Läsarundersökning – var med och forma SweClockers!

Permalänk
Melding Plague

Läsarundersökning – var med och forma SweClockers!

SweC-noob eller Veteranclocker? Det spelar ingen roll! Din åsikt är viktig för SweClockers framtid och därför är det dags för en ny läsarundersökning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra frågor, tråkigt att inte kunna välja alla på första frågan dock

Permalänk
Medlem

Veteranclocker... lOl...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jösses, nästan så man är veteran numera ju

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Bra undersökning. Tillräckligt få frågor så att man inte tappar motivationen

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Hmmm, Kom att tänka på att jag skulle vilja se lite mer täckning av Demoscenen, typ lite headsup när stora party arrangeras, och kanske till och med lite täckning av bidragen.

Permalänk
Avstängd

Bevaka mer av spel är nog svårt. Stark betoning på spel spel och åter spel och nästan inget fokus alls på teknik eller förståelse av teknik.
Dags att höja nivån på forumet några 100 snäpp, eller som det kanske borde heta - Öka metern på forumet.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar ju Linux och FOSS nyheter Och ja gärna täckning av Demoscenen. Hade vart kul å läsa här!

Permalänk

Ni kan ju börja med att byta ut den gammla gubben loggan...

Permalänk

Jag vill ha fler recensioner av cpuer och grafikkort! Men problemet är att det inte släpps så ofta. När Nvidia, Intel, Amd, Apple släpper deras grafikkort, dessa testas och det är bra. Men resten av året, ska man då hålla på och testa samma sak om och om igen?

Därför anser jag spridningen med lite olika områden är bra. Hade det kommit en ny toppklass cpu/GPU i månaden så hade fokus mer kunnat vara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Jag uppskattar ju Linux och FOSS nyheter Och ja gärna täckning av Demoscenen. Hade vart kul å läsa här!

Instämmer. Skulle också vilja läsa lite om Linux. Behöver ju inte endast vara nyheter, ni kanske t.e.x kunde göra nån guide hur man få till en router med typ pfsense eller liknande. Alla har ju en router... Ni har väl sällan/aldrig guider om hur man gör något?

Börjar bli lite enformigt med alla nyheter om grafikkort. Måste man täcka varje nysläpp?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha fler recensioner av cpuer och grafikkort! Men problemet är att det inte släpps så ofta. När Nvidia, Intel, Amd, Apple släpper deras grafikkort, dessa testas och det är bra. Men resten av året, ska man då hålla på och testa samma sak om och om igen?

Därför anser jag spridningen med lite olika områden är bra. Hade det kommit en ny toppklass cpu/GPU i månaden så hade fokus mer kunnat vara på detta.

Frågan kanske kan tolkas som att vi vill se tester även på lite mindre kraftfulla processorer och grafikkort, typ lågprofilkort (finns det ens något modernt?) och integrerad grafik etc etc.

Det är jag för, men ett tag var det ju sjukt många recensioner av alla partnertillverkares kort vilket blev lite tradigt till slut. Kanske någon stor artikel med flera av samma, typ fem olika 4080.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha fler recensioner av cpuer och grafikkort! Men problemet är att det inte släpps så ofta. När Nvidia, Intel, Amd, Apple släpper deras grafikkort, dessa testas och det är bra. Men resten av året, ska man då hålla på och testa samma sak om och om igen?

Därför anser jag spridningen med lite olika områden är bra. Hade det kommit en ny toppklass cpu/GPU i månaden så hade fokus mer kunnat vara på detta.

På förstasidan idag är det 4 st reportage om grafikkort. Vill du verkligen ha mer än så? Tycker nästan att det är GrafikortsClockers numera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

På förstasidan idag är det 4 st reportage om grafikkort. Vill du verkligen ha mer än så? Tycker nästan att det är GrafikortsClockers numera.

