AUO visar 480 Hz-paneler för framtidens skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Pixel shift gör i bästa fall inbränningen mer diffus. Hjälper inte mot den permanenta skada som redan finns där.

Jag använde nog fel term, absolut. Kanske var det ’pixel refresh’ jag tänkte på? Har tyvärr dålig koll på termerna här. Jag tänker bara att för vanliga människor så finns det väl tekniker som kan jämna ut och förmildra sådana effekter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag använde nog fel term, absolut. Kanske var det ’pixel refresh’ jag tänkte på? Har tyvärr dålig koll på termerna här. Jag tänker bara att för vanliga människor så finns det väl tekniker som kan jämna ut och förmildra sådana effekter

Pixel refresh hjälper inte mot slitna färgfilter utan är någon slags lågnivåjustering av hur tröga varje OLED-subpixel är att tända baserat på den spänning de matas. Panelerna är i grunden analoga.

Extremt förenklat och säkert inte helt korrekt eller hela förklaringen, men tänk att du behöver en viss förspänning över OLED-subpixeln för att den ska tända. Detta driver med tiden hos varje pixel så några pixlar behöver mer förspänning för att tända upp och andra behöver mindre vilket gör att varje given spänningsnivå lyser de lite olika starkt. Vilket då syns tydligast i svagt ljus där ögat kan se skillnad om det är 0,5 och 1 nits. Men vi ser inte skillnaderna om det lyser 199,5 eller 200 nits.

Detta skapar de här fläckvisa bandningarna som så ofta syns när man kör en gråton över hela skärmen på 1–5 procent. Vilket kan vara förändringar som kommer över tiden baserat på hur varje pixel driver lite olika. Vilket i sin tur kan bero på långvariga statiska bilder. Så funktionen är till för att "tvätta" bort detta och få varje pixel att reagera tillräckligt unisont på samma förspänning. Tills det med tiden börjar driva igen som följd av den analoga karaktären hos OLED-panelen.

När jag tänker efter är det nog detta många tolkar som "burn in" efter några månaders drift. Så en tredje misstolkning av vad "burn in" kan vara.

Men ja, tidiga LG OLED saknade refresh-funktionen och då varierade det här väldigt godtyckligt mellan exemplaren. Då var det också ökänt med hur panelerna såg på just 1-5% testbilderna.

Permalänk
Medlem

Ja klart risken finns, men man behöver ju inte göra som Linus o köra kritvita excel-dokument på fullskärm o max ljusstryka, då så gott som ber man om inbränning (både i skärm o ögon). Fast såklart, han gjorde väl säkert det för att få lite fler klicks o likes.
Svart tema precis överallt kommer man iaf långt på, o det ser dessutom mycket bättre ut imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Pixel refresh hjälper inte mot slitna färgfilter utan är någon slags lågnivåjustering av hur tröga varje OLED-subpixel är att tända baserat på den spänning de matas. Panelerna är i grunden analoga.

Extremt förenklat och säkert inte helt korrekt eller hela förklaringen, men tänk att du behöver en viss förspänning över OLED-subpixeln för att den ska tända. Detta driver med tiden hos varje pixel så några pixlar behöver mer förspänning för att tända upp och andra behöver mindre vilket gör att varje given spänningsnivå lyser de lite olika starkt. Vilket då syns tydligast i svagt ljus där ögat kan se skillnad om det är 0,5 och 1 nits. Men vi ser inte skillnaderna om det lyser 199,5 eller 200 nits.

Detta skapar de här fläckvisa bandningarna som så ofta syns när man kör en gråton över hela skärmen på 1–5 procent. Vilket kan vara förändringar som kommer över tiden baserat på hur varje pixel driver lite olika. Vilket i sin tur kan bero på långvariga statiska bilder. Så funktionen är till för att "tvätta" bort detta och få varje pixel att reagera tillräckligt unisont på samma förspänning. Tills det med tiden börjar driva igen som följd av den analoga karaktären hos OLED-panelen.

När jag tänker efter är det nog detta många tolkar som "burn in" efter några månaders drift. Så en tredje misstolkning av vad "burn in" kan vara.

Men ja, tidiga LG OLED saknade refresh-funktionen och då varierade det här väldigt godtyckligt mellan exemplaren. Då var det också ökänt med hur panelerna såg på just 1-5% testbilderna.

