Forskare lyckas driva dator med bakterier

Permalänk
Medlem

Coolt, undrar om jag kan koppla in min hallonpaj till mina reaktorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kylklampar är mjuka och expanderar? Har du en helt sluten hård behållare med vatten i så kommer vattnet förbli flytande fram tills dess att behållaren går sönder.

Jo, du har rätt. Påståendet kändes bara orimligt för en sekund. Men det blir ju väldiga krafter att innesluta ett sådant utförande och dessa gröngölingar kräver ju solljus(som jag förstått det), alternativt en annan källa i dess ställe. Så en ganska stor transparent trycksatt tank, fullt möjligt, men det låter ganska dyrt. Kan inte denna process drivas av solljus, så måste ju processen i sig klara av och driva en (elektrisk) källa i dess ställe för dess tillväxt och överlevnad.

Allt går att lösa med tiden och ett tungt intresse. Den här processen lär nog inte värma upp sittringen i utedasset och dess kalla drag. Där får man ännu förlita sig på det varma blåa av frigolit, och sinnet får tillåtas glömma bort sig i grovleken av en Kalle Ankas pocket.

Skrivet av Deo:

Coolt, undrar om jag kan koppla in min hallonpaj till mina reaktorer...

https://i.ibb.co/bRVzhkK/IMG-20220517-115933.jpg

Jag har många frågor o/

Vad händer här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

"Men att det hade behövts större och/eller fler behållare med fler bakterier."

Formfaktorn är nyckeln.

Men om du nu ska driva en dator med ett RTX 3090Ti i ett år på batteri så hade det blivit rejält batteripack där också.

Jag vet att det finns stora UPSer som vissa företag, sjukhus, mm kör.
Där de kan driva en stor belastning på batteri. Men det brukar ändå handla om kortare stunder.
Snarare minuter, kanske tiotals minuter, men inte månader eller år.
Säg om du kan köra 10-20 minuter på UPS så är det tillräckligt med tid för att starta dieselgeneratorer som sen kan driva det viktigaste.

Jag känner inte till någon tillämpning där man försöker driva något strömslukande på batteri i månader eller år på en laddning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag känner inte till någon tillämpning där man försöker driva något strömslukande på batteri i månader eller år på en laddning.

I en del rymdtillämpningar använder man någon typ av atombatteri som ger relativt hög effekt under många år. Det är en sorts radioaktiva engångbatterier så de passar bra i rymden men ryssarna har även drivit fyrar med tekniken. https://en.wikipedia.org/wiki/Beta-M
https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Stackars bakterier, vem tror vi att vi är som utsätter dem för detta slavarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Gamers: To the rescue!
Bild.

Det där skrivbordet(?) ser ut att vara ett eget ekosystem.
Självförsörjande?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Olle P:

Det där skrivbordet(?) ser ut att vara ett eget ekosystem.
Självförsörjande?

Kan höra diskussionen i hemmet:

”Städa ditt j*vla rum!!”
”Med det här elpriset?! Är du galen morsan??!”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kan höra diskussionen i hemmet:

”Städa ditt j*vla rum!!”
”Med det här elpriset?! Är du galen morsan??!”

För att inte föra in diskussionen längs det tema som en bekant till mig, stå-upp komikern Henrik (Henke) Elmér, uttryckte:
1. Termodynamikens andra huvudsats säger att allting går mot en högre grad av oordning.
2. Om jag städar hemma blir det därför automatiskt stökigare hos någon annan.
3. För att hjälpa mina medmänniskor avstår jag sålunda från att städa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det är säkert kompletta idioter som åstadkommit den här bedriften.

Eller?

Oj vad många beundrare med tummen upp jag har fått.
Huj. Det blir lite lång att förklara det hela, till och med jag kan inte absolut allt, men grundligt kan jag försöka i alla fall.

Universums lag: lngenting är evigt. Stjärnorn är lika dödliga som atomer. Allt går genom sin naturliga livscykel. Till och med en bakterie.
Om ni är mer intresserade, kan ni läsa om entalpi och entropi och hur det funkar.

Först är det lite klassisk fysik:
En av dem grundläggande termodynamika lagarna säger: Energi kan inte skapas av ingenting och försvinna ingenstans. Den övergår från ett tillstånd till ett annat.
Detta skulle vi behöva lite senare.

Och nu är det lite (mycket) biologi:
Som ni alla vet (hoppas jag) alla levande organismer på vår planet består av i stort sett (om vi inte pratar om fetter och kolhydrater) proteiner. Som i sin tur består av aminosyror. Aminosyrorna kan betraktas lite som "Livets byggstenar".
Vissa organismer kan syntetisera aminosyror från icke organiskt material med tillskott av energi. I vårt fall cyanobakterier använder fotosyntes för att försörja sig med energi för sina egna levnadsbehov (metabolism - väldigt enkelt sagt: äta, växa och bajsa) och eventuellt förökning.

I fallet med dessa "Bio solceller" har vi ett slutet system. Alltså mängden av material som bakterier använder för att syntetisera aminosyror är begränsat. Däremot energi flödet som kommer in och ut från vår slutet system är konstant och regleras av dygn rytmen. Typ solljus som går in i systemet resulterar (väldigt simpel och grovt sagt) i energi för bakterier och "dator", som i sin tur använder det på sitt eget sätt. Datorn för beräkning, bakterier för att leva.

