Permalänk
Medlem

Dags för uppdatering igen.
Ligger nu på 94,5 kilo, så något kilo ner sedan sist. Det går lite långsammare nu, men ganska nöjd över viktminskningen som motsvarar 16 kilo sedan nyår.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fetakniven:

Tjenare grabbar (och tjej)! Då var det dags igen. Jag har firat påsk sedan i måndags genom att inta bl.a. 6 pints med glass, 3 påsar ostbågar, 3 påsar chips, 1 halv tårta, och 4 kilo godis. Nu kanske du som läser här tror att jag överdriver men nej, det är sant. Det har varit lika underbart som sunkigt.

Morgonvikten låg idag på 70.3 kilo vilket är en uppgång på cirka 4. Jag ska ner till 64 kilo innan det är dags att hänga i bar underkropp på stranden med en piña colada i vardera näve.

Tror inte alls att du överdriver, blir bara intreserad om det är "rimligt
Överslag:
Ostbågar (olw) 3*225g (526/100g*6,75=3550 kcal
Princesstårta 300g(?) (3*243= 729 kcal (lågt!)
Estrella grillchips 500kcal/100g, 1 påse=250g -> 500*(3*250=750)= 3750 kcal
Smågodis (gott och blandat): 347kcal/100g= 4*10*347= 13880 kcal
Glass (600-900 kcal/pint -> (konservativt) 600*6)=3600 kcal
(7000kcal/kg fett)
Totalt: 25509/7000 (kcal/kg fett)=3,6 kg

Verkar rimligt, om du inte förändrat din aktivitetsnivå i övrigt!
(Sen räknar jag ofta fel: så "feel free" att kontrollräkna!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Tror inte alls att du överdriver, blir bara intreserad om det är "rimligt
Överslag:
Ostbågar (olw) 3*225g (526/100g*6,75=3550 kcal
Princesstårta 300g(?) (3*243= 729 kcal (lågt!)
Estrella grillchips 500kcal/100g, 1 påse=250g -> 500*(3*250=750)= 3750 kcal
Smågodis (gott och blandat): 347kcal/100g= 4*10*347= 13880 kcal
Glass (600-900 kcal/pint -> (konservativt) 600*6)=3600 kcal
(7000kcal/kg fett)
Totalt: 25509/7000 (kcal/kg fett)=3,6 kg

Verkar rimligt, om du inte förändrat din aktivitetsnivå i övrigt!
(Sen räknar jag ofta fel: så "feel free" att kontrollräkna!)

Mja, din uträkning ger väl en fingervisning åtminstone. Ostbågspåsarna jag köper är 285g. Halva prinsesstårtan bör ha vägt cirka 500g. Chipsen kommer i påsar om 275g. Godiset jag äter är främst choklad och nötter, cirka 450-500 kcal/100g. Glassen 1050-1250 kcal/pint. Så egentligen gillar jag väl dina siffror bättre...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ett litet tips förutom att dra ner på kalorierna och fett eller kolhydrater. Köp en el-cykel. Ger rätt bra med motion utan att man behöver slita om man är ovan med att träna. Ont i pung och rumpa går dock inte komma ifrån men det är det värt.

Efter att ha åkt bil överallt i 20 år så bytte jag för ganska precis ett år sedan till elcykel. Vägde mig igår; Resultatet efter att ha cyklat till jobb och affär i ett år? Plus 10 Kilo Vad fasiken hände?

Funderar vad jag mera har ändrat på, tycker inte att jag äter eller dricker sämre, redan slutat med glass (det tuffaste att ge upp) godis och läsk sedan 10 år tillbaka, men uppenbarligen är dom små glädjeämnena jag tillåter mig i livet (cider och nötter till helgen och en pizza eller två i månaden.) för mycket begärt.

Samtidigt har sitter alla mina vänner och åker bil överallt, motionerar aldrig, vräker i sig glass, godis och chips och läsk hela tiden och går inte upp ett kilo i vikt år efter år. Vad man inte skulle ge för deras DNA.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Skrivet av SID 6.7:

Efter att ha åkt bil överallt i 20 år så bytte jag för ganska precis ett år sedan till elcykel. Vägde mig igår; Resultatet efter att ha cyklat till jobb och affär i ett år? Plus 10 Kilo Vad fasiken hände?

