finns det datororienterade loppisar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Känns inte riktigt värt besväret att sälja för 100-200 kr bara.

Normalpriset för Voodoo 1/2 börjar nånstans runt 600kr och uppåt så lite besvär är det allt värt. Men jag kan ta dina kort för 300

Voodoo 4/5 har smått absurda priser i dagsläget, ett par tusen och uppåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Normalpriset för Voodoo 1/2 börjar nånstans runt 600kr och uppåt så lite besvär är det allt värt. Men jag kan ta dina kort för 300

Voodoo 4/5 har smått absurda priser i dagsläget, ett par tusen och uppåt.

Hmm... kanske dags att kolla om mitt gamla Voodoo 5 PCI fortfarande funkar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caesar:

Hmm... kanske dags att kolla om mitt gamla Voodoo 5 PCI fortfarande funkar

Det kan nog vara klokt med tanke på att de närmar sig femsiffriga priser nu...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av w0x:

Har du vägarna förbi Göteborg kan Mackapär i Majorna vara värt ett besök. Mer fokus på udda konsoler och prylar än komponenter vad jag kunde se dock.

https://spel.blogg.bt.se/blogg/guldkantad-shopping-hos-mackap...

Mackapär är en rolig butik, men rätt mycket fokus på typ kringprylar. Massor av plastfigurer av olika slag, samlarkort, affischer och liknande. Sen har de en del gamla spelkonsoler och spel till dem, lite modernare varianter (typ mini-arkadspel med Pacman och sånt som också finns på Netonnet och så), och någon nybyggd emuleringsmaskin som säkert är bra men dyr som fan. De har också en del filmer på LD, typ gamla Garbage Pail Kids och liknande. Alltså sammanfattningsvis sånt som en 25-30-årig hipster ser som väldigt retro och coolt (vilket i allmänhet är lite för modernt för att jag ska hålla med, men så är det när man blir äldre), men också med priser satta av en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

PET 3032 var det visst jag hade, kollade precis samlingen den är i nu.

Trevliga maskiner det där, är en jag känner som jobbar på en intern cart för PET maskinerna så man kan lägga in mjukvara som man behagar till den Den hade nog gett en slant idag oavsett

Skrivet av Sveklockarn:

Den jag hade var nog en STFM, men bara "burken", inga som helst tillbehör samt att den hade en gammal ful stöldskyddsmärkning i chassit från högskolan den användes på en gång i forntiden.

Atari ST flyger ej av hyllorna då det inte är Amiga Men ger säkert en liten slant iallafall idag

Skrivet av Sveklockarn:

Känns inte riktigt värt besväret att sälja för 100-200 kr bara.

100-200kr förstår jag att man itne orkar klabba med

Skrivet av Sveklockarn:

Har faktiskt ett helt nytt Commodore-tillverkat tangentbord avsett för att montera inne i något chassi, bra tips att slänga ut en blänkare där.

Visa gärna vilket det är, det har för övrigt tillverkats nya Amiga 1200 skal och tangenter och Amiga 500 skal är på väg
Finns en del mekaniska Amiga inspirerade tangentbord men även mekaniska tangentbord som är tänka som ersättare till originalmaskinen då det är få revisioner och modeller som har mekaniska tangentbord från förr (har dem dock <3 )

Skrivet av Sveklockarn:

Större summor förväntar jag mig väl inte direkt, men i alla fall så mycket att det är värt att packa ner och skicka. Min gräns för det går nog runt 500 kr, övriga grejer får som regel ligga tills jag ger bort eller slänger.

Värt att ta en titt på avslutade auktioner för att se vad det du har kan inbringa
Jag är inget vidare på att sälja jag köper mest, men jag hade inte heller orkat bry mig för under 500kr, dock som samlare har man ju ett gäng vänner man byter och säljer med då är priset oviktigt

Skrivet av Sveklockarn:

Tror det är en 360 KB, vilket var anledningen till att jag själv aldrig använde den när jag fick den 1995 då jag behövde en 5,25"-FDD för att läsa 1,2 MB-disketter. Nu ligger den dock i en stapel kartonger nere i förrådet, och min motivation för att rota fram den är ungefär lika låg som min motivation för att städa källarförrådet. 😅

Oj, fin drive det, den får du absolut ej slänga

Skrivet av Sveklockarn:

Antar att du syftar på PCI-modellen av Voodoo3-korten.