Inte testat gråskala sedan första veckan jag packade upp, men såg bokstavligen ingenting konstigt på min, så nog bäst att jag inte letar heller

Jag tror definitivt många tror att detta är burn-in

Det är ju panelöverskridande avvikelser, i störande mönster, så på något vis är det ju en form av burn in. Dock inte alls av nära samma sak som andra orsakerna

Hjälper det med retention att sätta en fläkt på baksidan? Jag kör ju min på ganska låg ljusstyrka dock, så inte direkt orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja klart risken finns, men man behöver ju inte göra som Linus o köra kritvita excel-dokument på fullskärm o max ljusstryka, då så gott som ber man om inbränning (både i skärm o ögon). Fast såklart, han gjorde väl säkert det för att få lite fler klicks o likes.
Svart tema precis överallt kommer man iaf långt på, o det ser dessutom mycket bättre ut imo.

Svart tema fungerar inte för alla. Och Svart tema gör ju att allt annat lyser medans resten av panelen är avstängd.
Vit Text mot svart bakgrund som lyser i flera timmar är väl sämre än en uniform bild som lyser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Svart tema fungerar inte för alla. Och Svart tema gör ju att allt annat lyser medans resten av panelen är avstängd.
Vit Text mot svart bakgrund som lyser i flera timmar är väl sämre än en uniform bild som lyser?

På vilket sätt funkar det inte menar du? Är ju mindre del av skärmen som lyser o därmed slits pixlarna mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt funkar det inte menar du? Är ju mindre del av skärmen som lyser o därmed slits pixlarna mindre.

De som lyser är ju de som slits. Alltså slits det då ojämnt.

Har du text på samma plats på skärmen i 8-15 timmar om dagen och allt annat är svart så kommer ju det naturligtvis se fläckigt ut med tiden.

Bättre att ha en jämn belysning över hela skärmen som skiftar väldigt ofta än att ha en fläck som lyser.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Hjälper det med retention att sätta en fläkt på baksidan? Jag kör ju min på ganska låg ljusstyrka dock, så inte direkt orolig

Behöver nog täcka hela baksidan med Noctua-fläktar så fall. Lösningen som Panasonic var först med är ett värmeavledande metallskikt bakom panelen. Det är en enorm skillnad. Med Master-panelerna, JZ1500E etc. får jag ingen retention alls vid tester och långa genommätningar, vilket jag får med C1 redan efter 10-15 minuter mätningar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som ger retention snabbt på en OLED är när jag mäter med svart bakgrund och 10% fönster i mitten. Jämnar jag ut bakgrunden till att lysa i gråton tar det längre tid för retention att synas. Blir lite lägre nivåer av peak brightness men hela panelen har fått arbeta jämnare.

Dark mode och särskilt dark mode med höga ljusinställningar gör att panelen kommer skjuta till mycket mer energi i de delar som ska lysa, men inget till den svart bakgrunden. De pixlar som ska lysa får då arbeta mycket mer än omgivande pixlar som är svarta vilket ger mer retention och i förlängningen större risk för mer långsiktiga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

De som lyser är ju de som slits. Alltså slits det då ojämnt.

Har du text på samma plats på skärmen i 8-15 timmar om dagen och allt annat är svart så kommer ju det naturligtvis se fläckigt ut med tiden.

Bättre att ha en jämn belysning över hela skärmen som skiftar väldigt ofta än att ha en fläck som lyser.

Jo men tvärt om då? Har man vit bakgrund med svart text på samma plats på skärmen i 8-15 timmar om dagen så kommer ju det bli en mörkare fläck där texten varit. Skillnaden är ju dock att om man har svart bakgrund med vit text så slits det som helhet BETYDLIGT mindre. Förstår inte ens hur du kan argumentera för att det på nåt sätt skulle vara bättre att köra vitt tema på en OLED ur inbränningssynpunkt.

Skrivet av Laxpudding:

Dark mode och särskilt dark mode med höga ljusinställningar gör att panelen kommer skjuta till mycket mer energi i de delar som ska lysa, men inget till den svart bakgrunden. De pixlar som ska lysa får då arbeta mycket mer än omgivande pixlar som är svarta vilket ger mer retention och i förlängningen större risk för mer långsiktiga problem.