Och jag hoppade över alla dessa 4st artiklar. Men idag var ett undantag.
Jag skulle gissa att många här är väldigt intresserade av grafikkort för att de spelar.
Jag tillhör dem som anser lite tv, hemautoamtion etc är bra för omväxling. Bara mikrosopiska ändringar i samma tema skulle trötta ut mig. -Lite som du sa om grafikkorten.

Ett problem är att få fler aktiva medlemmar. Jag själv som många jobbar inom X antal områden inom datorteknik. Det finns X antal renodlade forum för dessa områden på engelska, där de inte bara diskuterar området utan exakt samma produkt.
Frågan är när ska man ställa frågan här på sweclockers istället för på den officiella forumet för produkten?

Jag tror lösningen är att försöka vara ett generellt forum där man på svenska kan diskutera sakerna mer allmänt. Och lite samma är det att gräva sig in för djupt i nyhetsartiklarna, håll de mer allmänna för den stora skaran.

Permalänk
Medlem

Alltid bra att höra med läsarna vad dom vill ha, men måste google alltid få veta allt också. Finns många andra formulär leverantörer.

Permalänk
Medlem

Bra undersökning, lagom lång och relevanta frågor!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Alltid bra att höra med läsarna vad dom vill ha, men måste google alltid få veta allt också. Finns många andra formulär leverantörer.

Få gratisalternativ som är lika lättanvända. Åtminstone inga jag hittat. Har du?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag vill ha djuplodande repotage om rakapparater och Dolmen! "Dolmen Focus-month" skulle vara perfekt!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag vill ha djuplodande repotage om rakapparater och Dolmen! "Dolmen Focus-month" skulle vara perfekt!

Svårt att hålla hela Dolmen i fokus tror jag, ganska stor uppgift att ge sig på

Permalänk
Medlem

FZ finns ju för konsol och spel. Räcker. Behöver ju inte läsa samma nyheter på två sidor.

Tycker det ska testas mer än bara CPU/GFX på sidan dock. Chassin, kylning, diskar behövs mer av!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Alltid bra att höra med läsarna vad dom vill ha, men måste google alltid få veta allt också. Finns många andra formulär leverantörer.

Hehe, jag undrade också lite med en gång, mailen som kom upp som" obligatorisk"(går/gick att ändra) är en google mail som aldrig har varit använd för något, bara hållit liv i den genom åren, stämde inte alls med den jag använder här, så nog fan "snokar" dom.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Få gratisalternativ som är lika lättanvända. Åtminstone inga jag hittat. Har du?

Ska jag vara helt ärlig har jag inte stenkoll på formulär alternativ och hur lätt använda dessa är. Men alternativ finns https://wpforms.com/google-forms-alternatives/ är även rätt övertygad att SCs redation är mer än kapabel att hantera någon som skulle vara lite mindre lätt använt också.

Permalänk
Medlem

När det gäller recensioner/tester har jag inget att klaga på, dock skulle det vara väldigt kul om det gick att inkludera lite mer obskyr information, sånt som inte står på tillverkarens hemsida/andra större "omnäningar", men som är lätt att ta reda på när man har produkten i handen. Vet inte om jag är ensam med att uppskatta sån information, sen är jag inte direkt erfaren med att skriva artiklar, så...

Tänker mest på kylare, grafikkort, moderkort och chassin, några saker som jag kommer på:
De-shroud möjlighet, materialval, moddningsmöjligheter: typ av gänga och alternativa monteringshål mm, mer specifika dimensioner, miljö-aspekt, dimm-slot/sockel-placering på moderkort.

Har blivit lite förvirrad när forumstrådar hamnat på förstasidan, vet inte om jag inte var uppmärksam nog, eller om det dåligt skyltat som forumstråd. Hur som helst har jag inget emot att det dyker upp forumstrådar på förstasidan, men dom är "infrekventa" nog att jag glömt bort att dom dyker upp. Bara en upplevelse...