När det begav sig så skulle ju alla ha AGP, så kan tänka mig att PCI-modellen är ovanlig.

Tror nog i princip alla Voodoo kort oavsett gränssnitt inbringar iallafall en femhundring uppåt på tradera idag och senare modeller ännu mer

Skriv gärna vad du har om du vill ha hjälp att lyfta fram vilka som är guldkorn värda att sälja, är ej ett försök att köpa av dig utan bara hjälpa

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men också med priser satta av en sådan.

Hela retrobutiks-kulturen här känns som en mycket blek efterapning och en dröm om att försöka återupprepa succén med samma butiker som finns i USA och Japan. Kundkretsen där är antagligen betydligt större beroende på att det i båda fallen var länder där folk hade det gott ställt under 70- och 80-talen när mycket av grejerna var aktuella, och att folk hade råd att ha datorer på skoj i en helt annan utsträckning än här.

Permalänk
Skrivet av Miska:

Jag hittade ett MSI R9 580 Gaming på tippen.
Helt intakt, inga skador eller så. Tog loss kylaren och såg att den saknade kylpasta.
Funderar på att se om den fungerar eller ej. Fungerar den så har man iaf ett grafikkort extra för lite smått iaf.

Amazon USA listar kortet för ca 5000kr än idag.

Samma här hittade en dator med ett gtx 1080 ti det var fullt fungerande och resten var inte dumt det heller så vissa förstår inte värdet utan tänker säkert det är gammalt och inte värt ngt.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

I Älmhult finns det två bra "loppis" butiker där det brukar gå att göra bra fynd.

ÅTERBRUKET Drivågatan 2 Älmhult.
Ganska bra prylar men konstiga prissättningar ibland, dock ej ofta.
Bästa fynd Nintendo GBA SP AGS-101 (bästa skärmen) 70kr

Eriks Hjälpen Skånevägen 16 Älmhult.
Stort och kanon trevlig personal. Lite äldre grejor men kanon priser och även mycket för andra typer av intressen.
Bästa Fynd Maxad Retro Dator, AMD s939 system med ett Geforce FX 5950 Ultra. 200Kr

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Kuriosa, 1,2MB drive med rätt kabel (vanlig floppy kabel med kortkantkontakt) fungerar fortfarande i Windows 10, säkert 11 med, ej testat
Floppy till USB finns med då färre maskiner har 34 pin kontakt idag

Voodoo 3 uppåt fungerar på Amiga med mediator med vilket ytterligare drar upp priset på dem.
Många har börjat bygga Windows 98 spelmaskiner så alla voodoo kort har rusat.
Även bra ljudkort, Gravis ultrasound har blivit många tusen, men elgitarren i doom låter magiskt med det kortet <3

Edit: 352 titlar på totalt 186GB finns med 3dfx Glide stöd

Jo men en sådan USB kabel för 34 pin floppy stödjer endast 3,5" 1,44 MB drives. De funkar inte på en 5,25" 1.2 mb tyvärr, jag har haft kontakt med utvecklaren och eventuellt kommer det en USB - 5,25" 1,2 MB drives oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ang Voodoo3 AGP/PCI så har jag tidigare läst att Voodoo3 inte drar nytta av några extra finesser utav AGP-porten utan agerar som ett PCI-kort där. Rätta mig om jag har fel?

Sen så undrar jag var ni letar för att hitta kort för 100-200 kr samt från 600 kr och uppåt? Jag hittar bara kort för betydligt mer pengar..! @OSkar000 @som99

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ang Voodoo3 AGP/PCI så har jag tidigare läst att Voodoo3 inte drar nytta av några extra finesser utav AGP-porten utan agerar som ett PCI-kort där. Rätta mig om jag har fel?

Det kan nog stämma, har för mig att jag relativt nyligen såg något YT-klipp där just det diskuterades, eller åtminstone att prestandaskillnaden var extremt liten.

Tyvärr var det ju AGP nästan alla entusiaster skulle ha på den tiden eftersom det var ett snabbare interface rent hypotetiskt samt ”framtidens interface”, för busshastigheten på AGP var väl 66 MHz medan den är 33 MHz på PCI.