Ser inte riktigt logiken i det där? Med undantag för ABL så kommer ju en vit bakgrund lysa lika mycket som en vit text , bara att när det är vit text med svart bakgrund så är det ju färre pixlar som får arbeta hårt.
Jag kör iaf min på max ljusstyrka konstant iaf, men på dom ställen där jag kan konfa själv drar jag ner textstyrkan till något lägre då det egentligen bara är bilder som jag vill ha ljust o fint.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Ser inte riktigt logiken i det där? Med undantag för ABL så kommer ju en vit bakgrund lysa lika mycket som en vit text , bara att när det är vit text med svart bakgrund så är det ju färre pixlar som får arbeta hårt.
Jag kör iaf min på max ljusstyrka konstant iaf, men på dom ställen där jag kan konfa själv drar jag ner textstyrkan till något lägre då det egentligen bara är bilder som jag vill ha ljust o fint.

Fast du undantar aldrig ABL. En vit bakgrund kommer lysa svagare än en vit text på svart bakgrund. Den skillnaden ökar ju hårdare du driver panelen.

Viktigaste reglaget hos en LG OLED är Högsta ljusstyrka som kan vara Av, Låg, Medel eller Hög. Effekten av hur OLED-pixelljusstyrka står är endast relevant i förhållande till vad Högsta ljusstyrka är ställd på. Därför kan OLED-pixelljusstyrka: 60 faktiskt vara ljusstarkare än OLED-pixelljusstyrka: 100 som följd av att Högsta ljusstyrka kan stå på olika lägen.

Jag har haft möjligheten (det är lite väl trökgöra att mäta hundratals kombinationer av inställningar...) att mäta igenom en OLED 55G1 mer utförligt. Andra exemplar är garanterat annorlunda på de exakta siffrorna, men LG:s olika OLED-modeller är mellan tumme och pekfinger rätt lika i hur de beter sig.

Siffrorna är med SDR och OLED-pixelljusstyrka: 100 på en 55G1:

En vit bakgrund (100% APL) som täcker hela ytan kommer på den 55G1:n inte kliva över 190 nits oavsett hur hårt jag driver panelen med Högsta ljusstyrka.

• För en vit bakgrund med blandat innehåll ≈75% APL klev inte ljusstyrkan över 250 nits oavsett inställning på Högsta ljusstyrka.

• Dark mode likt Spotify är ungefär 10% APL. Då ser beter sig panelen annorlunda, ungefär så här:
Max 250, 285, 320 respektive 360 nits för Högsta ljusstyrka på Av, Låg, Medel och Hög.

Håller jag Högsta ljusstyrka: Av kommer vitt aldrig lysa mer än 190 till 250 nits för 100% respektive 10% APL. Panelen körs antagligen säkert oavsett om jag kör Dark mode eller Excel i det läget. ABL är inget problem i praktiken eftersom det är sällan man kör skärmen 100% vitt.

Kör jag Spotify eller motsvarande dark mode med Högsta ljusstyrka: Hög kommer vitt att lysa uppemot 360 nits[/b] med stora delar panelen mörkt. Få pixlar lyser extra intensivt medan majoriteten pixlar inte lyser alls. Vid 360 nits arbetar 55G1-panelen på en nivå där jag ser kortvarig retention efter ca 20 minuter.

En vit webbsida (75% APL) stannar däremot på max 250 nits och mycket fler pixlar används samtidigt och de drivs dessutom mildare. Ingen ojämn drift eller intensiv drift som leder till retention.

Alltså riskerar dark mode slita mer ojämnt på panelen ifall man är oförsiktig. Vilket också stämmer med det jag observerar när jag testar. De testbilder som skapar retention är mörka bilder med små partier som lyser starkt, likt de 10%-fönster som är standard för att mäta. Ljusa testbilder som täcker hela ytan och motsvarande Excel-ark ger inte retention. De lyser istället med svagare vitt.

Kör man HDR är det samma sak fast amplifierat. Där är hos 55G1:n motsvarande vid 10% APL, 400, 520, 550 och 740 nits för Högsta ljusstyrka på Av, Låg, Medel och Hög. Retention uppstår redan efter ett par minuter om jag kör Högsta ljusstyrka: Hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo men tvärt om då? Har man vit bakgrund med svart text på samma plats på skärmen i 8-15 timmar om dagen så kommer ju det bli en mörkare fläck där texten varit. Skillnaden är ju dock att om man har svart bakgrund med vit text så slits det som helhet BETYDLIGT mindre. Förstår inte ens hur du kan argumentera för att det på nåt sätt skulle vara bättre att köra vitt tema på en OLED ur inbränningssynpunkt.

Som lax sade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast du undantar aldrig ABL. En vit bakgrund kommer lysa svagare än en vit text på svart bakgrund. Den skillnaden ökar ju hårdare du driver panelen.