Funderar vad jag mera har ändrat på, tycker inte att jag äter eller dricker sämre, redan slutat med glass (det tuffaste att ge upp) godis och läsk sedan 10 år tillbaka, men uppenbarligen är dom små glädjeämnena jag tillåter mig i livet (cider och nötter till helgen och en pizza eller två i månaden.) för mycket begärt.

Samtidigt har sitter alla mina vänner och åker bil överallt, motionerar aldrig, vräker i sig glass, godis och chips och läsk hela tiden och går inte upp ett kilo i vikt år efter år. Vad man inte skulle ge för deras DNA.

Har du under någon period räknat kalorier och sett hur mycket kalorier du i snitt får i dig per dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Har du under någon period räknat kalorier och sett hur mycket kalorier du i snitt får i dig per dag?

Nej, men jag tar gärna rejäla portioner och äter gärna sent på kvällen, men det har jag ju gjort tidigare också, så varför kilona skulle spika nu vet jag inte.

Men nu blir det inga godsaker och mindre portioner och börja med Huel igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt överviktigt utan ligger normalt i BMI osv men får några gånger per år lite ryck och får för mig att jag ska göra en insats för mitt fysiska välmående. Senast nu under påskhelgen. Det blev en 1-milare på inlines där jag tvingade med mig äldsta grabben på 9 år. Gick fint, inte jobbigt alls (för mig, grabben fick kämpa) och inte ett uns av träningsvärk. På tok för lite effekt sger min hjärna till mig, ingen träningsvärk inget vunnet. Jag menar, så måste det ju vara, eller hur!

Två dagar senare skulle jag göra samma sak igen, utan grabben. Fick då lite feeling i den sköna vårkvällen och drog två mil mer intensivt istället för en mil i lugnt tempo. Känns fortfarande idag som om min ytterröv-skinka gjort en legendarisk legday. "Effekt och resultat" säger min hjärna nu!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

4,5 vecka nu o vägde in på 96,9 i fredags, ner ca 5kg men nu börjar jag vackla.. fick ett påskägg jag smakade lite på o sen blev det lite dag för dag.. portionsförpackade plopp godisar som är min favorit och de skrevs såklart in i lifesum! Jag låg på max kcal intag en sväng enligt appen och det blir bara ångest. Råkade äta chips idag också.. 😂 måste rycka upp mig nu!

Har iaf börjat gå 25min promenad i rask takt på jobbet varje dag, inne på andra veckan nu, lättar ångesten lite 😅

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Månadens vägning avklarad idag: - 0,3kg, landar på 88,8kg.

Även om jag hade det på känn så känns det lite klent. Skyller på påsken.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Samma vikt som förra veckan...och om en vecka ser jag att 1 kg har försvunnit. #spåkulan

Permalänk
Medlem

Delmålet taget (89Kg, målet 85Kg)! Har varit aningen frustrerande senaste månaden då vikten fluktuerat hej vilt men
överlag gått neråt. Äter iof lite mer och varierat än i början av nedgången så kan vara därför. Eller helt enkelt för
att det inte finns like mycket fett att bränna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

...Äter iof lite mer och varierat än i början av nedgången så kan vara därför. Eller helt enkelt för att det inte finns like mycket fett att bränna.
...

Eller ngn form av kombination av dessa faktum kanske? Bra jobbat oavsett! *kudos*

Edit: Varje kg fett kan släppa ungeför 69 kcal/dygn, så ingen mening i att ligga mycket lägre än det i kaloriunderskott imo
(sen om man hade haft ngn tillförlitlig, hyfsat, noggrann, metod för att mäta kroppsfett% hade livet varit enklare )

Edit:
I.e. 69[kcal/kg]*fett%[%]*massa[kg]="Max. 'rek.' kaloriunderskott" .
(för mig (fett% är oexakt så det stör!): 69*0,18 (18%)*87=1080 kcal/dygn
(När jag började bry mig om mig själv och min hälsa låg jag på 2672 kcal underskott/dygn (inom ramen ovan))