Mitt Voodoo3 3000 AGP tror jag knappt jag sparade faktiskt, just p.g.a. AGP-interfacet. Minns att Quake 2 med Glide var det senaste/sista jag körde i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jo men en sådan USB kabel för 34 pin floppy stödjer endast 3,5" 1,44 MB drives. De funkar inte på en 5,25" 1.2 mb tyvärr, jag har haft kontakt med utvecklaren och eventuellt kommer det en USB - 5,25" 1,2 MB drives oxå.

Jo då det finns, Kryoflux usb kontroller fungerar ypperligt till 5,25" diskettstationer

Skrivet av stoffe_83:

Sen så undrar jag var ni letar för att hitta kort för 100-200 kr samt från 600 kr och uppåt? Jag hittar bara kort för betydligt mer pengar..! @OSkar000 @som99

Kolla bara avslutade auktioner på Tradera för en fingervisning av vad dem går för, som jag skrev, en femhunring uppåt för tidigare modeller och mer för senare modeller.

För att få för vettigast pris är retrodator grupperna på Facebook bäst. Men med tålamod går det även köpa på Tradera.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

De som driver second hand butiker ogillar elektronik prylar oftast för att de inte har en aning om de fungerar, och för att de inte kan nåt om elektronik.

Det du kan göra är att återbesöka alla dina second hand butiker och göra en avtal med ägaren av butiken, jag har gjord så flera gånger och det funkar. Han vet att jag kan fixa prylarna och han vet han får ett ärligt pris för det - och det som är allra viktigast for honom är att jag INTE ÅTERVÄNDER MED GREJER som jag ska "klaga" på inte funkar.

Tyvärr är det ofta så att elektronikprylar inte funkar eller har stärkt renoveringsbehov när dom inlämnas till försäljning eller ges bort till välgörenhet. Möbler är enkla att hantera för dessa, elektronik ger bara problemen för dom, eftersom dessa OFTAST inte funkar och då kommer kunden tillbaka till butiken och klagar = mera strul = mera jobb = ingen förtjänst.

Jag sätter också prisen därefter. Dvs. jag säger rakt ut till försäljaren, ja jag vet att din gamla 50 tals teve säljer for 200$ på eBay, men då är det ofta i ordnat skick (dvs. dom har fixat apparaten, bytt kondensatorer och rör så de inte brinner upp i hemmet om någon skulle vilja ha lite nostalgi). Så jag erbjuder ofta 20-30% av det säljaren vill ha - mot att jag inte återvänder med prylen och inte klagar, blir det fel så är det mitt ansvar - detta ÄLSKAR säljaren, och när de väl först litar på mig och ser att jag kommer och köper mycket, får jag ofta varen till den pris jag vill ge.

När jag var "nybörjare" så köpte jag ofta till "satt pris" och förlorade STORT på detta, högtalare hade ALLTID ett eller flera sprängda elementen, VHS och kassettband spelare måste ALLTID smöras, ofta nya gummi remmar och mkt. arbete, så ge aldrig 1000 tals kronor för dessa (om det inte är en Nakamichi Dragon då förstås )

TV-spel kommer jag ganska ofta över, jag brukar snappa upp Nintendo WII, DS, Xbox 360's etc. till mellan 50-100 spänn, mera än som så ger jag inte då jag vet det finns hur mkt. som helst underhållsarbete med de gamla spelen, de är ofta mekaniska.

Kanske jag startar en second hand elektronik del och prylaffär när jag pensionerar mig, men problemet i Sverige är lite annorlunda än i U.S.A.

Största problemen här är att vi är inte riktig beredda för återvinnings-försäljning. Staten stöder inte andra butiker än välgörenhet, så då måste vi betala MOMS på ALLA begagnade varor som det redan HAR betalats moms för. Dessutom krävs original kvitto till MOMS räkenskapen sen från den som har köpt varan (och ingen har dessa). Detta gör att det blir SVINDYRT att köpa in, reparera och sälja varen till en pris folk faktisk vill ge. Så i Sverige så är det extremt olönsamt att återanvända, tyvärr - det kan NI GÖRA NÅT ÅT - skriv till era politiker och berätta!

