Finns det maxtak för prishöjning på abonnemang? (Aimo Park)

Permalänk
Sötast

Finns det maxtak för prishöjning på abonnemang? (Aimo Park)

Tjo,

Nyfiken på om det finns någon form av regler avseende prisökningar på abonnemang.

Har parkering via Aimo Park och har tills nu betalat 190:-/månad.
Fick nyss ett brev att de ökar priset till 350:-/månad

Alltså ökning med lite mer än 84.2%
Helt sinnessjukt i min mening.

Någon som har koll/erfarenhet?

Permalänk
Medlem

då det är ett privat företag så "nej".

Enda kryphålet är väl om du signat en viss period till ett visst pris. men Aimo park brukar väl köra månadsvis?

// LZ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Allexz:

Tjo,

Nyfiken på om det finns någon form av regler avseende prisökningar på abonnemang.

Har parkering via Aimo Park och har tills nu betalat 190:-/månad.
Fick nyss ett brev att de ökar priset till 350:-/månad

Alltså ökning med lite mer än 84.2%
Helt sinnessjukt i min mening.

Någon som har koll/erfarenhet?

Parkeringshyror är inte reglerade utan det är marknadshyror som gäller.
TLDR; Aimo park får sätta precis vilka priser de vill på sina parkeringar och parkeringstillstånd tyvärr.

De höjer våra gatuparkeringar i anslutning till att Aimo tar över parkeringarna vid min bostäd. Priset går från 390 till 685 kr. + De tar bort reserverade platser så man ska villa runt i området och hoppas på att man hittar en parkering som är hyfsat nära hemmet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Parkeringshyror är inte reglerade utan det är marknadshyror som gäller.
TLDR; Aimo park får sätta precis vilka priser de vill på sina parkeringar och parkeringstillstånd tyvärr.

De höjer våra gatuparkeringar i anslutning till att Aimo tar över parkeringarna vid min bostäd. Priset går från 390 till 685 kr. + De tar bort reserverade platser så man ska villa runt i området och hoppas på att man hittar en parkering som är hyfsat nära hemmet.

Så du ska betala 685kr för att kanske få parkera någonstans?

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

Parkeringshyror är inte reglerade utan det är marknadshyror som gäller.
TLDR; Aimo park får sätta precis vilka priser de vill på sina parkeringar och parkeringstillstånd tyvärr.

De höjer våra gatuparkeringar i anslutning till att Aimo tar över parkeringarna vid min bostäd. Priset går från 390 till 685 kr. + De tar bort reserverade platser så man ska villa runt i området och hoppas på att man hittar en parkering som är hyfsat nära hemmet.

Antar att jag får trösta mig med att 'det kunde varit värre'
Helt sjukt upplägg för din del :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Så du ska betala 685kr för att kanske få parkera någonstans?

Visst är det sjukt? Men så är det när våra kommuner säljer ut alla parkeringar till privata bolag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m4gnify:

Så du ska betala 685kr för att kanske få parkera någonstans?

Precis så. Eller betala på gästparkeringen, 10 kr/h, dygnet runt, alla dagar, ingen maxtaxa....

Skrivet av Allexz:

Antar att jag får trösta mig med att 'det kunde varit värre'
Helt sjukt upplägg för din del :/

Jag har ju av naturliga skäl ingen bil pga dessa priser.

Att ha bil i garaget i huset kostar 1100 kr/månad men kommer så snart Aimo Park bytt ut låssystemet öppna upp för uthyrning till utomstående + troligen höja priset en hel del...

Skrivet av tBiorrith:

Visst är det sjukt? Men så är det när våra kommuner säljer ut alla parkeringar till privata bolag.

