Permalänk

Panasonic Oled

Hej, jag undrar varför man så sällan läser trådar om Panasonics Oled? Är det för att de kostar mer eller?
Liksom om inställningar av tv:n. Själv har jag följt Vincents råd och ställt min efter det.
Själv har jag en tx-55JZ1500 och är jättenöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickerökare:

Hej, jag undrar varför man så sällan läser trådar om Panasonics Oled? Är det för att de kostar mer eller?
Liksom om inställningar av tv:n. Själv har jag följt Vincents råd och ställt min efter det.
Själv har jag en tx-55JZ1500 och är jättenöjd.

Jag hade haft just JZ1500 som en stor kandidat om jag skulle köpa något just nu. Har varit väldigt nöjd med min Panasonic ZT60 plasma så jag har förtroende för dom, mest av alla TV tillverkare.

Men jag ska inte köpa något nu, kanske blir en nyare modell från dom senare när det blir dags.

Permalänk
Medlem

Panasonic är bäst, men de är för dyra och dålig tillgänglighet sedan de tappade hela marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickerökare:

Hej, jag undrar varför man så sällan läser trådar om Panasonics Oled? Är det för att de kostar mer eller?
Liksom om inställningar av tv:n. Själv har jag följt Vincents råd och ställt min efter det.
Själv har jag en tx-55JZ1500 och är jättenöjd.

Har själv en TX - 58HX810E 4k med eARC/Dolby Vision/Atmos som är inkopplad till en Yamaha RX - V685 receiver å kör Dolby Atmos 5.1.2.
Är nöjd förutom att nästan alla appar som görs idag är bara för samsung å LG. Inget fel på LG, hade en LG 4k budget modell innan Panasonic:n.

Hoppade på HBO Max (tyvärr) erbjudandet 44,50/mån förra året men där fanns/finns ingen app för Panasonic TV (kanske funkar på Panasonic Android TV men min är inte det). Fick köpa en Chromecast Google TV för att få appen att funka.

Nu lanseras Pluto TV (gratis men reklam) å som vanligt för samsung å LG + Android (är väl dom 2 märkena som säljer bäst), för Chromecast Google TV kommer appen nästa månad. Tänker inte använda skiten.

Edit: Gjorde dock misstaget att köpa en Panasonic Blu ray 4k spelare DP - UB450 UHD (finns inga appar å det sk nätverket kräver visst datorn är igång om jag minns rätt), funka bra i början, hade beställt 2 Blu ray filmer å hämtar dessa på den sk posten å kommer hem tar av inplastningen å ligger i filmen i spelaren. Får upp att filmens format inte stöds, tar den andra filmen å samma problem. Aldrig mer en Panasonic Blu ray spelare. Edit:TV:n är ingen Oled.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köpte en PANASONIC 55" OLED TX-55GZ960E för två år sen när den var på rea för 899€ (normalpris 1499€), riktigt riktigt bra bild efter att man lite justerat in värdena, allting är liksom spot-on varje gång. Gillar även deras motion handling teknik. Vi hade Panasonic plasma förut så Panasonic OLED kändes som den naturliga vägen att gå.

Enda är väl att Panasonic ligger efter lite va gäller mjukvaran men bildmässigt brukar väl Panasonic och Sony ligga i toppen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

angående min panasonic oled

Har också en panasonic spelare, det är en pd-820, som är regionfri på dvd. Den fungerar utmärkt ihop med tv:n, inga problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickerökare:

Har också en panasonic spelare, det är en pd-820, som är regionfri på dvd. Den fungerar utmärkt ihop med tv:n, inga problem där.

Den där sk Blu ray spelaren jag köpte är en Buttericks/lågbudget spelare, testades även på min gamla 4k LG budget TV (innan den blev såld) med samma resultat. DVD filmer funka dock felfritt.