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Eller ngn form av kombination av dessa faktum kanske? Bra jobbat oavsett! *kudos*

Edit: Varje kg fett kan släppa ungeför 69 kcal/dygn, så ingen mening i att ligga mycket lägre än det i kaloriunderskott imo
(sen om man hade haft ngn tillförlitlig, hyfsat, noggrann, metod för att mäta kroppsfett% hade livet varit enklare )

Tack, kör åt GI och LCHF hållet men inte superstrikt. Räknar inte kalorier, är för lat för det hehe. Trevligt att man går ner ändå även om jag knappt motionerar.
Blir lite förvånad ibland då jag ändå äter rätt "mycket". Oftast större portioner än kollegorna men bara protein och grönsaker.
Middag ofta två ägg, en avokado, en skiva fiberbröd med skinka kanske och en skål kvarg. Ibland oliver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

...Trevligt att man går ner ändå även om jag knappt motionerar...

Jag förvånas alltid/begriper inte varför denna missuppfattning är så "hårdkodad" i oss alla (i mig med): träning har extremt lite med viktnedgång att göra (enligt min åsikt): Det primära är att ha koll på intaget!

Jag gjordehela min viktnedgång utan ngn som helst motion (snarare tvärt om så rörde jag mig mindre (corona/hemmajobb).

För att BIBEHÅLLA vikten så hjälper dock träningen (Jag kan äta mer! Men jag har fortfarande koll på intaget!)

Edit:
Den vanligaste kommentaren jag får av folk jag inte träfffat på ett par år: "Har du börjat träna/Du verkar ha börjat träna": och mitt svar är alltid: "Nej, Jag har slutat äta (för mycket)"

En vanlig följdfråga är:
Har du några tips?
På vilket jag brukar svara:
Ja, kaloriunderskott (alt. "ät och drick färre kalorier")
(Vilket antagligen uppfattas som rätt drygt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Efter att ha åkt bil överallt i 20 år så bytte jag för ganska precis ett år sedan till elcykel. Vägde mig igår; Resultatet efter att ha cyklat till jobb och affär i ett år? Plus 10 Kilo Vad fasiken hände?

Funderar vad jag mera har ändrat på, tycker inte att jag äter eller dricker sämre, redan slutat med glass (det tuffaste att ge upp) godis och läsk sedan 10 år tillbaka, men uppenbarligen är dom små glädjeämnena jag tillåter mig i livet (cider och nötter till helgen och en pizza eller två i månaden.) för mycket begärt.

Samtidigt har sitter alla mina vänner och åker bil överallt, motionerar aldrig, vräker i sig glass, godis och chips och läsk hela tiden och går inte upp ett kilo i vikt år efter år. Vad man inte skulle ge för deras DNA.

Börja med att sluta bry dig om hur det fungerar för andra utan fokusera på dig själv ang viktnedgången.
Sen; Elcykel ? Stäng av skiten o kriga själv lr köp en hybridare så du även kan leka i skogen.
Bra att du tänker på vad du äter. Försök att inte äta innan du ska sova, skippa frukosten och om du måste så motivera dig med en bit mörk choklad till helgen. Och dra ner pizzan till en i månaden, eller två kycklingsallader i månaden.

Gör inte allt på en gång men lite här och där hjälper dig mot målet. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag förvånas alltid/begriper inte varför denna missuppfattning är så "hårdkodad" i oss alla (i mig med): träning har extremt lite med viktnedgång att göra (enligt min åsikt): Det primära är att ha koll på intaget!

Jag gjordehela min viktnedgång utan ngn som helst motion (snarare tvärt om så rörde jag mig mindre (corona/hemmajobb).

För att BIBEHÅLLA vikten så hjälper dock träningen (Jag kan äta mer! Men jag har fortfarande koll på intaget!)

