Gigabyte förverkligar datorkomponenter med dold kabeldragning

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förverkligar datorkomponenter med dold kabeldragning

Moderkort, chassi och grafikkort buntas nu ihop i ett paket med målet att göra fulländad kabelhantering till en dans på rosor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur spektakulärt bra nätaggregat Gigabyte har levererat så är jag skeptisk till att köpa ett paket där man är mer eller mindre låst till deras komponenter.

Ska man göra något där man kan få snygg/obefintlig kabeldragning så ska man inte utgå från atx-standarden. Gör om och gör rätt från början istället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har endera helt öppna system eller en låda med sidoplåt att stoppa dem i, datorakvarium är för p10r som gillar rgb-blink men inte fått skaffa fiskar för sina föräldrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snyggt men kompatibiliteten med andra produkter är ju obefintlig

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Det bästa Gigabyte har gjort sedan de gick all in på deras explosiva produktserie med dold kvalite.

Permalänk
Medlem

Sen är ju inte det där det snyggaste sättet bygga på.
Visst har du bara 5 min att slänga ihop allt sure.

Men lägger du ner lite tid så kan få det riktigt snyggt.
Även med kablar som syns. Med cable mods tex.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Köp låda utan fönster? 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Allt som är snyggt är inte praktiskt och/eller meningsfullt.

Gigabyte kanske skulle höja kvalitén på sina produkter innan de försöker uppfinna hjulet.

Permalänk
Medlem

Hela grejen med PC är ju att det är modulärt och utbytbara komponenter, detta blir ju mer som en stationär laptop där allt är integrerat och omöjligt att byta ut.

Permalänk
Medlem

Does it come with ”a bang”?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Då måste man ha tillgång till att öppna båda chassisidor för att byta komponenter vilket är lite opraktiskt. Svårt/omöjligt att standardisera och att fråga runt om komponent X fungerar med chassi Y blir besvärligt. Hämmar också innovation när alla måste försöka förhålla sig till samma standard.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför elen måste komma på en annan sida av kretskortet. Sätt kontakterna på samma sida som PCIe-kontakten, där det överhänger moderkortet, då slipper man nästan alla problem med detta. Samma sak med ATX och 8-pin, de kan väl (för bövelen) sitta nära sockeln på baksidan så de kan kopplas in från baksidan?

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN. Så här vill jag att alla gör.
Blir helt rörd av att någon tänkte till och även satte batteriet på baksidan. 😭
Om ALLA gör så här blir jag väldigt väldigt glad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det tänkt att man skall använda Gigabytes nätagg också? Jag kan redan se slogan framför mig: "Fyrverkerier på köpet!"

Nej tack. Giganyte har redan bränt sitt förtroende hos mig. Inte för att de gjort livsfarliga nätaggregat, utan för hur de hanterade incidenten. Det är oförlåtligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför elen måste komma på en annan sida av kretskortet. Sätt kontakterna på samma sida som PCIe-kontakten, där det överhänger moderkortet, då slipper man nästan alla problem med detta. Samma sak med ATX och 8-pin, de kan väl (för bövelen) sitta nära sockeln på baksidan så de kan kopplas in från baksidan?

Ju kortare sträcka du behöver göra ledningarna på moderkortet, desto bättre. Det är ingen slump att 8pin sitter nära processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

ÄNTLIGEN. Så här vill jag att alla gör.
Blir helt rörd av att någon tänkte till och även satte batteriet på baksidan. 😭
Om ALLA gör så här blir jag väldigt väldigt glad.

Så underbart härlig och nördig kommentar! Instämmer! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det tänkt att man skall använda Gigabytes nätagg också? Jag kan redan se slogan framför mig: "Fyrverkerier på köpet!"

Nej tack. Giganyte har redan bränt sitt förtroende hos mig. Inte för att de gjort livsfarliga nätaggregat, utan för hur de hanterade incidenten. Det är oförlåtligt.

Det är väl mer intressant vad för trend detta potentiellt kan starta snarare än att man ska köpa just den här produkten.. Är ju ett naturligt nästa steg efter att mer utrymme skapats bakom moderkortet plus att typ alla chassin verkar "behöva" tempered glass nuförtiden.. Kommer nog ta ett tag innan det ens möjligtvis kan bli någorlunda standardiserad funktion om det blir en stor marketing push runt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Säljs det som paket får man hoppas det ingår en brandsläckare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på hur spektakulärt bra nätaggregat Gigabyte har levererat så är jag skeptisk till att köpa ett paket där man är mer eller mindre låst till deras komponenter.

Ska man göra något där man kan få snygg/obefintlig kabeldragning så ska man inte utgå från atx-standarden. Gör om och gör rätt från början istället.