Viktigaste reglaget hos en LG OLED är Högsta ljusstyrka som kan vara Av, Låg, Medel eller Hög. Effekten av hur OLED-pixelljusstyrka står är endast relevant i förhållande till vad Högsta ljusstyrka är ställd på. Därför kan OLED-pixelljusstyrka: 60 faktiskt vara ljusstarkare än OLED-pixelljusstyrka: 100 som följd av att Högsta ljusstyrka kan stå på olika lägen.

Jag har haft möjligheten (det är lite väl trökgöra att mäta hundratals kombinationer av inställningar...) att mäta igenom en OLED 55G1 mer utförligt. Andra exemplar är garanterat annorlunda på de exakta siffrorna, men LG:s olika OLED-modeller är mellan tumme och pekfinger rätt lika i hur de beter sig.

Siffrorna är med SDR och OLED-pixelljusstyrka: 100 på en 55G1:

En vit bakgrund (100% APL) som täcker hela ytan kommer på den 55G1:n inte kliva över 190 nits oavsett hur hårt jag driver panelen med Högsta ljusstyrka.

• För en vit bakgrund med blandat innehåll ≈75% APL klev inte ljusstyrkan över 250 nits oavsett inställning på Högsta ljusstyrka.

• Dark mode likt Spotify är ungefär 10% APL. Då ser beter sig panelen annorlunda, ungefär så här:
Max 250, 285, 320 respektive 360 nits för Högsta ljusstyrka på Av, Låg, Medel och Hög.

Håller jag Högsta ljusstyrka: Av kommer vitt aldrig lysa mer än 190 till 250 nits för 100% respektive 10% APL. Panelen körs antagligen säkert oavsett om jag kör Dark mode eller Excel i det läget. ABL är inget problem i praktiken eftersom det är sällan man kör skärmen 100% vitt.

Kör jag Spotify eller motsvarande dark mode med Högsta ljusstyrka: Hög kommer vitt att lysa uppemot 360 nits[/b] med stora delar panelen mörkt. Få pixlar lyser extra intensivt medan majoriteten pixlar inte lyser alls. Vid 360 nits arbetar 55G1-panelen på en nivå där jag ser kortvarig retention efter ca 20 minuter.

En vit webbsida (75% APL) stannar däremot på max 250 nits och mycket fler pixlar används samtidigt och de drivs dessutom mildare. Ingen ojämn drift eller intensiv drift som leder till retention.

Alltså riskerar dark mode slita mer ojämnt på panelen ifall man är oförsiktig. Vilket också stämmer med det jag observerar när jag testar. De testbilder som skapar retention är mörka bilder med små partier som lyser starkt, likt de 10%-fönster som är standard för att mäta. Ljusa testbilder som täcker hela ytan och motsvarande Excel-ark ger inte retention. De lyser istället med svagare vitt.

Kör man HDR är det samma sak fast amplifierat. Där är hos 55G1:n motsvarande vid 10% APL, 400, 520, 550 och 740 nits för Högsta ljusstyrka på Av, Låg, Medel och Hög. Retention uppstår redan efter ett par minuter om jag kör Högsta ljusstyrka: Hög.

Låter som ’högsta ljusstyrka’ alltså ska vara ’av’ om man vill det bästa för panelens livslängd och inte behöver mer ljus i sin specifika situation alltså

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Låter som ’högsta ljusstyrka’ alltså ska vara ’av’ om man vill det bästa för panelens livslängd och inte behöver mer ljus i sin specifika situation alltså

Yes. Man får ändå ut runt 200 nits konstant som mest vilket torde räcka för alla monitorbehov. Behöver man betydligt mer än 200 nits är man i ett rum (eller en person) som inte lämpar sig för att använda en OLED som sin datormonitor.

Även 42-tums C2 orkar hålla upp till 200 nits på det här sättet utan någon ABL i praktiken. Vilket gör den lika "monitor-effektiv" som de större och starkare panelerna. 42:n har dock inte samma räckvidd uppåt, så HDR i mesta ljusblås når 600 nits mot 750+ på C1 och C2. SDR når 300 nits mot 370+

Högsta ljusstyrkan: Av-läget som monitor är rätt skönt där man får 200 nits SDR och HDR ger runt 400+ nits vilket inte blir bländande starkt men väl att man får det dynamiska omfånget som en 400-nits, HDR400-klassad IPS-skärm aldrig kan matcha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Yes. Man får ändå ut runt 200 nits konstant som mest vilket torde räcka för alla monitorbehov. Behöver man betydligt mer än 200 nits är man i ett rum (eller en person) som inte lämpar sig för att använda en OLED som sin datormonitor.