I U.S.A. har de också löst problemen med stulna varor ganska elegant, där krävs det I.D. handlingar på de som säljer en vara till en "thrift store/second hand" butik, och du måste underteckna ett papper på att den vara du säljer till butiken är dina egna varor, om det så framkommer att varan är stulit, blir du blacklistad - och ingen second-hand butik kommer att handla med dig, och du kan spåras på din I.D. handling.

Elegant och enkelt - lär av det Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jo då det finns, Kryoflux usb kontroller fungerar ypperligt till 5,25" diskettstationer

Kolla bara avslutade auktioner på Tradera för en fingervisning av vad dem går för, som jag skrev, en femhunring uppåt för tidigare modeller och mer för senare modeller.

För att få för vettigast pris är retrodator grupperna på Facebook bäst. Men med tålamod går det även köpa på Tradera.

Jo men kryoflux är mycket dyrare än den billiga USB till 34 pin floppy adapter som finns på ebay som jag trodde du syftade på först. Det finns ytterligare någon variant av USB till floppy adapter men som endast kan läsa disketter, dvs inte mycket till hjälp om man vill få igång en retrodator med ny startdiskett.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

I Eskilstuna finns Re:compute-IT som säljer lite begagnade prylar.
Kanske kan vara värt ett besök om du har vägarna förbi

https://www.retuna.se/butiker/re-compute-it/

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

De som driver second hand butiker ogillar elektronik prylar oftast för att de inte har en aning om de fungerar, och för att de inte kan nåt om elektronik.

Det du kan göra är att återbesöka alla dina second hand butiker och göra en avtal med ägaren av butiken, jag har gjord så flera gånger och det funkar. Han vet att jag kan fixa prylarna och han vet han får ett ärligt pris för det - och det som är allra viktigast for honom är att jag INTE ÅTERVÄNDER MED GREJER som jag ska "klaga" på inte funkar.

Tyvärr är det ofta så att elektronikprylar inte funkar eller har stärkt renoveringsbehov när dom inlämnas till försäljning eller ges bort till välgörenhet. Möbler är enkla att hantera för dessa, elektronik ger bara problemen för dom, eftersom dessa OFTAST inte funkar och då kommer kunden tillbaka till butiken och klagar = mera strul = mera jobb = ingen förtjänst.

Jag sätter också prisen därefter. Dvs. jag säger rakt ut till försäljaren, ja jag vet att din gamla 50 tals teve säljer for 200$ på eBay, men då är det ofta i ordnat skick (dvs. dom har fixat apparaten, bytt kondensatorer och rör så de inte brinner upp i hemmet om någon skulle vilja ha lite nostalgi). Så jag erbjuder ofta 20-30% av det säljaren vill ha - mot att jag inte återvänder med prylen och inte klagar, blir det fel så är det mitt ansvar - detta ÄLSKAR säljaren, och när de väl först litar på mig och ser att jag kommer och köper mycket, får jag ofta varen till den pris jag vill ge.

När jag var "nybörjare" så köpte jag ofta till "satt pris" och förlorade STORT på detta, högtalare hade ALLTID ett eller flera sprängda elementen, VHS och kassettband spelare måste ALLTID smöras, ofta nya gummi remmar och mkt. arbete, så ge aldrig 1000 tals kronor för dessa (om det inte är en Nakamichi Dragon då förstås )

TV-spel kommer jag ganska ofta över, jag brukar snappa upp Nintendo WII, DS, Xbox 360's etc. till mellan 50-100 spänn, mera än som så ger jag inte då jag vet det finns hur mkt. som helst underhållsarbete med de gamla spelen, de är ofta mekaniska.

Kanske jag startar en second hand elektronik del och prylaffär när jag pensionerar mig, men problemet i Sverige är lite annorlunda än i U.S.A.

Största problemen här är att vi är inte riktig beredda för återvinnings-försäljning. Staten stöder inte andra butiker än välgörenhet, så då måste vi betala MOMS på ALLA begagnade varor som det redan HAR betalats moms för. Dessutom krävs original kvitto till MOMS räkenskapen sen från den som har köpt varan (och ingen har dessa). Detta gör att det blir SVINDYRT att köpa in, reparera och sälja varen till en pris folk faktisk vill ge. Så i Sverige så är det extremt olönsamt att återanvända, tyvärr - det kan NI GÖRA NÅT ÅT - skriv till era politiker och berätta!

