Permalänk
Medlem

Köpa Iphone 11?

Min iPhone 8 börjar blir rätt dålig men klarar sig nog till nästa nya Iphone.

Jag går i tankarna just nu köpa en ny telefon. Dock så brukar jag alltid köpa från Tele2 eftersom jag har abonnemang där. Modellerna 12 och 13 har otroligt långa väntetider, allt från 3-5 veckor. Då är vi i juni, juli.

Iphone 11 finns för omgående leverans. Men Iphone 11 är nu 3 år gammal, om jag minns rätt släpps uppdateringar till Iphone i sju år. Då har Iphone uppdateringar i fyra år till. Då behöver jag köpa en telefon redan om fyra år? Plus på det att Iphone 11 inte har stöd för 5G utan 4G.

Priset på Iphone 11 kostar nästan 6K vilket är ändå ett rimligt pris som talar för också men är ändå liksom si och så.

Kom på att nya Iphone har tydligen USB- C ladd, vilket modell började det?

Kom med råd vad jag behöver göra.

Lade till pris
Permalänk
Medlem

Vad får du för fördelar med att köpa telefonen av Tele2 istället för någon annan butik och fortsätta ha abonnemang där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad får du för fördelar med att köpa telefonen av Tele2 istället för någon annan butik och fortsätta ha abonnemang där?

Ingen fördel alls, bara haft det så i under nästan tjugo år. Vanesak.

Tittar på andra modeller på andra sidor, på Apples själva hemsida är leveranstiden inte heller så rimlig,3 Juni - 9 Juni

Permalänk
Medlem

du kan få en beggad Iphone11 för 4600:- på swappie i mer eller mindre perfekt skick.

har köpt telefoner till ungarna från swappie flera ggr. aldrig några problem och snabba leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valium50:

du kan få en beggad Iphone11 för 4600:- på swappie i mer eller mindre perfekt skick.

har köpt telefoner till ungarna från swappie flera ggr. aldrig några problem och snabba leveranser.

Vill helst ha en ny telefon.

Permalänk
Medlem

Ang USB-C. Änden in i iphonen är fortfarande Lightning. Det är andra ändan, den in i laddningsklossen, som numera är USB-C på medföljande sladdar. Gamla kablar med USB-A fungerar finemang om man inte är ute efter snabbladdning.

Iphone 11 är ganska stor i förhållande till skärmstorleken. Tjocka kanter, LCD, 720p-ish upplösning. Egentligen är den väldigt stabil trots allt det, men den känns lite otymplig i mitt tycke jämfört med hur de fick till uppföljarna.

Apple lovar inget generellt gällande uppdateringar, men har hittils skött sig bra. Iphone 6S fick senaste iOS och den kom ut 2015.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ang USB-C. Änden in i iphonen är fortfarande Lightning. Det är andra ändan, den in i laddningsklossen, som numera är USB-C på medföljande sladdar. Gamla kablar med USB-A fungerar finemang om man inte är ute efter snabbladdning.

Iphone 11 är ganska stor i förhållande till skärmstorleken. Tjocka kanter, LCD, 720p-ish upplösning. Egentligen är den väldigt stabil trots allt det, men den känns lite otymplig i mitt tycke jämfört med hur de fick till uppföljarna.

Apple lovar inget generellt gällande uppdateringar, men har hittils skött sig bra. Iphone 6S fick senaste iOS och den kom ut 2015.

Då vet jag hur det ligger till med C-laddaren.

Tjockleken mellan Iphone 11 och uppåt kan inte skilja mer en några milliter och det är inga problem så för mig.

Apple lovar inget men det är så faktiskt, 7 år gäller uppdateringar. Då är det nog sista året för 6S för uppdatering då den är inne på sitt sjunde år. Men hur det är med 4G och 5G? Något att tänka på?

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa en 11:a idag, iPhone 12 är bättre på alla punkter. Skärmen framför allt med OLED-panel men även nytt chip givetvis.

