Trådbunden förlängning av gäst-wifi alt separerade nätverk

Permalänk

Trådbunden förlängning av gäst-wifi alt separerade nätverk

Hej! Jag undrar hur jag bäst kan skapa två separerade wifi nätverk där åtminstone det ena även har trådbundna anslutningar, samtidigt som man kan fylla på med accesspunkter för wifi. Jag kan tyvärr inget om nätverk men har funderat på två alternativ där det första utgår mer från den setup jag har idag. Som det ser ut idag så har jag en airport extreme som agerar router och en annan airport extreme som agerar som förlängd accesspunkt där de separerade nätverken skapas genom gäst-wifi funktionen som airport extreme har. Jag skulle vilja dra en nätverkskabel mellan den sista Airport Extreme och en ny accesspunkt som jag ännu inte införskaffat och så skulle jag önska att denna nya accesspunkt förlängde wifi signalen för gästnätverket från Airport Extreme. Men jag misstänker att eftersom accesspunkten kopplas via en ethernetkabel till Airporten så kommer endast Airportens vanliga nätverk att förlängas. Eller?

Jag har försökt göra en skiss på hur det ser ut hemma, se: Nuvarande setup. Jag har ritat in en Netgear Access Point som jag ännu inte skaffat och frågan är om man kan få "Other Device C" att ligga på samma nätverk som "Other Device B" så att dessa kan upptäcka varandra.

I det andra alternativet, se: Alternativ setup, tänker jag mig en router som har två utgångar för två olika nätverk, alternativt kanske en switch som låter de två airport extreme skapa separerade nätverk, men jag är osäker på om detta går och vad för slags switch/router som jag i så fall ska köpa. Viktigt att den är superenkel att konfigurera och uppdatera, gärna via app eller webinterface eftersom jag inte har pc (har dock en mac). På något sätt tycker jag att detta alternativ känns mer rent och tydligt, men vad säger ni?

En liten bakgrund till min fråga: Jag har väldigt tjocka tegelväggar som är nästan ogenomträngliga för Wifi, därav verkar tre accesspunkter/router behövas med trådbunden anslutning mellan varandra. Jag vill ha ett nätverk med diverse trådbundna hubbar och någon wifi-enhet som ska vara separarerade från ett annat nätverk där Sonos och andra saker som jag vill att gäster ska kunna ha tillgång till. Det är i själva verket detta gästnätverk som har flest saker anslutna till varandra och som behöver ha täckning överallt. Det andra nätverket behöver egentligen inte ha så stor täckning.

Permalänk
Medlem

Du har inte fått något svar, kanske ändras, men ger min version.
Du önskar en avancerad nätverksuppsättning, men kravet är att det är super enkelt att sätta upp och du kan inget om nätverk.

Jag ser ett par alternativ:
1. Lär dig mer om nätverk, även om jag skulle ge dig ett förslag om hur du kan sätta upp VLAN och separera trafiken, eller konfigurera en brandvägg, så kommer du inte kunna följa råden utan kunskaper.
Finns otroligt mycket på Youtube (om man inte vill betala för en kurs)
Kan du lite nätverk så är detta super enkelt.

2. Be en kompis med kunskaper hjälpa dig.

3. Köp tjänsten (konsult).

Permalänk
Skrivet av Sions:

Du har inte fått något svar, kanske ändras, men ger min version.
Du önskar en avancerad nätverksuppsättning, men kravet är att det är super enkelt att sätta upp och du kan inget om nätverk.

Jag ser ett par alternativ:
1. Lär dig mer om nätverk, även om jag skulle ge dig ett förslag om hur du kan sätta upp VLAN och separera trafiken, eller konfigurera en brandvägg, så kommer du inte kunna följa råden utan kunskaper.
Finns otroligt mycket på Youtube (om man inte vill betala för en kurs)
Kan du lite nätverk så är detta super enkelt.

2. Be en kompis med kunskaper hjälpa dig.

3. Köp tjänsten (konsult).

Ja, det stämmer säkert. Jag hade hoppats att det funnits någon router med accesspunkt och switch som man kunde styra enkelt med app just för att skapa separerade nätverk med några rimliga standardinställningar, typ som funktionen ”gäst wifi” som finns i apples app till deras gamla AirPort Extreme - med den skillnaden då att man kunde skapa mer än ett gäst-nätverk och att det kunde knytas till en port på switchen istället för enbart Wi-Fi.

Jag letar lite vidare bland konsumentprodukterna och lär mig väl något på vägen så kanske jag hittar någon slags lösning eller bara fler frågor.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan dra lite inspiration härifrån: #19599172

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Du kanske kan dra lite inspiration härifrån: #19599172

Tack, mycket bra tråd!

Permalänk

Uppdatering: Det slutade med att jag skaffade en "Dream Router", 3 st Switch Flex Mini och 3 st Unify Long Range Access Points från Ubiquiti (hade förstås kunnat åstadkomma i princip samma sak med bara routern och en flex mini - men pga av enormt tjocka tegelväggar och mängden prylar som jag ville ha trådbundet och lite annat så skaffade jag fler).

Med deras web-interface / iPhone app, kan man skapa upp till 4 trådlösa nätverk och man kan styra portarna på switcharna helt individuellt så att en given port går på valfritt nätverk. Visserligen är det ett mycket mer avancerat web interface / app än vad Apple har till sina routrar, men det går att förstå det mesta även om man inte är nätverkskunnig med hjälptexterna och resten får man googla. Behövde inte göra några superavancerade inställningar utan det mesta gick med det förvalda inställningarna. I och med att det är ett grafiskt användargränssnitt så finns det ju en begränsad mängd knappar och reglage att förstå. Sen kan man förstås göra mer avancerade saker om man använder någon console eller skriver egna skript men det har jag inte testat.

Med detta känns det som jag fått allt att funka ungefär så som jag tänkt mig, dvs tre sonos-produkter kör trådbundet samtidigt som man kan styra dessa om man är inloggad på "gäst-wifi", medan Philips hue hubbarna också är hard-wired men kan inte ses från samma trådlösa nätverk, utan från ett annat. Mycket nöjd med produkterna, enda egentliga problem jag stött på är: 1) kunde inte styra portarna på dream routern - trots att det i webinterfacet ser ut som att det ska gå - men upptäckte till min förvåning att jag kunde styra de individuellt på mini swticharna så inget problem för mig (trodde inte det skulle gå för hade fått för mig att en switch inte var tillräckligt "smart" för att kunna göra sådant), 2) web interfacet har en märklig bugg som gör att det inte går att välja port-profil och det tog ett tag innan jag upptäckte att det gick att göra i appen på telefonen instället.