AMD påstås bredda till 384-bitars minnesbuss med Navi 31

Permalänk
Melding Plague

AMD påstås bredda till 384-bitars minnesbuss med Navi 31

Enligt läckare är tidigare uppgifter om att AMD behåller en smalare minnesbuss felaktiga. Kommande flaggskepp kan komma nå bandbredd på 864 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det nu efter alla år AMD får hålla facklan i bästa grafikkort?

Permalänk
Medlem

MCM ska bli sjukt kul att se med hur det gått för Ryzen. Får se om det går att applicera på GPUer också med samma vinst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Är det nu efter alla år AMD får hålla facklan i bästa grafikkort?

Osäkert. Nu börjar folk prata om "endast" dubbla prestandan mot 6900XT, men vissa andra vidhåller att det fortfarande handlar om 2,1-2,5x. Däremot ska raytracing vara mer än tillräcklig för en bra upplevelse med det påslaget, så det ser jag verkligen fram emot.

Skrivet av kelthar:

MCM ska bli sjukt kul att se med hur det gått för Ryzen. Får se om det går att applicera på GPUer också med samma vinst.

Alla "compute units" kommer vara på 1 die, och sen 6st dies med cache.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Hell yes, vill helst inte ha Nvidia då de brukar prestera sämre än amd i bf (min Main franchise) i min gpu prisklass. Men åhh andra sidan har jag ju ett rötet 2060 nu så kan ej använda raytracing ändå. X)

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Är så exalterad av MCM! Enda som vore häftigare vore restriktioner för strömförbrukning så vi kunde styra utveckling stenhårt till energieffektivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Hållpunkten för mig har inte varit spelprestanda utan GPGPU-stöd och vad programutvecklare valt att implementera.

Ska testa lite DaVinci Resolve m pluggar osv strax på 6750 XT och avgöra, för mig själv, om CUDA varit så viktigt eller inte. Radeon (Navi gen 1) på Mac har fungerat tillfredsställande men där går allt genom Metal API vilket då inte finns på Windows.

Fungerar det utan problem så kan jag säga: Ja, möjligheten finns att man byter, en vacker dag. Men minsta inkompatibilitet and I'm out!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Möjligt. Även om jag inte i dagsläget behöver byta GPU... målet är egentligen kunna maxa ut Cyberpunk 2077

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Blir troligen kvar på Nvidia, men man skall aldrig säga aldrig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Byta? Jag kör redan amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla "compute units" kommer vara på 1 die, och sen 6st dies med cache.

Nej, cache kommer vara som 5800X3D, fast mer utvecklad. Känner en som är med i teamet där. De kommer ha 2 lager cache både under och över alla beräkningsenheter.

Dvs, från topp till botten: Cache - Cache - CU - Cache - Cache
Liknande med deras VRAM: Cache - VRAM - Cache (Och ist för VRAM så kallas det nu för VROOM).

2x8 PIN för PSU och 4x8 PIN för deras nya CSU som man kan köpa till. (Cache Supply Unit)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

blir troligtvis nvidia för min del också då jag sitter på en gsync skärm med ett 970 :/

edit

Skrivet av kelthar:

Nej, cache kommer vara som 5800X3D, fast mer utvecklad. Känner en som är med i teamet där. De kommer ha 2 lager cache både under och över alla beräkningsenheter.

Dvs, från topp till botten: Cache - Cache - CU - Cache - Cache
Liknande med deras VRAM: Cache - VRAM - Cache (Och ist för VRAM så kallas det nu för VROOM).

2x8 PIN för PSU och 4x8 PIN för deras nya CSU som man kan köpa till. (Cache Supply Unit)

varför skulle dom ha cache över beräkngningsblocken?? det är la det som genererar mest värme?. borde vara: cache - cache - cache - cache - cu - die

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

blir troligtvis nvidia för min del också då jag sitter på en gsync skärm med ett 970 :/

Just därför man inte ska välja Nvidia, de försöker med alla medel låsa in sina kunder med proprietära lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

blir troligtvis nvidia för min del också då jag sitter på en gsync skärm med ett 970 :/

edit
varför skulle dom ha cache över beräkngningsblocken?? det är la det som genererar mest värme?. borde vara: cache - cache - cache - cache - cu - die

Min kontakt på AMD jobbade på Cloetta innan vet jag:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Undrar hur det exakt kommer gå till... mest effektivt känns ju som att det blir med 2-4 chiplets med beräkningsenheter (som sen kan återanvändas för mindre gpuer) och sen io-dies som är flera grupper av liknande uppsättning (liknande dagens epyc vs rysen som är liknande internt)

Då kan man ju återanvända mycket och tillverka många saker av samma sort (egentligen bara stora io-dies som kan halveras, och små chiplets som kan användas flera)

Kanske är lite för svårt att få till dock?