Även 42-tums C2 orkar hålla upp till 200 nits på det här sättet utan någon ABL i praktiken. Vilket gör den lika "monitor-effektiv" som de större och starkare panelerna. 42:n har dock inte samma räckvidd uppåt, så HDR i mesta ljusblås når 600 nits mot 750+ på C1 och C2. SDR når 300 nits mot 370+

Högsta ljusstyrkan: Av-läget som monitor är rätt skönt där man får 200 nits SDR och HDR ger runt 400+ nits vilket inte blir bländande starkt men väl att man får det dynamiska omfånget som en 400-nits, HDR400-klassad IPS-skärm aldrig kan matcha.

Man slipper också att ljusstyrkan skiftar när man byter innehåll. Stabilare bild. Märkte att min var av, gissar att det har med inställningen för mörk miljö att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Som lax sade.

Skrivet av Laxpudding:

Fast du undantar aldrig ABL. En vit bakgrund kommer lysa svagare än en vit text på svart bakgrund. Den skillnaden ökar ju hårdare du driver panelen.

Viktigaste reglaget hos en LG OLED är Högsta ljusstyrka som kan vara Av, Låg, Medel eller Hög. Effekten av hur OLED-pixelljusstyrka står är endast relevant i förhållande till vad Högsta ljusstyrka är ställd på. Därför kan OLED-pixelljusstyrka: 60 faktiskt vara ljusstarkare än OLED-pixelljusstyrka: 100 som följd av att Högsta ljusstyrka kan stå på olika lägen.

Jag har haft möjligheten (det är lite väl trökgöra att mäta hundratals kombinationer av inställningar...) att mäta igenom en OLED 55G1 mer utförligt. Andra exemplar är garanterat annorlunda på de exakta siffrorna, men LG:s olika OLED-modeller är mellan tumme och pekfinger rätt lika i hur de beter sig.

Siffrorna är med SDR och OLED-pixelljusstyrka: 100 på en 55G1:

En vit bakgrund (100% APL) som täcker hela ytan kommer på den 55G1:n inte kliva över 190 nits oavsett hur hårt jag driver panelen med Högsta ljusstyrka.

• För en vit bakgrund med blandat innehåll ≈75% APL klev inte ljusstyrkan över 250 nits oavsett inställning på Högsta ljusstyrka.

• Dark mode likt Spotify är ungefär 10% APL. Då ser beter sig panelen annorlunda, ungefär så här:
Max 250, 285, 320 respektive 360 nits för Högsta ljusstyrka på Av, Låg, Medel och Hög.

Håller jag Högsta ljusstyrka: Av kommer vitt aldrig lysa mer än 190 till 250 nits för 100% respektive 10% APL. Panelen körs antagligen säkert oavsett om jag kör Dark mode eller Excel i det läget. ABL är inget problem i praktiken eftersom det är sällan man kör skärmen 100% vitt.

Kör jag Spotify eller motsvarande dark mode med Högsta ljusstyrka: Hög kommer vitt att lysa uppemot 360 nits[/b] med stora delar panelen mörkt. Få pixlar lyser extra intensivt medan majoriteten pixlar inte lyser alls. Vid 360 nits arbetar 55G1-panelen på en nivå där jag ser kortvarig retention efter ca 20 minuter.

En vit webbsida (75% APL) stannar däremot på max 250 nits och mycket fler pixlar används samtidigt och de drivs dessutom mildare. Ingen ojämn drift eller intensiv drift som leder till retention.

Alltså riskerar dark mode slita mer ojämnt på panelen ifall man är oförsiktig. Vilket också stämmer med det jag observerar när jag testar. De testbilder som skapar retention är mörka bilder med små partier som lyser starkt, likt de 10%-fönster som är standard för att mäta. Ljusa testbilder som täcker hela ytan och motsvarande Excel-ark ger inte retention. De lyser istället med svagare vitt.

Kör man HDR är det samma sak fast amplifierat. Där är hos 55G1:n motsvarande vid 10% APL, 400, 520, 550 och 740 nits för Högsta ljusstyrka på Av, Låg, Medel och Hög. Retention uppstår redan efter ett par minuter om jag kör Högsta ljusstyrka: Hög.