Om man tittar lite lite djupare:
Då fotosyntes sker, binds energi som finns i ljuset inom kemiska bindningar och lagras på så sätt. Sedan kan bakterier bryta ner dem bindningar och utvinna energi när de behöver det.

Och nu kan vi komma till frågan:
Varför det produceras energi för "datorn" ett tag till efter att ljuset är släckt?

Ja, för att när en bakterie inte lyckas att få ihop tillräckligt mycket med energi och byggmaterial (slutet system) för att dela sig (föröka), DÖR den. Och kollapsar.

Massor med energi rika strukturer (proteiner och aminosyror) börjar flöda runt levande bakterier som börjar " äta upp" dessa ämnen. Både för att utvinna energin och byggmaterialet.

Tänk dig att du är en sånt bakterie som hade precis skickat in en stor mängd av såna strukturer. Och forskarna släcker ljuset. Vad händer då? Bakterier börjar utvinna energin för sina behov (och för "datorn") från kemiska bindningar istället för ljuset. Och med tanken att det är ljuset som gör att döda bakterier är mer villiga att kollapsa, kan man tänka sig att "maten" tar slut efter ett tag efter att ljuset försvinner. Och ett tag efter det, "matsmältningen" är slut.

Och slutar bakterier producera energin för datorn.

Huj... Hoppas det hade blivit inte så komplicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Universums lag: lngenting är evigt. Stjärnorn är lika dödliga som atomer. Allt går genom sin naturliga livscykel. Till och med en bakterie.

Det behöver inte vara för evigt för att kunna vara användbart.

Nu vet jag inte verkningsgraden på det här.
Hur realistiskt det är att det skulle kunna vara en praktisk lösning att driva något mer strömkrävande än ARM Cortex M0+ med denna metoden.

Dagens batterier varar inte för evigt.
Många kan vara länge. Många är uppladdningsbara och kan användas länge innan batteritid per laddning är för lite för att ha en meningsfull batteritid.
Men de varar inte för evigt.

Hur många saker finns det idag som är batteridrivna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Oj vad många beundrare med tummen upp jag har fått.
Huj. Det blir lite lång att förklara det hela, till och med jag kan inte absolut allt, men grundligt kan jag försöka i alla fall.

Universums lag: lngenting är evigt. Stjärnorn är lika dödliga som atomer. Allt går genom sin naturliga livscykel. Till och med en bakterie.
Om ni är mer intresserade, kan ni läsa om entalpi och entropi och hur det funkar.

Först är det lite klassisk fysik:
En av dem grundläggande termodynamika lagarna säger: Energi kan inte skapas av ingenting och försvinna ingenstans. Den övergår från ett tillstånd till ett annat.
Detta skulle vi behöva lite senare.

Och nu är det lite (mycket) biologi:
Som ni alla vet (hoppas jag) alla levande organismer på vår planet består av i stort sett (om vi inte pratar om fetter och kolhydrater) proteiner. Som i sin tur består av aminosyror. Aminosyrorna kan betraktas lite som "Livets byggstenar".
Vissa organismer kan syntetisera aminosyror från icke organiskt material med tillskott av energi. I vårt fall cyanobakterier använder fotosyntes för att försörja sig med energi för sina egna levnadsbehov (metabolism - väldigt enkelt sagt: äta, växa och bajsa) och eventuellt förökning.

I fallet med dessa "Bio solceller" har vi ett slutet system. Alltså mängden av material som bakterier använder för att syntetisera aminosyror är begränsat. Däremot energi flödet som kommer in och ut från vår slutet system är konstant och regleras av dygn rytmen. Typ solljus som går in i systemet resulterar (väldigt simpel och grovt sagt) i energi för bakterier och "dator", som i sin tur använder det på sitt eget sätt. Datorn för beräkning, bakterier för att leva.

Om man tittar lite lite djupare:
Då fotosyntes sker, binds energi som finns i ljuset inom kemiska bindningar och lagras på så sätt. Sedan kan bakterier bryta ner dem bindningar och utvinna energi när de behöver det.

Och nu kan vi komma till frågan:
Varför det produceras energi för "datorn" ett tag till efter att ljuset är släckt?

Ja, för att när en bakterie inte lyckas att få ihop tillräckligt mycket med energi och byggmaterial (slutet system) för att dela sig (föröka), DÖR den. Och kollapsar.

Massor med energi rika strukturer (proteiner och aminosyror) börjar flöda runt levande bakterier som börjar " äta upp" dessa ämnen. Både för att utvinna energin och byggmaterialet.

Tänk dig att du är en sånt bakterie som hade precis skickat in en stor mängd av såna strukturer. Och forskarna släcker ljuset. Vad händer då? Bakterier börjar utvinna energin för sina behov (och för "datorn") från kemiska bindningar istället för ljuset. Och med tanken att det är ljuset som gör att döda bakterier är mer villiga att kollapsa, kan man tänka sig att "maten" tar slut efter ett tag efter att ljuset försvinner. Och ett tag efter det, "matsmältningen" är slut.

Och slutar bakterier producera energin för datorn.

Huj... Hoppas det hade blivit inte så komplicerad.

Din tes känns inte vara i relation till mitt påstående, är det någon annan du ämnade att citera?