LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Kör Netflix, Plex, Amazon Prime & Youtube regelbundet och har inget strul alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Är alla era CX såhär kassa i mjukvaran?

Nix.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Schwalan:

Jag har haft min CX55 i ca ett halvår. Sedan någon månad tillbaka började mjukvaran strula, sen blev det mer intensivt.

Först gick det ibland inte att starta appar, dom står bara och ”laddar” eller reagerar inte alls på att man försöker starta dom.

Sedan gick dom till slut att starta men klagade på att internetanslutning saknades. I inställningarna var trådlöst plötsligt avslaget och gick inte att slå på så tv'n var utan internet. Efter att jag ryckt sladden och startat om tv'n var allt som vanligt och fungerade igen.

Efter det eskalerade det ytterligare, när de första problemen börjar krångla slutar även settings-menyn att fungera. Jag kan öppna settings men det går inte att bläddra och pekaren går inte att få fram.

Så här har det blivit 3-4 gånger de senaste månaderna.

Men nu sedan december har appar som netflix, hbo och viaplay börjat krascha. Ibland kan jag kolla 1 minut, ibland 30 minuter. Någon gång har det kraschat när jag försöker starta en video. När det väl har börjat krascha så händer det om och om igen, tills man rycker sladden och startar om.

Det hittas inga uppdateringar, jag har testat att installera om alla appar utan resultat och ska testa med fabriksåterställning av tv'n.

Är alla era CX såhär kassa i mjukvaran? Jag tycker inte det känns ok, jag köpte den för att den hyllas överallt.

Skrivet av ktd:

Kör Netflix, Plex, Amazon Prime & Youtube regelbundet och har inget strul alls.

Skrivet av MatteN:

Kan bara instämma där, känner inte igen mig alls. Vår CX går flera timmar om dagen, speciellt nu i sjukdomstider. Varit väldigt stabil under de 1,5 år vi haft den.

Tycker det låter som ett garantiärende! LG har enligt min erfarenhet väldigt bra support, så med lite tur löser det sig enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Kör Netflix, Plex, Amazon Prime & Youtube regelbundet och har inget strul alls.

Skrivet av MatteN:
Skrivet av emilakered:

Kan bara instämma där, känner inte igen mig alls. Vår CX går flera timmar om dagen, speciellt nu i sjukdomstider. Varit väldigt stabil under de 1,5 år vi haft den.

Tycker det låter som ett garantiärende! LG har enligt min erfarenhet väldigt bra support, så med lite tur löser det sig enkelt.

Jag har gjort en fabriksåterställning nu på morgonen och allt funkar just nu men får se hur det går. Men skönt att ni som svarat if inte känner igen detta, det tyder ju på att något knas har skett med mjukvaran alternativt annat strul som kan vara garantiärende.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker det låter som ett garantiärende! LG har enligt min erfarenhet väldigt bra support, så med lite tur löser det sig enkelt.

Samma erfarenhet här, min hade problem med HDMI-portarna (fick "Ingen signal" på 3 av 4), moderkortet utbytt på en halvtimme på kvällstid.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan bara instämma där, känner inte igen mig alls. Vår CX går flera timmar om dagen, speciellt nu i sjukdomstider. Varit väldigt stabil under de 1,5 år vi haft den.

Tycker det låter som ett garantiärende! LG har enligt min erfarenhet väldigt bra support, så med lite tur löser det sig enkelt.

Samma här, min går nog 8 timmar om dagen minst då jag jobbar på den med.
Ingen inbränning och inga andra problem under de 1,5 år som jag har haft den nu.

Permalänk

Har börjar noterat en vit linje som syns på min LG CX77 främst i ljusa scener när kamera är mot solen eller i forza exempel och solen är i horisonten. Mycket svårt att få på bild och syns inte alltid. Någon som haft liknande ägt tvn i i mer än 6 månader nu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Har börjar noterat en vit linje som syns på min LG CX77 främst i ljusa scener när kamera är mot solen eller i forza exempel och solen är i horisonten. Mycket svårt att få på bild och syns inte alltid. Någon som haft liknande ägt tvn i i mer än 6 månader nu.

Jag har en linje på de nedre pixelraderna, specifikt med apple-tv appen. Men den tar färgen som är nere i högra hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag har gjort en fabriksåterställning nu på morgonen och allt funkar just nu men får se hur det går. Men skönt att ni som svarat if inte känner igen detta, det tyder ju på att något knas har skett med mjukvaran alternativt annat strul som kan vara garantiärende.

Tackar!