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Testpilot

Inte nödvändigtvis relevant till quizen i sig, men hade varit trevligt med ett uppdaterat upplägg gällande framsidan i sin helhet, och jag tänker då såhär: Ett större flöde och ett mindre flöde.

Det stora flödet skulle kunna innehålla matigare artiklar som gärna kan ligga och gro. Detta skulle dra ned på antalet bumpar som krävs och fortfarande bibehålla formatet hur det ser ut idag mer eller mindre.

Sedan ett mindre flöde på sidan, likt hur forum- och annons-lådorna ligger. Detta flöde skulle kunna innehålla lite kortare nyheter - något som är värt att nämna (nyhetsvärde) men inte som nödvändigtvis behöver ta upp "framsidan" i samma utsträckning. Här skulle det passa bra att lyfta forumtrådar, mindre läckor och allmänt artiklar som inte behöver vara mer än något stycke.

Detta skulle tillåta framsidan att bestå av "breaking news", testpiloter/annat sponsrat och större tester med längre exposure, utan att nödvändigtvis tumma på de mindre nyheterna.

------------------------------------

OnT:

Vad jag önskar se mer av på hårdvarufronten: Mobil tech.
I en era där allt blir mindre och mer mobilt, då hade det varit intressant om även SweClockers som hårdvarusida hade lagt lite mer fokus på denna fronten.

Nu menar jag inte att man ska bli nästa "mobil.se" eller liknande, men lite mer hårdvarutester och jämförelser med mobiltelefoner, bärbara enheter och dylikt är definitivt av stort intresse. Detta är inte minst relevant med soppan som blivit på dGPU-sidan, med olika watt för samma "modell" av grafikkort, som presterat mäkta olika mellan datorer.

Fixade lite struktur på inlägget.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Bra undersökning. Tillräckligt få frågor så att man inte tappar motivationen

Ja eller hur. Finns inge värre än undersökningar på 15 sidor. Man tröttnar efter 3.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med lite videos på lite med obskyra saker som linustechtips gör. Kanske ibland köpa det där grafikkortet från Ebay som bara säljs i Kina eller kanske bygga en budget speldator på gamla server komponenter. I alla fall sådant som jag kan tycka är roligt att spendera 20-30 min att titta på.
Lite mera Wild and crazy så att säga. Inte den svenska lagom filmjölken alla dagar på året.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man bara kunde ranka mediumen i ordning och inte tilldela dem poäng. Nu ser det ut som att jag tycker video är näst viktigast. Även fast jag personligen tycker att video, streams och podcasts alla är ett otyg. Text är det effektivaste sättet att få information på. Glo/lyssna på folk som snackar och umgås är ju bara substitut för eget umgänge. Bara massa snack, och långt mellan eventuella matnyttiga småbitar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni vill ha input

En kommentar på formuläret: Två av frågorna hade skalan <Alldeles för få> - <Tillräckligt många>. Jag tycker att det borde ha varit <Alldeles för få> - <Alldeles för många>. <Tillräckligt många> hade fångats upp genom att välja mittenalternativet

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tråkigt att man bara kunde ranka mediumen i ordning och inte tilldela dem poäng. Nu ser det ut som att jag tycker video är näst viktigast. Även fast jag personligen tycker att video, streams och podcasts alla är ett otyg. Text är det effektivaste sättet att få information på. Glo/lyssna på folk som snackar och umgås är ju bara substitut för eget umgänge. Bara massa snack, och långt mellan eventuella matnyttiga småbitar.

TXT TXT TXT TXT

Ser nästan aldrig på något, har försökt. Lyssnar aldrig på något.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bra att ni tar in åsikter. Jag sällar mig till kören som önskar att man kunde markera att text är långt viktigare än allt annat. Sen önskar jag också att man kunde välja inget på vad ni borde skriva mindre om, nu fick jag välja "headsets" för de intresserar inte mig, men jag har ju inget emot att ni har artiklar om sådana.