Edit:
Den vanligaste kommentaren jag får av folk jag inte träfffat på ett par år: "Har du börjat träna/Du verkar ha börjat träna": och mitt svar är alltid: "Nej, Jag har slutat äta (för mycket)"

En vanlig följdfråga är:
Har du några tips?
På vilket jag brukar svara:
Ja, kaloriunderskott (alt. "ät och drick färre kalorier")
(Vilket antagligen uppfattas som rätt drygt )

Mm! Jag vet inte var det kommer ifrån för jag har själv också trott det men jag antar att tränande människor oftast inte är tjocka så då är det lätt att man drar den slutsatsen att det endast är för att dom tränar när det egentligen är för att dom tränar och äter rätt. Trodde träningen skulle göra större skillnad för jag körde 30min motioncykel ett par ggr i veckan plus långpromenader till en början men till min förvåning gick jag ner i vikt nästan i samma takt när jag tröttnade på motionscyklingen och att promenera ofta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Mm! Jag vet inte var det kommer ifrån för jag har själv också trott det men jag antar att tränande människor oftast inte är tjocka så då är det lätt att man drar den slutsatsen att det endast är för att dom tränar när det egentligen är för att dom tränar och äter rätt. Trodde träningen skulle göra större skillnad för jag körde 30min motioncykel ett par ggr i veckan plus långpromenader till en början men till min förvåning gick jag ner i vikt nästan i samma takt när jag tröttnade på motionscyklingen och att promenera ofta.

jo, mycket märkligt (antagligen reklamens fel?!)

Men det är inte så förvånande (imo) om man räknar på det:
Du(/jag) (utan att veta dina förutsättningar/vikt alls) men förutsätt en "normaltjockis" på runt 30 BMI, så är en inte helt omrimlig BMR (Basförbränning: sitta och fisa i soffan och äta chips) på runt 2000 kcal/dygn inte utesluten (dvs. din kaloriförbränning per dygn: när du inte gör något alls)

30 min. motionscykling ger dig(/mig) kanske runt 250-300 kcal förbränning. (500-600 kcal/h)

Att låta bli att äta en 250g påse chips (estrella saltade potatischips) ger dig (526*2,5=) 1315kcal uteblivna kalorier!

Eller för att "översätta": för varje hel timme du motionscyklar (med bra puls) kan du äta ~100g chips (0,4 st 250g påsar).

Vilket är enklast? Att låta bli att äta 100g chips eller motionscykla 1h? (Sådär ser jag på det nuförtiden)

Edit: Hur man uppnår sitt kaloriunderskott är såklart upp till var och en och vad som funkar för individen. Men min personliga (och lata) åsikt i frågan är att det är så mycket bekvämare för en soffpotatis (som mig) att låta bli att äta, än att ge sig ut och "motionera"

Edit2: Eller för att vända på det Cykla 2,5h eller (inte) äta en (fullstor) påse chips: vilket är jobbigast?

Permalänk

96 kg efter toabesök i morse. Förhoppningsvis når jag till 90 under sommaren.

En teknikfråga.
Jag har en Apple watch och jag försöker alltid fullgöra "rörelse cirkeln" ställt den på 820st kcal. Jag jobbar i en fabrik och tar mig oftast runt med en sparkcykel i fabriken tror klockan att jag springer eller fattar den att jag använder en sparkcykel?
Jag går ju ner i vikt så jag antar att den mäter hyfsat. Sen undrar jag om sådant blir bättre med en nyare apple watch, jag har just nu den allra första varianten och är ganska nöjd förutom att jag behöver ladda varje natt och att den är trög.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen undrar jag om sådant blir bättre med en nyare apple watch, jag har just nu den allra första varianten och är ganska nöjd förutom att jag behöver ladda varje natt och att den är trög.

Mätningarna är likadana med de nya och de behöver laddas varje natt med, möjligen varannan om du använder den lite.
Däremot är de inte tröga

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Försök att inte äta innan du ska sova

Det är förvisso bra av andra orsaker att sluta äta ca tre timmar innan man ska sova men det är däremot inget som kommer hjälpa vikten specifikt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått ner över 30kg (och sen ramlat av vagnen och lagt på mig samma mängd igen) tre gånger under med tre vilt skilda metoder, måste jag erkänna att carnivore-dieten var utan tvekan den bästa och mest effektiva metoden. För mig personligen tyckte jag den hjälpte mig så mycket på så många fler områden än viktnedgång att det kommer nog bli en diet som håller livet ut.