Du är knappast ensam.
Skulle inte röra dom med tång när det finns så mycket bättre på markanden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det är väl mer intressant vad för trend detta potentiellt kan starta snarare än att man ska köpa just den här produkten.. Är ju ett naturligt nästa steg efter att mer utrymme skapats bakom moderkortet plus att typ alla chassin verkar "behöva" tempered glass nuförtiden.. Kommer nog ta ett tag innan det ens möjligtvis kan bli någorlunda standardiserad funktion om det blir en stor marketing push runt det.

Blir det någon slags standard kring det så är det absolut intressant, Ja. men om det blir mer av en paketlösning där man måste ha tillverkare X på alla komponenter så är det totalt ointressant även om alla hoppar på tåget. Då är det inte värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ju kortare sträcka du behöver göra ledningarna på moderkortet, desto bättre. Det är ingen slump att 8pin sitter nära processorn.

Framsidan eller baksidan spelar ingen roll, kontaktens stift är genomgående redan

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll för att det är Gigabyte.
Nåja, det är förståeligt. Till en gräns. Om man inte är kapabel till att tänka långsiktigt.

Detta ska enligt mig ses som en vision om framtidens datorbyggande. Att det är Gigabyte skiter jag i då jag vill se ALLA hänga på detta.
Någon är alltid först.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varför måste allt vara så ytligt. De ju insidan som räknas🤗🤓

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mycket gnäll för att det är Gigabyte.
Nåja, det är förståeligt. Till en gräns. Om man inte är kapabel till att tänka långsiktigt.

Detta ska enligt mig ses som en vision om framtidens datorbyggande. Att det är Gigabyte skiter jag i då jag vill se ALLA hänga på detta.
Någon är alltid först.

Att Gigabyte nu har en bra idé som (förhoppningsvis) blir en öppen standard förändrar liksom inte det faktum att de sålt nätaggregat som innebär fara för liv hälsa och egendom, och sedan låtsades som om det regnade. Så vi lär (med all rätt) fortsätta se "gnäll" om detta tills de ovillkorligen kapitulerar och erkänner att det var helt och hållet deras eget fel och ansvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Blir helt rörd av att någon tänkte till och även satte batteriet på baksidan. 😭

ELLER så kan man bara byta ut det medföljande kinesiska ettöres-batteriet mot ett nytt kvalitetsbatteri när man bygger datorn och slippa problemet med att det behöver bytas under datorns livstid. 💁‍♂️

Permalänk
Medlem

Ååååh, snart har vi gått fulla cirkeln och är tillbaks till hur <infoga din favvo-hemdator från 80-talet här> var konstruerade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

ELLER så kan man bara byta ut det medföljande kinesiska ettöres-batteriet mot ett nytt kvalitetsbatteri när man bygger datorn och slippa problemet med att det behöver bytas under datorns livstid. 💁‍♂️

Och inte ha SATA-ssd så slipper vi dom sladdarna.
Och inte köpa grafikkort utan enbart köpa på det inbyggda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Och inte ha SATA-ssd så slipper vi dom sladdarna.
Och inte köpa grafikkort utan enbart köpa på det inbyggda.

Mina SATA-SSDs sitter monterade bakom moderkortsplåten, och kabeldragningen skulle gå att dölja helt om man använde 90-graders kontaktstycken vid moderkortet och drog SATA-kablarna genom kabelgenomföringarna på moderkortsplåten istället.

(Bilden är tagen innan jag bestämde mig för den slutgiltiga dragningen av 24-pin/2x PCIe 8-pin)

Det skulle även gått att ändra frontpanel/USB-kablarna, men kände att nyttan utöver att binda ner dem med buntband mot nätaggregatskammaren var obefintlig då jag inte har något utställningschassi. Sen är det ju förstås alltid kul att få till en bra kabeldragning även om det tar några timmar extra att bygga.

CMOS-batteriet räcker egentligen väldigt länge, problemet är att de kinesiska knappceller som följer med bara är gjorde för att vara billiga och ofta har alldeles för stor självurladdning. Jag har varit med om ett flertal nya moderkort där batteriet haft lågt eller inget volttal redan när man packar upp det ur kartongen för första gången, och sedan jag började med rutinen att byta batteriet vid nybyggen så har jag inte behövt byta ett (1) batteri.

Permalänk

Blurrar ut att jag ser Gigabyte framför mig. Helhetsmässigt ger de ju ett schyst intryck just då marknaden för stilrenhet värderas högt idag. Nödvändigt? Kör bara. Säljknep så varför inte.

Har dragit så mycket kabel i mitt föra jobbliv och pressat in tonvis av kablage i smala kompakta chassien. Nästa grej är väl cpu-sockeln på baksidan men de har väl redan projekterats redan, ingen aning om de blivit nåt av de?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hmmm
Fundera om Lian Li (light strimmers cables) och Cablemods gör motstånd och brinna ned fabriken?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/