänk

Det som känns konstigt för mig är att det blev någon automatiskt byte till workspaces för mig. Men det var flera år sedan det skedde. Tror det kan ha hört ihop med inbox tjänsten som de erbjöd.