I detta fallet är det Stena fastigheter som lejer ut sina parkeringar till Aimo, troligen för att slippa parkeringsköer, underhåll, hantering etc. + Stadigare inkomst. (+ en hel del av garageparkeringarna är oanvända, troligen till stor del pga det höga priset).
Det sista stycket är spekuleringar från min sida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De höjer våra gatuparkeringar i anslutning till att Aimo tar över parkeringarna vid min bostäd. Priset går från 390 till 685 kr. + De tar bort reserverade platser så man ska villa runt i området och hoppas på att man hittar en parkering som är hyfsat nära hemmet.

Dom har tänkt till, för nu kan Aimo dessutom sälja fler parkeringsplatser än dom har.
Tidigare fanns det säg 100 platser personliga parkeringar. Men nu med nya systemet kan dom ta betalt för 120 "fasta" parkeringar och dom 20 som inte får plats behöver betala dygnsavgift i ett annat område vilket ger ytterligare intäkt.
Värdelöst för dig och alla andra som bor i området men stor vinst för Aimo

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av QRikard:

Dom har tänkt till, för nu kan Aimo dessutom sälja fler parkeringsplatser än dom har.
Tidigare fanns det säg 100 platser personliga parkeringar. Men nu med nya systemet kan dom ta betalt för 120 "fasta" parkeringar och dom 20 som inte får plats behöver betala dygnsavgift i ett annat område vilket ger ytterligare intäkt.
Värdelöst för dig och alla andra som bor i området men stor vinst för Aimo

Om jag förstått det rätt så ska de sälja som max 94% fasta platser och resterande 6% är "i mån av plats", dvs, upp till 6% till kan säljas med kortare tillstånd.

Men, det får man väl se. Tänkte nog inte ha någon bil i detta bostadsområdet, att hyra en M/Kinto kostar mindre än vad parkeringen gör....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om jag förstått det rätt så ska de sälja som max 94% fasta platser och resterande 6% är "i mån av plats", dvs, upp till 6% till kan säljas med kortare tillstånd.

Men, det får man väl se. Tänkte nog inte ha någon bil i detta bostadsområdet, att hyra en M/Kinto kostar mindre än vad parkeringen gör....

Det låter lite rimligare men verkligen inte bekvämt för er som bor där.
Luleå tekniska universitet körde denna för några år sedan och tog bort personalens fasta parkeringsplatser och hyrde därefter ut 20%(?) fler platser än det fanns på området för "alla kör ändå inte bil varje dag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I detta fallet är det Stena fastigheter som lejer ut sina parkeringar till Aimo, troligen för att slippa parkeringsköer, underhåll, hantering etc. + Stadigare inkomst. (+ en hel del av garageparkeringarna är oanvända, troligen till stor del pga det höga priset).
Det sista stycket är spekuleringar från min sida.

Det hände samma sak med vår hyresrätt. Förut kostade förhyrd parkering 40 kr/mån och garage 150 kr/mån. Nu kostar det 175kr, och 415kr. Hälften av alla parkeringsplatser är tomma och gatorna är fulla.
Jag hyr en plats dock, skönt att alltid veta var jag hittar en ledig plats. Man är passivt sur liksom, och det är väl det som de privata parkeringsbolagen vet om, att man behöver någonstans att ställa bilen vad det än kostar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det hände samma sak med vår hyresrätt. Förut kostade förhyrd parkering 40 kr/mån och garage 150 kr/mån. Nu kostar det 175kr, och 415kr. Hälften av alla parkeringsplatser är tomma och gatorna är fulla.
Jag hyr en plats dock, skönt att alltid veta var jag hittar en ledig plats. Man är passivt sur liksom, och det är väl det som de privata parkeringsbolagen vet om, att man behöver någonstans att ställa bilen vad det än kostar!