Efter snart fyra år med carnivore kan jag inte annat än rekommendera det för viktnedgång, psykiskt & fysiskt välmående.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Efter att ha gått ner över 30kg (och sen ramlat av vagnen och lagt på mig samma mängd igen) tre gånger under med tre vilt skilda metoder, måste jag erkänna att carnivore-dieten var utan tvekan den bästa och mest effektiva metoden. För mig personligen tyckte jag den hjälpte mig så mycket på så många fler områden än viktnedgång att det kommer nog bli en diet som håller livet ut.

Efter snart fyra år med carnivore kan jag inte annat än rekommendera det för viktnedgång, psykiskt & fysiskt välmående.

Äter du bara kött eller även grönsaker/sallad för utfyllnad? Hur länge har du ätit på detta vis och vilka fördelar har du upplevt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Äter du bara kött eller även grönsaker/sallad för utfyllnad? Hur länge har du ätit på detta vis och vilka fördelar har du upplevt?

Mvh

Första månaderna åt jag uteslutet nötkött, straight up med salt och peppar. Och vatten/bubbelvatten till det. Sen började jag allt eftersom lägga in olika saker som ägg, fläsk, fisk, fågel. Lever, hjärta, njure, osv är rätt så rekommenderat att ha med ibland. Men ja, generellt nu för tiden efter nästan 4 år med dieten så äter jag det mesta sålänge det kommer direkt från något som haft en puls och det är så oprocesserat som möjligt.

Förutom viktnedgången är fördelarna jag upplevt som följer:

1. Bättre och mer effektiv sömn. Från att ha kunnat sova 12h+ och ändå känna mig som ett vrak sover jag numera 5-7h och vaknar mer ofta än sällan av mig själv utan larm. Pigg och utvilad. Detta var nog det jag märkte av först och snabbast, kanske 3-4 veckor in i dieten.

2. Min psoriasis är mer eller mindre helt borta. Märkte skillnad rätt fort, även om jag inte kopplade korrelationen till en början. Men det tog nog 3-4 månader innan den i stort sett var borta helt och hållet. (återkommer som en express-leverans vid fusk)

3. Vet inte vad man ska kalla det, men alltid dragits med ångest så länge jag minnas. På ett eller annat sätt. Vissa perioder har det varit väldigt mycket, andra mindre. Men den har alltid varit där till vardags. Den har jag inte haft på väldigt länge.

Kan nog komma på fler saker, men det här är dom sakerna som jag verkligen kan sätta fingret på och som jag lyckats kartlägga till just dieten då dom gångerna jag haft en svacka och trillat dit så drabbas ovanstående punkter markant.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Mätningarna är likadana med de nya och de behöver laddas varje natt med, möjligen varannan om du använder den lite.
Däremot är de inte tröga

Okej trodde de hade lagt till en massa sensorer typ EKG och liknande har jag läst om men det kanske inte tillför något i rörelsemätningarna. Jag lär i alla fall kunna aktivera ”träning” i mer än 50 minuter innan klockan går in i energisparläge med en nyare klocka.
Får se om de lyckas övertala mig eller ej när de släpper nr8.

Jag kör förresten med lifesums gratis variant och försöker ligga några hundra kalorier under vad den rekommenderar. På helger tillåter jag mig gå lite över om jag känner för det.
Försöker gå någon mil om dagen om det inte regnar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Första månaderna åt jag uteslutet nötkött, straight up med salt och peppar. Och vatten/bubbelvatten till det. Sen började jag allt eftersom lägga in olika saker som ägg, fläsk, fisk, fågel. Lever, hjärta, njure, osv är rätt så rekommenderat att ha med ibland. Men ja, generellt nu för tiden efter nästan 4 år med dieten så äter jag det mesta sålänge det kommer direkt från något som haft en puls och det är så oprocesserat som möjligt.

