Emagine Steamboat är pytteliten OLED med 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Emagine Steamboat är pytteliten OLED med 4K-upplösning

Emagines högupplösta microdisplay "Steamboat" kan ha kopplingar till Valve och antyds vara aktuell för framtidens VR-headset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter lovande.
Nu ska dom bara bygga in allt i en väldigt lätt, luftig och bekväm hjälm med inbyggda BRA hörlurar.
Ingen elektronik framför ögonen, enbart skärmen. Man ser redan ut som en fåntratt med VR på, så lika bra att gå all in.
Tänker att bekvämligheten ökar om allt sitter i en "hjälm".

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hype!

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Detta är nivån när vi börjar snacka ögonkvalitet utan rutnät kanske! Vet dock inte vilken dator som kan driva spel i 2x4K och lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nu ska dom bara bygga in allt i en väldigt lätt, luftig och bekväm hjälm med inbyggda BRA hörlurar.

Har du testat Index? Hörlurarna på det headset är de bästa jag någonsin använt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är nivån när vi börjar snacka ögonkvalitet utan rutnät kanske! Vet dock inte vilken dator som kan driva spel i 2x4K och lite till

Nu är jag inte allt för insatt i VR men jag hade fått uppfattningen att rutnätet kommer till av för låg pixeldensitet i panelen, så en högre upplöst panel borde väl kunna rendera lägre upplösning utan att det uppstår ett rutnät eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är nivån när vi börjar snacka ögonkvalitet utan rutnät kanske! Vet dock inte vilken dator som kan driva spel i 2x4K och lite till

Med ögonspårning och foverad rendering kan det funka bra. Det kan teoretiskt ge rejält stora prestandaökningar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror ju dock inte att jag har någonting att göra med Steam / Valve

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu är jag inte allt för insatt i VR men jag hade fått uppfattningen att rutnätet kommer till av för låg pixeldensitet i panelen, så en högre upplöst panel borde väl kunna rendera lägre upplösning utan att det uppstår ett rutnät eller?

Ja så är det.

Men det problemet är i princip redan löst. En Quest 2 har liksom ingen screendoor att tala om.

Jag skulle säga att nästa steg är riktigt bra passthrough för AR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Den kommer göra sig väl i ett kompakt headset med pannkakslinser, dels på grund av storleken men också att den ska klara upp till 1000 nits vilket kompenserar för att bilden blir mörkare med sådana linser.

Renderingen kommer sannolikt behöva ske i lägre upplösning även med dynamic foveated rendering, men med så tät pixelstruktur lär all form av SDE vara borta. För arbete/produktivitet kanske det är görbart dock och vid en sådan täthet att det börjar bli gångbart att ersätta en vanlig skärm.

Meta ska ha flera headset på gång fram till 2024, så det skulle passa bra i ett Project Cambria 2. Även Apple har ryktas ha något på gång i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu är jag inte allt för insatt i VR men jag hade fått uppfattningen att rutnätet kommer till av för låg pixeldensitet i panelen, så en högre upplöst panel borde väl kunna rendera lägre upplösning utan att det uppstår ett rutnät eller?

Ja, sänker du upplösningen blir bilden i första hand suddigare och med mer aliasing. Vid tillräckligt låga upplösningar blir det pixligt också, men det ser inte ut som någon rutnätseffekt.

Själva rutnätseffekten finns inte längre på de bättre headseten idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja så är det.

Men det problemet är i princip redan löst. En Quest 2 har liksom ingen screendoor att tala om.

Jag skulle säga att nästa steg är riktigt bra passthrough för AR.

/hulle.

Skrivet av DasIch:

Ja, sänker du upplösningen blir bilden i första hand suddigare och med mer aliasing. Vid tillräckligt låga upplösningar blir det pixligt också, men det ser inte ut som någon rutnätseffekt.

Själva rutnätseffekten finns inte längre på de bättre headseten idag.

Får tacka för klargörandet

Permalänk
Medlem

Yes please! Mer oled och mer högupplöst åt folket!

Permalänk
Medlem

2x4K. Jag kan höra mitt gtx 1070 gråta.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Detta är nivån när vi börjar snacka ögonkvalitet utan rutnät kanske! Vet dock inte vilken dator som kan driva spel i 2x4K och lite till

Går nog lösa med lite tekniker i stil med FSR/DLSS och andra optimeringar man kan göra för VR som att ha koll på var ögonen faktiskt kikar. Sen blir ju datorerna även snabbare med tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den kommer göra sig väl i ett kompakt headset med pannkakslinser, dels på grund av storleken men också att den ska klara upp till 1000 nits vilket kompenserar för att bilden blir mörkare med sådana linser.