Bra poäng, du har koll på din grej som vanligt!
Frågan är bara hur mycket skillnad det bli i praktiken då vit 255-text tenderar att vara ganska tunt o inte ta upp så mycket yta, kontra en mycket större halvvit bakgrund som antagligen kommer lysa under sammanlagt längre perioder?
Oavsett så kommer jag rocka vidare med mitt OLED-svarta Windows eftersom ett ljus sådant inte finns på tavlan öht. Om något så bränner jag hellre ut min teve än mina ögon. O som sagt så har jag sällan helvit text oavsett mot svart bakgrund då det inte finns behov när jag ändå ser tillräckligt bra, samt att det är ju gött att minska all risk för inbränning så gott man kan
Drog iaf igång mitt photoshop precis o kollade på stora enfärgade fält i diverse färger o skalor o jag såg inte en tillstymmelse av inbränning efter åt års användande, som dock inte är varje dag då jag oftare använder laptoppen som skärm istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man slipper också att ljusstyrkan skiftar när man byter innehåll. Stabilare bild. Märkte att min var av, gissar att det har med inställningen för mörk miljö att göra

ABL går inte att stänga av. Möjligtvis i servicemenyn, men inte som vanlig användare.
Jag stängde själv av den besläktade versionen av den inställningen i servicemenyn, alltså att när det visas en mörk hyfsat statisk bild mer än en minut så sänker den ljusstyrkan vilket blev extremt tydligt i när man använder den som datorskärm, men också i vissa långsammare filmer o mörka scener vilket var sjukt irriterande när man började fundera på varför man helt plötsligt knappt såg nånting av vad som skedde. Förstår inte alls varför dom gömmer just den funktionen i servicemenyn dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

ABL går inte att stänga av. Möjligtvis i servicemenyn, men inte som vanlig användare.

Om du läser inläggen innan i tråden, så ser du att de pratar om inställningen Högsta ljusstyrka och att sätta den till av. (dvs nån form av dynamisk ljusstyrka eller hur man nu ska formulera det)
...

Det här är lite OT dock - egentligen borde vi nog försöka bolla över det här till nån av LG trådarna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

[quote postid="19604166" userid="15530" name="Gurrrra"]
ABL går inte att stänga av. Möjligtvis i servicemenyn, men inte som vanlig användare.
Om du läser inläggen innan i tråden, så ser du att de pratar om inställningen Högsta ljusstyrka och att sätta den till av. (dvs nån form av dynamisk ljusstyrka eller hur man nu ska formulera det)
...

Det här är lite OT dock - egentligen borde vi nog försöka bolla över det här till nån av LG trådarna istället

Jo jag vet att det är offtopic, o det är ABL dom pratar om o den går inte att stänga av bland vanliga inställningarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Bra poäng, du har koll på din grej som vanligt!
Frågan är bara hur mycket skillnad det bli i praktiken då vit 255-text tenderar att vara ganska tunt o inte ta upp så mycket yta, kontra en mycket större halvvit bakgrund som antagligen kommer lysa under sammanlagt längre perioder?

Någongång ska jag stresstesta en OLED med olika testmönster och ser vad som framkallar mest retention och var gränsen går. Lätt att föreställa sig men i praktiken är det ett par dagars jobb att skapa något presentabelt. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någongång ska jag stresstesta en OLED med olika testmönster och ser vad som framkallar mest retention och var gränsen går. Lätt att föreställa sig men i praktiken är det ett par dagars jobb att skapa något presentabelt. 🤓

Ja vore intressant! Även testa just det vi snackade om, alltså typ lite lätt scrollande svart bakgrund mot vit text o vit bakgrund mot svart text, båda på hög ljusstyrka under längre tid. Dyrt o tidskrävande test dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någongång ska jag stresstesta en OLED med olika testmönster och ser vad som framkallar mest retention och var gränsen går. Lätt att föreställa sig men i praktiken är det ett par dagars jobb att skapa något presentabelt. 🤓

Undrar om retention leder till filterslitage eller inte? Påverkar det vertical banding? Mycket oklarheter trots att tekniken ändå är en hel del år vid det här laget

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Undrar om retention leder till filterslitage eller inte? Påverkar det vertical banding? Mycket oklarheter trots att tekniken ändå är en hel del år vid det här laget

Det stora problemet verkar vara värmen som bildas i varje pixel. Tester som ger tydlig retention nästan direkt på LG:s och Philips OLED, likt att på 90 minuter mäta igenom 3 000 punkter för 3D-kartläggning och driftdata av färgomfånget i HDR, dessa genommätningar ger ingen retention alls på de bättre kylda Panasonic Master-panelerna likt JZ1500E.