Om du inte har något emot Amazon så verkar den finns i lager:
https://www.amazon.se/dp/B08L7JQ719?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_MTN...

Personligen hade jag inte köpt en ny telefon med under <128GB lagring men det är såklart en högst personlig smakfråga.

Permalänk

Hos alla andra icke Appleprodukter så hade det varit rimligt att anta att när nästa iPhone 14 släpps, så skulle många från iPhone 11 byta och markspriset då sjunkit.

Problemet med detta är att marknadspriset är konstigt på Appleprodukter, med konstig att produkter gamla kan ha värde som de borde haft om de var nya med nämnda specifikation och ändå var en Apple,

Min egen åsikt man blir aldrig nöjd med mobiler oavsett vad man än köper. iPhone 14 kommer kanske inte före ett halvår och det påverkar säkert inte situationen jättemycket om man köper en äldre. Köper du en iPhone 11 idag så går den senare att sälja vidare.

Det jag främst har emot 11an är den låga upplösningen som ställer till med problem för mig. Och nya iPhone har superbra skärm emot skärmljus, kanske är 11an sämre? -Min egen mobil suger i solljus och det stör mig skitmycket.

Permalänk
Medlem

Måste det vara just en iPhone? Låter helt bisarrt att betala 6000 för en tre år gammal telefon. Man får ju riktigt bra Android-telefoner idag för under 3000. Typ denna.

https://www.banggood.com/POCO-X4-Pro-5G-Global-Version-108MP-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skulle inte köpa en 11:a idag, iPhone 12 är bättre på alla punkter. Skärmen framför allt med OLED-panel men även nytt chip givetvis.

Om du inte har något emot Amazon så verkar den finns i lager:
https://www.amazon.se/dp/B08L7JQ719?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_MTN...

Personligen hade jag inte köpt en ny telefon med under <128GB lagring men det är såklart en högst personlig smakfråga.

Aldrig köpt något tidigare på Amazon. Hur är det med retur om telefonen skulle gå sönder eller paja till Amazon?

På Amazon kostar den modellen 6 700 kronor medans på Tele2 7 900 kronor. Klart en fördel och köpa på Amazon. Det sparar mig
1 200 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Aldrig köpt något tidigare på Amazon. Hur är det med retur om telefonen skulle gå sönder eller paja till Amazon?

På Amazon kostar den modellen 6 700 kronor medans på Tele2 7 900 kronor. Klart en fördel och köpa på Amazon. Det sparar mig
1 200 kronor.

Du har 1års garanti från Apple så händer det något under denna tid kan du alltid ta den till en auktoriserad Apple-verkstad, inget du behöver blanda in Amazon i.

Brukar vara smidigt att köpa från Amazon, det man ska hålla utkik efter är att man köper direkt från Amazon, dvs:

Dispatches from: Amazon
Sold by : Amazon

Vilket det är i detta fall så bara tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Ingen fördel alls, bara haft det så i under nästan tjugo år. Vanesak.

Tittar på andra modeller på andra sidor, på Apples själva hemsida är leveranstiden inte heller så rimlig,3 Juni - 9 Juni

Kan du inte köpa från en vanlig internetkedja? Typ Elgiganten, Mediamarkt etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Min iPhone 8 börjar blir rätt dålig men klarar sig nog till nästa nya Iphone.

Jag går i tankarna just nu köpa en ny telefon. Dock så brukar jag alltid köpa från Tele2 eftersom jag har abonnemang där. Modellerna 12 och 13 har otroligt långa väntetider, allt från 3-5 veckor. Då är vi i juni, juli.

Iphone 11 finns för omgående leverans. Men Iphone 11 är nu 3 år gammal, om jag minns rätt släpps uppdateringar till Iphone i sju år. Då har Iphone uppdateringar i fyra år till. Då behöver jag köpa en telefon redan om fyra år? Plus på det att Iphone 11 inte har stöd för 5G utan 4G.

Priset på Iphone 11 kostar nästan 6K vilket är ändå ett rimligt pris som talar för också men är ändå liksom si och så.

Kom på att nya Iphone har tydligen USB- C ladd, vilket modell började det?

Kom med råd vad jag behöver göra.

Halebop (Telia) och Comviq (Tele2) har leveranstid på 2-3 dagar tex:

https://shop.halebop.se/mobiltelefoner/apple/iphone-12-64gb-b...

https://comviq.se/mobiler/apple-iphone-12

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Halebop är väl låsta till Telia? Comiq försökte jag beställa ifrån men då måste jag teckna abonnemang vilket jag inte vill då jag har redan abonnemang på Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Halebop är väl låsta till Telia? Comiq försökte jag beställa ifrån men då måste jag teckna abonnemang vilket jag inte vill då jag har redan abonnemang på Tele2.

Telia och då ingår Halebop har inte låst telefoner sedan 2014 (när lagen om att man inte får låsa en telefon efter att abonnemangets bindningstid är över). Ingen operatör i Sverige operatörslåser telefoner alls längre. Tre var sist med att sluta låsa telefoner vilket de slutade med under 2020

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Telia och då ingår Halebop har inte låst telefoner sedan 2014 (när lagen om att man inte får låsa en telefon efter att abonnemangets bindningstid är över). Ingen operatör i Sverige operatörslåser telefoner alls längre. Tre var sist med att sluta låsa telefoner vilket de slutade med under 2020

Jaha. Nytt för mig det här. Då är det bara beställa från Telia fast man har Tele2 abonnemang? Jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif-W:

Apple lovar inget men det är så faktiskt, 7 år gäller uppdateringar. Då är det nog sista året för 6S för uppdatering då den är inne på sitt sjunde år. Men hur det är med 4G och 5G? Något att tänka på?

Iphone 6 fick bara 5 år så det finns ingen fast regel Det man kan konstatera är att de förra gången valde att droppa enheter så gjordes cut-offen på vad iOS-enheten har för mängd RAM. Vi får se hur det står sig framöver, dock.

Iphone 11 har 4GB vilket även iphone 12 och 13 (icke pro) har. Så ur den vinkeln är den väl framtidssäker.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Leif-W:

Jaha. Nytt för mig det här. Då är det bara beställa från Telia fast man har Tele2 abonnemang? Jättebra.

Mobiloperatörernas butiker är väl vilka butiker som helst?

Permalänk
Skrivet av edson:

Skulle inte köpa en 11:a idag, iPhone 12 är bättre på alla punkter. Skärmen framför allt med OLED-panel men även nytt chip givetvis.

Om du inte har något emot Amazon så verkar den finns i lager:
https://www.amazon.se/dp/B08L7JQ719?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_MTN...

Personligen hade jag inte köpt en ny telefon med under <128GB lagring men det är såklart en högst personlig smakfråga.

Kunde inte instämma mer. Skulle aldrig köpa en iPhone 11 i dagsläget, speciellt inte till nypris. iPhone 12 däremot är nog den mest prisvärda iPhonen just nu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har en helt okey rea på iphone 11,
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-iphone-11-64gb-sv...

4990 kr för iphone 11 64 GB

Skulle även råda dig att överväga ett batteribyte av din iphone 8, om du är nöjd med den i övrigt. Särskilt om den har låg prestanda pga dåligt batteri

Permalänk
Medlem

Iphone 11´s fördel är väl att den har bra batteritid som jag förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Iphone 11´s fördel är väl att den har bra batteritid som jag förstått det?

Verkar vara ganska jämt skägg mellan 11 & 12. 11 har 3110 mAh vs 12:ans 2815 mAh men A14-chipet är effektivare vs A13 så därav den relativt lilla skillnaden i faktiskt batteritid och prestenda.

iPhone 12 mini dock, helt annan historia 😬