Japansk grafikkortshållare fäster tunga kylare i fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan sviktande grafikkort bli sämre och gå sönder med tiden?

Kolla denna cirka 2:23 in i videon
https://youtu.be/sjiJ_B0yIMw

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Skulle behöva något liknande, men för fronten av mitt MSI rtx 2070 super gaming med två fläktar. Dippar lite framtill pga vikten av grafikkortet, men bak är det ju i rätt nivå tack vare att det redan sitter fast i chassit där.

Så denna produkt är ju som många säger här inne, totalt värdelös 😂👍

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Har sett bättre lösningar. Jag har t.ex. funderat på att köpa en sån här, konstruktionen ser ju ut att åtminstone hjälpa på rätt ände av kortet Https://www.amazon.se/dp/B079KF1JYL/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_WE8Z...

Foljde med en sådan till mitt MSI rtx 2070 super gaming, men den hjälpte inte ett dugg då själva hållaren också lutade neråt pga längden på den istället 😂 Så de funkar inte jättebra i praktiken även om tanken är god 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Foljde med en sådan till mitt MSI rtx 2070 super gaming, men den hjälpte inte ett dugg då själva hållaren också lutade neråt pga längden på den istället 😂 Så de funkar inte jättebra i praktiken även om tanken är god 😁

Bra att veta då skiter jag nog i den , men vilar inte kortet på den där gummikudden så att det inte gör så mycket om hållaren lutar lite också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Håller med.
Kortet sitter ju redan fast i den sidan.

Fast det är ju infästningen (urusel konstruktion) mellan PCB och IO som skapar så kallat "sagging"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ortovox:

Har sett bättre lösningar. Jag har t.ex. funderat på att köpa en sån här, konstruktionen ser ju ut att åtminstone hjälpa på rätt ände av kortet Https://www.amazon.se/dp/B079KF1JYL/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_WE8Z...

Alla dom där är totalt jävla värdelösa, är det någon som ens lyckat montera sitt?

Köpte en sån här och den fungerar bra. Kollat med vattenpass och kortet ligger rakt nog för mig: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08T9DM8VV/ref=ppx_yo_d...

Tidigare har jag fulhackat det med buntband på välplacerade ställen, hängda i meshet i toppen (fractal design C) men vil inte riskera det på ett toköverprisat kort.

Permalänk

Typiskt exempel på företag som skapar ett problem och säljer "lösningen" till kunderna.

Några här har redan slått huvudet på spiken med att IO-plåten inte är fäst mot kylningen och därmed saknar kontakten som skulle fungera som motvikt. Har sett att det faktiskt börjat ske förändringar som förbättrar stabiliteten i de större korten som EVGA's 3090 ti t.ex. Tragiskt att det ska gå så långt att grafikkorten ska hinna bli lika stora som en skokartong i storlek 49 för att det ska börja hända grejer.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Ett problem som bokstavligt talat löstes i PC'ns vagga !

Notera hur de långa korten -inte- flappar runt utan stöds av chassit:

Det verkar nästan som att dom visste om det potentiella problemet redan för 40 år sedan!

Konstigt att vi har glömt det eller?
Oh wait, det finns ju (och har alltid funnits!) en lösning:

Rent idiotiskt att inte konsumentkort levereras med stödet som proffskort alltid har haft.
Visst, dagens chassis har inte längre spåren som krävs för det.
Men det skulle ju lösas snabbt om konsumenter krävde det.

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Bra att veta då skiter jag nog i den , men vilar inte kortet på den där gummikudden så att det inte gör så mycket om hållaren lutar lite också?

Trodde det skulle göra det men min fick jag aldrig att funka överhuvudtaget, trots att det var MSI:s officiella hållare 😅