Uppdatering:
Efter att jag gjorde fabriksåterställningen så blev tv'n mycket mer smooth och ingen krasch har inträffat.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag kollat igenom hela tråden, men jag har ljudproblem med min lg 55cx och lg sn9yg. Problemet är att sn9yg tappar ljudet från tven och det tar tid innan man får tillbaka det efter flera omstarter. Någon som vet vad problemet kan vara eller vad man kan göra? Kan tillägga att jag kopplar med hdmi earc mellan tv och ljudlimpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adsstal:

Nu har inte jag kollat igenom hela tråden, men jag har ljudproblem med min lg 55cx och lg sn9yg. Problemet är att sn9yg tappar ljudet från tven och det tar tid innan man får tillbaka det efter flera omstarter. Någon som vet vad problemet kan vara eller vad man kan göra? Kan tillägga att jag kopplar med hdmi earc mellan tv och ljudlimpan.

Under ljudinställningar kan du välja Digital ljud ut -> PCM eller Auto. Jag har auto på min tv, kanske löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

Under ljudinställningar kan du välja Digital ljud ut -> PCM eller Auto. Jag har auto på min tv, kanske löser problemet.

Tack för tipset. Men min var inställd på auto men ändrade till pcm och nu fungerar det.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Uppdatering:
Efter att jag gjorde fabriksåterställningen så blev tv'n mycket mer smooth och ingen krasch har inträffat.

Som Klarna?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Älskar min CX 65", men har blivit irriterad på två saker det sista;

* Reklam meddelande / popups i högra hörnet "få tre månader gratis b.la b.la". Har ej lyckats stänga av detta någon som har samma?

*TVn byter källa ibland hux flux kan jag bli utkastad ur Netflix till Xbox ingången t.ex. Grymt störande. Har en Reciever med ARC anslutning till TVn. Testat alla möjliga inställningar men inget hjälper. Bugg?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@pskjonte CEC brukar leva sitt egna liv, särskilt om man har ett gäng enheter med det aktiverat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Älskar min CX 65", men har blivit irriterad på två saker det sista;

* Reklam meddelande / popups i högra hörnet "få tre månader gratis b.la b.la". Har ej lyckats stänga av detta någon som har samma?

*TVn byter källa ibland hux flux kan jag bli utkastad ur Netflix till Xbox ingången t.ex. Grymt störande. Har en Reciever med ARC anslutning till TVn. Testat alla möjliga inställningar men inget hjälper. Bugg?

Detta blir resultatet efter att min kraschade. Kastas ut till senast använda hdmi-input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Detta blir resultatet efter att min kraschade. Kastas ut till senast använda hdmi-input.

Vill inte gärna göra en systemåterställning då jag har ställt in bild och annat till perfektion 🙂...

Får hoppas det kommer en uppdatering som magiskt fixat detta 🙂

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

@pskjonte CEC brukar leva sitt egna liv, särskilt om man har ett gäng enheter med det aktiverat..

Verkligen, men det har funkat bra innan ...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Verkligen, men det har funkat bra innan ...

Det du kan testa är att stänga av tvn och dra ur strömmen en liten stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

*TVn byter källa ibland hux flux kan jag bli utkastad ur Netflix till Xbox ingången t.ex. Grymt störande. Har en Reciever med ARC anslutning till TVn. Testat alla möjliga inställningar men inget hjälper. Bugg?

”Förbättra TV-prestanda genom att ta bort dina senaste appar". Funkade för mig

Permalänk
Medlem

Drog ur sladden till TVn en stund, inga byten av källor än...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Det du kan testa är att stänga av tvn och dra ur strömmen en liten stund.

Skrivet av pskjonte:

Drog ur sladden till TVn en stund, inga byten av källor än...!

När jag hade problem blev det till slit såpass illa att det var vad jag var tvungen att höra, som att minnet i tvn sakta blir fullt så prestandan försämras.

Det ska inte vara så kan jag tycka, men en fabriksåterställning löste det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

När jag hade problem blev det till slit såpass illa att det var vad jag var tvungen att höra, som att minnet i tvn sakta blir fullt så prestandan försämras.

Det ska inte vara så kan jag tycka, men en fabriksåterställning löste det för mig.

Man får väl tänka att den är som en Windows installation helt enkelt 😆

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

hm ett steg bakåt med TV-stativet på C2 tycker jag.. CX och C1 längre stativ ger en högre premiumkänsla samt bra för dölja saker bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

hm ett steg bakåt med TV-stativet på C2 tycker jag.. CX och C1 längre stativ ger en högre premiumkänsla samt bra för dölja saker bakom

Fel tråd, haha

Permalänk
Medlem

En kort fråga, vad tycker ni en begagnad LG CX 55" i princip nyskick är värd?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

En kort fråga, vad tycker ni en begagnad LG CX 55" i princip nyskick är värd?

Runt 6500-7500:- dvs, cirka 70% av nypris på C1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Runt 6500-7500:- dvs, cirka 70% av nypris på C1.

Tack för inputen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

En kort fråga, vad tycker ni en begagnad LG CX 55" i princip nyskick är värd?

Vad menas med nyskick? Hur många timmar har panelen gått? Repor och annat är ju inte lika intressant