I U.S.A. har de också löst problemen med stulna varor ganska elegant, där krävs det I.D. handlingar på de som säljer en vara till en "thrift store/second hand" butik, och du måste underteckna ett papper på att den vara du säljer till butiken är dina egna varor, om det så framkommer att varan är stulit, blir du blacklistad - och ingen second-hand butik kommer att handla med dig, och du kan spåras på din I.D. handling.

Elegant och enkelt - lär av det Sverige!

Jag blir alltid så avundsjuk på LGR när han går omkring och thriftar i sina thrift-stores.

Här i Göteborgstrakten finns Myrorna och Östhjälpen. Östhjälpen hade en hel del CRT för kanske 10 år sedan, men tar inte emot dessa, då de anser att CRT är osäljbart skrot. Vilket var sant ett tag, men är det inte längre.

Sedan har tyvärr kunskapen att retro-computing är inne spridits till säljarna, så direkta fynd är svara att hitta idag.
Man kanske skulle göra som Tech yes city, dvs. åka till elektronikåtervinningen en fredag med sexpack öl och fråga gubbarna där om man får titta och plocka lite kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jo men kryoflux är mycket dyrare än den billiga USB till 34 pin floppy adapter som finns på ebay som jag trodde du syftade på först. Det finns ytterligare någon variant av USB till floppy adapter men som endast kan läsa disketter, dvs inte mycket till hjälp om man vill få igång en retrodator med ny startdiskett.

Nä menar inte de billiga Ebay prylarna
Kryoflux är guld värd, billig för vad den klarar av förutsatt att man har användning av den, finns en hel del andra projekt med

Vill man enkelt lösa gamla datorer så är faktiskt en Gotek floppy emulator eller HxC floppy emulator det smidigaste man kan ha och billigt, peta in usb sticka med diskett avbildningar, enkelt och lätt, sen sätt tillbaka diskettstationer när man är klar

Edit: har du intresse i att läsa och skriva gamla Amiga disketter från PC så är Greaseweazle utan tvekan den billigaste lösningen https://amigakit.amiga.store/greaseweazle-p-91279.html

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Rätt så ovanligt att jag ser, men någon gång har man helt plötsligt hittat en retrokonsol och blivit rik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Ang Voodoo3 AGP/PCI så har jag tidigare läst att Voodoo3 inte drar nytta av några extra finesser utav AGP-porten utan agerar som ett PCI-kort där. Rätta mig om jag har fel?

Sen så undrar jag var ni letar för att hitta kort för 100-200 kr samt från 600 kr och uppåt? Jag hittar bara kort för betydligt mer pengar..! @OSkar000 @som99

Voodoo 2 har jag sett som billigast för runt 600kr styck men då är det otestade kort och oftast utan vga-kabeln.

Voodoo 3 är runt tusenlappen

Voodoo 4/5 3-4000 till rena fantasipriserna på Ebay.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skönt att jag redan har en dator med dubbla Voodoo2 12 mb i SLI då när priserna skenar iväg.

Åter till ämnet. Det finns en loppis som heter Media Loppis utanför Vadstena, nån som besökt den?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var har du sett dom priserna? Ebay?

I Sverige är det stendött, har ett par lådor kvar i källaren med gammal datornostalgi, försökt bli av med det också (bl.a. en nästan oanvänd Teac 5,25” FDD), men det är knappt att det går att ge bort tyvärr.

Nu har jag i princip bara kvar det för eventualiteten att någon bekant skulle vilja ha något.

Försäljningsförsöken brukar sluta med ett av två scenarion; antingen är det en ren drömmare som hör av sig och ställer 37 frågor för att sen inte höra av sig mer, eller att den presumtive köparen vill ge i storleksordningen någon hundring eller två, förutsatt att man kör grejerna tjugo mil enkel väg.

Fenomenet med prylar som en PET att det till sist inte finns någon i den åldern som använt prylarna som är en intresserade av dem nu, och det är då det blir osäljbar elektronikskrot.

Kolla PM från mig! @Sveklockarn

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag besökte i helgen Media-loppis utanför Vadstena, norr om Tåkern. Där finns det gott om retrodatorer från 90-talet. Samt delar

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.