Stackad cache kan man ju lägga ovanpå varje chip för sig liknande ryzen3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Byta? Jag kör redan amd

Då gäller frågan inte dig. 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur det exakt kommer gå till... mest effektivt känns ju som att det blir med 2-4 chiplets med beräkningsenheter (som sen kan återanvändas för mindre gpuer) och sen io-dies som är flera grupper av liknande uppsättning (liknande dagens epyc vs rysen som är liknande internt)

Då kan man ju återanvända mycket och tillverka många saker av samma sort (egentligen bara stora io-dies som kan halveras, och små chiplets som kan användas flera)

Kanske är lite för svårt att få till dock?

Stackad cache kan man ju lägga ovanpå varje chip för sig liknande ryzen3d

I videocardz artikel använder dom denna bilden som potentiell layout, vad som är mest troligt låter jag dock vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nej, cache kommer vara som 5800X3D, fast mer utvecklad. Känner en som är med i teamet där. De kommer ha 2 lager cache både under och över alla beräkningsenheter.

Dvs, från topp till botten: Cache - Cache - CU - Cache - Cache
Liknande med deras VRAM: Cache - VRAM - Cache (Och ist för VRAM så kallas det nu för VROOM).

2x8 PIN för PSU och 4x8 PIN för deras nya CSU som man kan köpa till. (Cache Supply Unit)

Ingen som förstår humor

Permalänk
Medlem

Åh, jag som hoppades på hösten 2022

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Hoppas på att AMD inte skär ner som galningar på PCI Express-banorna för nästa generation som de gjorde för denna.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

I videocardz artikel använder dom denna bilden som potentiell layout, vad som är mest troligt låter jag dock vara osagt.

https://cdn.videocardz.com/1/2022/05/AMD-Navi-31-GPU.jpg

Hoppades på delad compute-die, men kanske kommer nästa version istället då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Är det nu efter alla år AMD får hålla facklan i bästa grafikkort?

Med tanke på hur pass nära dom är idag så är det inte omöjligt, men troligast är nog att nvidia håller i toppen om alla rykten stämmer och skulle inte direkt vara förvånande om nvidias värsting värsting super ti titan kort som drar 900 watt faktiskt lanseras i typ x tusen exemplar bara för att dom ska kunna fortsätta ha det bästa kortet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Intressant men troligen inte.

Älskar "Nvidias HW Encoder". Används flera gånger i veckan för att spela in i HEVC/H265 och även gillar kvalitén som deras AVC/H264 kodare genererar för strömning.
Använder även ofta deras "Nvidia broadcaster app" för att simulera en grön-skärm eller göra bakgrunden suddig. Även intressant ha tillgång till brusreducering för mikrofon i alla program.

Nu vet jag inte hur bra AMD fungerar med VRR men känns som i nuläget så är Nvidia lite bredare där. Så skulle behöva läsa på om det stödet med.

Tycker även om hur DLSS presterar/ser ut så i nuläget innan mer information om hur FSR 2.0 presterar i olika titlar och hur brett stödet blir. Kan det vara ett val som tippar mig mot Nvidia eller ifrån.

Annars om pris/prestanda är rätt sure.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur det exakt kommer gå till... mest effektivt känns ju som att det blir med 2-4 chiplets med beräkningsenheter (som sen kan återanvändas för mindre gpuer) och sen io-dies som är flera grupper av liknande uppsättning (liknande dagens epyc vs rysen som är liknande internt)

Då kan man ju återanvända mycket och tillverka många saker av samma sort (egentligen bara stora io-dies som kan halveras, och små chiplets som kan användas flera)

Kanske är lite för svårt att få till dock?

Stackad cache kan man ju lägga ovanpå varje chip för sig liknande ryzen3d

Är nog så att latenserna blir för höga mellan beräkningsenheterna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är nog så att latenserna blir för höga mellan beräkningsenheterna då.

Stämmer nog tyvärr

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Nej, cache kommer vara som 5800X3D, fast mer utvecklad. Känner en som är med i teamet där. De kommer ha 2 lager cache både under och över alla beräkningsenheter.

Dvs, från topp till botten: Cache - Cache - CU - Cache - Cache
Liknande med deras VRAM: Cache - VRAM - Cache (Och ist för VRAM så kallas det nu för VROOM).

2x8 PIN för PSU och 4x8 PIN för deras nya CSU som man kan köpa till. (Cache Supply Unit)

Jag känner också en på AMD som säger att deras toppkort kommer ha en 65536 core gcd och 1024 bitars gddr6x buss med 64GB minne samt där varje dram IC kommer ha 3D vroom cache

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det någon av er som läser detta som kommer byta till AMD om raytracing får av er godkänd prestanda?

Troligtvis blir jag kvar med AMD Gpu(Har ett Asus 6800XT TUF) om inte Nvidias 4090 presterar bättre i synnerhet i Raytracing. I annat fall blir det ett 7900XT.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case