Våra parkeringar ute kostade 150kr och garage 225kr / månad. Fast plats.
Idag kostar ute 225 och garage 450 per månad. Visserligen fortfarande fasta platser... Jag har en MC plats som är 1/3 så stor yta som jag betalar 225kr /månad i garaget. Galet dyrt tycker jag men vad ska man göra. Bilen får stå på gatan men om man får stå utanför eller gå ett par hundra meter vet man aldrig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit upp detta förut: Generellt i vårt samhälle idag så säljer stat och kommun ut medborgarna till privata intressen. Parkeringar är bara ett exempel i raden på områden där skattebetalarna / medborgarna mjölkas på pengar. Ex. jag bor i en mindre stad, det finns en stor parkering som sällan är full, de flesta timmar på dygnet är den rentav tom, trots det är det dygnet runt taxa med Aimo Park, varför då? Kommunens mark tillhör medborgarna, parkeringar är allmännytta. Även sjukhus har drabbats av detta, det borde räcka med p-skiva men istället så är tom akuten belagd med taxa och flera personer har fått böter, det är absurt.

Område på område är det likadant, privata skolor som tar ut miljonvinster, privatiserad vård, fastigheter som säljs till privata bolag och sen hyrs ut direkt till kommunen, finns hundratals exempel på missbruket.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har tagit upp detta förut: Generellt i vårt samhälle idag så säljer stat och kommun ut medborgarna till privata intressen. Parkeringar är bara ett exempel i raden på områden där skattebetalarna / medborgarna mjölkas på pengar. Ex. jag bor i en mindre stad, det finns en stor parkering som sällan är full, de flesta timmar på dygnet är den rentav tom, trots det är det dygnet runt taxa med Aimo Park, varför då? Kommunens mark tillhör medborgarna, parkeringar är allmännytta. Även sjukhus har drabbats av detta, det borde räcka med p-skiva men istället så är tom akuten belagd med taxa och flera personer har fått böter, det är absurt.

Område på område är det likadant, privata skolor som tar ut miljonvinster, privatiserad vård, fastigheter som säljs till privata bolag och sen hyrs ut direkt till kommunen, finns hundratals exempel på missbruket.

Mvh

Håller med om att det är SJUKT att man ska behöva betala vid akuten eller inom sjukhusområdet.
Har själv fått en p-bot när min dotter bröt sin arm, hade inte direkt tid att leta upp en automat! Jag hade annat att tänka på!
Sen att allt säljs ut är väl rätt normalt, i slutändan handlar allt om pengar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Det hände samma sak med vår hyresrätt. Förut kostade förhyrd parkering 40 kr/mån och garage 150 kr/mån. Nu kostar det 175kr, och 415kr. Hälften av alla parkeringsplatser är tomma och gatorna är fulla.
Jag hyr en plats dock, skönt att alltid veta var jag hittar en ledig plats. Man är passivt sur liksom, och det är väl det som de privata parkeringsbolagen vet om, att man behöver någonstans att ställa bilen vad det än kostar!

Kan inte låta bli att tycka ert missnöje är lite gulligt. Vid min lägenhet kostade boendeparkering 1100kr/månad för att kanske (men förmodligen inte) hitta parkeringsplats på gatan, eller 2900kr/månad för dedikerad garageplats (och då ska man vara glad att man kan få en öht). Och det är kommunala parkeringsplatser, inte något privat bolag. Gläd dig åt det iaf

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan inte låta bli att tycka ert missnöje är lite gulligt. Vid min lägenhet kostade boendeparkering 1100kr/månad för att kanske (men förmodligen inte) hitta parkeringsplats på gatan, eller 2900kr/månad för dedikerad garageplats (och då ska man vara glad att man kan få en öht). Och det är kommunala parkeringsplatser, inte något privat bolag. Gläd dig åt det iaf

Bor man i Stockholm får man skylla sig själv ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan inte låta bli att tycka ert missnöje är lite gulligt. Vid min lägenhet kostade boendeparkering 1100kr/månad för att kanske (men förmodligen inte) hitta parkeringsplats på gatan, eller 2900kr/månad för dedikerad garageplats (och då ska man vara glad att man kan få en öht). Och det är kommunala parkeringsplatser, inte något privat bolag. Gläd dig åt det iaf

Varför ska vi vara glada för att vi blir skinnflådda av vår egen kommun? De arbetar för oss, det är vår mark.