Förutom viktnedgången är fördelarna jag upplevt som följer:

1. Bättre och mer effektiv sömn. Från att ha kunnat sova 12h+ och ändå känna mig som ett vrak sover jag numera 5-7h och vaknar mer ofta än sällan av mig själv utan larm. Pigg och utvilad. Detta var nog det jag märkte av först och snabbast, kanske 3-4 veckor in i dieten.

2. Min psoriasis är mer eller mindre helt borta. Märkte skillnad rätt fort, även om jag inte kopplade korrelationen till en början. Men det tog nog 3-4 månader innan den i stort sett var borta helt och hållet. (återkommer som en express-leverans vid fusk)

3. Vet inte vad man ska kalla det, men alltid dragits med ångest så länge jag minnas. På ett eller annat sätt. Vissa perioder har det varit väldigt mycket, andra mindre. Men den har alltid varit där till vardags. Den har jag inte haft på väldigt länge.

Kan nog komma på fler saker, men det här är dom sakerna som jag verkligen kan sätta fingret på och som jag lyckats kartlägga till just dieten då dom gångerna jag haft en svacka och trillat dit så drabbas ovanstående punkter markant.

Mycket intressant svar. Det finns en hel del anektodiska bevis kring kost, ämnesomsättning och hälsa som kan vara värda att prova. Personligen tycker jag att carnivore fungerat bra för viktnedgång, har endast kört kortare perioder men alltid med resultat.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Snusfri

Kör modifast till frukost och lunch på jobbet, sedan en lättare middag på eftermiddagen hemma.

Även bytt ut all läsk mot antingen bubbelvatten eller sockerfri läsk/saft.

Blir knappt något godis heller, kört så nu i snart 3 veckor och kommer fortsätta då det fungerar bra för mig.

Tänkte att kunde jag sluta snusa så kan jag fixa detta med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Enbart tappat 3kg på vågen 75 -> 72kg sedan Januari, men jag märker destomer på midjemåttet. Byxorna som jag tidigare hade svårt för att knäppa halkar nu mer ner så de ser ut som man har gällivarehäng.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Mycket intressant svar. Det finns en hel del anektodiska bevis kring kost, ämnesomsättning och hälsa som kan vara värda att prova. Personligen tycker jag att carnivore fungerat bra för viktnedgång, har endast kört kortare perioder men alltid med resultat.

Ja, kan ju bara gå på vad jag själv erfarit. Väldigt beklämd över att jag inte tog ett fullständigt blodprov före hela spektaklet. Gjorde ett exakt på årsdagen och det provet var fick betyget VG av läkaren som utförde det. Hade som sagt varit väldigt intressant och se hur värdena var innan. Men lätt att vara efterklok.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Avstängd

Lyssnar på podcasten "Adam & Compani", runt 2016 som det avsnittet jag hörde på idag.
Så tog Adam upp någon forskning, där det visade sig, de som åt de mesta av dagens kalorier till frukost gick ner mer i vikt, än de som åt de mesta kalorierna till middag.
Enligt den forskningen han tog upp, så åt deltagarna samma mängd kcal, men en del mest till frukost, de andra mer till middagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Lyssnar på podcasten "Adam & Compani", runt 2016 som det avsnittet jag hörde på idag.
Så tog Adam upp någon forskning, där det visade sig, de som åt de mesta av dagens kalorier till frukost gick ner mer i vikt, än de som åt de mesta kalorierna till middag.
Enligt den forskningen han tog upp, så åt deltagarna samma mängd kcal, men en del mest till frukost, de andra mer till middagen.

Jag har inte läst den själv, men det finns ny aktuell metaanalys som visar, precis som alla vettiga studier innan, att fasta eller andra typer av restriktioner i när du äter inte har någon förbättring gentemot helt vanlig kaloribegränsning.

Fasta är dock ofta en bra metod för flera att uppnå den kalloribegränsning som behövs och om du lyckas bättre med fastande än andra metoder så finns det inget negativt med det. Men det är viktigt att man förstår att det inte är något mer än att man bara äter mindre totalt som resultat av sitt fastande.