Gigabyte förverkligar datorkomponenter med dold kabeldragning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det tänkt att man skall använda Gigabytes nätagg också? Jag kan redan se slogan framför mig: "Fyrverkerier på köpet!"

Nej tack. Giganyte har redan bränt sitt förtroende hos mig. Inte för att de gjort livsfarliga nätaggregat, utan för hur de hanterade incidenten. Det är oförlåtligt.

Word

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varsågod

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Så svårt är det väl inte att täcka över kablar med anpassade kontakter eller skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

ÄNTLIGEN. Så här vill jag att alla gör.
Blir helt rörd av att någon tänkte till och även satte batteriet på baksidan. 😭
Om ALLA gör så här blir jag väldigt väldigt glad.

^ this

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför elen måste komma på en annan sida av kretskortet. Sätt kontakterna på samma sida som PCIe-kontakten, där det överhänger moderkortet, då slipper man nästan alla problem med detta. Samma sak med ATX och 8-pin, de kan väl (för bövelen) sitta nära sockeln på baksidan så de kan kopplas in från baksidan?

Aldrig förstått varför elkablarna ska sitta så jävla hårt i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Aldrig förstått varför elkablarna ska sitta så jävla hårt i moderkortet.

Dels för att de inte ska ramla ur av sin egen tyngd eller vibrera loss över tid, sen är det många individuella poler och många ytor som ger friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dels för att de inte ska ramla ur av sin egen tyngd eller vibrera loss över tid, sen är det många individuella poler och många ytor som ger friktion.

Ja, det kanske är låsmekanismen som är det värsta. Måste dra som en idiot, och om man inte vill plocka ut moderkortet först slår man alltid i handen när det väl släpper. Hade föredragit en skruv som låste fast kabeln.

Permalänk
Medlem

Vore ju härligt om chassi-tillverkare högre med och förmonterade vissa kablar, så man bara skulle behöva koppla in ett valfritt (modulärt) nätaggregat i en rail. Tekniskt sett skulle vissa kontakter på moderkorten kunna ligga på undersidan, dock skulle det behövas en ny standard.. alla vet ju väl nya standarder inom pc-världen går

Permalänk
Medlem

Faller det rätt i prissättningen så är det ett läskigt iögonfallande system att plocka upp.

Problemet är väl att detta knappat kommer bli särskilt långvarigt när det är Gigabyte själv bakom spakarna.
Ta in fler aktörer och skapa en ny standard så det inte bara lever två eller tom endast en generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, det kanske är låsmekanismen som är det värsta. Måste dra som en idiot, och om man inte vill plocka ut moderkortet först slår man alltid i handen när det väl släpper. Hade föredragit en skruv som låste fast kabeln.

Ett tips är att göra försiktiga men bestämda spiralrörelser både för att kontakta och för att ta lös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vore ju härligt om chassi-tillverkare högre med och förmonterade vissa kablar, så man bara skulle behöva koppla in ett valfritt (modulärt) nätaggregat i en rail. Tekniskt sett skulle vissa kontakter på moderkorten kunna ligga på undersidan, dock skulle det behövas en ny standard.. alla vet ju väl nya standarder inom pc-världen går

Seasonic har en lösning på samma problem, som litegrann liknar det du beskriver:
https://seasonic.com/syncro-q7-series

De säljer även dosan som distribuerar kontakterna + nätagget separat (men bara i USA):
https://seasonic.com/syncro-psu#

Så i princip skulle andra tillverkare av chassin kunna haka på tåget och bygga in fästen för en sådan dosa, och sen skulle andra nätaggstillverkare kunna uppfinna liknande lösningar som passar i samma fästen. Men än så länge verkar det vara avgränsat till Seasonics eget chassi.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på detta vid varje datorbygge sedan chassin började började ha kabeldragningsutrymme bakom moderkortsplåten. Det känns verkligen helt befängt att dra kablarna till framsidan av moderkortet. speciellt de små fibbliga frontpanelskablarna xD Hoppas att det inte dörjer alltför långt förrän alla onboard med detta.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta, tror fler företag lär hoppa på detta faktiskt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Tack!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Många bakåtsträvare på SweClockers, själv gillar jag idén

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Lite hamburgare reklam över montage bilderna, ena med slarvigt dragna kablar och på den andra mer allmänt undanstoppat som där mycket gjorts utan extra övertäckande paneler.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har endera helt öppna system eller en låda med sidoplåt att stoppa dem i, datorakvarium är för p10r som gillar rgb-blink men inte fått skaffa fiskar för sina föräldrar.

Men vi icke p10r som gillar RGB-blink då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Shit vad tråkigt det såg ut. Less is less.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men vi icke p10r som gillar RGB-blink då?

Ni har troligtvis defekt estetisk smak, men det är inget fel att vara funktionsvarierad 😉, önskar bara att det påverkade datorindustrin så mycket...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag: Åh vad bra i framtiden när det här blir en vedertagen standard, det blir så mycket lättare att installera moderkortet och bättre luftflöde utan ansträngning!

Klickar in på kommentarer: Uga buga, varför uppfinna hjul när det går så lätt att bära saker. Sist nån uppfann drakflygning höll vi alla på att bli elektrifierade av blixten!

Jag: Hmm... Är inte Swec ett "ny teknik" forum?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Men vi icke p10r som gillar RGB-blink då?

Ni har inte förstått att ni fortfarande är P10 or.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett par steg åt rätt håll. Ännu bättre om det blev standard att åtminstone strömkontakterna var vinklade 90 grader och satt på ett visst ställe i kanten på moderkortet, så kan sen chassitillverkare tillse att det alltid finns hål/plats på rätt ställe.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Lite hamburgare reklam över montage bilderna, ena med slarvigt dragna kablar och på den andra mer allmänt undanstoppat som där mycket gjorts utan extra övertäckande paneler.

Håller med. Before lådan är slarvigt byggd. Hade lätt kunnat göra den lika snygg som högra.

Permalänk
Medlem

Visst är det cleant, men ut över det har gigabyte inget att erbjuda. Hade detta varit EVGA då hade jag sett kvalité. Och då hade vi kunnat snacka:)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Visst är det cleant, men ut över det har gigabyte inget att erbjuda. Hade detta varit EVGA då hade jag sett kvalité. Och då hade vi kunnat snacka:)

Du menar samma Evga som hade undermålig VRAM kyling i diverse GTX 1080 produkter, diverse RTX 2080 produkter och nu senaste även RTX 3000 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Du menar samma Evga som hade undermålig VRAM kyling i diverse GTX 1080 produkter, diverse RTX 2080 produkter och nu senaste även RTX 3000 serien?

Det skapar inte risk för brand i alla fall Dessutom kolla bara på deras PSU, kan överbelastas grovt utan problem. Tycker fortfarande att Evga slår Gigabyte på knäna.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni har inte förstått att ni fortfarande är P10 or.

Till skillnad från vad? G75:or?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Känns som att man borde placerat AIO på korrekt sätt när man publicerar reklambilder, visst pumpen sitter strax umder fläckten men på "before" bilder är det inte mycket att gå på.

För övrrigt så kommer knte hoppa på något som detta innan det är någon ny standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det skapar inte risk för brand i alla fall Dessutom kolla bara på deras PSU, kan överbelastas grovt utan problem. Tycker fortfarande att Evga slår Gigabyte på knäna.

Alla 3 generation av Evga grafikkorten har orsakat brand...

Permalänk
Medlem

Dolda kontakter är inte dolda, de är bara på baksidan istället. Det betyder bara att lådan måste vara "djupare".

Och sedan kommer nästa problem - att kontakterna och kablarna kanske inte får plats för att lådan är för kompakt.