Renderingen kommer sannolikt behöva ske i lägre upplösning även med dynamic foveated rendering, men med så tät pixelstruktur lär all form av SDE vara borta. För arbete/produktivitet kanske det är görbart dock och vid en sådan täthet att det börjar bli gångbart att ersätta en vanlig skärm.

Meta ska ha flera headset på gång fram till 2024, så det skulle passa bra i ett Project Cambria 2. Även Apple har ryktas ha något på gång i flera år.

Varför tror du renderingen kommer behöva ske i lägre upplösning? Det snackas ju om att dynamisk foverad rendering kan förbättra prestandan med flera heltalsfaktorer. Med sådana prestandförbättringar borde det gå att köra AAA-titlar i full upplösning med GPU;er som redan finns på marknadne idag. Om det stämmer lutar det mer åt att processorn kan bli den begränsande faktorn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Vet dock inte vilken dator som kan driva spel i 2x4K och lite till

Med dagens "näst bästa"-nivå med typ RTX 3080 och i7-10700 kan man nå 4K/120 på AAA-titlar som typiskt är runt 5-6 år gamla. Håller man ambitionsnivån där och drar ned på "bjäfset" är det nog inga större problem att driva två skärmar på nästa generation GPU och CPU. Alltså det som kan tänkas utgöra baslinjen för "rekommenderat system" för när ett sådant här tekniklösning eventuellt når ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför tror du renderingen kommer behöva ske i lägre upplösning? Det snackas ju om att dynamisk foverad rendering kan förbättra prestandan med flera heltalsfaktorer. Med sådana prestandförbättringar borde det gå att köra AAA-titlar i full upplösning med GPU;er som redan finns på marknadne idag. Om det stämmer lutar det mer åt att processorn kan bli den begränsande faktorn.

John Carmack har uttryckt det som att det är en utopi och att väldigt precis ögonspårning är svårt att få till på ett sätt där det fungerar mer eller mindre felfritt för (nästan) alla människor. Om jag inte minns fel har han rentav varit så pessimistisk att han inte vet om det någonsin blir en helt löst uppgift, apropå den demo som visades på Oculus Connect för några år sen där bara 5% av pixlarna behövde renderas.

Jag tror man får vara glad om renderingskraven halveras och även då är ju 2x3600x4000 rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med dagens "näst bästa"-nivå med typ RTX 3080 och i7-10700 kan man nå 4K/120 på AAA-titlar som typiskt är runt 5-6 år gamla. Håller man ambitionsnivån där och drar ned på "bjäfset" är det nog inga större problem att driva två skärmar på nästa generation GPU och CPU. Alltså det som kan tänkas utgöra baslinjen för "rekommenderat system" för när ett sådant här tekniklösning eventuellt når ut på marknaden.

Säger inte nödvändigtvis att du har fel, men ett par aspekter värda att beakta:

1) 3600x4000 är cirka 1.7x fler pixlar än vanlig 16:9 3840x2160.

2) Renderingen kräver fler pixlar än så på grund av så kallad barrel distorsion, Quest 2 har en display på 3664x1920 men behöver rendera i 5408x2736.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

John Carmack har uttryckt det som att det är en utopi och att väldigt precis ögonspårning är svårt att få till på ett sätt där det fungerar mer eller mindre felfritt för (nästan) alla människor. Om jag inte minns fel har han rentav varit så pessimistisk att han inte vet om det någonsin blir en helt löst uppgift, apropå den demo som visades på Oculus Connect för några år sen där bara 5% av pixlarna behövde renderas.

Jag tror man får vara glad om renderingskraven halveras och även då är ju 2x3600x4000 rätt mycket.

Vem är den här John Carmack? Han låter som en riktig amatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vem är den här John Carmack? Han låter som en riktig amatör.

Det finns skäl till varför inte alla ALS-patienter får Tobiis ögonstyrning. Det fungerar inte för alla, på grund av en mängd olika faktorer. Med det sagt är jag mer optimistisk om framtidens teknik på området än Carmack. Men i dagsläget förstår jag om de ändå vill fokusera på att utforska alternativa vägar framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Säger inte nödvändigtvis att du har fel, men ett par aspekter värda att beakta:

1) 3600x4000 är cirka 1.7x fler pixlar än vanlig 16:9 3840x2160.

2) Renderingen kräver fler pixlar än så på grund av så kallad barrel distorsion, Quest 2 har en display på 3664x1920 men behöver rendera i 5408x2736.