Trött på korruptionen och maktmissbruket som spridit ut sig i Sverige, även på kommunal nivå.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Bor man i Stockholm får man skylla sig själv ;D

Absolut, så är det ju.

Skrivet av Aeig:

Varför ska vi vara glada för att vi blir skinnflådda av vår egen kommun? De arbetar för oss, det är vår mark.

Trött på korruptionen och maktmissbruket som spridit ut sig i Sverige, även på kommunal nivå.

Mvh

Det var mer summorna jag reagerade på. 175kr för gatuparkering/415kr för garageplats kan knappast anses vara att skinnflå. Snarare 40kr/månad för gatuparkering/150kr för garageplats som är alldeles för låg kostnad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Varför ska vi vara glada för att vi blir skinnflådda av vår egen kommun? De arbetar för oss, det är vår mark.

Det är kommuninvånarna som väljer politiker och politikerna är de som bestämmer. Således är du i minoritet och majoriteten stöder den politik som förs. Bara att rätta sig efter majoriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det är kommuninvånarna som väljer politiker och politikerna är de som bestämmer. Således är du i minoritet och majoriteten stöder den politik som förs. Bara att rätta sig efter majoriteten.

Fast alla beslut som politiker tar i olika länder och på olika nivåer har inte förankring hos befolkningen.

Korruption är verkligt och existerar, oberoende av i vilket skede de valdes eller ej. Vilka namn som skall stå på listorna tas dessutom fram internt inom partierna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tror nog en majoritet är emot de höjningar som nu sker, men andra politiska frågor kanske väger tyngre.

Vi får höjd parkering nu när kommunen river vår parkering och garage för att bygga bostadsrätter. Ökningen blir från ca 400 till 800. Tror de hade kunnat höja till ca 2000 månad innan många gett upp bilen. Jag tjänar mindre än genomsnittet men skulle ändå ta 2000kr parkering och bensinpris på 40kr litern hellre än att ha mina barn 2 timmar länge på dagis / fritids. Dock hade jag nog för länge sedan flyttat ut på landet om jag vetat vartåt det barkade i staden.

Känns lite knepigt med reglerade hyror för hyresrätter men vilda västern för parkering och tomthyror. Jag betalar hellre fastighetsskatt även om den skulle vara lika hög.

Jag har mycket svårt att rösta på något parti i höstens (kommunal) val, tycker mycket illa om att göra bilen till en klassfråga igen, och dessutom låta de fattigaste (som redan i snitt har minst klimatpåverkan) bli dem som ska göra de uppoffringar som krävs för att samhället ska nå klimatmålen.

Förtydligande kommunalval
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Korruption är verkligt och existerar, oberoende av i vilket skede de valdes eller ej. Vilka namn som skall stå på listorna tas dessutom fram internt inom partierna.

Ja, det är något att fundera på. Är det verkligen bra att politiker bestämmer så pass mycket.

Permalänk

Intressant med så olika priser för parkering!

Jag bor i hyresrätt och betalar ca 1400 kr / mån för varmgarage i källaren. Kallgarage kostar ca 1000. För grannen 2 hus bort kostar garage 2800 kr / mån. En kompis som flyttade härifrån till Stockholm fick ge upp bil, där var det som @TobiasStockholm skrev 1100 kr / mån för gatuparkering utan garanterad plats. En annan bekant i Stockholm betalar 100 kr / mån för parkeringsplats på tomten.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem

P platser är generellt ganska billiga i storstäderna, räkna på vad tomtytan är värd och vilka hyror man kunde dragit in om man i stället byggt på den elelr tänk på hur mycket bättre kollektivtrafik och cykling kunnat fungera om man använt ytan till det i stället för att ha som uppställnigsplats för bilar.
I London värderar man parkeringsutrymmen på ett mer realstiskt sätt i förhållande till markvädet.

average cost of a London car-parking space hits £219,000
the average cost of buying parking in London at £1,731.60 per sq ft
In Lambeth, Islington and Camden, parking spaces sell for over £500,000.
https://www.standard.co.uk/homesandproperty/property-news/cos...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker i och för sig att London är lite av en utkant, då man har mycket lägre skatter för de som arbetar. Det är ganska stor skillnad mot Sverige, där lönerna är mycket lägre och skatterna mycket högre.