Däremot funkar min Sony UBP - X700 4k Blu ray spelare felfritt på (inkopplad till Yamahan) Panasonic:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

gick också på panasonic oled, gick från panasonic plasma & slog på stort 65" HZ2000, är nöjd - men tror jag säkert hade varit lika nöjd med en LG B eller C modell ;). (eller panasonic hz1000,15000)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Dina åsikter om Panasonics OLED'S @laxpudding ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dina åsikter om Panasonics OLED'S @laxpudding ?

Tycker han varit tydlig med att att han anser att Panasonic är främst inom OLED's, möjligtvis att Sony har fördelen vid "motion hantering". (Läs hans blackfriday tv-guider)

Sen så har ju Panasonic's smartTV funktioner med sitt FireFox OS eller som de kallar det "MyHomeScreen" inte lika bra app-utbud och andra funktioner, men detta är inte bara negativt, Panasonics SmartTV funktioner är inte "i vägen" - som andra företags TV apparater kan vara eller är.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en dum-tv och spara pengarna som de lagt på smarttv-biten och sen köpa chromecast/apple-tv eller what ever floats my boat. Fungerar generellt bättre och har längre support.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Tycker han varit tydlig med att att han anser att Panasonic är främst inom OLED's, möjligtvis att Sony har fördelen vid "motion hantering". (Läs hans blackfriday tv-guider)

Sen så har ju Panasonic's smartTV funktioner med sitt FireFox OS eller som de kallar det "MyHomeScreen" inte lika bra app-utbud och andra funktioner, men detta är inte bara negativt, Panasonics SmartTV funktioner är inte "i vägen" - som andra företags TV apparater kan vara eller är.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en dum-tv och spara pengarna som de lagt på smarttv-biten och sen köpa chromecast/apple-tv eller what ever floats my boat. Fungerar generellt bättre och har längre support.

Sista biten är ju exakt så jag känner, hellre satsa alla slantar på så bra bild istället för extra funktioner jag redan har. Har också fått intrycket att Panasonics OLED is da shis 👍
Drömmen det...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Tycker han varit tydlig med att att han anser att Panasonic är främst inom OLED's, möjligtvis att Sony har fördelen vid "motion hantering". (Läs hans blackfriday tv-guider)

Sen så har ju Panasonic's smartTV funktioner med sitt FireFox OS eller som de kallar det "MyHomeScreen" inte lika bra app-utbud och andra funktioner, men detta är inte bara negativt, Panasonics SmartTV funktioner är inte "i vägen" - som andra företags TV apparater kan vara eller är.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en dum-tv och spara pengarna som de lagt på smarttv-biten och sen köpa chromecast/apple-tv eller what ever floats my boat. Fungerar generellt bättre och har längre support.

Nu har jag en några år gammal och jag ser det i det närmaste som en poäng att de är separata. Jag kan strunta i helt i smartdelen och inte ens koppla upp tv:n, och om så önskas koppla in någon extern enhet, t ex Chromecast, Nvidia Shield. Apple TV, datorn, "whateever" som man kan räkna med mer eller mindre alltid uppdateras. Och gör den inte det är det bara att byta ut den.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s OLED finns överallt, priserna är låga, spelfunktionerna är bekfräftade, de säljer miljoner exemplar världen över och det finns enormt mycket information om deras modeller och hur de fungerar.

Panasonic gör bättre apparater med högre uniformitet, bättre driftstabilitet och precision i färger. Särskilt då Master-modellerna. Men kostar i perioder uppemot det dubbla och har säljer troligtvis mindre än en 1/10-del av vad LG gör. Samt finns inte i nordamerika där många verkar finna sin information.

Permalänk
Medlem

Får göra en uppdatering:
Har köpt en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E för ca en vecka sen. Fick bli en 55:a (finns/fanns bara i 55/65 tum, 2022 års modell) p.g.a priset hos den lokala TV krängaren. 4 st HDMI portar (eARC/ARC port 2). Är helnöjd (förutom priset å att jag förlorade 3 tum). Hemmabion inkopplad å det funkar kanon. Sonen fick den gammla Panasonic TX - 58HX810E TV:n då han flyttar å hade ingen TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.