Och om de 3600 x 4000 används per öga så blir det ytterligare x2 pixlar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vem är den här John Carmack? Han låter som en riktig amatör.

Nu var du antagligen sarkastisk, men annars är han ju vida ansedd som en av de smartaste grafikprogrammerarna på planeten. Sen har han ju bokstavligen "rocket science" som sin hobby när han inte kodar och skjuter upp lite egna små raketer. Att man är smart betyder ju inte att man alltid har rätt dock.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Och om de 3600 x 4000 används per öga så blir det ytterligare x2 pixlar.

Yes, fast det beaktade han redan (två skärmar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu var du antagligen sarkastisk, men annars är han ju vida ansedd som en av de smartaste grafikprogrammerarna på planeten. Sen har han ju bokstavligen "rocket science" som sin hobby när han inte kodar och skjuter upp lite egna små raketer. Att man är smart betyder ju inte att man alltid har rätt dock.

Ja, det är klart jag vet vem Carmack är.
Håller med om att bara för att man är både smart och kunnig betyder det inte att man nödvändigtvis har rätt. Verkar dock som det där med ögonspårning och dynamiskt foverad rendeirng är lite krångligare än vad hajpen försöker antyda. Jag vill dock fortfarande tro på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det är klart jag vet vem Carmack är.
Håller med om att bara för att man är både smart och kunnig betyder det inte att man nödvändigtvis har rätt. Verkar dock som det där med ögonspårning och dynamiskt foverad rendeirng är lite krångligare än vad hajpen försöker antyda. Jag vill dock fortfarande tro på det!

Sony verkar tro på det också.
PS5 ska orka driva förutom snygga välgjorda VR spel även "hybdrid spel", som man vet om man kör VR moddar till vanliga spel på PC att det blir snyggt men vääldigt tungdrivet.
Sony promotar foveated rendering och eyetracking till PSVR2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony verkar tro på det också.
PS5 ska orka driva förutom snygga välgjorda VR spel även "hybdrid spel", som man vet om man kör VR moddar till vanliga spel på PC att det blir snyggt men vääldigt tungdrivet.
Sony promotar foveated rendering och eyetracking till PSVR2

Det blir väldigt intressant att se hur PSV2 kommer prestera. Om det blir så bra som det låter kan det bli ett rejält uppsving för VR.

Permalänk
Medlem

Om man ska använda displayerna i VR headset, borde det inte vara bättre att ha de monterade i horisontell riktning?
Så man får 4000 (horisontell) x 3600 (vertikal) (per öga) än tvärtom?
Hursomhelst så har det väl inte någon inverkan på prestandakraven eller teknikutvecklingen.

Jag undrar hur VRR (Variable Refresh Rate) fungerar med VR ?

Säg om man skulle ha skärmar som kan synca i 60-120Hz och man satsar på att spelet får 1% low > 80 FPS och genomsnitt > 100 FPS.

Hade det funkat bra med VR eller är det viktigare med konstant refresh rate när man kör VR jämfört med när man kör separata skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med dagens "näst bästa"-nivå med typ RTX 3080 och i7-10700 kan man nå 4K/120 på AAA-titlar som typiskt är runt 5-6 år gamla. Håller man ambitionsnivån där och drar ned på "bjäfset" är det nog inga större problem att driva två skärmar på nästa generation GPU och CPU. Alltså det som kan tänkas utgöra baslinjen för "rekommenderat system" för när ett sådant här tekniklösning eventuellt når ut på marknaden.

Jo jag köper att det kan gå, framförallt om man räknar halverat med pixlar från till exempel FSR3.1 eller vad som nu finns då

Men det kommer kräva mer än vad 3090 kan frambringa idag troligen, och nästa generation ligger väl på uppåt 1000w bara för GPU

Och då pratar vi inte heller om bildsignalen, DP2.0 räcker nog, men det finns ju inte heller än (förhoppningsvis nästa generation dock)

Det blir nog ganska svårt att förverkliga något liknande i kabel-lös formfaktor med batteridrivna kretsar i alla fall, och en dator med motsvarande modermodem som beskrivs ovan är ju inget man får för rimliga pengar heller

Hoppas tekniken fortsätter utvecklas och dessa saker blir normala för gemene man inom rimlig tid, för detta är helt uppenbart en produkt tänkt för de yppersta entusiasterna. Inget fel med det men det tilltalar inte min plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tror ju dock inte att jag har någonting att göra med Steam / Valve

Det har varit mycket snack om Valve + emagin om man hängt med på rykten och läckor inom VR scenen senaste månaderna
Apple, Meta och samsung har också nämnts om jag inte minns fel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc