Smart högtalare och/eller nått annat? Nybörjare

Permalänk
Inaktiv

Smart högtalare och/eller nått annat? Nybörjare

Jag är ute efter två saker, datorhögtalare* och en fristående högtalare som alltså funkar utan datorn, som jag kan streama musik och radio på från min telefon (typ som casta med Chromecast fast bara ljud).

Kan inget om smarta högtalare men det verkar som att alla ansluter via Wi-Fi eller Bluetooth men vissa erbjuder även LAN.

* Nu till min fråga då jag har för avsikt att koppla en Chromecast TV till en datorskärm som saknar inbyggt ljud. Kan smarta högtalare användas för ljud? Jag antar att de kan det men blir det inte mer lagg än om jag hade anslutit högtalare via 3.5mm/linjeingång? Detta verkar dock inte smarta högtalare ha?

Finns det en högtalare som passar för båda ändamålen, eller bör jag köpa specifika datorhögtalare och en smart högtalare som fristående högtalare? Kanske en portabel.

Känner mig lite förvirrad på hur jag ska göra.

Bryr mig för övrigt om hur högtalarna ser ut och hur stor plats de tar. Är ingen audiofil och vill inte ha nått stort högtalarsystem (tänker här främst på datorn då de flesta smarta högtalare ser snygga ut).

Permalänk
Medlem

Mobil - CC - Skärm+CC Högtalare, kan vara ett stort problem.
Inga problem att skicka ljudappar som spotify och ljudbok alternativ till TV och högtalare samtidigt.
Men videoappar stöder sällan att man även skickar ljudet till högtalare, att använda videotjänster via chromeappen och casta från den kan funka men blir inte smidigt.

Smarta högtalare med stöd för flera olika källor stöder sällan ljud från olika källor samtidigt, man behöver växla mellan tex BT, CC, 3.5 och webb antingen på enheten eller i dess app.
Vad som eventuellt skulle funka är att du använder någon form av HDMI splitter/audio extractor som du sätter mellan Chromecast och Skärm.
Så att du kan ha en separat kabel till en helt vanlig högtalare som hela tiden spelar allt ljud från Chromecasten även om skärmen är avstängd.
Då kan du köpa vilken högtalare som helst.

Tredjepart högtalare var i mitt fall ett dåligt alternativ, köpte 3st @ 1000kr/st. Den inbyggda CC var inte i sync med alla mina andra rena Chromecasthögtalare och det slutade med att jag ersatte dom med fler chromecasthögtalare under en rea.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

I sann nörd-anda kan man köra en "vanlig" högtalare samt en raspberry pi med tex volumio koppla till nätverket och styr via mobilen, eller desktop-webläsaren, eller hur man nu vill.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruentusa:

Mobil - CC - Skärm+CC Högtalare, kan vara ett stort problem.
Inga problem att skicka ljudappar som spotify och ljudbok alternativ till TV och högtalare samtidigt.
Men videoappar stöder sällan att man även skickar ljudet till högtalare, att använda videotjänster via chromeappen och casta från den kan funka men blir inte smidigt.

Smarta högtalare med stöd för flera olika källor stöder sällan ljud från olika källor samtidigt, man behöver växla mellan tex BT, CC, 3.5 och webb antingen på enheten eller i dess app.
Vad som eventuellt skulle funka är att du använder någon form av HDMI splitter/audio extractor som du sätter mellan Chromecast och Skärm.
Så att du kan ha en separat kabel till en helt vanlig högtalare som hela tiden spelar allt ljud från Chromecasten även om skärmen är avstängd.
Då kan du köpa vilken högtalare som helst.

Tredjepart högtalare var i mitt fall ett dåligt alternativ, köpte 3st @ 1000kr/st. Den inbyggda CC var inte i sync med alla mina andra rena Chromecasthögtalare och det slutade med att jag ersatte dom med fler chromecasthögtalare under en rea.

Hänger inte med riktigt.

Som jag har förstått det kräver inte Chromecast med Google TV en HDMI Audio Extractor om skärmen istället har 3.5mm/linjeutgång (säker på att jag har läst detta nånstans men ska försöka hitta länk). Vet inte om det var annorlunda för tidigare Chromecast generationer. Har även läst att det skulle gå att få ljudet trådlöst via Bluetooth. Fast det känns som att 3.5mm vore mer stabilt.

Upptäckte nu att det fanns portabla högtalare med 3.5mm uttag. Då går det ju att använda till datorn/skärmen via 3.5mm. Sen när man vill gå iväg så tar man bara med sig högtalaren och använder Bluetooth (kopplar till telefonen). Inga "smarta" högtalare kanske utan snarare portabla och trådlösa högtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Som jag har förstått det kräver inte Chromecast med Google TV en HDMI Audio Extractor om skärmen istället har 3.5mm/linjeutgång (säker på att jag har läst detta nånstans men ska försöka hitta länk)... Har även läst att det skulle gå att få ljudet trådlöst via Bluetooth.

https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/qf2p06/can_i_use...

https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/jbtg1u/using_the...

Jag tolkar det som att både 3.5mm och Bluetooth ska funka med en bildskärm som saknar egna högtalare. Även trådlösa högtalare eller hörlurar via Bluetooth.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar kombinationen av Ikea Eneby 30 och Google Nest mini, Ikea Enby är en billig dum BT högtalare med linjeingång och den låter framförallt rätt bra för pengarna och den kan anslutas med blåtand eller analog linjeingång, linjeingången ger ingen latens så den funkar bra när man ska synka mot en bildvisare typ tv och monitor (latensen i BT blir ofta ett problem när man ska blanda in bild) och så ansluter man Nest minin via BT för att göra det hela smart när man vill ha de funktionerna, ett alternativ till Nest mini kan vara en Lenovo smartklocka, så har jag gjort i sovrummet för där är det ju trevligt med en "klockradio" som låter bra. Det går ju även att bygga ihop andra kombination av delar enligt samma princip.
https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-g...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/smart-hem...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/radio-ste...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.