Men i princip håller jag med @mrqaffe. Det vore extremt mycket bättre om marknaden bestämde priset för en parkeringsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker i och för sig att London är lite av en utkant, då man har mycket lägre skatter för de som arbetar. Det är ganska stor skillnad mot Sverige, där lönerna är mycket lägre och skatterna mycket högre.

Men i princip håller jag med @mrqaffe. Det vore extremt mycket bättre om marknaden bestämde priset för en parkeringsplats.

Mycket lägre inkomstskatt är att ta i och det där med att lönerna generellt skulle vara högre tycker inte jag stämmer.
Det finns absolut högt betalda jobb men långt ifrån alla är det.

Räknar du sedan in vad du har kvar i plånboken efter allt är betalt, som parkering, avgifter och andra skatter så skulle upplevde jag att jag hade mindre kvar än motsvarande i Sverige. Sen finns inte heller det sociala skyddsnätet som vi har.
Men....med det sagt, det finns andra värden i livet än pengar och det är en fantastisk stad med skön mix av människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fast alla beslut som politiker tar i olika länder och på olika nivåer har inte förankring hos befolkningen.

Korruption är verkligt och existerar, oberoende av i vilket skede de valdes eller ej. Vilka namn som skall stå på listorna tas dessutom fram internt inom partierna.

Mvh

Fast faktum kvarstå, det är invånarna som valt styre och vissa partier gör ingen hemlighet av att man vill sänka skatterna och låta folk betala avgift för sådan dom vill nyttja - och därigenom gett vårt samtycke. Vi har alltså det samhälle vi förtjänar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nyfiken på om det finns någon form av regler avseende prisökningar på abonnemang.

Har parkering via Aimo Park och har tills nu betalat 190:-/månad.
Fick nyss ett brev att de ökar priset till 350:-/månad

Alltså ökning med lite mer än 84.2%
Helt sinnessjukt i min mening.

Någon som har koll/erfarenhet?

Det borde stå i avtalet hur mycket Aimo Park maximalt får höja.

Min erfarenhet är delansvarig i att formulera ett parkeringsavtal, i egenskap av styrelseledamot i min bostadsrättsförening. Vi fick följande information från vår jurist på HSB när det begav sig:

Enligt lag måste man ange antingen i kronor och ören, eller en procentsats. Hyresvärd har inte rätt att bara ange att hyresvärd har rätt att justera hyran. Sedan är det upp till styrelsen att besluta inför varje kalenderår om justering ska ske eller ej.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det borde stå i avtalet hur mycket Aimo Park maximalt får höja.

Min erfarenhet är delansvarig i att formulera ett parkeringsavtal, i egenskap av styrelseledamot i min bostadsrättsförening. Vi fick följande information från vår jurist på HSB när det begav sig:

Enligt lag måste man ange antingen i kronor och ören, eller en procentsats. Hyresvärd har inte rätt att bara ange att hyresvärd har rätt att justera hyran. Sedan är det upp till styrelsen att besluta inför varje kalenderår om justering ska ske eller ej.

Men det gäller väl bara om föreningen styr över p platserna, det framgår inte om det är så i TS fall för det kan ju vara p bolaget som styr över dem typ att de finns på kommunal mark och de har avtal med kommunen eller att p bolaget äger parkeringen typ ett p hus och då har troligen inte nån BRF inflytande över deras prissättning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak: kanska ska anmäla er till SVT Plus ni som alla verkar drabbade av liknande med just Aimo